• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Na elke regenval staat de bouwgrond onder water..

Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Beste forumleden, Alvorens we onze kelder hebben laten uitgraven, hebben we overal de zwarte grond afgegraven. Nu staat de nieuwbouwwoning al bijna volledig (ruwbouw toch), maar elke keer als het flink regent blijft het water op de oppervlakte staan.. Door de laatste regenval staat er nu als het ware een hele "gracht" rond onze woning. De kelder is perfect waterdicht, maar toch had ik graag geweten wat ik hieraan best kan doen.. Terug aanvullen met zwarte grond? Steenpuin rondom het huis leggen? Alle tips zijn welkom.
 

jevc

Lid
Lid geworden
18 feb 2013
Berichten
516
Waarderingsscore
11
Punten
18
Welk type grond? Toevallig kleigrond?
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Dieper graven. Ophaalbrug maken naar de voordeur. 
lol.gif
 

bull 26

Lid
Lid geworden
6 jul 2014
Berichten
218
Waarderingsscore
11
Punten
18
Komt er later verharding rond de woning ? Zoja, best aanvullen met gestabiliseerd zand ( kan ook met breekzand zijn). Aanvullingen met aarde en verhardingen zijn zelden een goede combinatie.   In die aanvulling best ook een draineerdarm voorzien om de waterdruk wat weg te nemen.
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
In de zomer kei hard en in de winter kei zompig, dus vermoed klei grond..
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Je bodemstructuur is volledig om zeep.

Niet door het afgraven van de bovenste laag of om de kelder uit te graven, maar doordat je ofwel zit met een klei ofwel met een leemgrond. Beide soorten laten zeer slecht water door. Als je dan nog eens rekening houdt met de werken: machines, stellingen, bouwmaterialen , kruiwagenloop, geloop, stockage en dan nog daar bovenop een slechte afwatering moet ik geen tekeningske maken.

Met de gracht bedoel je waarschijnlijk de funderingssleuf?

 

Aanvullen met zwarte grond , zandgrond zal je bedoelen gaat niets uithalen. Integendeel, die zandgrond wordt een spons en als je niet oppast een moeras.

 

Je zal moeten aanvullen met gebroken betonpuin of met stabilisé . Zowieso zal je onderaan een ringdrainage moeten leggen in een fijnkiezelbed en omhult met een infiltrateidoek. Voorzie een pompput en een pomp om het drainwater af te voeren. Opletten om dit te storten in het openbaar rioleringsnet moet je een aangifte doen bij aquafin.

 

Ik geef ook even mee dat je best het terrein profiel ook bekijkt. Als je huis aan de voet van een helling staat wil dit zeggen dat al het water van op het terrein zich verzameld in die funderingssleuf. Om dit te vermijden moeten er meerdere drainstrengs dwars op de helling gestoken worden.

 

Dit is specalistenwerk en voor de doe het zelfer nogal riskant als dit op de wilde boef wordt uitgevoerd.

Zoals bull reeds aanhaalt: onderschat de waterdruk niet.

 

 
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
BM96 zei:
In de zomer kei hard en in de winter kei zompig, dus vermoed klei grond..

 

Dit zou ik toch zo snel mogelijk willen weten als ik jou was. 

Er is een verschil in bouwen op zand- , leem- of kleigronden.

En zeker op het vlak van verhardingen, waterbeheer en drainage,  beplantingen.... 

 
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Sonderingverslag geeft ook kleigrond aan:
De sonderingen geven een beeld van
- behoorlijk gepakt kleihoudend zand tot ± 2,0 m - mv;
- goedgepakt glauconietzand over de verdere sondeerdiepte (15,0 m – mv);
- een dunne, verzwakte kleilaag tussen beide voorgaande lagen
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
De oppervlakte rondom de woning staat volledig onder water, dat bedoel ik met "gracht".
Woning ligt niet onderaan een heuvel, maar gewone vlakte.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Als dit geldt voor gans het oppervlak van het perceel. Dan zit je van nature met een slecht drainerende bodem. De bouwwerken hebben dit natuurlijk nog eens extra in de hand gewerkt. 

Je kan gans het oppervlak draineren maar dit kan in kleigrond met de jaren problemen veroorzaken met dichtgeslipte drainstrengen door de aanwezigheid van ijzer  in het grondwater. 

Je kan de natuurlijke drainage van de bodem ook gaan verbeteren door het toevoegen van zeer veel organische stof in de bodem ( compost, stro, rijnzand maar deze laatste geeft geen bodemleven op) Deze organische stof brengt enerzijds lucht in de bodem en daardoor een luchtere structuur en anderzijds bodemleven dat zorgt voor humusficiering van plantendelen en verluchting. 

Dat dit een werkje is van langere duur is begrijpelijk. 123 is dit niet in orde. 

 

Aktie

Grondstaalanalyse en waterdoordringbaarheids proef doen ( zie https://www.vrebosch.be/blog/mijn-kinderen-eten-grond  onderaan downloads)

In functie hiervan besluiten voor drainagestrengen of niet.

Diepspitten met kraan, oondoordringbare lagen breken.

Toevoegen , verdelen en mengen van organische stof bv meest handige is compost.

Compost kan je eventueel mengen met balen stro en of rijnzand. Minimum 5 m³ per100 m²

Perceel inzaaien met groenbemesters ( in functie van grondanalyse) zoals wikke, lupine, koolzaad of dergelijke.

Onderwerken na 1 seizoen van de groenbemester.

Inzaaien met gazon, inplanten met struiken, bomen, vaste planten, siergrassen.

gazon zeker elk jaar verluchten , prikrollen en compostdressing op uit voeren

Plantvakken afwerken met bodembedekkers of met een losse opgehaalde bodem of bladval laten liggen
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
lukanar zei:
Als dit geldt voor gans het oppervlak van het perceel. Dan zit je van nature met een slecht drainerende bodem. De bouwwerken hebben dit natuurlijk nog eens extra in de hand gewerkt. 

Je kan gans het oppervlak draineren maar dit kan in kleigrond met de jaren problemen veroorzaken met dichtgeslipte drainstrengen door de aanwezigheid van ijzer  in het grondwater. 

Je kan de natuurlijke drainage van de bodem ook gaan verbeteren door het toevoegen van zeer veel organische stof in de bodem ( compost, stro, rijnzand maar deze laatste geeft geen bodemleven op) Deze organische stof brengt enerzijds lucht in de bodem en daardoor een luchtere structuur en anderzijds bodemleven dat zorgt voor humusficiering van plantendelen en verluchting. 

Dat dit een werkje is van langere duur is begrijpelijk. 123 is dit niet in orde. 

 

Aktie

Grondstaalanalyse en waterdoordringbaarheids proef doen ( zie https://www.vrebosch.be/blog/mijn-kinderen-eten-grond  onderaan downloads)

In functie hiervan besluiten voor drainagestrengen of niet.

Diepspitten met kraan, oondoordringbare lagen breken.

Toevoegen , verdelen en mengen van organische stof bv meest handige is compost.

Compost kan je eventueel mengen met balen stro en of rijnzand. Minimum 5 m³ per100 m²

Perceel inzaaien met groenbemesters ( in functie van grondanalyse) zoals wikke, lupine, koolzaad of dergelijke.

Onderwerken na 1 seizoen van de groenbemester.

Inzaaien met gazon, inplanten met struiken, bomen, vaste planten, siergrassen.

gazon zeker elk jaar verluchten , prikrollen en compostdressing op uit voeren

Plantvakken afwerken met bodembedekkers of met een losse opgehaalde bodem of bladval laten liggen

 

Momenteel zijn de werken aan de buitenkant gedaan, ik heb nu vooral mijn werk met de technieken en dergelijke. Wanneer kan ik best deze werken uitvoeren? Als de bouw volledig af is?

Hoe diep graaf ik best af? Toen ze de kelder uitgraafde kwamen we zelfs op 3m nog slecht doorlatende grond tegen.
Als ik het zo lees had ik best de kelderput nog niet dicht gegooit, maar best gemengd met compost en dan pas dichtgooien..

Als ik zorg voor verluchting van de grond, gaat deze dan niet blijven zakken na jaren? Wat dan met mijn afvoerbuizen van de daken?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
BM96 zei:
Beste forumleden, Alvorens we onze kelder hebben laten uitgraven, hebben we overal de zwarte grond afgegraven. Nu staat de nieuwbouwwoning al bijna volledig (ruwbouw toch), maar elke keer als het flink regent blijft het water op de oppervlakte staan.. Door de laatste regenval staat er nu als het ware een hele "gracht" rond onze woning. De kelder is perfect waterdicht, maar toch had ik graag geweten wat ik hieraan best kan doen.. Terug aanvullen met zwarte grond? Steenpuin rondom het huis leggen? Alle tips zijn welkom.

Je hebt overal de zwarte grond laten afgraven zeg je.

Bedoel je dan op het ganse bouwstuk of enkel een of twee meters rond de bouw ?

Hoeveel hoogte heb je weggegraven ? 

Die zogenaamde gracht, hoe diep is die en hoe hoog staat het waterpeil hierin ten opzichte van het te herstellen maaiveld?

Hoe hoog is de grondwaterstand in die omgeving ?

Ik vraag het allemaal omdat :

1) het niet uitgesloten is dat dit de natuurlijke grondwaterstand is.

2)als die weinig doordringbare laag op voldoende diepte zit dan kan de toekomstige bovengrond dat water wellicht voldoende absorberen zoals dat vroeger voor de afgraving ook steeds gebeurde met diezelfde ondergrond.
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
charel zei:
BM96 zei:
Beste forumleden, Alvorens we onze kelder hebben laten uitgraven, hebben we overal de zwarte grond afgegraven. Nu staat de nieuwbouwwoning al bijna volledig (ruwbouw toch), maar elke keer als het flink regent blijft het water op de oppervlakte staan.. Door de laatste regenval staat er nu als het ware een hele "gracht" rond onze woning. De kelder is perfect waterdicht, maar toch had ik graag geweten wat ik hieraan best kan doen.. Terug aanvullen met zwarte grond? Steenpuin rondom het huis leggen? Alle tips zijn welkom.

Je hebt overal de zwarte grond laten afgraven zeg je.

Bedoel je dan op het ganse bouwstuk of enkel een of twee meters rond de bouw ? 

Het ganse bouwstuk, van vanvoor tot vanachter.
Vooraan onze 'werf' hebben we een dikke 35cm steenpuin verspreid zodat vrachtwagens er makkelijk opkunnen.


 

Hoeveel hoogte heb je weggegraven ? 

De zwarte grond was ongeveer 40cm diep, dit over de gehele oppervlakte van de bouwgrond.
De bouwgrond en die van de buren was vroeger 1 grote weide waarop aardappelen geplant werden door een boer.


 

Die zogenaamde gracht, hoe diep is die en hoe hoog staat het waterpeil hierin ten opzichte van het te herstellen maaiveld?

Toen de kelder is aangevult heb ik aangevult tot het niveau waarop het perceel zich bevond nadat de zwarte grond is afgegraven.
Nu is dat +/- gelijk met de rijbaan.


Onze 0-pas van de woning is 35 cm boven het straatniveau (hebben de buren moeten volgen).
Tussen het buitenniveau en de dorpels zit nu +/- 35cm.


Met "gracht" bedoel ik gewoon dat het water blijft staan rondom onze woning, ongeveer de volledige afmetingen van de bouwput (die vele malen is ingekalft toen we de kelder uitgegraven hadden).
 
Hoe hoog is de grondwaterstand in die omgeving ?

Grondwaterstand zat bij de sondering vorig jaar zelfde periode op 60cm onder het maaiveld.

 

Ik vraag het allemaal omdat :

1) het niet uitgesloten is dat dit de natuurlijke grondwaterstand is. kan idd wel eens kloppen..

2)als die weinig doordringbare laag op voldoende diepte zit dan kan de toekomstige bovengrond dat water wellicht voldoende absorberen zoals dat vroeger voor de afgraving ook steeds gebeurde met diezelfde ondergrond.

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan