• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Muur betegelen op oude cementpleister

Lid geworden
17 nov 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij zouden een badkamer plaatsen in een ruimte die voorzien is door de vorige eigenaars.

We zouden graag de muren betegelen maar vroegen ons af hoe we dit best aanpakken.
Momenteel zijn deze afgestreken met cementpleister, onderaan brokkelt die wat af. Kunnen wij deze herstellen en daarop tegelen?
Of is het beter alles af te schieten en te laten stucen?

Kan je een paar foto's plaatsen?
Alles hangt af van de kwaliteit en vlakheid van die cementlaag.

Kan je een paar foto's plaatsen?
Alles hangt af van de kwaliteit en vlakheid van die cementlaag.
De muur is over het algemeen effen. Hier en daar zit er een verschil op van 2 á 3 millimeter.

Bijlagen

• 20241130_130658.jpg
    20241130_130658.jpg
    109,5 KB · Weergaven: 24
  • 20241130_130620.jpg
    20241130_130620.jpg
    79,4 KB · Weergaven: 23
  • 20241130_130609.jpg
    20241130_130609.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 23
Op basis van deze 3 foto's zou ikzelf afkappen en opnieuw een cementering zetten. Waarom?
Is een opgeschuurde cementlaag, 2à3 mm verschil lijkt me extreem weinig hoewel het wek kan. op de derde foto heb ik de indruk dat de hoek niet helemaal recht staat. Op welke basis kom je tot die 2à3mm? Heb je met een lange lat/waterpas van 2 meter gemeten? Of hoe lang was die lat?
Op de 2° foto zie ik een vochtprobleem aan die plint? Eerst oplossen dan.
Hoe ga je je nieuwe tegels aansluiten aan die plinten? Of ga je die eerst verwijderen?
Staat er verf op die cement?

Als het om te betegelen is: afkappen, geleidingslatjes zetten zodat je muren perfect lood- en rooirecht zijn. Geleidingslatjes ook met cement zetten. Voltrekken met cement. Volgende morgen recht krabben. Klaar.
Als de muren en hoeken niet perfect loodrecht staan, dan zullen je tegels in de hoeken niet recht gesneden kunnen worden en krijg je een spie.

daar durf ik toch niet op te tegelen, denk dat albarius de enige juiste oplossing heeft gegeven. Als je je muur bezet met cementpleister is het snel droog.

Op basis van deze 3 foto's zou ikzelf afkappen en opnieuw een cementering zetten. Waarom?
Is een opgeschuurde cementlaag, 2à3 mm verschil lijkt me extreem weinig hoewel het wek kan. op de derde foto heb ik de indruk dat de hoek niet helemaal recht staat. Op welke basis kom je tot die 2à3mm? Heb je met een lange lat/waterpas van 2 meter gemeten? Of hoe lang was die lat?
Op de 2° foto zie ik een vochtprobleem aan die plint? Eerst oplossen dan.
Hoe ga je je nieuwe tegels aansluiten aan die plinten? Of ga je die eerst verwijderen?
Staat er verf op die cement?

Als het om te betegelen is: afkappen, geleidingslatjes zetten zodat je muren perfect lood- en rooirecht zijn. Geleidingslatjes ook met cement zetten. Voltrekken met cement. Volgende morgen recht krabben. Klaar.
Als de muren en hoeken niet perfect loodrecht staan, dan zullen je tegels in de hoeken niet recht gesneden kunnen worden en krijg je een spie.
Ik heb hier een lat van 2m tegen gezet. De plinten en bestaande tegels worden wel verwijderd.
De cement is inderdaad geschilderd.

Eigenlijk als ik alles lees is het beter de muren bloot te zetten en vanaf nul op te bouwen om problemen te verwijderen?

Om op de 2de foto te reageren, het lijkt inderdaad op een vochtprobleem. Maar ik merk nergens anders op dat er vocht aanwezig is.

Kap dan een stukje weg waar vermoedelijk een vocht probleem kan zijn...dan weet je het toch ?
Wat zit er achter : een waterleiding , afvoer , buitenmuur gelijkvloers...
Als blijkt dat de cementlaag wel erg goed plakt zou ik de moeite niet doen om volledig af te kappen...@albarius : kan je die verf er niet afschuren /slijpen op 1 of andere manier ? En daarna een primer ?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan