Muziek thuis ?

kingskawn

Lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
6
Punten
18
Wij willen graag muziek hebben in onze nieuwbouw en het liefst zonder die ingebouwde (lelijke) speakers :-) Ik vind het geluid niet zo goed.
Living (TV), eetkamer en keuken zijn open. Boven zou ik 2 bureaus willen voorzien en misschien de badkamer. Een typisch voorbeeld om multi-room te doen?
Iedereen zweert bij Sonos en Bose, maar zijn dit de enige degelijke toestellen? Ben ook van plan om domotica te gebruiken.
Wat zijn de verschillende componenten die bestaan? Hoe gebeurt het managen, centraal of elk apart? Is er een integratie met Home Assistant? Ik zou toch meerdere sources willen gebruiken zoals; versterker, radio DAB, mp3 stick, Spotify, SoundCloud, ...

Extra vraagje, welke boxen of soundbar raden jullie aan voor de TV? Zou wel een betere beleving willen dan de geïntegreerde speakers in de tv. Ik wil mijn kabels vanuit de muur op de juiste hoogte zetten :-) Ik had de Argon Audio Fenris A4 gevonden en deze waren te verbinden via HDMI (ARC) maar dan moet ik 5m kabel hebben waar ze geplaatst worden.

Ik ben precies den enigsten die een set goede vloerstaanders kan appreciëren. 😇
We zijn met z'n twee ;).

Vorig jaar was er mooi stel te beluisteren op de "cost is no object show" bij Alfa High End in Brasschaat: Magico M7 in combinatie met 2 Dan d'Agostino Relentless 800 mono-eindversterkers en de bijhorende relentless voorversterker en daarbij ne Wadax bron (reference DAC + server).
Maar voor die prijs koop je 2 villa's in BE, maar wel mooi.

Laatst bewerkt:
We zijn met z'n twee ;).

Vorig jaar was er mooi stel te beluisteren op de "cost is no object show" bij Alfa High End in Brasschaat: Magico M7 in combinatie met 2 Dan d'Agostino Relentless 800 mono-eindversterkers en de bijhorende relentless voorversterker en daarbij ne Wadax bron (reference DAC + server).
Maar voor die prijs koop je 2 villa's in BE, maar wel mooi.
Leuk te horen dat ik niet de enigste ben maar zo een audiofiel ben ik nu ook weer niet maar kan het wel appreciëren.

Wat ik bv wel weer amusant vind is de discussie over de juiste voedingskabel 🤣

Wat is het voordeel versus op kast zetten ?
Een setje vloerstanders passen niet op of in de kast.

Ik vind het geluid voller, mooier, indrukwekkender en als je wil kan je is van jetje geven 😉.

Eigenlijk zou je bij iemand thuis moeten kunnen luisteren. Mijn ervaring is dat geluid toch anders klinkt in een grote winkel op zaterdag dan rustig thuis in de zetel.
Ja inderdaad, ik heb een paar vrienden die Sonos hebben maar dan oudere modellen. Kan altijd eens gaan horen.

Welke set heb je dan?

Als je voor Ikea Symfonisk gaat ipv Sonos: de ikea heeft geen microfoon en je kan dus geen stemcommando’s geven via die speakers.

Voor wie het eventueel zonder microfoon veiliger vindt: telefoon staat altijd uit dan of in geluidsdicht doosje? De TV heeft wellicht ook een microfoon (en camera). Tablet ook. De microfoontjes en camera’s zitten overal…

Als je voor Ikea Symfonisk gaat ipv Sonos: de ikea heeft geen microfoon en je kan dus geen stemcommando’s geven via die speakers.

Voor wie het eventueel zonder microfoon veiliger vindt: telefoon staat altijd uit dan of in geluidsdicht doosje? De TV heeft wellicht ook een microfoon (en camera). Tablet ook. De microfoontjes en camera’s zitten overal…
Ja, ik zal waarschijnlijk een model nemen met microfoon voor in de leefruimte en de kamers boven zo'n Ikea model. Die Sonos Era 100 zien er mij goed uit. Nu nog naar de winkel gaan om te luisteren.
En ja, tegenwoordig zit er overal een microfoon in, de vraag is of je ze allemaal kan aansturen :)

Ja, ik zal waarschijnlijk een model nemen met microfoon voor in de leefruimte en de kamers boven zo'n Ikea model. Die Sonos Era 100 zien er mij goed uit. Nu nog naar de winkel gaan om te luisteren.
En ja, tegenwoordig zit er overal een microfoon in, de vraag is of je ze allemaal kan aansturen :)
Hier een open keuken/living.
Onder de TV hangt de ARC, in de keuken staat een Ikea symfonisk. Vanuit de keuken geef ik commando aan de ARC om de symfonisk in de keuken iets mee te doen. Dat werkt perfect, zelfs al sta ik er 8m vanaf.

Eén nadeel aan Sonos: alles wat op hetzelfde netwerk zit is hetzelfde systeem.
De kinderen hebben die ook op hun kamer.
Maar als die ‘s nachts thuiskomen en nog wat muziek willen opzetten, en ze letten niet goed op (om gekende redenen), dan begint beneden volle bak muziek te spelen omdat die setting de laatste was die ze daarvoor gebruikt hadden.

En ook: vrienden die op jouw wifi zitten kunnen ook gewoon streamen naar jouw speakers, zonder pin code of paswoord. Nu ja, vroeger konden ze ook naar de CD-kast lopen, iets uithalen en opzetten.

Awel, dat was mij onlangs opgevallen.

Ik krijg weinig tot geen persoonlijke reclame. Enkel als ik die sonos roam gebruik. Die luistert dus zeker mee :p

Bij de era 100 kan je microfoon met een fysieke schakelaar afzetten
Als je gaat luisteren ook eens naar de era300 luisteren. Afhankelijk van budget ook optie.
Nog laatste tip als je ze zou kopen: bestel direct een stereoset en niet 2 aparte kopen zoals ik. Scheelt 30 eurtjes

Laatst bewerkt:
Al die onzin heb je niet met vloerstaanders 😝

Bij de era 100 kan je microfoon met een fysieke schakelaar afzetten
Als je gaat luisteren ook eens naar de era300 luisteren. Afhankelijk van budget ook optie.
Nog laatste tip als je ze zou kopen: bestel direct een stereoset en niet 2 aparte kopen zoals ik. Scheelt 30 eurtjes

Merci voor de goeie tips! Op basis van het filmpje merk ik toch dat het geluid van de Era 100 'voller' is dan die van Ikea. De One zit er wel tussen.

Laatst bewerkt:
Wij zijn geen audiofielen.
Huidige status:
* Sonos spekars (One) in keuken en woonkamer. Gaan mee naar het terras bij BBQs e.d. in de zomer.
* 5.1 systeem en Bose sattelietjes aan de muur: gebruiken we uiteindelijk niet; content van 't geluid van onze TV.
* IKEA: smaken verschillen, maar ik vind ze niet mooi (maar dat heb ik wel meer met nieuwere IKEA producten) Blijken in de winkel een vol geluid te geven .... beetje te vol?

Ik denk dat je zelf moet kijken wat je wil en hoeveel moeite je ervoor wil doen.
Bvb: Goeie film kiijken: geluid TV uitzetten, uitgang kiezen voor versterker, versterker aanzetten ... Pff... mijn vrouw weet niet eens hoe het moet
Bvb: Dagje studeren boven: ga je gewoon streamen op je laptop, of wil je ergens op een server een stream kiezen voor die kamer, met een bepaald volume ...
Ik ben een beetje lui: ik wacht gewoon tot ik gelijk waar "Hey; Google: home cinema" of zoiets kan roepen.

Wij zijn geen audiofielen.
Huidige status:
* Sonos spekars (One) in keuken en woonkamer. Gaan mee naar het terras bij BBQs e.d. in de zomer.
* 5.1 systeem en Bose sattelietjes aan de muur: gebruiken we uiteindelijk niet; content van 't geluid van onze TV.
* IKEA: smaken verschillen, maar ik vind ze niet mooi (maar dat heb ik wel meer met nieuwere IKEA producten) Blijken in de winkel een vol geluid te geven .... beetje te vol?

Ik denk dat je zelf moet kijken wat je wil en hoeveel moeite je ervoor wil doen.
Bvb: Goeie film kiijken: geluid TV uitzetten, uitgang kiezen voor versterker, versterker aanzetten ... Pff... mijn vrouw weet niet eens hoe het moet
Bvb: Dagje studeren boven: ga je gewoon streamen op je laptop, of wil je ergens op een server een stream kiezen voor die kamer, met een bepaald volume ...
Ik ben een beetje lui: ik wacht gewoon tot ik gelijk waar "Hey; Google: home cinema" of zoiets kan roepen.
Hier ook geen audiofielen maar voor je eerste voorbeeld heb ik hetzelfde voor. Als ik in het buitenland zit, en mijn vrouw dat moet doen, dan moet ik mijn telefoon uitzetten of ik hang een uur aan de lijn.
Voor het 2de zal het meer streamen zijn van een online medium. Ik wil ook meer 'Hey Google' betrekken in het verhaal

Vraagje; zijnde in het bezit van een platenspeler, hoe kan ik het geluid op alle Sonos speakers krijgen? (multi-room). Normaal hangt daar een versterker aan.

Vraagje; zijnde in het bezit van een platenspeler, hoe kan ik het geluid op alle Sonos speakers krijgen? (multi-room). Normaal hangt daar een versterker aan
Via de Sonos Amp of via de Sonos Port (al dan niet daartussen nog een "phono" versterker).

Vraagje; zijnde in het bezit van een platenspeler, hoe kan ik het geluid op alle Sonos speakers krijgen? (multi-room). Normaal hangt daar een versterker aan
Via de Sonos Amp of via de Sonos Port (al dan niet daartussen nog een "phono" versterker).
En die vind ik dan weer schandalig duur voor wat het eigenlijk maar doet.
Dat houd me zeker tegen om die platenspeler te koppelen...

Ik ben ook een zeer tevreden gebruiker van het Sonos eco-systeem, met enkele Play One's doorheen het huis en Playbase voor tv.
Aangezien ik echt geen fan ben van stemcommando's, kies ik dus uitdrukkelijk voor de versies zonder micro.
Al enkele keren van heel ver af naar die Symfonisk toestellen gekeken.
Maar werkt dat echt net zoals andere Sonos luidsprekers en wordt er verder geen onderscheid gemaakt?

@Tomvdw Vind ik dus ook. De hogere reeksen (bv Five) zouden zo'n lijningang ook wel aan boord mogen hebben.
Dat ze dat niet doen voor de Era 100's snap ik nog wel.

Al enkele keren van heel ver af naar die Symfonisk toestellen gekeken.
Maar werkt dat echt net zoals andere Sonos luidsprekers en wordt er verder geen onderscheid gemaakt?
Het enige onderscheid is de hardware.
Softwarematig is er geen enkel verschil tussen sonos of Ikea. Ze werken gewoon allemaal samen in dezelfde app met dezelfde mogeijkheden.
@Tomvdw Vind ik dus ook. De hogere reeksen (bv Five) zouden zo'n lijningang ook wel aan boord mogen hebben.
Enige wat die amp doet is uw line signaal omzetten naar iets digitaal wat je ergens uit een speaker laat komen.
Maar 800 euro... Daar koop ik al veel platen voor.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan