• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nachtelijke leveringen van metselspecie

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is het in de bouwwereld de gewoonte om metselspecie 's nachts te leveren?

Vannacht half de straat wakker door een betonmixer die metselspecie komt leveren (voor een nieuwbouw van een aangrenzend perceel), gewoon een plastiek opengeplooid en daar de specie laten oplopen.

En dit om 01u55 's nachts.

En ik die dacht dat het verboden was om tussen 22u00 en 07u00 geluidsoverlast te produceren.

Iemand ervaring mee?

Lid geworden
10 aug 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op het gemeentehuis vragen wat de wetgeving hiervan zegt.

slovenie

Lid
Lid geworden
22 nov 2010
Waarderingsscore
6
Punten
18
Neenee, gewoon niks doen zal het beste zijn. TS wou gewoon even weten of dat nu normaal is en dat is normaal en dat weten we dan ook weer.

Met de buur even gaan praten:confused:, hij zal u graag zien afkomen, welkom in de wijk!

Later, als hij van zijne tak komt maken om 1 of ander reden (want dat doen veel buren), dan smijt u dat maar in zijn gezicht:cool:.

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Had niet zoveel reacties verwacht; wou zeker de buurman niet aanvallen, alleen even de wettelijke kant beschouwen in de maatschappelijke context. Even reageren op enkele reacties.

tilt!;1979251 wrote:
Verzuring, nimby, etc.. etc...

Heeft er niets mee te maken; u gebruikt slogans van een sterk eenzijdig relativistische samenleving, ik denk dat een samenleving meer gebaat is met kantiaanse reciprociteit.

knessel;1979251 wrote:
zeker niet aangenaam, maar hoe lang duurt de ruwbouw van een woning, een week of vier maximaal? Ik zou even doorbijten, het is geen blijvende hinder hé..

Ik denk dat het zo zal zijn, Knessel. Ik dacht dat een huis bouwen wel langer duurde, maar moet toegeven dat ik er niet veel van ken.

Tokke1976;1979251 wrote:
Leveranciers, of ze het nu amateuristisch aanpakken of niet (doet niet ter zake), kunnen niet overal tegelijk zijn.

Het gaat over een aangrenzend perceel, dus je toekomstige buurman.

Heb je hem er al over aangesproken? Zo neen, doe je dat misschien wel eens beter, of heb je liever nu al een burenruzie, nog voor die man of vrouw er woont?

Met amateurisme bedoelde ik de werkwijze van de aannemer. De leveranciers doen gewoon hun werk.

De toekomstige buurman heeft hier eigenlijk niet veel mee te maken (zie bericht anjavp).

De buurman is overigens langsgeweest vooraleer het perceel vrij gemaakt werd om wat info te geven. Een mooi gebaar. Ziet er een voorkomend, aardige en verstandige man uit, maar heeft eigenlijk niet veel te maken met de manier van werken van leveranciers. Een burenruzie? Ik denk het niet, ik heb alvast geen plannen om het de buurman moeilijk te maken.

Als hij nog eens naar de werken komt kijken zal ik zeker een praatje met hem maken.

m1chaelm;1979251 wrote:
So what dat je daar even van wakker wordt. Leg het vel terug over je ogen en slaap verder?

Simplistische antwoorden, een beetje grof, zijn niet altijd de beste antwoorden.

Mijn partner is reeds 10 maanden herstellende van een cytomegalovirusinfectie. Nachtrust is hierbij een cruciaal element. Het is vaak niet zo eenvoudig als het lijkt.

K.B.;1979251 wrote:
Ik zou zeggen dat het echt niet kan ... gewoon aanbieden om zelf mortel te maken voor je buurman ... volgens mij kan je dan minstens tot 6 uur rustig slapen ...

En indien jij andere buren wakker maakt ...:-D ... no problem ... dan stel je gewoon voor om samen te beginnen rond 6 h 20 ...

Jammerlijk genoeg heb ik ook al een klein aantal keren moeten laten leveren rond 6 uur 's morgens ( op zaterdag) ... verder proberen we er toch op te letten om maar rond 8h - 8h30 aan te vatten met "storende" werkzaamheden ...

Ik moet zelf vaak op rond 04.30, dus geen tijd om uit te slapen...

Dako;1979251 wrote:
Dat is inderdaad in principe verboden, en zeker niet aangenaam. Maar het is maar voor een bepaalde periode (ruwbouw) en een korte tijd (kwatiertje max?), ga je daar zo moeilijk over doen en je relatie met de nieuwe buren voor verzuren?

We wonen met ze'n allen dicht op elkaar, en zullen allemaal regelmatig zo wel eens iets moeten tolereren. Nu de bouwwerken van je buur waar je snachts last van hebt, maar volgend jaar is het jouw BBQ en de week daarna de gouden bruiloft van je overburen die tot in de late uurtjes buiten doorgaan.

Spreek de buur/aannemer hier is over aan, en vraag of ze er rekening mee kunnen houden. Doen ze dit niet kan je inderdaad klacht neerleggen, maar dan niet verschieten dat ze om 7.00 met hun motorslijpschijf vlak naast de perceelgrens beginnen slijpen, jij al het stof krijgt en pas om 21.59u hiermee stoppen...

Ik denk niet dat ik daar moeilijk over ga doen.

Ik heb niet de intentie om klacht neer te leggen.

Wat me wel bezig houdt is hoe de (plaatselijke) overheid hiertegenover staat, voor wie dit geldt, en voor wie niet en waarom dat zo is? Zoals ik al eerder zei is het op het bedrijf waar ik werk niet toegelaten te laden en lossen. Waarom is de wetgeving niet universeel? enz....

Ik heb het altijd moeilijk met zaken die ingaan tegen het gelijkheidsprincipe.

@lukanar;

mooi dat je die moeite doet. Zo kan je inderdaad veel problemen vermijden.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.882
Punten
113
Bij het bestellen van zo'n mortel heb je geen keuze wanneer ze deze mortel brengen.

Soms is het reeds vroeg op de avond, soms is het 's nachts. Alles hangt af van de planning in de centrale.

Het kan best dat de mortel bij de buur van TS volgende week om 20.00 uur wordt geleverd.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.473
Punten
113
minoeske;1979472 wrote:
Bij het bestellen van zo'n mortel heb je geen keuze wanneer ze deze mortel brengen.

Soms is het reeds vroeg op de avond, soms is het 's nachts. Alles hangt af van de planning in de centrale.

Het kan best dat de mortel bij de buur van TS volgende week om 20.00 uur wordt geleverd.

Dat volg ik niet, als we onze leveringen bestellen geven we steeds een vork aan wanneer ze kunnen en moeten leveren. Dus voor beton/stabilisé of mortel geven we steeds het begin - en einduur door. Bv van 07:00 tot 9:00 uur. of van 8:00 tot 10:00

Steeds met een marge van 2 uur, enkel in stedelijk gebied ( antwerpen, mechelen, gent en brugge geven we 3 uur marge)

Komen ze vroeger dan hebben ze kans dat ze moeten wachten voor het lossen, komen ze later dan afgesproken dan hebben ze kans dat ze terug gestuurd worden want te laat.

En nee, dat is niet bij een kleine centrale maar ook bij de grote.

Je moet best wel deze uur afspraken samen met je bestelling per mail doorgeven en komen ze dan te laat zonder pardon terug sturen en naar de andere leverancier tenen.

luk

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.882
Punten
113
lukanar;1979473 wrote:
minoeske;1979472 wrote:

Dat volg ik niet, als we onze leveringen bestellen geven we steeds een vork aan wanneer ze kunnen en moeten leveren. Dus voor beton/stabilisé of mortel geven we steeds het begin - en einduur door. Bv van 07:00 tot 9:00 uur. of van 8:00 tot 10:00

Steeds met een marge van 2 uur, enkel in stedelijk gebied ( antwerpen, mechelen, gent en brugge geven we 3 uur marge)

Komen ze vroeger dan hebben ze kans dat ze moeten wachten voor het lossen, komen ze later dan afgesproken dan hebben ze kans dat ze terug gestuurd worden want te laat.

En nee, dat is niet bij een kleine centrale maar ook bij de grote.

Je moet best wel deze uur afspraken samen met je bestelling per mail doorgeven en komen ze dan te laat zonder pardon terug sturen en naar de andere leverancier tenen.

luk

Akkoord voor beton/stabil, maar bij mijn weten wordt geen stamix (metsemortel) geleverd tijdens de dag.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.473
Punten
113
Stamix of interbeton hier in het antwerpse is inderdaad ene die snachts of smorgensvroeg levert, maar zij zijn gelukkig niet de enigste die kant en klare mortel in bakken levert.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.882
Punten
113
lukanar;1979497 wrote:
Stamix of interbeton hier in het antwerpse is inderdaad ene die snachts of smorgensvroeg levert, maar zij zijn gelukkig niet de enigste die kant en klare mortel in bakken levert.

Stabilix of holchim hanteert dezelfde leveringsmethoden (aan de kust).

En laat dat nu net de 2 soorten mortel zijn die ik wil gebruiken..........................

Lid geworden
26 nov 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik denk dat de buren nog volop in de fundering aan het metselen zijn, en dan is dat hier in de buurt ook ge gewoonte dat de mixer gewoon komt leveren op plastiek ofwel op zuiverheidsbeton...

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
245
Punten
63
Was niet mijn bedoeling 'grof' over te komen. Bedoel dus inderdaad zoals de meeste wel schrijven dat je het best even over je heen laat gaan... En voor je partner is het misschien handig om tijdelijk oordopjes te gebruiken? In apotheker deze met bijenwas vragen vormen zich volledig naar je oor. In het begin even wennen maar heel ander gevoel dan die 'mousse'-dopjes ;-)

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
Lugosi;1979465 wrote:
tilt!;1979251 wrote:
Verzuring, nimby, etc.. etc...

Heeft er niets mee te maken; u gebruikt slogans van een sterk eenzijdig relativistische samenleving, ik denk dat een samenleving meer gebaat is met kantiaanse reciprociteit.

Met weinig (verstaanbare) woorden veel zeggen. Je zou het zelf eens moeten/kunnen proberen...

Ik denk dat een samenleving nog steeds meer gebaat is met gezond verstand. Zelfs nadat jou al met handen en voeten uitgelegd werd hoe het systeem in elkaar zit blijf je maar gaan.

Als er in jouw buurt gewerkt wordt ga je er last van hebben, is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Dat zoiets van voorbijgaande aard is lijkt me dan ook weer zo voor de hand liggend dat daar geen vragen moeten over gesteld worden.

Dat uw vrouw herstelt van één of andere infectie kan ik ook begrijpen en ik wens jou en haar het beste, maar dat impliceert niet dat de rest van de wereld moet stoppen met draaien. Ik denk niet dat die metsers op de hoogte zijn van het herstel van uw vrouw, ik denk zelfs niet dat zij weten wat een cytomegalovirusinfectie is, I know I didn't, hoe zou je dan willen dat daar rekening mee gehouden wordt?

YMMV...

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Aan de andere kant: als het niet mag, mag het niet. Ook niet voor die metsers die vroeg willen beginnen. Dat ze hun werk dan anders moeten organiseren, is (cru gezegd) hun probleem.

Wetgeving is er voor iedereen en (meestal) meteen reden. Deze is er waarschijnlijk gekomen om iedereen aan een goede nachtrust te helpen. Dus ook voor die twee maanden dat ze aan het metsen zijn.

Lid geworden
19 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik denk niet dat dat ergens mag tenzij het ofwel landbouwactiviteiten zijn, de boeren mogen 's nachts oogsten bv, ofwel het in de milieuvergunning van het bedrijf staat, wat me sterk lijkt.

volgens de boeren mag het zelfs niet als de zon onder is.

dus als je er echt last van hebt heb je een poot om op te staan. kijk ook uw lokaal politiereglement na: http://www.lokalepolitie.be/portal/nl/home.html daar staat het duidelijk uitgelegd.

persoonlijk vind ik het niet logisch dat er om 2 uur 's nachts een betonmolen in een woonwijk lost. dat kan evengoed om 6-7 uur... en als ze dat 4 weken aan een stuk om 2 uur 's nachts doen zou ik na 1 week ook half zot worden.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.882
Punten
113
kimbo;1979702 wrote:
ik denk niet dat dat ergens mag tenzij het ofwel landbouwactiviteiten zijn, de boeren mogen 's nachts oogsten bv, ofwel het in de milieuvergunning van het bedrijf staat, wat me sterk lijkt.

volgens de boeren mag het zelfs niet als de zon onder is.

dus als je er echt last van hebt heb je een poot om op te staan. kijk ook uw lokaal politiereglement na: http://www.lokalepolitie.be/portal/nl/home.html daar staat het duidelijk uitgelegd.

persoonlijk vind ik het niet logisch dat er om 2 uur 's nachts een betonmolen in een woonwijk lost. dat kan evengoed om 6-7 uur... en als ze dat 4 weken aan een stuk om 2 uur 's nachts doen zou ik na 1 week ook half zot worden.

Ik weet niet of de wetgeving ondertussen is veranderd, maar zo'n 10 jaar geleden had ik een werf juist naast de woning van een gepensioneerde burgemeester (van een redelijk grote stad). Deze mens had ook opmerkingen over de late leveringen van de mortel (in die tijd was het uitsluitend leveren in de nacht).

Hij heeft overal gelopen, alle connecties aangesproken en.......er niets kunnen aan doen.

Trouwens denkt TS nu echt dat hij de eerste is die hier last van heeft

Lid geworden
6 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben hier grote werven (+/- 2 jaar) en hier mag voor 6 uur geen camion / dieselgroep gestart worden meermaals voor politie aan mijn deur gekregen.

Er is hier wel degelijk een wet voor (die van de nachtrust)

Lid geworden
7 okt 2012
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kantiaanse reciprociteit? OMG !!! :eek:)

Dat ding weegt zwaarder dan de cement die ze komen leveren in deze overigens zeer triviale discussie van hoe korter mijn lontje hoe meer ik gelijk heb.

Er wordt hier geschermd met de wet maar in andere zaken hebben velen voor hun kant dan weer een zeer ruime visie op belastingsregels, verkeersregels, schoolreglement etc ........ Het argument ach dat is toch niet zo erg wordt dan veelvuldig gebruikt. Hier dan weer niet. Tja ain't life a bitch

Gezond verstand en communicatie this day and age ? yeah right ...

......................kijk wie we daar weer hebben: de kleine calimero: zij zijn groot en ik ben klein.........

slovenie

Lid
Lid geworden
22 nov 2010
Waarderingsscore
6
Punten
18
botoxbuilder;1979837 wrote:
Kantiaanse reciprociteit? OMG !!! :eek:)

Dat ding weegt zwaarder dan de cement die ze komen leveren in deze overigens zeer triviale discussie van hoe korter mijn lontje hoe meer ik gelijk heb.

Er wordt hier geschermd met de wet maar in andere zaken hebben velen voor hun kant dan weer een zeer ruime visie op belastingsregels, verkeersregels, schoolreglement etc ........ Het argument ach dat is toch niet zo erg wordt dan veelvuldig gebruikt. Hier dan weer niet. Tja ain't life a bitch

Gezond verstand en communicatie this day and age ? yeah right ...

......................kijk wie we daar weer hebben: de kleine calimero: zij zijn groot en ik ben klein.........

Calimero wordt er weer bijgehaald, dat gebeurd wel vaker:eek:

TS maakte vast wel een grapje met zijn Kantiaanse reciprociteit.

Lid geworden
19 feb 2007
Waarderingsscore
2
Punten
0
Lugosi;1979249 wrote:
Het lijkt met ook nogal amateuristisch om de specie op de grond te deponeren, maar de aannemer lijkt in alles nogal amateuristisch.

Ik begrijp dat metsers graag 's morgens direct kunnen starten, maar dat dit dan ten koste moet gaan van de nachtrust van de mensen die in de omgeving wonen gedurende de hele periode van de bouw (hoelang?), lijkt me op z'n minst een scheve situatie.

Op het bedrijf waar ik werk (kort bij woonzone) mogen 's nachts geen vrachtwagens geladen of gelost worden, een gevolg van het gemeentereglement. Eén keer toch gebeurd (naar aanleiding van een feestdag) en onmiddellijk politie ter plaatse, pv opgemaakt,....

Blijkbaar gelden zulke regels dan niet voor de bouw... ik denk dat ik toch eens ga informeren bij de gemeente of er geen regels dienen nageleefd te worden en hoe deze opgevolgd kunnen worden.

Zucht. Welkom, buurman!

Lid geworden
12 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik dacht dat die mortel zo'n 3 dagen goed blijft vooraleer ze moet verwerkt zijn. Dus in principe maximum 2 leveringen per week voor in totaal een maximum van 4 of 5 weken schat ik. Al bij al dus maximum een 10-tal leveringen en met wat geluk waarvan er enkele rond 6u gebeuren.

Bouwen heeft nu eenmaal wat overlast, zowel voor de bouwers als de omgeving.

De klagers nu moeten dan ook niet verwonderd zijn als ze later zelf eens buiten de regels kleuren dat er ook gevolg aan gegeven wordt.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan