• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Muziek thuis ?

kingskawn

Lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
6
Punten
18
Wij willen graag muziek hebben in onze nieuwbouw en het liefst zonder die ingebouwde (lelijke) speakers :) Ik vind het geluid niet zo goed.
Living (TV), eetkamer en keuken zijn open. Boven zou ik 2 bureaus willen voorzien en misschien de badkamer. Een typisch voorbeeld om multi-room te doen?
Iedereen zweert bij Sonos en Bose, maar zijn dit de enige degelijke toestellen? Ben ook van plan om domotica te gebruiken.
Wat zijn de verschillende componenten die bestaan? Hoe gebeurt het managen, centraal of elk apart? Is er een integratie met Home Assistant? Ik zou toch meerdere sources willen gebruiken zoals; versterker, radio DAB, mp3 stick, Spotify, SoundCloud, ...

Extra vraagje, welke boxen of soundbar raden jullie aan voor de TV? Zou wel een betere beleving willen dan de geïntegreerde speakers in de tv. Ik wil mijn kabels vanuit de muur op de juiste hoogte zetten :) Ik had de Argon Audio Fenris A4 gevonden en deze waren te verbinden via HDMI (ARC) maar dan moet ik 5m kabel hebben waar ze geplaatst worden.

Wij hebben een Sonos ARC soundbar met 2 Sonos ONE speakers aan de zetel. Dat is echt een leuke combo.
Verder heb ik doorheen het huis Ikea symfonisk speakers staan: redelijk goedkoop en goede audio. Ze werken in de Sonos app met de Sonos speakers.
DAB: internetradio via sonos app, mp3 stick: serieus?, spotify of soundcloud werkt gewoon via sonos app.
Hier zijn de speakers eenvoudig geintegreerd in Loxone Domotica: als we opstaan gaat de radio in de keuken aan, als we thuis komen ook. En als we vertrekken gaat alle audio in het huis uit.

Ik ben een gigantische gierigaard, maar mijn sonos soundbar ben ik toch content van. Die is ondertussen denk ik al 12 jaar oud ofzo. Als ik erover nadenk het enige van elektronica dat al zolang meegaat. Ook nog een paar play:1 staan, meer moet dat niet zijn voor mij qua geluid.

Nog niet geïntegreerd met de domotica want we hebben kleine kindjes, maar we spelen gewoon alles af via spotify. Ofwel spotify casten vanuit de spotify app ofwel de sonos app. Maar die vind ik soms moeilijker werken.

Heb mij ooit wel eens een roam gekocht maar daar ben ik niet tevreden van.

HIer ook super-tevreden gebruiker van de sonos soundbar. Met nog een 3tal symofnisken doorheen het huis.

Hoeveel geld wil je er aan uit geven?

Je kan met sommige domoticasystemen zoals Loxone ook (de betere) hifi-systemen via IP aansturen (er staat een voorbeeldje op de Denon of Marantz website) en die zo integreren. Daarnaast hebben ze soms ook geintegreerde audio aansturingen. Je kan dan op plaatsen waar kasten komen bijvoorbeeld luidsprekeraanlsuitingen voorzien (aangesloten op je audio systeem in de kelder ofzo) en daar kleine bookshelf speakers zetten, dat gaat denk ik altijd beter klinken als ingebouwde luidsprekers (Zeker aangezien we hier niet vaak veel ruimte in onze plafonds hebben om een gigantische box voor de luidspreker in te bouwen.

We hebben zelf in de living alle kabels voorzien voor een 5.4.2 surround sound systeem. Je hebt veel mensen met een soundbar die beweren dat dat hetzelfde is, maar ik heb al veel soundbars gehoord en niets komt in de buurt van een echt surroundsound systeem.

Dan kan je gaan voor luidsprekers naar keuze, in elke prijsklasse (van een paar honderd euro voor een set tot honderden of zelfs duizenden euros per luidspreker).

Het voordeel aan Sonos en Bose is dat ze "incontournable" zijn voor integratie in domoticasystemen (en bvb ook met Spotify en dergelijke).

