• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nagaan of er nog druk / water op een oude gecorrodeerde leiding staat

Lid geworden
12 apr 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
In een kamer op het gelijkvloers van onze woning zitten we met vochtschade. De vorige eigenaars hadden dit weggewerkt achter een valse wand en ontkent dat er nog enige actuele problemen waren. Omdat we een andere leiding moesten bijleggen hebben we dit jaar de valse wand weggedaan en stel ik toch een vochtprobleem vast. Over een bepaald stuk van de muur (zie foto) lijken de stenen onderaan nat. Ook hebben we de laminaatvloer weggehaald die op de originele tegelvloer lag. De tegelvloer was ook vochtig, zowel qua aanvoelen als duidelijke vochtige voegen. De tegelvloer ligt volgens mij op de zavel, met een dunne laag mortel (?) van 2 à 3 cm.

Ik was sowieso van plan een vochtfirma te laten komen omdat ik in eerste instantie dacht aan opstijgend vocht. In de probleemzone steekt echter ook een oude gesupprimeerde (water)leiding. Deze is nergens op de plannen van het huis terug te vinden, en in de rest van dit verdiep zijn de waterleidingen ook niet in de muren weggewerkt. De leiding lijkt sterk gecorrodeerd te zijn. Aangezien het vocht enkel heel aanwezig lijkt te zijn in de zone rondom deze leiding, vraag ik me nu af of er nog steeds waterdruk op die leiding staat en mogelijks lek is. In de andere 3 muren lijkt geen vochtschade te zijn.

Is er een eenvoudige manier om na te gaan of dit zo is? Hoofdkraan uitzetten, en voorzichtig blindstop vervangen door kraantje? Beter ineens een loodgieter zoeken? Ik ben vooral bang om de leiding ernstig te beschadigen waardoor ze niet meer toe gezet kan worden.

Bijlagen

• IMG-20240512-WA0002.jpg
    IMG-20240512-WA0002.jpg
    210,5 KB · Weergaven: 29

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.908
Punten
113
Welke diameter heeft dat ding? Dat ziet er mij groot uit voor watertoevoer als ik zo vergelijk met uw plinten... kan het een afvoer zijn? Maar er zitten precies draaistoppen op...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.245
Punten
113
Gezien de diameter en de 2 aftakkingen zou ik eerder denken aan gas.

Opstijgend vocht op de verdieping?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.422
Punten
113
Optrekkend vocht door de pleister waar de leiding mee is ingeplakt zou ook nog kunnen.

Lid geworden
12 apr 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
@Stefaan Van Slycken : De diameter is 25 mm. Zie ook enkele detailbeelden in bijlage.

@D I Y : De kamer bevindt zich op het gelijkvloers, er is ook geen (kruip)kelder of dergelijke. Direct op de "grond" afgezien van de tegels en mortellaag.

@janus wago : bedoelt u dan dat de "pleister"/sleuf waarin de leiding zit rechtstreeks in contact staat met grond en dus de vochtkering breekt?

Bijlagen

• IMG_20240513_170338.jpg
    IMG_20240513_170338.jpg
    212,2 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20240513_170324.jpg
    IMG_20240513_170324.jpg
    258 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20240513_170332.jpg
    IMG_20240513_170332.jpg
    349,6 KB · Weergaven: 11

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.422
Punten
113
@janus wago : bedoelt u dan dat de "pleister"/sleuf waarin de leiding zit rechtstreeks in contact staat met grond en dus de vochtkering breekt?
Ik zeg niet dat het zo is maar de kans is wel groot.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan