muurisolatie 6cm harde platen+isolerende snelbouw?

• Tags isolatie isolatiemateriaal muurisolatie
  • Lid geworden
    22 mrt 2006
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Volgens architect is met een muurisolatie van 6cm harde platen en isolerende snelbouw een k waarde haalbaar van rond de 30.

Volgens hem gaat de meeste warmte verloren via de ramen.

Voor dak en vloer was volgens hem de waarde 20 cm en 10cm de norm. Maar voor de muur gaf hij bovenstaande. Nu ik had altijd gehoord van de 20/15/10 norm.

En daar ik graag goed isoleer had ik deze ook vermeld maar zoals reeds gezegd haalde hij de muurisolatie van6cm harde plaen en isolerende snelbouw aan.

Nu is dit voldoende en zoja wat is de best muurisalite in harde platen. Huis in onze straat gebruikt dacht ik Recticel met zo een grijze folie aan de buitenkant. Is dat goed, dacht dat de maximum dikte 7 cm is.

Kan iemand mij wat advies geven betreffende

1) advies van de architect i.v.b met de muurisolatie

2) beste merk voor de muurisolatie in harde platen

Dank je wel

Kurt

Recticel schijnt wel goed te zijn. De referentiewaarde voor de muren die je opgeeft is voor minerale wol. Harde platen isoleren beter, ttz dat je 6 cm harde plaat kan vergelijken met iets meer minerale wol, ik dacht ongeveer 1/3 meer, dus 8 cm. Hou er wel rekening mee dat harde platen moeilijker correct te plaatsen zijn. De samendrukbaarheid van minerale wol zorgt ervoor dat je minder kans op spleten en valse luchtspouw hebt. Deze laatste moet ook zorgvuldig geplaatst worden, maar gezien harde platen nauwelijks samendrukbaar zijn moeten dezen perfect geplaatst worden, hetgeen zelden gebeurt, waardoor de extra isolatiewaarde teniet gedaan wordt.

lambda Eurowall(recticel) = 0.0023

Lambda MW = +/-0.0035

U-waarde 7cm Eurowall = 0.0023/0.07=0,03286....

==> komt overeen met +/- 11cm MW

ps. Eurowall is ook in dikkere platen dan 7cm te verkrijgen. Maar op de infofiche is 7cm het dikste dat erop staat.

RD100 wrote:
    ps. Eurowall is ook in dikkere platen dan 7cm te verkrijgen. Maar op de infofiche is 7cm het dikste dat erop staat.

Merci voor je reactie.

ja ik ik zag ook dat ze Eurowall van meer dan 7 cm hebben op de website van Recticel http://www.recticelinsulation.com/BE/NL ... /Eurowall/

Dus als ik bijvoorbeeld (2*x4)of (2 * 5 cm) nemen en ik plaats deze geschrankst dan zou ik goed zitten.

ik heb gerekend dat een 10 cm eurowall ongeveer overenkomt met een 15cm minierale wol. Dus ik ga zeker een eurowall nemen van meer dan 7cm (waarschijnlijk richting de 9)

Denk dat ik dan wel goed zit, klopt dit?

grt kurt

Vanaf 4 a 6 cm voldoe je aan de norm. Ikzelf ga 8 cm steken en dan zit je zeker goed.

RD100 wrote:
    Vanaf 4 a 6 cm voldoe je aan de norm. Ikzelf ga 8 cm steken en dan zit je zeker goed.

Vanaf 6cm ROTSWOL zit je (spijtig genoeg) al aan de norm.

Als je dan 6cm PUR (recticel bv) steekt dan zit je al beter dan de norm.

Zelf heb ik 7cm PUR van recticel steken. (idd, vergelijkbaar met 11cm rotswol)

vanencer wrote:
    Volgens architect is met een muurisolatie van 6cm harde platen en isolerende snelbouw een k waarde haalbaar van rond de 30.

Volgens hem gaat de meeste warmte verloren via de ramen.

'k Heb effe nagerekend en idd je zit rond een U-waarde van 30 voor je muur. Helemaal niet slecht.

Indien je een huis wil met een K-waarde van 30 schiet je een goed stuk tekort. Dat er veel warmte verloren gaat via de ramen klopt ook maar ... vergeet je dak niet ! Daar sukkel je nog meer warmte kwijt als je niet oplet. Vergelijk opp. dak maar met opp. ramen. Vraag effe hoeveel en wat hij daar wil steken. De u-waarde van de individuele constructiedelen is niet zaligmakend, je kan beter alles op elkaar afstemmen en maken dat de verschillende individuele u-waarden compatibel zijn. Indien je met je muur op ongeveer 30 zit steek je m.i. minstens 1.1 aan glas (nog beter 0.7) en minimum 20 cm MW equivalent in je dak. Hou rekening met je spanten ! Een verwittigd man ...

Thierry

wat bedoel je met 'hou rekening met je spanten?' Bedoel je de hoogte ervan?

het is ook allemaal relatief en te bekijken per huis

ik heb nu een rijhuis met op het gelijkvloers een nieuwe uitbouw

ik wou 15cm rotswol architect liever harde platen

ik wou dan 12cm harde platen

maar na verder nadenken het bij 8cm harde platen (PIR) gehouden

waarom:

de nieuwe achtergevel bestaat uit een deur, en 2 grote ramen

het muur gedeelte is te verwaarlozen

ik steek dan liever het geld in dikkere isolatie van het plat dak van die uitbouw, dan dikkere muurisolatie

de epb berekening (via excel sheet) wees uit dat van 8cm naar 12 cm harde plaat in die gevel er (bijna) geen enkel verschil was

grtz

Olaf

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan