Muur onderkappen: tips & tricks !?

Lid geworden
6 jul 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Enkele maanden terug een huis gekocht van de jaren stillekes. Hoewel er in de jaren 60 een vochtkering in de muren is aangebracht, heb ik hier weinig vertrouwen in en zou ik ALLE muren willen onderkappen.

Ik vraag me af of hier mensen zijn die dip al zelf hebben gedaan en me handige tips kunnen geven.

Welk materieel hebben jullie gebruikt?

Misschien foto's van de werken in uitvoering?

Alle tips welkom! ;)

dank bij voorbaat

Freek

Lid geworden
6 jul 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nog even vergeten:

het zijn volle muren van anderhalve steen dik (+/- 30cm).

De vorm van de stenen is zo grillig dat de voeg soms 1cm breed en en op een andere plaats enkele mm's :p

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik zou toch eerst eens goed nagaan of het wel nodig is. Zomaar gaan onderkappen omdat je er weinig vertrouwen in hebt? Waarom heb je er geen vertrouwen in? Heb je vochtige plekken? Zo ja, weet je wel zeker dat het door opstijgend vocht komt? Weet je wel zeker dat er geen andere oorzaak is?

Probeer de situatie, de klachten en hetgenen wat vroeger al gedaan is eerst eens zo goed mogelijk te beschrijven. Misschien kom je dan hier tot een ander besluit.

Lid geworden
6 jul 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi Charel,

De muren zijn echt zeer vochtig ONDER de waterkering (uitgebrokkelde voegen, zouten, etc). Dit lijkt grotendeels te stoppen eens erboven. Wel merk ik dat de plakkerij in huis op bepaalde plaatsen blazen vertoont/hol klinkt. Omdat ik momenteel nog niet in een bouwwerf wil zitten, heb ik deze nog niet verwijderd, maar ik ga ervan uit dat het wel vocht zal zijn.

De reden waarom ik (opnieuw) wil onderkappen is omdat er sowieso al veel werk zal gebeuren (en geld zal vloeien) aan de benedenverdieping, dat het mij een relatief kleine extra moeite lijkt.. :) :

- alle vloeren uitgraven en betongieten,chappen etc (liggen op zavel)

- enkele muren uitslagen,, poutrelles steken

- overal nieuwe nutsleidingen

- nieuw plakwerk op de muren

Ik wil niet al dit werk doen, om dan enkele jaren later te merken dat die waterkering toch niet 100% meer was..

Nu ben ik dus op zoek naar ervaringen, werkwijzes, handigste materieel om dit werk zelf te doen. Ik besef dat dit geen werkje is van 5 minuten, maar ik moet mij toch kunnen bezighouden voor de komende maanden (jaren!?) :D....

Een betonzaag lijkt mij alleszins al iets doeltreffend om de voegen uit te zagen. https://www.google.be/search?q=betonkettingzaag&biw=1600&bih=765&tbm=isch&imgil=gbs3Tqs57dvxFM%253A%253B4RbzeTnEqOCCSM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.interrent.be%25252Fcatalogus%25252Fdetail%25252Fbetonkettingzaag%25252F&source=iu&pf=m&fir=gbs3Tqs57dvxFM%253A%252C4RbzeTnEqOCCSM%252C_&usg=__1zkGqTCfdE6KgVteVQje0yaG8T8%3D&ved=0CCgQyjc&ei=Jf-kVIPLHueu7AaRvoCYDg#facrc=_&imgdii=_&imgrc=gbs3Tqs57dvxFM%253A%3B4RbzeTnEqOCCSM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.interrent.be%252Fimages%252Fproduct_fotos%252Fbetonkettingzaag.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.interrent.be%252Fcatalogus%252Fdetail%252Fbetonkettingzaag%252F%3B574%3B343

-

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Vochtig onder de waterkering? Dat is al een aanduiding dat uw waterkering werkt. Uiteraard zal het altijd vochtig zijn onder de waterkering, dat zal even goed het geval blijven bij een nieuwe waterkering.

Trouwens, waaruit bestaat die bestaande waterkering? Normaal blijft een waterkering intakt, eens goed, altijd goed

Belangrijk is dat je die waterkering niet overbrugt met uw bezetting, met andere woorden, die bezetting mag niet doorlopen tot onder de waterkering.

Dat je hier en daar losse plekken in de bezetting hebt kan ook wijzen op vroegere, reeds opgeloste aantastingen door vocht. En dat hoeft helemaal geen opstijgend vocht te zijn (geweest). Denk hierbij ook aan condensatie en/of doorslaand vocht.

In ieder geval zou ik nooit zo een duur en omslachtig werk aanpakken (onderschat het niet!) zonder 100 % zekerheid dat het nuttig is. Ik denk dat je dat geld en die moeite veel beter kunt gebruiken voor andere zaken.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.590
Punten
113
Ik volg charel volledig. Misschien een handige truk om te vermoeden of je met vocht in de muren zit of condens of ...

Boor een gaatje in de muur, boven/midden/onder ( boven waterkering)

Is het boorsel nat, dan heb je vocht in de muur.

is het bovenaan, dan is het doordringend slagregen of goot of dak stuk

Is het onderaan (tot 1.20 meter boven WK) dan is het opstijgend vocht

Is het zowel boven als midden als onder dan moet je denken aan combinatie van factoren.

Is het boorsel droog, dan zit je met condens.

Dit is geen heiligzaligmakende test, maar wel een indicatie wat er mis kan zijn. Heb dit met succes toegepast bij de aankoop van mijn huis bj 1890. Iedereen zei zo nat als mest, tot ik mijn boorgaatjes maakte en merkte dat alle boorsels kurkdroog waren. De bezetting was slordig over de waterkering gebracht. Gezwegen tegen de verkoper, maar wel een mooie korting verkregen op de aankoop,  ja nat hé

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Gewoon doen! Wij hebben ook een huis gerenoveerd uit de jaren '55 je kan gewoon die vochtwering van toen niet vertrouwen, zelfs al zit je nu niet met vocht erboven. Wat binnen 10 jaar? Wat wij hebben gedaan, met een grote slijpschijf zo diep mogelijk een gleuf van 1.5cm geslepen, als je aan allebei te kanten eens slijpt zit je er meestal door. Alle lijnen met de laser bekeken. Dan gewoon u dpc erin leggen en terug opvullen van beide kant en zeer zeer goed duwen tot het aan beide kanten er terug uit komt. 

Lid geworden
26 nov 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik heb het zo gedaan, maar weet niet of het zo gaat bij u natuurlijk. Bij mij was het ook onderaan nat en voor alle zekerheid toch ook alles maar onderkapt.

onderkappen1.jpg

onderkappen2.jpg

en hierna dan de overige gaten gedaan.

kwam wel volledig nieuwe gevelsteen rond bij mij

Bijlagen

• onderkappen1.jpg
    onderkappen1.jpg
    150,7 KB · Weergaven: 4
  • onderkappen2.jpg
    onderkappen2.jpg
    138,6 KB · Weergaven: 4
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bepaalde vochtkeringslagen uit de oude tijd verslijten wel degelijk.

Ik vind het dan ook niet overbodig om dit goed te bekijken. Beter zo dan achteraf inderdaad nogmaals met een bouwwerf te zitten en serieuze bijkomende kosten te moeten maken.

Als je de boortest uitvoert zoals beschreven door Luk, zorg er dan zeker voor dat je op lage snelheid kan boren.. Anders wordt je boor te warm en zal je resultaat uiteraard niet kloppen. :)

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Oorspronkelijk bericht geplaatst door WouterVDB

Bepaalde vochtkeringslagen uit de oude tijd verslijten wel degelijk.

Ik vind het dan ook niet overbodig om dit goed te bekijken. Beter zo dan achteraf inderdaad nogmaals met een bouwwerf te zitten en serieuze bijkomende kosten te moeten maken.

Als je de boortest uitvoert zoals beschreven door Luk, zorg er dan zeker voor dat je op lage snelheid kan boren.. Anders wordt je boor te warm en zal je resultaat uiteraard niet kloppen.
smile.gif

Dan gaat er nog veel werk komen om al die waterkeringen in oudere woningen te gaan vervangen .

Vroeger werd hier bijna altijd roofing of teerpapier voor gebruikt, en het klopt dat dat materiaal aan veroudering onderhevig is, echter niet daar waar het verwerkt zit in de muur, onttrokken aan licht en lucht. Enkel de zichtbare en uitstekende stukjes  die dus eigenlijk geen ook geen zin hebben kunnen met de tijd verpulveren.

Maar je hebt wel gelijk dat het eerst goed moet bekeken worden.

Lid geworden
6 jul 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reacties mannen ;)

Ik zal het wat nader onderzoeken en misschien wat foto's posten van de toestand.

@ Vandammes: Welke diameter van slijpschijf had je? Een slijpmachien met een schijf van 300mm das al een serieuse brok :).

Lid geworden
15 okt 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben ons huis laten onderzagen. In 2 dagen was het werkje gedaan.

2eeac1t.jpg

Bovenaan