Muren verven met verfspuit

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo,

Ik zit met het volgende idee.
Aangezien ik nog heel wat moet schilderen dacht ik aan het kopen van een compressor en een verfspuit.
De schilderwerken zijn voornamelijk muren en plafonds, maar zou ook nog enkele deuren en kassementen verven.
De compressor kan daarna ook nog dienen voor te tacken.
Na wat rondkijken heb ik ook verschillende "airless" verfspuiten gezien.

Nu heb ik al wat zitten rondkijken maar vraag me af hoe bruikbaar/praktisch dit idee is?
- Werkt dit ook goed met watergedragende verf voor muren en plafonds?
- Primer aanbrengen is waarschijnlijk geen probleem?
- Moet de verf verdund worden?
- Moet er speciale verf geschikt voor een air/airless verfspuit gebruikt worden?
- Is het überhaupt mogelijk om in een bewoond huis redelijk af te plakken en met een verfspuit te werken?
De vloerbedekking is hierbij geen probleem aangezien die hoe dan ook vervangen zal worden?
Bijvoorbeeld, zal er ook vernevelde verf op plaatsen komen waar niet naar gericht wordt en daarmee bedoel ik niet 10 cm rond waar ik naar richt maar ... ? :) 
- Welke andere accessoires moet ik rekening mee houden? Speciaal gezichts- en/of mondmasker?
- Misschien andere nadelen aan het gebruik van een verfspuit?
- Zijn er specifieke eisen aan een compressor om een goed resultaat te krijgen? Ik neem aan bepaalde continue druk, dus met een redelijke tank?
- Misschien een budget waar ik rekening moet mee houden om een deftig resultaat te bekomen?
Alvast bedankt voor alle tips, ...

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
674
Punten
113
 Mijn ervaringen/ bemerkingen betreffende het airless verspuiten
bobdeprutser zei:
... Na wat rondkijken heb ik ook verschillende "airless" verfspuiten gezien.

Nu heb ik al wat zitten rondkijken maar vraag me af hoe bruikbaar/praktisch dit idee is?
- Werkt dit ook goed met watergedragende verf voor muren en plafonds?

Airless werkt perfect voor watergedradgen verf
Voor het airless verspuiten:

- Primer aanbrengen is waarschijnlijk geen probleem?

Tuurlijk niet, gezien airless een dikkere laag in één keer aanbrengt, dekt je eindlaag ook meer en beter. 
Daarom moet je de primer niet persé laten aankleuren en kan je alles in 1 keer spuiten, zowel de muren als plafonds.

- Moet de verf verdund worden?

Max. 10% vertelde men mij toen, uit eigen ondervinding heb ik ze 5% verdund met water.

- Moet er speciale verf geschikt voor een air/airless verfspuit gebruikt worden?

Dat kan je meestal in de technische fiches zien of de verf al dan niet geschikt is om te verspuiten. 
De meeste van de muur/-plafondverven kan je verspuiten. 
Hier was het verf van Sigma, Sigmacryl Decor Matt.

- Is het überhaupt mogelijk om in een bewoond huis redelijk af te plakken en met een verfspuit te werken?
De vloerbedekking is hierbij geen probleem aangezien die hoe dan ook vervangen zal worden?
Bijvoorbeeld, zal er ook vernevelde verf op plaatsen komen waar niet naar gericht wordt en daarmee bedoel ik niet 10 cm rond waar ik naar richt maar ... ? :) 

Onderschat het afplakken niet, je moet dan ook werkelijk alles wat niet gespoten moet worden aftapen want airless verf verspuiten nevelt wel degelijk.

Airless verven vereist ook een omgekeerde volgorde qua (gemakkelijk) werken.  Voor de primer: die spuit je in 1 keer, plafond en muur.  Maar voor de afwerking begin je best met de muren en niet de plafonds.  Een muur afdekken/afplakken is immers veel gemakkelijker dan een plafond afdekken.

- Welke andere accessoires moet ik rekening mee houden? Speciaal gezichts- en/of mondmasker?

Best draag je tijdens het verspuiten een mondmasker, een bril mag maar die zal vrij snel vol nevel hangen.  De bril heb ik dus achterwege gelaten. 

Meestal heb je voor de spuitmond maar 1 maat (0,017" of 0,019") nodig. 
De filters in het pistool en toestel kan je meerdere keren keren gebruiken mits je filters goed kuist. 
Ook het toestel/slang/pistool goed kuisen is belangrijk.
Voorts heb je ook wel een olie nodig voor de plunjerpomp te smeren.

- Misschien andere nadelen aan het gebruik van een  airless verfspuit?

Ten eerste de prijs:
- Huurprijs zit je al snel aan 100 tot 130 euro per dag om te huren en je hebt zo een toestel toch enkele dagen nodig.
- Aankoop, de kleinste degelijke (niet-hobby) toestellen beginnen aan een prijs van ongeveer 2.400 euro nieuw zijnde tot enkele duizenden €'s. 
Tweedehands vind je ze ook wel, maar dikwijls nog aan een prijs van ± 1.500 euro.

Ten tweede moet je er rekening houden dat je minimum 1 liter verf niet kan verspuiten die in de leidingen/toestel achterblijven. 
Er moet immers voldoende verf aanwezig zijn om je druk, ± 165 bar, te kunnen houden.

Ten derde: het vele afplakwerk.
Ten vierde: het is heel makkelijk om grote ruimtes en dezelfde kleur verf te verspuiten.
En misschien ook niet onbelangrijk, de opkuis van het toestel, daar ben je al rap een half uur mee bezig wil je het goed doen.

Maar er zijn ook voordelen.
- Eens alles afgetaped/beschermd is werkt dit zeer snel; zo heb ik hier 80 m² plafonds in de verf gezet op slechts een kleine 35 à 40 minuten tijd,  één laag wel te verstaan.
- Normaal gezien geen ladder meer nodig om je plafonds te verven.
- Een zeer egale oppervlakte en geen sinaasappelhuid-structuur zoals je dikwijls ziet als het met de rol geschilderd is.
- Als je aftaped dan moet je niet per sé een acrylkit dun aanbrengen over ja tape om rechte lijnen te bekomen. 
Anders zoals bij de borstel/rol zal de verf niet onder je tape kruipen/lopen bij het verspuiten op voorwaarde dat je de tape goed hebt aangebracht.
- Doordat je  een slang van 10 à 15 meter tussen toestel en pistool hebt, moet je niet zitten zeulen/slepen met je emmers en toestel.
 Compressor/ HVLP:

- Zijn er specifieke eisen aan een compressor om een goed resultaat te krijgen? Ik neem aan bepaalde continue druk, dus met een redelijke tank?
- Misschien een budget waar ik rekening moet mee houden om een deftig resultaat te bekomen?

In de plaats van een airless-toestel kan je ook een compressor met apart spuitpistool (HVLP= high volume / low pressure) aanschaffen met de juiste maat spuitmonden. 
Echter, een pistool voor watergedragen verf is meestal een stuk duurder dan die geschikt zijn voor synthetische verven. 
Op druk houden zal relatief goed lukken maar je compressor moet voldoende debiet kunnen leveren (dan ga je best ten rade bij je verdeler van compressor/pistool). 
Kostrpijs compressor: ± 500 euro tot ... en pistool: 200 euro tot 300/400 euro voor de betere merken. 
Duurder kan natuurlijk altijd.
Er bestaan ook stand-alone toestellen met een compressor en pistool en in één kit,
Graco heeft dit onder andere. 
Gezien de kortere slanglengte werkt dit misschien iets minder plezant dan een airless-toestel. 
Kostrpijs, dacht ik, dat je rond 1.200 à 1.500 euro zit.

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
598
Punten
113
De verfspuit of beter gezegd de airless.

Schoon gerief, gaat snel en redelijk makkelijk.....MAAR

-  alles (lees ALLESSS) die niet gespoten moet worden, MOET afgedekt of afgeplakt worden.

--> Als je nogh nooit met een airless gewerkt hebt, zal je veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel nevel hebben en die komt neer en kan je vergelijken met een mist die plots gaat liggen....elke cm² die niet afgedekt is, zal geverfd zijn.

--> De verf verdunnen zoals op de potten beschreven staat.

--> Goed kijken op Youtube hoe je moet spuiten en probeer eerst in bvb de garage of op de zolder.

--> Zorg dat je vloerbekleding en plinten af zijn en je plafond ook.....retouches kan je niet meer doen als je alles gespoten hebt.

--> met een compresseur watergedragen verf spuiten.....begint er niet aan...lukt niet.

Hier stop ik voor nuen kom er wel op terug.

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
598
Punten
113
Ivm tape....

Gebruik de gele van 3M.  Die is nog waterresistent.  gebruik aub geen gewone tape (crepe-kelur) die wordt week met water en je vertf zal er onder kruipen.

Wat betreft hetbafkitten

- wel goed opletten dat wat teveel op je tape is en aandroogt...je die ook zal aftrekken met je tape...wat schade maakt en die je niet zal kunnen oplossen.  Dus goed aandrukken en het velle verwijderen door spons en water.   Late drogen = minstens 2H anders zal je buitenste film van je acrylkit droog zijn maar zal terug opweken door je verf en dan zal je verschillende droogtijden maken wat resulteerd in krakelé....

Conclusie:  Als het voor 1- malig gebruik is, is een airless en dure investering die je niet meer zal gebruiken.

HVLP...idem...als het 1-malig is...is het een dure investeringh in mijn ogen.

bobdeprutser

Nieuw Lid
Lid geworden
16 jun 2014
Waarderingsscore
1
Punten
8
Bij deze wil ik iedereen bedanken die op dit topic gereageerd heeft. Ik heb het net nog eens overlezen en er zit heel wat nuttige informatie in dit topic. Ik ben er zeker van dat het veel anderen kan helpen met hetzelfde idee.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik hier beter niet aan begin aangezien ik waarschijnlijk even lang bezig zal zijn dan als ik het met de roller doe (geen ervaring met verfspuiten, heel goed afplakken, geen multi-purpose apparaat, grote kost, éénmalig gebruik, twijfelen over wat ik moet kopen, ...).

Nogmaals bedankt!

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
598
Punten
113
Allez 2 maand later ist allemaal toch al geschilderd?
biggrin.gif

met een rol bedoel ik he

Bovenaan