• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Natuursteen terras op beton

Lid geworden
22 jan 2023
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
We willen graag ons terras vernieuwen, hier liggen nu betontegels op die we willen vervangen door natuursteen vloer van 2 cm dik.

De ondergrond is een beton, alles behalve ideaal maar we moeten het er mee doen. Uitbreken kan niet aangezien hieronder al het steenafval van de bouw zit en daarover een beton is gegoten.

Nu weet ik niet hoe ik de vloer moet leggen met betrekking op het opvriezen. De betonplaat ligt naar alle waarschijnlijkheid niet afwaterend. Ik heb 6.5 cm opbouw op het laagte punt en kan naar de woning toe 2-3 cm hoger komen voor afwatering. Mogelijks belangrijk is dat het gaat over een overdekt terras, enkel de buitenste 70 cm worden nat bij (hevige) regen.

Een ervaren vloerder vertelde dat we de vloer hier vol in de mortel kunnen leggen rechtstreeks op de beton. Ik heb hier toch mijn twijfels over. Kan ik eerst een vezelgewapende chape van 3-5 cm aanbrengen met afwatering en hierop een drainagemat lijmen, daarboven dan de vloer vol in de mortel? Of moet ik het volledig anders aanpakken? Een drainagemat en extra lijm kost natuurlijk veel als het niet noodzakelijk is.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, waarvoor alvast dank!
20230122_150222.jpg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.837
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
We willen graag ons terras vernieuwen, hier liggen nu betontegels op die we willen vervangen door natuursteen vloer van 2 cm dik.

De ondergrond is een beton, alles behalve ideaal maar we moeten het er mee doen. Uitbreken kan niet aangezien hieronder al het steenafval van de bouw zit en daarover een beton is gegoten.
Diepte voor uitgraving is tussen de 15 en de 20 cm . Waarom zou je die betonplaat niet kunnen uitbreken ?

Nu weet ik niet hoe ik de vloer moet leggen met betrekking op het opvriezen. De betonplaat ligt naar alle waarschijnlijkheid niet afwaterend. Ik heb 6.5 cm opbouw op het laagte punt en kan naar de woning toe 2-3 cm hoger komen voor afwatering. Mogelijks belangrijk is dat het gaat over een overdekt terras, enkel de buitenste 70 cm worden nat bij (hevige) regen.
Je zal toch eerst moeten zien waar die waterkering in de muren zit en al zeker waar die zich bevind onder uw deurdorpels !!!
Dit bepaalt de maximale hoogte van je afgewerkt terras.
Afgaand om wat ik kan zien op de foto liggen je huidige tegels al boven die waterkering!!!

Bijkomend , je ziet dat je terrasvoegen nat staan, dat wijst al op een slechte aanhechtig van de tegels op de ondergrond en op een slechte drainage door een slechte uitvoer van je voegen.
Een ervaren vloerder vertelde dat we de vloer hier vol in de mortel kunnen leggen rechtstreeks op de beton. Ik heb hier toch mijn twijfels over.
Kan perfect op voorwaarde dat je onder die verdomse waterkering blijft.
Dat die mortel vol en zat is waar de tegels inkomen.
en dat er rekening wordt gehouden met de helling.
Kan ik eerst een vezelgewapende chape van 3-5 cm aanbrengen met afwatering en hierop een drainagemat lijmen, daarboven dan de vloer vol in de mortel? Of moet ik het volledig anders aanpakken? Een drainagemat en extra lijm kost natuurlijk veel als het niet noodzakelijk is.
Een vezelgewapende chape is voor dit geen meerwaarde. Vezelgewapende wordt gebruikt als er gewerkt wordt met keramische tegel.
Chape van 3-5 cm op beton zal breken omdat er geen massa is.
Je kan wel chape afdraaien voor maximum 2 rijen tegels en daar dat vol en zatte mortel opbrengen.
Je chape wordt dan mee gelegd met de mortel ( eigenlijk een stugge droge mortel( chape ) en daar je volle zatte mortel op.)
Drainagemat is in deze opstelling niet nodig of je zou sproeiers moeten hebben zitten in je plafond :ROFLMAO: Kan wel plezant zijn.
Drainmat is niet nodig

Keramische tegel wordt gelijmd, natuursteentegels best gemorteld of gelijmd.

Grootste probleem is de opsluiting van je tegels. Nu bestaat die stoemmes weg niet en langs daar trekt nu het vocht tussen de tegel en betonplaat in de mortel en vriest alles los.
Je zal dus moeten werken met een fatsoenlijke opsluiting , niet alleen om het hoogteverschil op te vangen maar ook om er voor te zorgen dat er geen water tussen langs de zijkant binnendringt.
Kan met opsluitbanden ( keilelijk hier) maar kan ook met een rollaag in bv kleiklinker of een boord in blauwe hardsteen van 20x5x100.

Ik ga ervan uit dat je de oppervlakte NIET gaat vergroten want dan zijn er nog enkele bijkomende struikelblokken die je moet aanpakken.
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Luk, ik lees in je feedback vaak een verwijzing naar 'zatte mortel'. Ik ben leek terzake dus vroeg me even af wat dat exact betekent?

Ik neem aan dat je gewoon een pappering mengsel bedoelt? Dat dan misschien nivelleren wat makkelijker maakt? Of vergis ik me (en giet je'r bier bij ? )?

Voor de pro's wellicht een domme vraag maar we kunnen maar bijleren :)
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.837
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
mmm, dat bierke erbij ????

Zatte mortel is inderdaad mortel met meer water in.
Niet meer , niet minder.
Verschil tussen zatte en gewone mortel ????
Euh.... laat dat nu net de discussie zijn die al jaren heerst in de mortelwereld.
Een gewone mortel is bij ons een mortel die bij het omzetten met het truweel en dan een deel op het truweel leggen om te gebruiken , vormvast.
Zal dus niet doorzakken als een puddingske.
Zatte mortel is dus dat doorgezakte puddingske.
 
Lid geworden
22 jan 2023
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
We willen graag ons terras vernieuwen, hier liggen nu betontegels op die we willen vervangen door natuursteen vloer van 2 cm dik.

De ondergrond is een beton, alles behalve ideaal maar we moeten het er mee doen. Uitbreken kan niet aangezien hieronder al het steenafval van de bouw zit en daarover een beton is gegoten.
Diepte voor uitgraving is tussen de 15 en de 20 cm . Waarom zou je die betonplaat niet kunnen uitbreken ?
Ik krijg ze sowieso niet volledig uitgebroken, verlagen kan wel. Maar heeft dit een meerwaarde? Ondergrond blijft uiteindelijk gewoon beton... en met uitbreken wordt het er niet egaler op.
Nu weet ik niet hoe ik de vloer moet leggen met betrekking op het opvriezen. De betonplaat ligt naar alle waarschijnlijkheid niet afwaterend. Ik heb 6.5 cm opbouw op het laagte punt en kan naar de woning toe 2-3 cm hoger komen voor afwatering. Mogelijks belangrijk is dat het gaat over een overdekt terras, enkel de buitenste 70 cm worden nat bij (hevige) regen.
Je zal toch eerst moeten zien waar die waterkering in de muren zit en al zeker waar die zich bevind onder uw deurdorpels !!!
Dit bepaalt de maximale hoogte van je afgewerkt terras.
Afgaand om wat ik kan zien op de foto liggen je huidige tegels al boven die waterkering!!!

Bijkomend , je ziet dat je terrasvoegen nat staan, dat wijst al op een slechte aanhechtig van de tegels op de ondergrond en op een slechte drainage door een slechte uitvoer van je voegen.
Huidig terras ligt onder de waterkering, wil het nieuwe terras op dezelfde hoogte leggen. De vermelde cm opbouw is vanaf betonplaat tot onder de waterkering.
327050400_5917399131675455_770621236602046909_n.jpg
Ik ga ervan uit dat je de oppervlakte NIET gaat vergroten want dan zijn er nog enkele bijkomende struikelblokken die je moet aanpakken.
Toch wel, het terras wordt dubbel zo groot. Ik zou een uitzettingsvoeg willen maken op de scheiding van de beton en de nieuwe fundering, en deze door de fundering doortrekken tot op de grond. Zodat ik technisch gezien 2 aparte terrassen heb. Het nieuwe stuk maak ik dan op een traditionele fundering. Hier heb ik al wat ervaring mee en is al beschreven op het forum dus denk niet dat dat problemen gaat geven?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.837
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
dubbel zo groot ?
Dan zit je dus met een uitbreiding.
Je kan dit inderdaad doen met een uitzetting tussen de 2 delen. Alleen zie je al zo dat sowieso het bestaande stuk geen krimp meer gaat geven en het nieuwe stuk gegarandeerd ga afscheuren. DIe elastische voeg zorgt dat er geen schade is aan het bestaand terras maar zorgt er niet voor dat er geen afscheuring of verzakking kan plaats vinden.
Je legt dan beter chapenetten over die aanzet. Maar met een hoogte van 3 a 5 cm en dan nog rekening houden met de helling , vrees ik ervoor dat je te weinig chape ga kunnen steken.

Uitbreken is dus het beste. En dan bedoel ik tot een diepte van 15 à 20 cm vanaf bovenkant tegels gerekend.
Of dat nu ongelijk of niet is speelt gene rol, je egaliseer dit ofwel met stabilisé en dan chape erover.
Je stabilisé- en chape plaat loopt zo in zijn geheel over gans het werkvlak.

laatste foto
Waterkering: openstaande voeg is onderaan dicht.
terras ligt boven de strekvoeg waar de waterkering zit, dus te hoog
eerste foto
ik merk op de foto dat het terras onder de dorpel uitkomt. Meestal is er tussen bovenkant dorpel en de waterkering een 10 cm: 5 cm dikte van de dorpel + 5 cm dikte proper metselwerk gevelsteen. Ik zie die gevelsteen onder de dorpel niet. Ik zie groenaanslag rechts boven het terras .
 
Lid geworden
22 jan 2023
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Je kan dit inderdaad doen met een uitzetting tussen de 2 delen. Alleen zie je al zo dat sowieso het bestaande stuk geen krimp meer gaat geven en het nieuwe stuk gegarandeerd ga afscheuren. DIe elastische voeg zorgt dat er geen schade is aan het bestaand terras maar zorgt er niet voor dat er geen afscheuring of verzakking kan plaats vinden.
Ik dacht net dat de 2 stukken volledig los van elkaar moeten liggen ivm een andere werking van de ondergrond. Als ik een uitzetvoeg houd op de scheiding, en het nieuwe stuk correct opbouw waarom zou het dan kunnen verzakken? Het bestaande stuk heeft dan toch geen werking tov het nieuwe stuk? Of zie ik het helemaal verkeerd? Wat bedoel je juist met afscheuring?
laatste foto
Waterkering: openstaande voeg is onderaan dicht.
terras ligt boven de strekvoeg waar de waterkering zit, dus te hoog
eerste foto
ik merk op de foto dat het terras onder de dorpel uitkomt. Meestal is er tussen bovenkant dorpel en de waterkering een 10 cm: 5 cm dikte van de dorpel + 5 cm dikte proper metselwerk gevelsteen. Ik zie die gevelsteen onder de dorpel niet. Ik zie groenaanslag rechts boven het terras .
Het terras ligt nu gelijk met de onderkant van de dorpel. Onder de dorpel en de open voeg is geen gevelsteen meer. Als ik het terras dan lager zou leggen zit ik op beton te kijken naast de vloer ipv gevelsteen...:unsure: Hoeveel zou ik dan moeten zakken, 5cm?

327628785_885522952600837_883741549158762848_n.jpg
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.837
Waarderingsscore
6.491
Punten
113
Je kan dit inderdaad doen met een uitzetting tussen de 2 delen. Alleen zie je al zo dat sowieso het bestaande stuk geen krimp meer gaat geven en het nieuwe stuk gegarandeerd ga afscheuren. DIe elastische voeg zorgt dat er geen schade is aan het bestaand terras maar zorgt er niet voor dat er geen afscheuring of verzakking kan plaats vinden.
Ik dacht net dat de 2 stukken volledig los van elkaar moeten liggen ivm een andere werking van de ondergrond. Als ik een uitzetvoeg houd op de scheiding, en het nieuwe stuk correct opbouw waarom zou het dan kunnen verzakken? Het bestaande stuk heeft dan toch geen werking tov het nieuwe stuk? Of zie ik het helemaal verkeerd? Wat bedoel je juist met afscheuring?
Met 100% los te leggen behoud je de verschillende zettingen ( enerzijds deze op je beton en anderzijds deze op bv stabilisé) je breuklijn gebeurt dan op de plek die jij wil. Daar waar de elastische voeg is getrokken.
Een elastische voeg bepaalt dus alleen de breuklijn.
Maar zal niet beletten dat je terrasdeel eventueel kan verzakken want daarvoor moet de ondergrond /fundering in orde zijn.
Afscheuren: soms is er toch nog een overlap tussen beide delen: door zettingen of andere oorzaken kan dan een deel afscheuren.
Vergelijk met keukenpapier, geperforeerd om nette blaadjes te hebben maar dikwijls scheurt dit maar voor een groot deel op die perforatie.

laatste foto
Waterkering: openstaande voeg is onderaan dicht.
terras ligt boven de strekvoeg waar de waterkering zit, dus te hoog
eerste foto
ik merk op de foto dat het terras onder de dorpel uitkomt. Meestal is er tussen bovenkant dorpel en de waterkering een 10 cm: 5 cm dikte van de dorpel + 5 cm dikte proper metselwerk gevelsteen. Ik zie die gevelsteen onder de dorpel niet. Ik zie groenaanslag rechts boven het terras .
Het terras ligt nu gelijk met de onderkant van de dorpel. Onder de dorpel en de open voeg is geen gevelsteen meer. Als ik het terras dan lager zou leggen zit ik op beton te kijken naast de vloer ipv gevelsteen...:unsure: Hoeveel zou ik dan moeten zakken, 5cm?

Bekijk bijlage 92356
Als daar geen gevelsteen zit maar snelbouw dan zit die waterkering inderdaad hoog genoeg. MAAR voor het zelfde geld zit die toch lager .
Je wil niet weten hoeveel keer dat ik onder dorpels vuil metselwerk zijn tegengekomen en daar moest dan een deel boven het terras blijven.

Zoek die verdomse watekering eerst eens op en meet deze tenopzichte van je nullpas ( bovenkant dorpel)
Dan pas kan je verder.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan