Naar 3-fase aansluiting of niet?

• Tags elektrische installatie energie energieverbruik warmtepomp
  • Lid geworden
    5 aug 2020
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    Hallo,

Momenteel hebben wij een klassieke 'terugdraaiende' teller met een mono-fase aansluiting met daarbij ook 16 zonnepanelen met Enphase omvormers onder elk paneel:

16x REC Alpha Black 360Wp zonnepanelen = Totaal piekvermogen 5760
    16x Enphase IQ7+ omvormers = Totaal piekvermogen 4720
    1x Enphase Envoy-S-Standard-EU gateway

We hebben ook een Daikin split warmtepomp (airco) met 3 binnenunits. We hebben ook een inductiekookplaat bijvoorbeeld.
    Ons jaarlijks energieverbruik is +- 6000Kwh excl. opbrengst zonnepanelen (!) Afhankelijk van het jaar, hebben wij tot op heden een netto jaarverbruik tussen de 0 en 1000Kwh.

In die meterkast zie ik 4 kabels toekomen, dus reeds voorzien voor 3-fase? Foto:
    Ondertussen heb ik een EV leasingwagen waarbij ook thuis een (Alfen Eve Single Pro-line) laadpaal geplaatst zal worden. (Voorzien +- midden april) De huidige offerte omvat sowieso 3-fase bekabeling (!). Ook een energiemeter mits eigen bijdrage van +- 500eur (https://alfen.com/nl-be/file-download/download/public/1661)

We hebben ook toekomstplannen: In 2027 zullen wij ook een zwembad laten plaatsen in onze tuin. Bedoeling is hier ook met een warmtepomp te werken + afhankelijk van de mogelijkheid extra zonne energie; voor alle duidelijkheid: we kunnen op het dak van onze woning géén extra zonnepanelen plaatsen.

Mijn vraag is -> Wat doen we best op korte termijn en wat doen we best op lange(re) termijn?:

KORTE TERMIJN:

* 3-fase aansluiting aanvragen?:
    -> Kan dit nog zonder een digitale meter te laten plaatsen? Of zijn we sowieso beter af met een digitale/slimme meter? (Onze eindafrekening energie is telkens in september, dus een switch naar digitale meter idealiter op dat moment.. Maar dat is nog even uiteraard) Ikzelf ben een techneut en zie ook wel voordelen in een digitale/slimme meter (data inlezen via P1 poort bijvoorbeeld in combinatie met Home Assistant enz.) Maar uiteraard primeren de kosten nog altijd.
    -> Wat met de zonnepanelen die momenteel als mono-fase zijn aangesloten? Kunnen we dit zo laten of laten we deze ook best 3-fase aansluiten? Wat zijn de voor- en nadelen van mono-fase zonnepanelen bij een 3-fase aansluiting? Dit is het huidige aansluitschema van de zonnepanelen: -> Best thuisbatterij laten plaatsen?

* Mono-fase laten?:
    -> Wat zijn de nadelen hier bij? Zal ik bijv. mijn EV wagen wel op 22Kw kunnen opladen op elk moment van de dag/nacht? (Liever wel)
    -> Best thuisbatterij laten plaatsen?

LANGERE TERMIJN (= bij plaatsing zwembad):

* Sowieso 3-fase aansluiting nodig?
    * We hebben ook wel een tuinhuis waar misschien extra zonnepanelen op kunnen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Dat moet in 2 keuringen kunnen.

Ander punt: overweeg een laadpaal met vaste kabel. Dat is een pak makkelijker dan iedere keer je kabel uit de koffer te halen en bij vertrek op te rollen en weg te steken.
    Als je die kabel los laat liggen zal die wel eens verdwijnen.
    Dus 1 keuring voor de laadpaal en 1 keuring voor 3-fase + digitale teller? Ongeacht dat de laadpaal voor of na de verzwaring naar 3-fase (+ digitale teller) werd geplaatst?

Ivm die laadpaal kabel: ik heb net bewust niet voor vaste kabel gekozen omdat dat daar dan ook maar hangt. Zelfs met muurbevestiging... Puur esthetische/persoonlijke keuze dus :) (Dat ik de kabel steeds moet opbergen, neem ik er wel bij)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan