Muuropbouw douche voor (solid surface) platen

• Tags badkamer muren nieuwbouw Sanitair vocht
  • Creatic

Nieuw Lid
    Lid geworden
    4 dec 2019
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    8
    Hallo,

Ik zou in onze nieuwbouw de douchewanden met solid surface panelen willen bekleden. Echter vind je daar niet zoveel over terug, dus wou ik even mijn plan aftoetsen bij de ervaren mensen.  De douche zelf komt in een hoek tussen een snelbouwmuur en een voorzetwandje en is 1400x900mm.

Ik had het volgende in gedachte:

- Snelbouwmuur laten cementeren door de plakker (met extra aanacht voor vlakheid)
    - Voorzetwandje eerst OSB en dan Aquapanel (best kleven of vijzen?)
    - Douchebak installeren
    - Waterdichte coating op beide vlakken. Hoeken/ leidingen met afdichtband/manchetten mee in de coating verwerken
    - Eén SS paneel op maat zagen en op de korte kant kleven met Tec7 of iets gelijkaardig. Met kaleerblokjes enkele mm afstand houden van zijmuur en douchebak tbv expansie. 
    - Lijm laten uitharden
    - Twee panelen voor lange zijde op maat zagen. De zijde die samenkomt met één zaagsnede verzagen om identieke snede te bekomen. Lichtjes opschuren
    - Eerste paneel verlijmen tegen de lange zijde (snelbouwmuur), idem als korte zijde met kaleerblokjes enzo. Laten uitharden
    - Op beide platen houten blokjes plaatsen met lijmpistool (worden achteraf terug verwijderd).
    - Tweede paneel verlijmen tegen de lange zijde. De voeg tussen de twee panelen met speciale lijm voor solid surface verlijmen. Aan elkaar klemmen met behulp van lijmklemmen op de houten blokjes. Aandacht voor uitlijning uiteraard.
    - Alles laten uitharden.
    - Houten blokjes verwijderen. Voeg tussen de twee panelen (in zelfde vlak) opschuren zodat dit naadloos wordt
    - Plaatsen glazen wand, kranen etc.
    - Alle hoeken afkitten

Jullie advies/tips hierover zijn zeer welkom. 
    regular_smile.png

Mvg,

Jan

Waarom muur bezetten, als je toch een voorzet wand plaatst ? 

Mario_ zei:
    Waarom muur bezetten, als je toch een voorzet wand plaatst ? 

Excuseer, ik bedoel metal stud scheidingswandje dat haaks op de snelbouw staat.

Kan precies de originele post niet meer veranderen ook niet... 
    scratchhead.gif

bij mij 3 platen (U-vorm) aansluitend geplaats zonder wachten, door de dealer zelf

op fermacell-plaat, met gelijmde voegen, vastgemaakt op houtskelet

stefan zei:
    bij mij 3 platen (U-vorm) aansluitend geplaats zonder wachten, door de dealer zelf

op fermacell-plaat, met gelijmde voegen, vastgemaakt op houtskelet

Weet je toevallig of die dat met silicone (= zachte voeg) heeft gedaan of met acryl lijm (harde voeg)?

Thx

fermacell plaats je met harde lijm, van fermacell zelf, beenhard na 24 uur, sterker dan de plaat zelf

Misschien een klein detail, maar plaats je de solid surface / acryl wanden op de douchebak of tot de chape ?
    Hier vind ik tegenstrijdige info over eerlijk gezegd:
    1. de één vertelt dat je eerst de douchebak plaatst en daarna de wanden op de bak met kleine afstand en afkit
    2. den andere verteld dat je best de acrylwanden tot de chape laat gaan en dan pas de douchebak tegen de plaat vastkitten
    Alvast bedankt voor een reactie!

eerste douchebak
    deze perfect waterdicht maken tov alle wanden (kerdi vb) en vloer
    alle platen op de douche
    en deze met kleine voeg afkitten tov de douche

werkt hier al 7 jaar perfect
    douche kan uitzetten in alle richtingen ...

Misschien een klein detail, maar plaats je de solid surface / acryl wanden op de douchebak of tot de chape ?
    Hier vind ik tegenstrijdige info over eerlijk gezegd:
    1. de één vertelt dat je eerst de douchebak plaatst en daarna de wanden op de bak met kleine afstand en afkit
    2. den andere verteld dat je best de acrylwanden tot de chape laat gaan en dan pas de douchebak tegen de plaat vastkitten

Meest logische voor mij is nr. 1. Als uw kit niet meer goed is heb je minder kans dat het water naast de bak begint te lopen. Veel bakken hebben ook een stukje waterdichte doek dat achter de plaat tegen de wand zit. Dit kan je bij nr. 1 niet monteren lijkt me.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan