Muurdoorvoer warmtepomp luchtdicht door ytong of door houtskellet?

Lid geworden
25 okt 2019
Waarderingsscore
2
Punten
3
Ik zou 1 of meerdere muurdoorvoeren moeten voorzien, voor de leidingen van de (lucht-water) warmtepomp, de leidingen tussen binnen en buitenunit dus.
Ik zou ofwel
  • een wachtbuis door de ytong stenen kunnen boren onder het houtskelet dus
  • de leidingen (zonder wachtbuis?) door de houtskelet zelf voeren. Dan moet die dus door het Intello dampscherm, door de cellulose isolatie, en door de buitenmuren. Momenteel zit de cellulose isolatie er nog niet in.
Op zich denk ik dat de wachtbuizen door de ytong eenvoudigst zijn. Zo kan ik ook een wachtbuis in reserve houden.
De wachtbuizen die in gebruik zijn, zou ik moeten opvullen met iets, om ze luchtdicht te maken.
De wachtbuizen die nog niet in gebruik zijn, daar zou ik gewoon een stop in kunnen steken.

Foto bijgevoegd:

buitenmuur.jpg

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
689
Punten
113
Ytong

waarom 2 onderbrekingen in houten balkjes, kabels kunnen perfect bij afvoer ofwel boren

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.085
Punten
113
Een wachtbuis afsluiten kan ook met wat PUR of mortel met daarover een vloeibare pasta. Ik had hier een potje van Griffin in de betere dhz gehaald. Die pasta was lucht en waterdicht. Enkele lagen over de pur langs binnen en over de mortel langs buiten gesmeerd.

Lid geworden
28 apr 2020
Waarderingsscore
8
Punten
3
Ik heb dat opgelost met vloeibare rubber.
Alle buizen laten toekomen in een gat in de ytong-steen. Zuinig dicht gepurd.
en dan veel vloeibare rubber derover.
Wachtbuizen gewoon afgeplakt met tescon vana.
De blowerdoortest was uitstekend!

Bovenaan