• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Na-isoleren vrijstaande woning

Lid geworden
20 nov 2019
Berichten
29
Waarderingsscore
11
Punten
3
Wij staan aan de start van de totaalrenovatie van onze vrijstaande woning (de gesprekken met architect zijn reeds gaande) en ik ben onze opties qua isolatie voor dak en muren aan het bekijken. Ik weet dat we tot 26cm buiten het bestaand volume kunnen gaan (bron) en wil graag nu volop in isolatie investeren zodat onze energievraag zo laag mogelijk wordt gehouden.
De woning is volledig vrijstaand, landelijk gelegen. Op de zuid- en westkant staan enkele grote bomen om de hitte in de zomer wat tegen te gaan.

Uiteraard leggen we deze vragen ook voor aan de architect, maar ik overweeg graag alle opties en hoor graag verschillende meningen.

Buitengevel:
  • Momenteel volle muur van 32cm dik, fundering op staal, totaal te isoleren oppervlakte +- 330m²
  • We willen na het isoleren terug een gevelsteen optrekken en deze nadien kaleien
  • Is het beter om te kiezen voor 14cm PUR + 2cm spouw + 10cm gevelsteen OF 16cm glaswol zonder spouw?
  • Loont het de moeite om te kiezen voor een renovatiegevelsteen (bvb type eco-brick) waarbij we +- 3.5cm extra kunnen isoleren? Of is dat kosten/baten niet interessant?
Dak:
  • Momenteel een gordingendak, totale oppervlakte 145m²
  • De volledige dakstructuur wordt omgevormd tot een spantendak voor maximale ontwerpvrijheid + geen zichtbare balken op de bovenverdieping.
  • Dakbedekking zal in keramische dakpannen (of leien als het budget het toelaat) komen
  • Ik dacht te werken met I-joists om zo hoge spantbenen te creëren en hiertussen te isoleren
  • Cellulose of glaswol tussen de spanten, voor en nadelen?

Dit zijn momenteel zowat de belangrijkste punten waar ik mee zit, maar zijn er nog specifieke dingen waar we op moeten letten, dingen die vaak vergeten worden? Andere tips en tricks? Altijd welkom. :)
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Energieverbruik zal wel meevallen als het water nooit warmer dan 48 graden werd gestookt, vorig jaar niet meer betaald dan in ons vorig huis met veel dunnere muren. Daar kregen we het huis ook niet warm.
Misschien geen goed idee om je oud huis te vergelijken met een totaalrenovatie

In een huis met radiatoren kan je naar mijn ervaring ook snel een vertekend beeld krijgen van je energie verbruik. In ons eerste huis (jaren 50, niet geïsoleerd) hadden wij eigenlijk heel weinig verbruik. Wij werkten allebei lange dagen en in het weekend vaak weg. De radiatoren draaiden enkel smorgens een uurtje en s'avonds een uurtje of 2.
Met corona (thuiswerk, amper sociaal leven) zou onze energierekening in dat huis een pak hoger uitgevallen zijn.
 
Lid geworden
20 nov 2019
Berichten
29
Waarderingsscore
11
Punten
3
@Keon Het hele idee van niet te isoleren (of slechts gering isoleren aan de binnenkant) ga ik voorlopig gewoon negeren. Misschien dat het in sommige situaties past, maar wanneer je zoals wij een woning doorgedreven wil renoveren en toekomstbestendig maken denk ik niet dat dit aan de orde is.

Wat betreft de "charme" van de houten tussenvloeren, dat vertaalt zich vooral in veel gekraak en kasten die naar het middelpunt van de vloer hellen owv doorhangende houten balken. Ik ben me bewust van het extra gewicht en daarom overweeg ik ook lichte bekistingselementen (staltolight, rectolight) tov de klassieke potten en balken. Hangt allemaal af van de stabiliteitsberekening én de kostprijs natuurlijk.

@MarcMarc Ik dacht aan het gebruiken van I-joists om hogere spanten te maken en zo een dikker isolatiepakket te bekomen. Daarnaast zijn deze ook (deels) gemaakt van gerecycleerd hout, dus nog wat ecologischer dan vol hout.

@charel Crepi is ter sprake gekomen maar daar is mijn eega niet voor te vinden. Eerlijk gezegd vind ik het ook niet passen bij de landelijke stijl van de woning.

@semo Eigenlijk blijven er inderdaad vooral 4 buitenmuren staan ja. Onder het motto "We verbouwen maar 1 keer dus doen we het liever ineens goed". Initieel hadden we een gefaseerde verbouwing in gedachten waarbij we in de woning zouden blijven, maar dat lijkt ons toch niet haalbaar. Ik heb ook een sloop- en heropbouw overwogen maar dan zouden we het bouwvolume redelijk moeten inperken (max 1000m3) én de 6% btw regeling is blijkbaar ook niet van toepassing voor onze woning.


Goed, back to the point:

Voor de buitenmuren neig ik alvast meer naar glaswol. Met een baksteen van 10cm en een spouw van 2,5-3cm kan ik hier een laag Multimax30 van 13,5cm voorzien wat voor het muurpakket een U-waarde van 0.191W/m²K geeft. Als ik zonder spouw werk en 15cm glaswol voorzie kom ik aan 0.172W/m²K.

Door de berekening te maken besef ik dat die 0.021 misschien niet de meerkost van de dikkere isolatielaag of de vrees voor condens aan de achterzijde van de gevelsteen verantwoordt. Ter vergelijking, eenzelfde muuropbouw met PUR platen (bvb Eurowall) geeft 0.175W/m²K (12cm PUR + 3cm luchtspouw).

Voor het dak:
- 30cm cellulose: 0.134W/m²K - 24cm cellulose: 0.161W/m²K
- 22cm isoconfort32: 0.147W/m²K

Met cellulose heb ik geen ervaring, heeft er hier iemand goede/slechte ervaringen? Ik heb vooral schrik voor verzakkingen, of problemen bij vochtingsijpeling. De afweging glaswol of cellulose vind ik nog moeilijk.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ik denk dat jouw geplande aanpak met 13.5cm Multimax30 + spouw afgewerkt met een gekaleide voorzetgevel een zeer verstandige aanpak is.
Over de ecologie van gerecycleerd hout tegenover gewone houten balken valt te discussiëren: de benodigde energie en toeslagstoffen compenseren mogelijks (in de negatieve zin) ruimschoots de ecologische impact van duurzame kap. Als je kiest voor I-joists om een bepaalde hoogte te bereiken in plaats van balken van dezelfde hoogte moet je dit vooral afwegen omwille van het gewicht volgens mij.
Kalei kan verrassend mooi zijn op een moderne woning, maar crepi op een landelijke is inderdaad vaak een ander verhaal, tenzij je los gaat met houten en smeedijzeren accenten, maar dan nog is gekaleide baksteen eigenlijk ook de betere keuze.
Ivm cellulose: ik lees hier vaak dat het een interessant materiaal is op vlak van warmtedoorslag in de zomer. Ik stel er mij zelf ook wel dezelfde vragen bij ivm uitzakking en vocht (papier-maché effect)... Zelf ben ik toch ook eerder geneigd naar goede minerale wol icm een licht bijkomend isolerend houtvezelplaten onderdak.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Buitenmuren: PUR zou ik niet nemen omdat de naden van zulke platen moeten worden afgekleefd (tape). Dat kost tijd en geld en je hebt weinig zicht op de uitvoeringkwaliteit en de duurzaamheid van de tape (hangt die 10 jaar later nog goed?)
Wolachtige materialen hebben dat nadeel niet al zou ik hier wel opteren voor twee geschrankte lagen (45 + 90) of (60+90).
(Voordeel van glaswol is dat je de spouw volledig kan opvullen met isolatie bij PUR moet er een luchtspouw blijven).

Wil je de ecologische toer opgaan, dan kan je vlaswol, houtvezelplaten of geëxpandeerde kurk overwegen (luchtspouwen zijn dan weer een must behalve voor kurk).

Dak: cellulose is hier de betere optie tov. glaswol vanwege de thermische inertie (zomerse warmtedoorslag) maar op dat vlak zijn er nog betere materialen zoals hennep scheven, inblaasstro, kurkgranulaat, zeegras,... Nadeel is wel dat deze materialen een hoge dichtheid hebben (100 kg/m³), dus uw dak moet daar op voorzien zijn/worden.

Als onderdak zou ik wel een houtvezelplaat voorzien om dezelfde reden plus omwille van de luchtdichtheid. Een onderdak hoort zo luchtdicht mogelijk te worden afgewerkt (met tape en eventueel stroken onderdakfolie).

Voorzie aan de binnenzijde liever een goede OSB-plaat als luchtdichting/damprem dan een folie omwille van de robuustheid.

... een woning ... toekomstbestendig maken...
Wat toekomstbestendig is, weet niemand. In 1974 was pure elektrische (accumulatie-) verwarming "toekomstbestendig" (vanwege de kerncentrales) en we weten ondertussen waar dat op is uitgedraaid...

Wat je wel weet, is dat toekomstbestendig overeenkomt met "aanpasbaarheid", zowel aan de levensloop van de bewoners als aan de toekomstige bewoners of gebruikers maar ook aan de toekomstige technieken.

In dat opzicht is demonteerbaarheid een voordeel... oudere woningen zijn vaak vlot te verbouwen omdat ze qua bouwtechniek relatief eenvoudig "te demonteren" zijn... houten vloerbalken zijn beter aan te passen aan een nieuw trapgat dan gewapende welfsels...

De huidige generatie denkt steeds dat ze bouwen voor de eeuwigheid en vergeet dat andere generaties andere noden kunnen hebben. Leidingen worden zonder pardon in de vloer gelegd en ondergespoten met PUR en chape... begin daar maar eens aan over 50 jaar.

Misschien toch maar eens kijken wat het kost om nieuwe houten vloerbalken (of I-joists) te steken? ;-)
 
Laatst bewerkt:

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Wat toekomstbestendig is, weet niemand. In 1974 was pure elektrische (accumulatie-) verwarming "toekomstbestendig" (vanwege de kerncentrales) en we weten ondertussen waar dat op is uitgedraaid...
Goh, nu zijn accumulatoren natuurlijk geen valabele optie meer, maar de huizen die het nog hebben hebben normaal toch nog een paar jaar hun spotgoedkope "uitsluitend nacht"-tarief, dus uiteindelijk zal dat toch voor de vroege vogels 50 jaar dienst gedaan hebben.
Feit is wel dat alles steeds sneller evolueert. De bouw is nu niet meteen een industrie die in verhouding tot bijvoorbeeld electronica of IT zo enorm geëvolueerd is, maar die acceleratie is de laatste jaren toch ook wel merkbaar. Tjah, wat is toekomstbestendig? We kunnen bijvoorbeeld alleen maar hopen dat de klimaatverandering kan vertraagd en uiteindelijk gestopt worden, maar ik denk dat het realistisch is dat overstromingszones zullen uitbreiden en er moet rekening gehouden worden met extremer weer (hitte, koude, wind, regen). Het zit er ook dik in dat we van het gas af zullen moeten, of dat het financieel op termijn gewoon niet meer interessant zal zijn, terwijl zowat alle mogelijke energiebronnen kunnen geconverteerd worden naar elektriciteit, dus qua verwarming kom je dan al snel uit bij een warmtepomp (die ook eventueel als koeling kan gebruikt worden). Ik vraag me daarbij wel af of honderden meters ingegoten waterleidingen als medium zo toekomstbestendig zijn, of als het opwarmen of koelen van de aangevoerde lucht of het plaatselijk door een warmtewisselaar recirculeren van de binnenlucht (systeem airco) niet de toekomst is...
De PUR-bubbel lijkt mij sowieso wel fragiel, toch als hoofd-isolatiemateriaal: problemen met uitgassing, brandbaarheid, de isolatiewaarde die in praktijk na verloop van tijd hard terugloopt... In de VS gebruikt men PUR bijvoorbeeld steeds meer in "flash and bat": houtskeletbouw waar langs binnen een dun laagje closed-cell PUR wordt gespoten eerder als bijkomende stevigheid en dichting dan echt als isolatie, gevolgd door klassieke glas- of steenwolmatten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Keon

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Voor de buitenmuren ... muurpakket een U-waarde van 0.191W/m²K ... zonder spouw ... 0.172W/m²K.
Als deze u-waarden uw streefdoel zijn, dan worden thermische onderbrekingen van de muuraanzetten bijna een must...Hoe ga je dat aanpakken? Onderkappen, funderingen isoleren,... Is er eigenlijk een (volledige) kelder?

Zie ook mijn eerdere opmerking/vraag:
  • Als ik opteer voor buitenisolatie, ga ik de muren dan ook thermisch onderbreken (onderkappen) of ga ik de isolatie ondergronds proberen door te trekken? Onderkappen *kan* bepaalde vochtproblemen oplossen maar ondergronds isoleren (samen met maaivelddichting) evenzeer.
 
Lid geworden
20 nov 2019
Berichten
29
Waarderingsscore
11
Punten
3
@Candisa Momenteel lijkt 13,5cm multimax30 de beste oplossing inderdaad. AI twijfel ik toch om eventueel met een volledig gevulde spouw te werken. U hebt wel een terechte opmerking wat betreft het ecologische aspect van de I-joists, misschien moet ik daar mijn idee herzien.

Voorlopig ga ik ook vasthouden aan glaswol voor het dak, cellulose heeft me (voorlopig) nog niet overtuigd. Sowieso leek een onderdak a la Celit 4D wel geschikt.

@Keon Over die demonteerbaarheid hebt u wel gelijk. Ik verkies ook om onder de betonnen vloeren een vals plafond te hangen waarin dan alle leidingen etc zijn vervat. Deze zijn dan in de toekomst nog steeds te bereiken. Met bekistingselementen als bvb rectolight is er ook voldoende ruimte onderaan de vloer zodat het verlaagd plafond niet té veel moet zakken.

Houten tussenvloeren schrikken me vooral af owv de geringe geluidsdemping tussen de verdiepingen. Maar ik zoek alvast wat meer info daaromtrent zodat ik alle opties kan overwegen.

De muuraanzetten zullen inderdaad het moeilijkste punt worden van de isolatieschil. De woning is deels onderkelderd (1/5e van de oppervlakte). Aangezien we sowieso een nieuwe fundering moeten voorzien dacht ik om tegen de bestaande muur een isolatieplaat (xps) te plaatsen tot op de diepte van de bestaande fundering. Deze zit momenteel tot 80cm onder het maaiveld. Er zit dan in se nog altijd een koudebrug, maar het lijkt me wel de beste optie. Het ondermetselen van de volledige buitenmuur met ytong of foamglass wil ik toch echt als allerlaatste optie houden…
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
... Aangezien we sowieso een nieuwe fundering moeten voorzien dacht ik om tegen de bestaande muur een isolatieplaat (xps) te plaatsen tot op de diepte van de bestaande fundering.
Dan zou je een soort ondergrondse spouwmuur creëren? Ga je de nieuwe fundering verankeren in de bestaande?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
De muuraanzetten zullen inderdaad het moeilijkste punt worden van de isolatieschil. De woning is deels onderkelderd (1/5e van de oppervlakte). Aangezien we sowieso een nieuwe fundering moeten voorzien dacht ik om tegen de bestaande muur een isolatieplaat (xps) te plaatsen tot op de diepte van de bestaande fundering. Deze zit momenteel tot 80cm onder het maaiveld. Er zit dan in se nog altijd een koudebrug, maar het lijkt me wel de beste optie. Het ondermetselen van de volledige buitenmuur met ytong of foamglass wil ik toch echt als allerlaatste optie houden…
het wordt een epb aanvaarde bouwknoop /koudebrug als er voldaan wordt aan de lengte van de minimale weerstand (langer dan 1m).
je hoeft dus geen 80cm diep te gaan met je perimeter isolatie om toch een epb aanvaarde bouwknoop te hebben.
anders gezegd: het is dan eigenlijk geen koudebrug meer.
 
Lid geworden
20 nov 2019
Berichten
29
Waarderingsscore
11
Punten
3
... Aangezien we sowieso een nieuwe fundering moeten voorzien dacht ik om tegen de bestaande muur een isolatieplaat (xps) te plaatsen tot op de diepte van de bestaande fundering.
Dan zou je een soort ondergrondse spouwmuur creëren? Ga je de nieuwe fundering verankeren in de bestaande?

Ik zou wel de volledige ruimte tussen oude en nieuwe fundering opvullen met isolatie. Dus eerst oude fundering blootleggen, xps ertegenaan en vervolgens nieuwe fundering er tegenaan gieten. Ik gok dat de 2 funderingen wel verankerd worden, maar daarvoor wacht ik op het advies van onze architect en stab.IR

@art Aha, dat wist ik niet. Dat is alvast goed nieuws. :)
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Buitenmuren: ...
Nog een toevoeging op mijn eerder bericht. Los van de u-waarde heeft een volledig gevulde spouw ook zijn voordelen op thermisch vlak. Doordat de luchtspouw gevuld is, komt er niet zomaar buitenlucht in de spouw en gaat de gevelmuur thermisch meewerken in het geheel.

Hetzelfde effect kan je ook bekomen als je de luchtspouw bovenaan luchtdicht maakt.

Bij luchtdichte spouwen zal de temperatuur in de spouw pas gaan dalen als de gevelmuur door en door begint af te koelen...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan