• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Natuurstenen raamdorpels en gevelplinten verven

Sebastiaan.BE

Nieuw Lid
Lid geworden
21 aug 2011
Berichten
30
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo,

Zoals je op de foto kan zien, zou het niet slecht zijn dat onze 'garage' uit de jaren '60 een opknapbeurt krijgt.
Op zich met beperkt budget -> deur vervangen, poort en raamkozijnen licht opschuren en lakken; gevel schilderen, allemaal met wat meer hedendaagse kleuren etc.

Nu speel ik met het idee om de raamdorpels en gevelplinten eveneens te schilderen, maar weet niet of dit een goed idee is, of het ook kan en het esthetisch een beter resultaat zou geven?
Op zich zou ik het gebouw liefst in één uniforme kleur zien.
Google geeft weinig resultaten waardoor ik zo het vermoeden heb dat het niet wordt gedaan. :confused::unsure:
Alvast bedankt voor jullie advies.

IMG_1095.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Dat lijkt op arduin?
Ik zou het niet schilderen, je gaat veel meer vuil zien op een witte plint dan op deze arduin. En dit vind ik persoonlijk wel mooi!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Arduin of blauwe hardsteen schilderen in een kleur dat je na de x jaar er terug op moet steken is net zoals .... een solexmotor in een mercedes sl 2000 plaatsen.
Doodzonde dus.
:)
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Dat je nu met een grote kost zit is voor een deel uw eigen schuld, even terzijde.

Alles grondig afwassen!
De geschilderde muren, arduintabletten en arduinplinten, reinigen met een anti mosmiddel en naspoelen met een hogedrukreiniger (vuilfrees).
De ideale afstand om te werken met de vuilfrees is min. 30cm.
Lang stok langs de frees binden en je houdt steeds de juiste afstand.
Indien de deur houtrot heeft ... oké voor vervanging, maar zo te zien zal een flinke afwasbeurt veel beterschap geven.
De bewegende delen (raamvleugel) uit hun ligplaats nemen en zowel het raamkader als de vleugel, decaperen, schuren, ontstoffen, primer en twee afwerkslagen in lakverf. De raamvleugel kan je bewerken op schragen/paardjes voor het gemak van werken.

De PVC afvoerbuis verwijderen.
De 90° bocht lijkt verweert.
Bij het herplaatsen voorzie een vergaarbak bovenaan of onderaan voor de gietijzerbuis een 'loofscheider', ik ken niet juist de benaming bij ons.
Qua eventueel schilderen van de PVC delen en gietijzer, bv. Herbol Protector.

Gevel, gezien het al een tijdje geleden is:
- Fixatie, bv. Herbol Tiefgrund
- 2 Lagen silicaatverf, bv. Herbol Herboxan Plus. in de u gewenste gevelverfkleur.
Niet alle kleuren van de vele kleurenwaaier zijn in gevelverf verkrijgbaar

Schrijnwerk:
!! Voor een afwerking met een dekkende verf moet al het oude beits verwijderd zijn!
- Een hechtingsprimer voor buiten, bv. Herbol Hydroprimer. Daarna pas mag je een kit plaatsen
- Eventueel het glaskit vervangen indien nodig. bv. Sika Sikaflex 84 UV of Soudal Glaskit TS of nieuwe glaslatjes in het geschikte hout.
- 2 Lagen watergedragende lakverf, bv. Herbol Acryl Satin.
De hechtingsprimer laten aankleuren naar de kleur van keuze voor de lakverf.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
???
Als dat geen stappenplan is en plan van aanpak !
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
Arduin kan je normaal zo mooi terug schoonmaken, desnoods een beetje opschuren. Dat zou ik echt niet schilderen.
 

Sebastiaan.BE

Nieuw Lid
Lid geworden
21 aug 2011
Berichten
30
Waarderingsscore
1
Punten
8
Amai, hartelijk dank voor jullie reacties, met in het bijzonder Regis! (y) Da's idd nogal een stappenplan, zeker voor een noob zoals ik. De deur is er te slecht aan toe (houtrot), dus deze laat ik helemaal vervangen (de triplex plaat was al een oplapwerkje), voor de andere zaken volg ik jouw advies. Even ook terzijde: we hebben deze woning 2 jaar geleden gekocht, de vorige bewoners hebben geen bal onderhouden. ;)
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Had je dan beter, even terzijde, vermeld in uw starterstopic dat deze toestand van de vorige bewoners was en dat vermijd dat bepaalde bemerkingen.

Als je de deur zou tonen van dichtbij en eventueel zonder de triplexplaat, dan is het misschien mogelijk om ook een stappenplan te maken zodat u met een beperkt budget deze terug in orde kan maken.
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Had je dan beter, even terzijde, vermeld in uw starterstopic dat deze toestand van de vorige bewoners was en dat vermijd dat bepaalde bemerkingen.
De sfeer is hier de laatste tijd enorm bitsig geworden, amai.

Je zegt dus dat als je een vraag stelt, dat je eerst moet uitleggen dat de huidige toestand niet door jouw eigen doen is, want anders is het terecht dat je een hoop verwijten naar je kop geslingerd krijgt?

Is het misschien beter om elkaar wat met respect te behandelen? Niet iedereen is perfect, en soms blijven de zaken al eens liggen. Het lijkt mij vooral positief dat TS dit wil aanpakken, ongeacht de oorzaak van de huidige toestand ...
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Ik ben zelf van plan om mijn arduinen te "bepleisteren" met betonpleister van resinence. Deze zou ook voor buiten gebruikt kunnen worden.

Reden hiervoor is dat niet al mijn arduinen gelijkaardig zijn.

Misschien een idee voor jou?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan