• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nakijken Teleruptor schakeling + vraagjes

Lid geworden
21 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hi all,

Ik ga binnenkort een teleruptor installatie uitvoeren. Nu mij uitvoerig te bestuderen op internet en dit forum zit ik nog met enkele vragen.

Ik ga van drukknop naar drukknop met een SVV kabel; waarbij ik als pulskabel telkens een andere kleur gebruik.

Op de rode ader zet ik 24V.

Aan mijn kast monteer ik elke ader af op een rijgklem, bestaan deze voor SVV kabel? Als ik nu meerdere drukknoppen op 1 teleruptor moet hangen, kan ik vermoed ik gewoon de rijgklemmen doorverbinden met de hulpbrugjes?

Nu heb ik al in het klad een voorbeeld gezet in dit bestand http://users.telenet.be/DeusEx/plan001.pdf, echter hoe zit het juist met controle en indicatie lampjes? Hoe zet ik deze juist in mijn schakeling?

Of dien ik toch te werken met een 2 polig impulsrelais waarbij ik 1 ader extra nodig heb voor het ledje?

Als ik allemaal teleruptors gebruik met de aan/uit functie vermoed ik dat ik deze aansluitingen in de kast allemaal op elkaar mag doorverbinden?

Welke type van Eltako zou het meest van toepassing zijn?

Alvast bedankt en sorry voor de vele vragen!

Lid geworden
29 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je tekening ziet er inderdaad in orde uit.

Opgelet voor elke drukknop met terugmelding(ledje) extra kabeltje voorzien. Dus vb 2 drukknoppen met terugmelding is: 2x ader drukknop, 1 kabeltje 24V, 2x ader voor led, 1 kabeltje 0V = 6 aders. Zorg dat je SVV voldoende aders telt maw.

Je kan in je kast rijklemmen gebruiken van 1.5mm2 of 2.5mm2 die de adres aanspannen dmv vijsje. Er zijn verschillende merken die dit hebben: WAGO, Legrand (Viking3), ...

Je kan idd dmv brugje meerdere drukknoppen combineren naar eenzelfde teleruptor(=lichtpunt). Maar dit kan ook door de brugjes te gebruiken die de fabricant ter beschikking stelt. Vb bij Legrand Viking3 klemmen doe je dit dmv de 'spoed'. Komt eigelijk neer op een soort brugje dat je in de klemmen kan schuiven die je wilt koppelen. (is beetje zoals de latten met tanden die gebruikt worden om automaten mee door te verbinden).

Voor een ledje te sturen dat brandt wanneer je de lamp (die je via teleruptor stuurt) brandt en ledje uit is wanneer lamp uit is maak ik inderdaad ook gebruik van een 2polige teleruptor (voor ledje dan 1 ader en een ader voor de 0V).

Vb. hiervan: Eltako ES 12z-200-8-230V (heeft ook centraal aan/uit voor alles aan/uit)

Voorbeeld van enkelpolige 4voudige teleruptor die ook centraal aan/uit heeft:

Eltako ESR 12z-4DX-UC (deze kan je dus zien als 4 enkelpolige teleruptoren met alles aan/uit functie).

Bij elk van deze teleruptoren kan je dan de centraal aan/uit ingangen met elkaar verbinden en op sturen met drukknop(pen).

Lid geworden
21 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey MDSke,

Alvast bedankt voor je info er heldert mij al heel wat op ;)

Toch nog enkele vraagjes:

- Waarom heb ik 2 aders nodig voor de led, ik heb toch een gemeenschappelijke 24V waarop de led mee op kan, en een ader voor de 0V van de led?

- de brugjes heb ik inderdaad gevonden, zijn kammetjes.

- 4 polige teleruptor van Eltako die je voorsteld, wordt deze dan voor de keuring beschouwd als 4 lichtpunten van de 10 per kring? Of kan deze teleruptor maar 1 input krijgen en kan je 4 kringen laten aangaan?

Alvast bedankt!

DeusExeke

Opgelet voor elke drukknop met terugmelding(ledje) extra kabeltje voorzien. Dus vb 2 drukknoppen met terugmelding is: 2x ader drukknop, 1 kabeltje 24V, 2x ader voor led, 1 kabeltje 0V = 6 aders. Zorg dat je SVV voldoende aders telt maw.

Je kan in je kast rijklemmen gebruiken van 1.5mm2 of 2.5mm2 die de adres aanspannen dmv vijsje. Er zijn verschillende merken die dit hebben: WAGO, Legrand (Viking3), ...

Je kan idd dmv brugje meerdere drukknoppen combineren naar eenzelfde teleruptor(=lichtpunt). Maar dit kan ook door de brugjes te gebruiken die de fabricant ter beschikking stelt. Vb bij Legrand Viking3 klemmen doe je dit dmv de 'spoed'. Komt eigelijk neer op een soort brugje dat je in de klemmen kan schuiven die je wilt koppelen. (is beetje zoals de latten met tanden die gebruikt worden om automaten mee door te verbinden).

Voor een ledje te sturen dat brandt wanneer je de lamp (die je via teleruptor stuurt) brandt en ledje uit is wanneer lamp uit is maak ik inderdaad ook gebruik van een 2polige teleruptor (voor ledje dan 1 ader en een ader voor de 0V).

Vb. hiervan: Eltako ES 12z-200-8-230V (heeft ook centraal aan/uit voor alles aan/uit)

Voorbeeld van enkelpolige 4voudige teleruptor die ook centraal aan/uit heeft:

Eltako ESR 12z-4DX-UC (deze kan je dus zien als 4 enkelpolige teleruptoren met alles aan/uit functie).

Bij elk van deze teleruptoren kan je dan de centraal aan/uit ingangen met elkaar verbinden en op sturen met drukknop(pen).[/quote]

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
6
Punten
0
DeusExeke wrote:
- 4 polige teleruptor van Eltako die je voorsteld, wordt deze dan voor de keuring beschouwd als 4 lichtpunten van de 10 per kring?

10 per kring? waar haal je dat?

En een schakelaar (zoals bijv. een teleruptor) is géén lichtpunt!

Lid geworden
21 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ja ik bedoel zoals een gewone elektrische installatie ... mag je max per automaat van 16A 10 lichtkringen ( punten ) hebben. Hoe wordt dit bekeken met teleruptoren?

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
6
Punten
0
DeusExeke wrote:
mag je max per automaat van 16A 10 lichtkringen ( punten ) hebben.

onzin

en nogmaals: een schakelaar (zoals bijv. een teleruptor) is géén lichtpunt!

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
je moet minstens 2 verlichtingskringen hebben in een woning

hoeveel lampen maakt niet uit

maar als je overal 2000 W halogeen plaats pas dan wel op met je sectie van kabel en automaat van 16 A gaat het ook niet houden met 10 lampen

(niet zoals bij stopcontacten : MAX 8 stuks)

Gery : 1 TR bedient normaal toch wel 1 lichtkring ?

Lid geworden
21 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mij hebben ze altijd geleerd op de opleiding ...

AREI:

- max. 8 stopcontacten per kring

- max. 10 lichtpunten per kring

- indien gecombineerd max. 8 punten per kring

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.432
Punten
113