Yamaha heeft ook een eigen systeem (musiccast), en dat zit geïntegreerd in een groter scala aan producten dan Sonos aanbiedt (bvb home cinema receivers), maar het nadeel is dan weer dat er bij mijn weten geen domoticafabrikanten zijn die hiervoor integraties maken. Terwijl je voor Sonos bij bvb Niko Home Control niet eens moet bijbetalen, je kan je Sonos integreren in sferen, bedienen op touch screen, opnemen in je alles uit...

En ik moet zeggen, hoewel ze prijzig zijn, zijn de producten van Sonos wel goed. Zo een "One" ziet er een klein speakertje uit maar 't klinkt toch zeer treffelijk. Als ik dat vergelijk met bvb ArtSound is Sonos toch een paar stappen hoger.

Nadeel aan Sonos vind ik dus dat het gamma ietwat beperkt is (een goeie home cinema receiver zou er zeker bij mogen).

Probleem is natuurlijk ook dat Sonos momenteel nog hard worstelt met zijn app. Ik zit gelukkig nog steeds op S1 dus ik heb van heel die miserie niks meegemaakt.

Van Bose ken ik het gamma niet, maar ik veronderstel dat dat een gelijk(w)aardige speler is.

Ik heb vroeger nog andere systemen bekeken en geprobeerd, maar zeker bij kleinere fabrikanten merk je dan dat op een bepaald moment de ontwikkeling doodbloedt, er geen nieuwe functies bijkomen, de app er oubollig uitziet...

Hoeveel geld wil je er aan uit geven?

Je kan met sommige domoticasystemen zoals Loxone ook (de betere) hifi-systemen via IP aansturen (er staat een voorbeeldje op de Denon of Marantz website) en die zo integreren. Daarnaast hebben ze soms ook geintegreerde audio aansturingen. Je kan dan op plaatsen waar kasten komen bijvoorbeeld luidsprekeraanlsuitingen voorzien (aangesloten op je audio systeem in de kelder ofzo) en daar kleine bookshelf speakers zetten, dat gaat denk ik altijd beter klinken als ingebouwde luidsprekers (Zeker aangezien we hier niet vaak veel ruimte in onze plafonds hebben om een gigantische box voor de luidspreker in te bouwen.

We hebben zelf in de living alle kabels voorzien voor een 5.4.2 surround sound systeem. Je hebt veel mensen met een soundbar die beweren dat dat hetzelfde is, maar ik heb al veel soundbars gehoord en niets komt in de buurt van een echt surroundsound systeem.

Dan kan je gaan voor luidsprekers naar keuze, in elke prijsklasse (van een paar honderd euro voor een set tot honderden of zelfs duizenden euros per luidspreker).
Hoeveel budget? Geen idee waar ik ga uitkomen, maar ik had graag een systeem voor de TV om toch een beetje deftig geluid te hebben. Had vroeger 5.1 en 5.2 systemen totdat de soundbar opkwam, nu geen flauw benul hoe die klinken.
En daarnaast zoek ik een methode om overal een beetje muziek te hebben, zoiets als de multi-room denk ik. Dat zou dan gekoppeld worden aan Home Assistant om scenes te creëren op basis van presence sensors. Maar het idee om met die Ikea boekenplankspeakers te werken lijkt mij een goeie eerste stap. Nadien kan ik deze misschien vervangen als ze eventueel 'te kort komen'

Het voordeel aan Sonos en Bose is dat ze "incontournable" zijn voor integratie in domoticasystemen (en bvb ook met Spotify en dergelijke).

Yamaha heeft ook een eigen systeem (musiccast), en dat zit geïntegreerd in een groter scala aan producten dan Sonos aanbiedt (bvb home cinema receivers), maar het nadeel is dan weer dat er bij mijn weten geen domoticafabrikanten zijn die hiervoor integraties maken. Terwijl je voor Sonos bij bvb Niko Home Control niet eens moet bijbetalen, je kan je Sonos integreren in sferen, bedienen op touch screen, opnemen in je alles uit...

En ik moet zeggen, hoewel ze prijzig zijn, zijn de producten van Sonos wel goed. Zo een "One" ziet er een klein speakertje uit maar 't klinkt toch zeer treffelijk. Als ik dat vergelijk met bvb ArtSound is Sonos toch een paar stappen hoger.

Nadeel aan Sonos vind ik dus dat het gamma ietwat beperkt is (een goeie home cinema receiver zou er zeker bij mogen).

Probleem is natuurlijk ook dat Sonos momenteel nog hard worstelt met zijn app. Ik zit gelukkig nog steeds op S1 dus ik heb van heel die miserie niks meegemaakt.

Van Bose ken ik het gamma niet, maar ik veronderstel dat dat een gelijk(w)aardige speler is.

Ik heb vroeger nog andere systemen bekeken en geprobeerd, maar zeker bij kleinere fabrikanten merk je dan dat op een bepaald moment de ontwikkeling doodbloedt, er geen nieuwe functies bijkomen, de app er oubollig uitziet...
Ga ik met Bose niet in een hogere prijscategorie zitten ?

Heb m’n bose buiten gegooid (allee, verkocht) en vervangen door Sonos. Vooral omdat beter te regelen en combineren valt. Ben er content van. Die nieuwe era100 reeks geeft echt mooi geluid ennis ok van prijs. Boven op slaapkamer en bureau de symfonisk staan.
Er bestaan uiteraard nog betere kwaliteit voor de echte hifi freaks maar veronderstel dat je dan de vraag hier niet kwam stellen.
Je kan ze uiteraard eens gaan beluisteren in de winkel en dan oordelen. Voor de living zou ik wel niet voor Ikea gaan. Prijsverschil is niet heel groot en toch wel verschil in geluid met de era100.

Ik heb hier een bose systeem... Soundtouch, dat jammer genoeg niet meer gemaakt wordt... Ik heb gelukkig alles wat ik moet hebben :), 2 kleine boxjes, 1 iets grotere box en 1 sountouch versterker waar ik mijn (toekomstige) 2 buitenboxen mee kan aansturen. Alles geregeld in de app, kan er radio op zetten, kan er spotify mee kopppelen, kan ze apart laten spelen, kan ze samenvoegen... Doet meer dan genoeg voor mij. Tv koppelen, weet ik niet maar vind ik ook echt niet nodig. maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik hoor het verschil tss al die systemen eigenlijk niet, mijn gehoor is precies niet goed genoeg. Wat ik wel weet is dat het betaalbaar was.. ik heb voor alles samen ongeveer 800€ betaald denk ik (grote box & versterker heb ik 2e hands gekocht, zo goed als nieuw...)

Als je budget-Sonos wil, koop je de Ikea-variant. Die is gemaakt door Sonos iov Ikea. Werkt ook gewoon via de Sonos-app en dus compatibel met dezelfde domotica-systemen als Sonos zelf.

Integratie in Domotica klinkt leuk als je dat gaat gebruiken voor meldingen (zoals deurbel, alarm, ..) maar als het puur voor muziek is, zou ik dat toch apart houden.

Ik heb hier een bose systeem... Soundtouch, dat jammer genoeg niet meer gemaakt wordt... Ik heb gelukkig alles wat ik moet hebben :), 2 kleine boxjes, 1 iets grotere box en 1 sountouch versterker waar ik mijn (toekomstige) 2 buitenboxen mee kan aansturen. Alles geregeld in de app, kan er radio op zetten, kan er spotify mee kopppelen, kan ze apart laten spelen, kan ze samenvoegen... Doet meer dan genoeg voor mij. Tv koppelen, weet ik niet maar vind ik ook echt niet nodig. maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik hoor het verschil tss al die systemen eigenlijk niet, mijn gehoor is precies niet goed genoeg. Wat ik wel weet is dat het betaalbaar was.. ik heb voor alles samen ongeveer 800€ betaald denk ik (grote box & versterker heb ik 2e hands gekocht, zo goed als nieuw...)
bij ons ligt er een sonos soundbar bij de tv in de keuken. Die tv gaf zo'n slechte klank / de ruimte wil niet mee. Je moest hem op maximaal volume zetten, en dan nog verstond je de gesprekken niet. Niet van volume, maar gewoon het was niet duidelijk. Soundbar van sonos erop gelegd, is perfect nu.

Zie ook niet echt nut van domotica koppeling. Vind het nu soms al complex als je toestellen koppelt aan elkaar en aanstuurt via AirPlay plus manueel plus via Sonos app

Als je meer DIY wilt gaan: collega is heel lovend over Arylic; moet je dan wel zelf goede speakers bij kiezen. Ik ga dat zeker onderzoeken (voor integratie met home assistant, tv, pc en gsm) en vind daarom de brede ondersteuning voor alle mogelijke protocollen toch een goed pluspunt.

Zie ook niet echt nut van domotica koppeling. Vind het nu soms al complex als je toestellen koppelt aan elkaar en aanstuurt via AirPlay plus manueel plus via Sonos app
Concreet bij mij:
- Muziek gaat uit bij "alles uit"
- Muziek beneden gaat uit bij "gaan slapen"
- Op het touch screen van Niko kunnen (schoon)ouders een radiozender kiezen, zij zitten immers niet ingelogd op ons Sonos-systeem.
- Vroeger: bij licht aan in de badkamer 's morgens en 's avonds tussen bepaalde uren ging de Sonos aldaar op Klara Continuo aan, maar dat heb ik weer weggenomen aangezien het de helft van de tijd niet wenselijk was en dan is het geen goeie automatisering natuurlijk. Bij verlaten badkamer (licht uitdoen) gaat het geluid nog wel uit.

Als je de sonos ARC of One neemt met microfoon kan je ook stemcommando's geven. En dat werkt echt goed eens je door hebt welke commando's je moet hebben.
Ik gebruik die nu vaak om muziek in de keuken af te spelen, of het geluid harder of zachter te zetten.
Werkt vooral ook veel sneller dan je gsm nemen, app openen,...
Het is voorlopig in het Engels, maar "Play music in koeken" is niet zo moeilijk :)

Integratie in Domotica klinkt leuk als je dat gaat gebruiken voor meldingen (zoals deurbel, alarm, ..) maar als het puur voor muziek is, zou ik dat toch apart houden.
Zeker als je merkt dat sommige domotica-aanbieders hun koppeling/integratie met derden van de ene op de andere dag gewoon stopzetten.

Als je de sonos ARC of One neemt met microfoon kan je ook stemcommando's geven. En dat werkt echt goed eens je door hebt welke commando's je moet hebben.
Ik gebruik die nu vaak om muziek in de keuken af te spelen, of het geluid harder of zachter te zetten.
Werkt vooral ook veel sneller dan je gsm nemen, app openen,...
Het is voorlopig in het Engels, maar "Play music in koeken" is niet zo moeilijk :)
Ja, ik zou er toch een paar nemen met spraakherkenning en ik richt mijn pijlen nu ook naar Harman Kardon en Denon om het verschil te horen. Moet een winkel vinden die ze alledrie heeft :) Die voice commands zijn handig voor luie IT'ers zoals ikzelf.

Ik zou Sonos (of ander merk) koppelen met HA om scenes te creëren. Bv. Als iemand in een bepaalde ruimte komt, muziek afspelen en licht op 40%. Dus zonder tussenkomst van gsm.
Als je budget-Sonos wil, koop je de Ikea-variant. Die is gemaakt door Sonos iov Ikea. Werkt ook gewoon via de Sonos-app en dus compatibel met dezelfde domotica-systemen als Sonos zelf.

Ja, ik denk dat ik ook een paar van die Ikea speakers ga nemen. Lijkt me een goed compromis voor de bovenkamers 👍

Eigenlijk zou je bij iemand thuis moeten kunnen luisteren. Mijn ervaring is dat geluid toch anders klinkt in een grote winkel op zaterdag dan rustig thuis in de zetel.

Ik ben precies den enigsten die een set goede vloerstaanders kan appreciëren. 😇

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan