Muziek thuis ?

kingskawn

Lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
6
Punten
18
Wij willen graag muziek hebben in onze nieuwbouw en het liefst zonder die ingebouwde (lelijke) speakers :-) Ik vind het geluid niet zo goed.
Living (TV), eetkamer en keuken zijn open. Boven zou ik 2 bureaus willen voorzien en misschien de badkamer. Een typisch voorbeeld om multi-room te doen?
Iedereen zweert bij Sonos en Bose, maar zijn dit de enige degelijke toestellen? Ben ook van plan om domotica te gebruiken.
Wat zijn de verschillende componenten die bestaan? Hoe gebeurt het managen, centraal of elk apart? Is er een integratie met Home Assistant? Ik zou toch meerdere sources willen gebruiken zoals; versterker, radio DAB, mp3 stick, Spotify, SoundCloud, ...

Extra vraagje, welke boxen of soundbar raden jullie aan voor de TV? Zou wel een betere beleving willen dan de geïntegreerde speakers in de tv. Ik wil mijn kabels vanuit de muur op de juiste hoogte zetten :-) Ik had de Argon Audio Fenris A4 gevonden en deze waren te verbinden via HDMI (ARC) maar dan moet ik 5m kabel hebben waar ze geplaatst worden.

Hier zei de vrouw over vloerstaanders: die lelijke bakken wil ik niet in mijn living. Zoek maar iets kleins dat je kan verstoppen achter een plantje. En het moet Spotify kunnen afspelen.

Paar Beolab 8000 gekregen van schoonvader (haar vader dus): dat komt hier niet binnen. Ik wou die ombouwen naar spotify streamers.
Steek die gewoon weg achter een grote monstera ofzo :p

toevallig (?) op fb uitnodiging gekregen voor demo van bw hier in buurt. 8500 eur voor setje boxen. Denk dat ik m’n era nog even bijhoudt

Even mijn ervaringen delen.

Gebouwd 2013/2014 (voor de hele sono's rage en dus dito mogelijkheden)
Speaker kabels getrokken naar alle relevante ruimtes: 5.1 set-up in living, 2 naar bureau, 2 naar keuken, 2 naar badkamer, 2 naar buiten, ... Doel een multi room bekabeld audiosysteem zetten op een centraal punt.

Uiteindelijke set-up --> 5.1 met versterker (denon 2000 series met Tanoy speakers & sub) effectief in gebruik. Rest sono's/sono's varianten.

Wat ik in de toekomst zou herdoen:

*TV-set-up --> effectief bekabelen met een centrale versterker. Hier kan je nog variëren op basis van je wensen/noden. Low range --> toch sonos soundbar & sub (denk na op stopcontacten op de juiste plaats te zetten), basis range --> 5.1 bekabeling, mid range versterker, mid range boxen (die tanoys zijn echt wel waar voor hun geld), high range --> 7.2/dolby athmos, high range versterker en speakers, eventueel free standing, ...
Zorg er wel voor dat deze integreerbaar zijn in een online omgeving (bvb via airplay/sono's integratie, ...)

*Andere ruimtes --> zorg dat je nadenkt waar je een single speaker (meeste ruimtes) of stereo setje (waar je net dat iets meer wil) kan zetten. Ikea/Sono's/Apple/... op basis van smaak en goesting. De meeste merken hebben telkens een kleine versie (era 100, homepod mini, ...) en een grotere versie (era 300, homepod), ...
Let hier vooral op dat je dus een stopcontact strategisch plaatst om het esthetisch mooi te houden

*Automation --> hier zou ik vooral kijken naar de mogelijkheden om uit te schakelen bij bepaalde acties. Dat wil ik bijna altijd, maar inschakelen dan zijn er toch veel uitzonderingen op.

@wawadadakawa Merci voor het delen van jouw ervaring 🙏 Die 5.1 opstelling had ik vroeger ook met een Yamaha versterker, ook al had ik oog op het Denon model. Zal eens kijken hoe ik mijn opstelling kan doen, want de vorm van de living is niet zo evident.
1739875134952.png

We voorzien normaal genoeg stopcontacten (rekening houdend met eventueel toekomstige aanpassingen). Een 7.2 opstelling zal niet lukken vrees ik. Ik ga wel een AMP moeten kopen om de versterker op de multi-room te hangen.
Voor aparte kamers; bureaus, keuken, badkamer en buiten ga ik geen speaker kabels trekken maar die Sonos luidsprekers gebruiken. Die speaker kabels lijken me net een tikkeltje passé 😅 maar ga ze wel in de living steken voor de 5.1 opstelling. Een soundbar is anders ook wreed gemakkelijk.

Die equalizer dient juist om de onvolmaaktheden van de installatie en de akoestiek van het gebouw te compenseren . Meesten gebruiken dit om in de verf te zetten wat ze graag willen horen en niet hoe het origineel klinkt .
Is dat niet de bedoeling om te horen wat je graag hoort?
Het is maar net wat je wilt, waarheid of leugen, je kiest zelf . Een eerste klasse high end low-distorsion eindversterker zonder enige vervorming en dan helemaal aanpassen ( vermassacreren ) naar wat jij graag hoort . Omgekeerde logica dus .
Een high-end versterker is high-end omdat die low distortion is, niet persee omdat die een vlakke response heeft. Een vlakke response produceren is triviaal, elke elektrotechnisch ingenieur kan dat vlot uit zijn mouw schudden. Maar een versterker met 0.01% THD op een degelijk volume is een totaal ander paar mouwen.

Mensen hun oren passen hun in het algemeen redelijk snel aan op een andere EQ, en EQ is absoluut minder belangrijk als distortie. Al die termen als 'clarity', 'well defined highs' etc, dat heeft allemaal voornamelijk te maken met distortie, en niet met EQ.

Daarboven is eigenlijk de luidspreker veel belangrijker. Heeft weinig zin te investeren in een versterker met nog minder THD, als je luidsprekers het systeem al domineren.

Als een signaal vervormd de luidspreker in gaat, gaat her er zeker niet beter uit komen . Je kan ook nog eens hele boeken vol schrijven over de vorm van de kast waarin de luidspreker(s) is ingebouwd . Heeft eveneens een heel grote invloed op de weergave, zelfs de afstand onderling tussen twee luidsprekerkasten .

is natuurlijk beetje overal zo. Ik vraag me ook af of je fiets van 15k nodig hebt om zondagmorgen met de vrienden te fietsen of die fles wijn van 75 eur echt zoveel beter smaakt of …
Ben er zeker van dat op forum hier ook mensen professioneel gereedschap hebben liggen om 1 keer per jaar een lamp op te hangen.
ow, ow, ow... geef je fles van 75€ maar aan mij dan :-p

Een fiets van 15k gaat er bij mij ook nie echt in, maar je 75€ is echt nog wel doenbaar voor een fles wijn... Op restaurant geven mensen dat er makkelijk aan... als ze thuis drinken nie. Als je begint over een fles petrus van meer dan 2.000 euro, dan gaat die vlieger wel weer op vind ik... Maar 75€... Dat verschil proef je echt nog wel hoor ;)

Bij mij stopt het bij 25 eur. Daarboven proef ik het niet meer. Niet zeker dat die van 75eur drie keer beter smaakt. Zelfde met speakers boven de pakweg 500 eur. Er boven is volgens mij iets betere smaak/geluid en verder vooral emotie (waar uiteraard ook niks mis mee is. Ik kan ook genieten van die fles waar ik drie jaar op heb zitten kijken en dan op een mooie avond in goed gezelschap soldaat maak

Tja, sommigen spreken over high end in combinatie met vinyl... moet je de frequentieweergave van vinyl eens zien. En "warmere" klank van een lampenversterker heeft juist met vervorming te maken.

Maar tussen speakers bestaan er wel grote verschillen. Ik ben zeer vaak teleurgesteld in artsound inbouwspeakers; zelfs de "betere" hebben een weergave die meest lijkt op zo 'n "microketen" van vroeger. Goed, een b&w kost 5x zoveel, maar dan klinkt het echt wel goed zonder ergens nog een subwoofer weg te moeten steken.
Je hebt er ook voor in 't plafond waarbij de speakers onder hoek staan, dus niet plat naar beneden... wel 1500€ per box (als je er nog mee toekomt), maar dat klinkt tenminste niet alsof je in een winkelcentrum rondloopt.

En wat de wijn betreft: prijs is zeker geen kwaliteitsgarantie (of garantie dat het met uw smaak overeenkomt), maar ik heb toch al wijnen en champagnes van 150-300€ per fles geproefd waarvan ik na de eerste slok al wist: "shit, deze degustatie gaat mij weer veel geld kosten"... en dan laat ik mij niet leiden door marketing of stoef want ik drink ze gewoonlijk alleen uit :-p Maar dat zijn natuurlijk wijnen waar je voor gaat zitten... En dan zijn er andere van 50€ waarvan ik denk dat ze nog niet de helft waard zijn.
Maar ik ben content dat ik nog altijd kan genieten van (bepaalde) flessen tussen de 5 en 10€ ook... maar dat is dan voor licht vertier tussendoor, en ook niet zomaar eender welk flesje.
Het komt er vooral op neer: een bepaalde kwaliteit vind je niet onder een zekere prijs, maar een hoge prijs is geen garantie voor kwaliteit.

@kingskawn een iet of wat rare vorm maar je kan daar zeker iets van maken voor een 5.1. Gewoon naar elk hoekje een kabel al dan niet op oor hoogte (heb ze hier niet op oor hoogte staan en is voor mijn doen zeker prima). Je kan ze meestal wel wat richten. Ik heb deze https://www.tannoy.com/tannoy/product?modelCode=0303-ABA
ooit eens door een vakwebsite als beste "lower budget" speakers uitgeroepen (ik denk zelfs tot 2 keer toe in testen een jaar of 7 uit elkaar).

Wat betreft wijn:
*het juiste flesje van 5 a 10 euro kan zeker al smaken in de juiste setting en moment
*Ik lust best wel wijn dus ik vind het de moeite om in de categorie 15-25 te zitten, maar wederom voor wijnen die in mijn smaak vallen.
*eentje van 75+ kan zeker ook veel lekkerder zijn. Ik heb als jonge 20er ooit de privilege gehad om mee de wijnkelders van "den alcatel" mee leeg te mogen drinken (Alcatel was samengegaan met Lucent wat Amerikanen zijn. Een wijnkelder paste niet bij het nieuw bedrijf en ons pa kreeg elk kwartaal een hele reeks zeer mooie flessen mee). Waren die top en enorm lekker --> ja, waren die over het algemeen lekkerder dan een fles in de range 15-25 --> ja. Waren die hun prijs 50-500 waard? Hmm 1-of 2 flesjes wel voor een speciale gelegenheid, maar niet om mijn standaard van te maken.

Wat betreft fietsen:
*wat heb je aan een carbon kader met minimaal gewicht, of top onderdelen die 50gr lichter zijn en super soepel lopen als de gemiddelde wielertoerist 15kg te veel weegt en zijn fiets niet dagelijks onderhoud.
*Wederom, net zoals huizen, iets is zoveel waard als de gek er voor wil geven.

Benieuwd wat het geworden is

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan