• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Muren schuren voor verven

KT

Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,



Vraagje over het schuren van muren.

Ik heb reeds 2 kamers van mijn woning geverfd. Hele karwij want de plakker had zijn werk niet zo goed gedaan. Ik heb dan ook alles met de hand geschuurd en hier en daar wat bijgewerkt.

Vraag:

Heeft er iemand ervaring met het schuren van de muren met een elektrische schuurmachine (Bosch, Black&Decker,...) ? Normaal zijn deze toestellen enkel voor hout te schuren maar normaal moet dit toch ook voor muren kunnen die pas bezet zijn.

Ik hoop op een paar reacties zodat ik niet alles met de hand ga moeten doen.

Greetz
 

Mr. Bouwinfo

Administrator
Lid geworden
7 dec 2016
Berichten
208
Waarderingsscore
2
Punten
0
De meeste professionele schilders zullen wel een schuurmachine gebruiken.  Hier wordt een stofzuiger op aangesloten en je krijgt gladde, mooie muren.  Daarna kun je zonder zorgen aan je verfklus beginnen!  

Nog niet helemaal zeker of je al je voorbereidende werken hebt uitgevoerd? Wij hebben het één en ander samengevat waar je zeker op moet letten!  http://www.bouwinfo.be/.../krijg-advies-op-maat-voor-jouw-verfklus

 
 
Lid geworden
22 mei 2007
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het stukwerk was bij ons ook niet zo goed gedaan. Na 2 uur handmatig te schuren, ben ik uit miserie toch maar overgestapt op schuren met een schuurmachine. Resultaat is goed. Alleen moet je opletten dat je overal gelijkmatige druk zet. Anders krijg je natuurlijk een muur met golfjes :D

Maar met de hand schuren blijft natuurlijk het mooiste resultaat geven.



Veel succes!
 

KT

Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
11
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,



Welke schuurmachine heb je daar dan voor gebruikt ?
 
Lid geworden
15 jan 2008
Berichten
613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij gebruiken vrijwel dagelijks het schuurmachien dat in Donat zijn post staat.



Dit werkt redelijk snel en schuurt zeer goed (vooral op Gyproc omdat dat "meestal" het vlakste oppervlak is), als je plakwerk eruit ziet als Omaha Beach (veel golving) dan zal er niet veel vlak geschuurd worden vrees ik.



Schuurmachien word ook aangesloten op een stofzuiger, dus heb je ook een minimum aan stof.

Klein nadeel is wel dat het niet perfect tot in de hoek geraakt, en je dus nadien de hoeken en rond stopcontacten nog eventjes met de hand moet bijschuren.
 
Lid geworden
22 dec 2009
Berichten
327
Waarderingsscore
0
Punten
0
ff dit topic terug tot leven roepen :)



Heb pas de 3 slaapkamers geschilderd en de plafonds van de badkamer en wc boven en alles met de hand geschuurd. Dit schuren is bijna meer werk dan het schilderen zelf dus voor de hal, woonkamer en keuken zoek ik toch dit met een machine te doen. Iemand ervaring met een niet te duur toestel voor het schuren van muren + plafonds?
 

DieterVH

Lid
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
967
Waarderingsscore
2
Punten
16
Ik heb daarvoor een goedkoop excentrisch schuurmachientje gebruikt zoals je dat in elke DHZ kan vinden. Zo ééntje met een ronde kap net iets groter dan het schuuroppervlak van de ronde schijf met stofgaatjes en velcro, waar ook nog eens een stofzuiger op aangesloten wordt (stof is anders niet te harden). Het gaat maar één werf mee, en als je het gebruikt met gips vervalt de garantie, maar je bent wel voor minder dan 80 à 100 euro gediend.

Het schuurpapier redelijk fijn nemen, anders doe je meer schade dan goed.
 
Lid geworden
27 apr 2011
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
flipklsk wrote:
ff dit topic terug tot leven roepen :)



Heb pas de 3 slaapkamers geschilderd en de plafonds van de badkamer en wc boven en alles met de hand geschuurd. Dit schuren is bijna meer werk dan het schilderen zelf dus voor de hal, woonkamer en keuken zoek ik toch dit met een machine te doen. Iemand ervaring met een niet te duur toestel voor het schuren van muren + plafonds?

De voorbereiding voor schilderwerken is het grootste werk!

Als je niet gewoon bent om met een machine te schuren en dan nog een plafond (bovenhands), doe het dan met de hand (minder schuurschade).

Voor uw muren kies voor een vlakschuurmachine met een groot werkvlak.

Gebruikt schuurpapier groter dan P180.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan