• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nat of droog systeem

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
Dag iedereen,

We gaan vloerverwarming leggen in de woonkamer op de gelijkvloers. Een klein deel is onderkelderd waardoor de vloeropbouw beperkt is. Het gaat hier even om 10m2 van de totaal 65m2. In bijlage een schema van de doorsnede.

Het grote gedeelte (met 10cm opbouw) wordt voorzien van het natte systeem. Nu de vraag is welk systeem te gebruiken voor dit kleine gedeelte met 6cm opbouw. Het is sowieso een aparte kring met uitzetvoegen. Ik heb al twee verschillende meningen gehoord:
  • Je hebt isolatie langs de onderkant. Gewoon buizen leggen met vloeichape in dat gedeelte. Het warmteverlies is beperkt.
  • Toch minimale isolatie voorzien tussen buizen en vloerplaat. Vermits de beperkende vloeropbouw kom je automatisch uit bij een droogsysteem.
Boven de muren (warmteverlies) komen keukenkasten, dus eventueel kunnen de buizen op een afstand van de muur gelegd worden. (Moet dan wel opnieuw de warmteberekening doen)

Wat denken jullie? Extra (retour) isolatie voorzien is quasi onmogelijk
 

Bijlagen

  • schets_vloeropbouw.png
    schets_vloeropbouw.png
    455 KB · Weergaven: 33

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
De ytong op tekening 2 gaat idd een verbetering zijn.
Die EPS op tekening 1 gaat niet veel helpen. Je zou zoals in de keuken een ytong onder de vloerplaat tussen de isolatieplaten moeten kunnen steken.
 

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
De ytong op tekening 2 gaat idd een verbetering zijn.
Mag dit een ytong-blok van 9cm zijn?
Hebben Ytong-kimblokken een vaste orientatie? Want anders koop ik 60x09x20 (LxBxH) en leg ik hem plat.
Die EPS op tekening 1 gaat niet veel helpen. Je zou zoals in de keuken een ytong onder de vloerplaat tussen de isolatieplaten moeten kunnen steken.
Akkoord; alleen is dat een volledige draagmuur en durf ik niet om die Ytong-blokken te plaatsen. In de gang liggen geen vw-lussen, enkel buizen die de oversteek maken. Ik kan misschien de buizen gewoon in het midden van de gang leggen?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Idd, het is maar te bekijken of het kosten/baten de moeite is. Aan de dragende structuur zou ik niet raken. Geef alleen maar even aan wat er wel zou werken. Als de vvw boven de EPS komt in tek 1, dan heeft het ook wel wat. Maar dat gaat niet het geval zijn wss
 

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
Idd, het is maar te bekijken of het kosten/baten de moeite is. Aan de dragende structuur zou ik niet raken. Geef alleen maar even aan wat er wel zou werken.
Bedankt. In de keuken ga ik dit zeker doen. Dat is eenvoudig haalbaar en die ruimte wordt verwarmd. Enkel de vloerplaat rust er op en deze kan ik eenvoudig ondersteunen. In de gang is een dragende muur; waarop ook nog een poutrel rust, dus daar ga ik afblijven. In de gang lopen enkel leidingen zonder lussen.
Als de vvw boven de EPS komt in tek 1, dan heeft het ook wel wat. Maar dat gaat niet het geval zijn wss
Ik zou de vvw tussen de EPS leggen. Als ik deze op de EPS leg; dan is de opbouw te weinig. Er is ongeveer 6cm ter beschikking en de vloeichape is toch minstens 3cm. Ik zou eventueel de leidingen enkel in het midden kunnen leggen.
 

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
Misschien nog een lage extra vraag.

Als je de vloerverwarming rechtstreeks op de betonnen vloerplaat bevestigt, moet je dan een folie voorzien? Of is dit overbodig, zodat de (vloei)chape hechtend is?

De enige reden die ik eventueel kan bedenken zijn verschillende uitzettingscoëfficiënten?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Misschien nog een lage extra vraag.

Als je de vloerverwarming rechtstreeks op de betonnen vloerplaat bevestigt, moet je dan een folie voorzien? Of is dit overbodig, zodat de (vloei)chape hechtend is?

De enige reden die ik eventueel kan bedenken zijn verschillende uitzettingscoëfficiënten?
Dan ben je 50% van je energie kwijt naar de beton ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Misschien nog een lage extra vraag.

Als je de vloerverwarming rechtstreeks op de betonnen vloerplaat bevestigt, moet je dan een folie voorzien? Of is dit overbodig, zodat de (vloei)chape hechtend is?

De enige reden die ik eventueel kan bedenken zijn verschillende uitzettingscoëfficiënten?
Dan ben je 50% van je energie kwijt naar de beton ?
Die is aan de onderzijde geïsoleerd....
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
het is enkel aan die bouwknopen waar je verlies gaat hebben. Dus in opp is dat op het geheel gezien niet echt veel.
Ok, bedankt voor de geruststelling, dan lijkt mij dat toch het eenvoudigste; want voor een droog systeem is er niet voldoende ruimte.

Ik kan op enkele plaatsen onder de betonplaat de rij stenen vervangen door Ytong-blokken. Dus
  • Enkele stenen wegkappen
  • In de plaats een Ytong-blok (hoogte 5 of 10cm) steken
Zou dit enig nut hebben?
Alle bouwknopen wegnemen is niet haalbaar; maar misschien wel 30%.
Op de plekken van de bouwknopen geen vloerverwarming leggen en in plaats daarvan een extra 2 cm EPS met enige overlap over de bouwknopen lijkt mij eenvoudiger en een betere oplossing.
Kan je ook doen.
Maar dan ga je wel steeds een "koude" vloer hebben op die plek. Aan de muur is dat geen probleem, maar aan een doorgang zou ik doorleggen.
Het is inderdaad "koude" tussen aanhalingstekens. Als je uitgaat van een strook van 40-60cm cm dan zal die strook hooguit een paar graden minder warm zijn want warmteverlies naar beneden is afgenomen. Aangezien de warmtegeleidingscoefficient van de chape redelijk hoog is vermoed ik dat die strook warmer zal zijn dan de ruimtetemperatuur en daardoor niet echt koud zal aanvoelen.

Wanneer de "koude" strook in een loopzone zit kan je nog overwegen om in die strook een heatspreader te gooien.
Bij ons thuis voel je direct waar wel of geen vloerverwarming zit (keukenkast is paar cm opgeschoven nadat de vloerverwarming al gelegd was)
 

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
In het kort:
  • De betonplaat is langs de onderkant geïsoleerd.
  • Het verlies via de muren is op de meeste plaatsen onderbroken door Ytong-blokken.
Moet je hier een folie voorzien? Of komt de (vloei)chape rechtstreeks op de beton (zonder folie)?
 

Vincenth90

Actief Lid
Lid geworden
23 jun 2020
Berichten
179
Waarderingsscore
55
Punten
28
In het kort:
  • De betonplaat is langs de onderkant geïsoleerd.
  • Het verlies via de muren is op de meeste plaatsen onderbroken door Ytong-blokken.
Moet je hier een folie voorzien? Of komt de (vloei)chape rechtstreeks op de beton (zonder folie)?
Iemand hier nog een antwoord op?
 

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Berichten
161
Waarderingsscore
19
Punten
18
Ik heb de leverancier gecontacteerd en hij vertelde dat er altijd een folie moet voorzien worden, ook in deze situatie. Geen idee of dit een beredeneerd antwoord is (folie kan geen kwaad).

Wij gaan in ieder geval een folie leggen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan