- Lid geworden
- 7 sep 2011
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 1
Beste zelfbouwers,
Wij hebben recent een huis gekocht van 1968.
We zijn momenteel aan het strippen voor een grondige energetische renovatie toe te passen.
Probleemstelling:
Openstaande vragen:
Dank bij voorbaat voor de reacties
.
Mvg, Jan
Wij hebben recent een huis gekocht van 1968.
We zijn momenteel aan het strippen voor een grondige energetische renovatie toe te passen.
Probleemstelling:
- Op het gelijkvloers boven de kruipkelde ruimte was het stuckwerk voor 60 cm zeer nat en brokkelde af.
- We hebben het stuckwerk verwijderd en gemerkt dat er destijds tot onder de waterkering was bezet met vochtbrug als gevolg.
- Momenteel droogt de muur boven de waterkering mooi op maar de holle snelbouw steen onder de waterkering blijft zeer vochtig. Ik heb een gat gemaakt in het buitenspouwblad om de spouw na te kijken. Blijkt dat de waterkering gescheurd is, en er zand en wortels zitten onderaan de spouw, met een grote vochtbrug als gevolg.
- Het buitenspouwblad wordt in een volgend fase volledig verwijderd en we zullen een nieuwe gevel plaatsen.
Openstaande vragen:
- Het huis is momenteel niet verwarmd en we zullen de ruwbouw pas kunnen starten volgende zomer. Is er kans op vorstschade op deze momenteel natte snelbousteen onder de waterkering? Zo ja, wat is de goedkoopste oplossing om dit te voorkomen?
- De waterkering werkt duidelijk nog (zie foto). Het is destijds geplaatst in roofing (3ply). De roofing was in de spouw wel zeer broos. zouden we best de steen onder de waterkering injecteren of gaat deze roofing tussen de snelbouw gerrust nog 50 jaar mee? Injecteren is een dure aangelegenheid dat we liefst vermijden indien het niet noodzakelijk is.
- De nieuwe opbouw van de vloer zal boven de waterkering uitkomen. Zou dit een probleem kunnen vormen? Ik neem aan dat de slab in het binnenspouwblad enkel tegen opstijgend vocht is. We zouden bijkomend een afzonderlijke diba of EPDM plaatsen voor de afwatering van de spouw. We dachten een PE folie te plaatsen tusssen de vloeropbouw en de muur om een vochtbrug te voorkomen.
- Ik heb een schema gemaakt met de initële situatie, de huidige situatie en hoe ik het in gedachte heb om te renoveren. Wat vinden jullie van deze oplossing? Zijn er betere alternatieven? Zouden we met deze uitvoering op beide oren kunnen slapen?
Dank bij voorbaat voor de reacties

Mvg, Jan