Muurtje van 10cm stevig genoeg om poutrel te dragen?

• Tags poutrel
  • Status
    Niet open voor verdere reacties.
    Lid geworden
    24 okt 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste .

Ik heb een poutrel liggen op een muurtje van 10 cm aan 1 kant. Aan de andere kant gaat die naar de spouwmuur in. Is dit muurtje van 10 cm stevig genoeg om deze poutrel en de muur van de slaapkamer die erboven erop rust te dragen? De muur die erbovenop staat is ook 3m lang en 2,40 hoog.
    De poutrel is een HEB 160 en is 3 meter lang.

Ik hoor graag of ik mij geen zorgen hoef te maken of wat ik het beste kan doen om het te verstevigen, veilig te maken.

Bijlagen

• 20251022_171249.jpg
      20251022_171249.jpg
      104,9 KB · Weergaven: 96
    • 20251022_171314.jpg
      20251022_171314.jpg
      121,9 KB · Weergaven: 98
    • 20251022_171400.jpg
      20251022_171400.jpg
      101 KB · Weergaven: 96
    • 20251022_171412.jpg
      20251022_171412.jpg
      83,2 KB · Weergaven: 94
    • 20251022_171438.jpg
      20251022_171438.jpg
      94 KB · Weergaven: 90
    • 20251022_171638.jpg
      20251022_171638.jpg
      97,9 KB · Weergaven: 95
    Eerst en vooral: op basis van foto's en basic info kan volgens mij er vanop een forum geen degelijk en veilig advies gegeven worden. Zoals @Kvgw terecht aanhaalt, daar voor is architect/stab ingenieur aangewezen.

Los daarvan, HEB160 is al geen kleine jongen. Als deze gedimensioneerd is op basis van zijn last; dan kan deze (uitgaande van "conservatieve" berekeningen) ongeveer een 14ton verdeelde last dragen.

Of die muur dragend genoeg is, hangt volgens mij van heel wat factoren af. Nu, algemeen gesproken is een muur van 9cm niet bedoelt voor dragende constructies. 14 of 19cm is aangewezen.

Disclaimer: bovenstaande is louter eigen interpretatie op basis van summiere info. Dus puur algemeen informatief.

Die poutrelle is dik OK, maar de opleg op dat kopje van de muur vind ik zelf wel heel pover. Ermee rekening houdende dat er dan in dat kopje muur nog elektriciteitsleidingen zijn ingeslepen ook. Ik zou dat zelf wel een stuk solider willen uitgevoerd zien. (beton tot op funderingen)

Muren van 9cm die dragend zijn vind je overigens overal in Vlaanderen. Makkelijk 25% van bestaande woningen die zo gebouwd zijn en die storten niet in. Maar daar liggen dan ook geen poutrelles op zo een kopje van de muur.

Dankjewel voor de informatie al dat dusver.
    Wat raden jullie mij dan aan het beste te doen met dat muurtje om het beter te maken.

Als je dat zelf niet weet (niets ergs aan) kan je dat beter door een aannemer laten uitvoeren. Ofwel gewapende betonkolom gieten tot op fundering, of stalen kolom top op funderingen.

Eens laten bekijken door iemand met kennis van zaken lijkt me wel opportuun.
    Als het mijne muur was, dan zou ik een extra kolom voorzien tegen de muur.
    Dankjewel voor je advies.
    Is het mogelijk om die extra kolom dan aan de plaats van de deur te doen. Want aan de andere kant komt de keuken te staan.

Als je dat zelf niet weet (niets ergs aan) kan je dat beter door een aannemer laten uitvoeren. Ofwel gewapende betonkolom gieten tot op fundering, of stalen kolom top op funderingen.
    Dankjewel voor je advies. Is dat mogelijk om dat aan de kant van de deur nog te doen ? Want aan de andere kan wilde ik het liefst het muurtje recht houden omdat daar een hoge keukenkast tegenop zou komen

Maar zeg nu eens wie dat heeft geplaatst en op wiens advies. Heb jij dat gedaan, was dat er al, hoe lang is de situatie zo ? Een vergunning gevraagd, staat die zo op het plan ?

Is het mogelijk om die extra kolom dan aan de plaats van de deur te doen. Want aan de andere kant komt de keuken te staan.
    aan de deur? daar kan je die poutrel toch niet bijkomende steun geven? die komt zover niet.
    Caroto en ik bedoelen hetzelfde.

Ik ben gene aannemer, geen architect en geen stabiliteitsingenieur, maar als ik dat zie zou ik al bijna direct maatregelen (laten) nemen want dat lijkt mij toch iets absoluut niet te betrouwen.

Zo'n zware stalen balk die op de ene helft van een betonslof ligt.
    Net die helft die op een stapeltje stenen staat dat niet alleen maar 9 cm dik is, maar in de andere richting bijna afgescheiden is van de rest van dat muurtje door het inslijpen van een elektrische leiding (zoals Caroto terecht opmerkt ) !
    Dat stapeltje kan heel makkelijk afscheuren volgens die blauwe stippellijn en BOEM

Muur.jpg

aan de deur? daar kan je die poutrel toch niet bijkomende steun geven? die komt zover niet.
    Caroto en ik bedoelen hetzelfde.
    De poutrel is inderdaad daarvoor helaas te kort. Ik bedoel dat dan dan voor de helft op het nieuwe opgetrokken muurtje blijft liggen. Dan word het muurtje in iedergeval steviger dan dat die nu is

Stel ik laat 12 stuks van deze ijzeren haken maken. Om aan alle 6 de balken links en rechts van de poutrele in te hangen zeg maar.

Bij die 2 zwarte punten 2 bouten door de balk met moer erop.

En dat stuk wat naar de balk in gaat een stuk massief ijzer op de beugel laten lassen die naar de poutrele in valt. (rode zijn de lasnaden)
    en dat waar de bouten doorgaan een stuk dik massief ijzeren plaat aan beide kanten op die beugel laten lassen.

Is dat ook niet voldoende dat mocht er wat met het muurtje gebeuren als extra zekerheid ?

het is maar een idee.. , of bestaat er al zo iets om te kopen?

Bijlagen

• Screenshot_20251024-125437_Gallery.jpg
      Screenshot_20251024-125437_Gallery.jpg
      68 KB · Weergaven: 47
    Laatst bewerkt:
    Niemand kan met die gegevens een correct advies geven. Je moet het geheel bekijken, en duidelijk weten wat er bovenop komt en er rond zit.

Enkel een architect en stabiliteitsingenieur kan hierop antwoorden, en daar probeer je duidelijk op te besparen door hier maar vragen te blijven stellen.

Je moet trouwens een bouwvergunning hebben en een architect raadplegen voor die werken.
    Je vraag is dus half illegaal.

We vallen in herhaling, maar idd "gevaarlijk" op basis van foto's via forum advies te geven.

Ik volg @fido; ik zou ondersteunen naast muurtje -> niet aan de kant deur, maar aan de andere kant.
    Een buis, vierkant, 8mm dikte. Totale hoogte meten tussen onderkant poutrelle en steunvlak, daar 3cm aftrekken. Op de buis vlakken lassen boven en onder. Vier gaten per vlak. Buis plaatsen, via draadstangen in de grond mooi tegen onderkant poutrelle spannen. En dan onderkant opgieten met groutmix CA.

Een vraag is nooit illegaal, ook niet half. Als TS niet wil antwoorden hoe de toestand zo ver gekomen is ja dan is dat zo he. En net zoals op andere onderwerpen kan hier ook nuttig advies gegeven worden zonder ingenieur of architect te zijn. Jonges toch. ze zien nen poutrelle en plots kan er niet meer nagedacht worden :eek:

Nee Robert je laatste post slaagt nergens op. Je kracht van die poutrelle en muur erboven rust allemaal op dat muurke van 9 cm. Of je daar nu ijzers hangt of niet dat is nutteloos.

Het beste is alles stutten, bekijken waar een fundering zit en daarop een stalen balk plaatsen die in de plaats van dat muurke komt waar nu de poutrelle op rust, of er een hele gewapende beton gieten. Maar eerst de fundering bepalen ( die zal wel onder dat muurke zitten waarschijnlijk) en dan verder denken.

Maar het laatste wat ik zeg in dit topic : als je dit allemaal moet vragen moet je er zelf afblijven en laten uitvoeren door iemand die er iets van kent,
    want dat volgens de regels uitvoeren kan je niet als je deze vraag stelt. (overigens goed dat je ze wel stelt (y))

Een vraag is nooit illegaal, ook niet half. Als TS niet wil antwoorden hoe de toestand zo ver gekomen is ja dan is dat zo he. En net zoals op andere onderwerpen kan hier ook nuttig advies gegeven worden zonder ingenieur of architect te zijn. Jonges toch. ze zien nen poutrelle en plots kan er niet meer nagedacht worden :eek:

Nee Robert je laatste post slaagt nergens op. Je kracht van die poutrelle en muur erboven rust allemaal op dat muurke van 9 cm. Of je daar nu ijzers hangt of niet dat is nutteloos.

Het beste is alles stutten, bekijken waar een fundering zit en daarop een stalen balk plaatsen die in de plaats van dat muurke komt waar nu de poutrelle op rust, of er een hele gewapende beton gieten. Maar eerst de fundering bepalen ( die zal wel onder dat muurke zitten waarschijnlijk) en dan verder denken.

Maar het laatste wat ik zeg in dit topic : als je dit allemaal moet vragen moet je er zelf afblijven en laten uitvoeren door iemand die er iets van kent,
    want dat volgens de regels uitvoeren kan je niet als je deze vraag stelt. (overigens goed dat je ze wel stelt (y))
    dankje caroto voor je duidelijke advies en hulp, dat waardeer ik echt.
    ik heb in de kruipruimte gekeken en die muur loopt in zijn geheel door naar de kruipruimte in zeg maar overal...

Wat kan ik nu het beste doen, ik ben gewoon opzoek naar de simpelste maar toch beste oplossing.

een stalen balk plaatsen,
    Of zoals rebel zegt een vierkant buis onder de poutrele plaatsen

Of gewoon weer terug een muurtje plaatsen ertegen zoals het was. ( liefst zo kort mogelijk dan )

als je mij daar als laatste nog en antwoord op zou kunnen geven ben ik je dankbaar

Bijlagen

• 20251024_130038.jpg
      20251024_130038.jpg
      102,8 KB · Weergaven: 24
    Laatst bewerkt:
    Ik volg Caroto, je oplossingen om haken te gebruiken of de muur te verdikken aan de kant van de deur zijn niet hoopgevend mbt je technisch inzicht. Je kan beter iemand met kennis van zaken aanspreken, en laten uitvoeren door een aannemer. Je moet aan de kant van de keuken steun zoeken en dan niet iets op de laminaat plaatsen, hé, maar op de fundering, zoals hier al werd gezegd. Wat zit er onder? Een kelder?
    En zoals ook al terecht werd opgemerkt, de situatie met die ingeslepen muur is mogelijk momenteel zelfs gevaarlijk, een paar stantsoenen kunnen nooit kwaad.

Ik volg Caroto, je oplossingen om haken te gebruiken of de muur te verdikken aan de kant van de deur zijn niet hoopgevend mbt je technisch inzicht. Je moet aan de kant van de keuken steun zoeken en niet iets op de laminaat plaatsen, hé, maar op de fundering. Wat zit er onder? Een kelder?
    En zoals ook al terecht werd opgemerkt, de situatie met die ingeslepen muur is mogelijk momenteel zelfs gevaarlijk, een paar stantsoenen kunnen nooit kwaad.
    eronder zit een kruipruimte.
    en op de plaats waar de muur gezeten heeft ( die eruit is) staat die muur nog in de kruipruimte. zeg maar. die loop door in de kruipruimte.
    daar kan ik eigenlijk weer opnieuw gaan opbouwen.
    vandaar mijn vraag, is het niet het beste als ik een stukje van die muur weer terug laat plaatsen tegen die muur op.
    Zoals de laatste foto die ik hierboven gepost heb.

en als ik aan die andere kant ( de kant van de deur) wil gaan bouwen dan natuurlijk niet op de kliklaminaat haha. dat snap ik.
    ik wilde dan geheel vanuit de kruipruimte een muur opnieuw ernaast omhoog trekken,
    omdat ik eigenlijk die plaats nodig had voor een hoge keukenkast die juist daar zou moeten komen te staan waar ik nu moet gaan verstevigen daarom heb ik er ook zo veel weg laten halen, omdat ik die muur vlak wilde hebben voor de hoge keukenkast ( de kast voor de inbouwkoelkast)
    maar als het niet anders kan dan moet het maar natuurlijk. veiligheid gaat voor een hoge keukenkast natuurlijk.

Laatst bewerkt:
    Status
    Niet open voor verdere reacties.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan