• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Muren optrekken en huidige dakconstructie behouden

Reaction score
0
We zijn momenteel aan het kijken om ons dak (160m2) grondig te laten renoveren.
Het gaat om een gordingendak onder 30°: gordingen zijn in de tipgevels ingemetseld en worden daarnaast door 3 zware spanten ondersteund (in totaal 4 gelijke compartimenten dus)

Probleem: de horizontale liggers van deze 3 spanten zitten op 120cm hoogte, we willen onze 1e verdieping ook benutten, waardoor deze balk dus hoger moet geplaatst worden. (Wordt berekend door stabiliteitsingerieur via architect.)

Wat we sowieso willen doen bij deze renovatie is het vervangen van de dakbedekking (asbestleien door dakpannen) incl. nieuw onderdak met isolatie volgens norm bovenop de bestaande dakstructuur (sarkingdak). De huidige dakconstructie is nog steeds in perfecte staat en willen we dus behouden.

Onze dakwerker zou de 3 zware houten spanten willen verstevigen of vervangen door metalen spanten, met behoud van de bestaande gordingen en kepers.
Kostprijs: architect + ingenieur + metalen spanten + uren dakwerker

Een andere optie die hij meegaf was om een volledig nieuw dak te plaatsen, maar dan onder 45° ipv 30°, hierdoor zouden we een nóg grotere nuttige oppervlakte creëren maar dit zou de prijs ongeveer verdubbelen zei hij, wat neerkomt op minstens 15.000 EUR vermoed ik. (Zou het makkelijkste zijn, maar ons budget is spijtig genoeg te klein hiervoor).

Daarom was ik aan het denken aan andere manieren om een ruime 1e verdieping te creëren, maar goedkoper dan een nieuw dak.
Toen kwam ik op het idee om de zijdelingse muren (en tipgevels) 1m à 1,5m op te trekken, maar met behoud van de volledige bestaande dakconstructie (dus spanten NIET aanpassen). De bestaande dakconstructie (spanten, gordingen én kepers zouden dus tegelijk moeten opgekrikt worden, of moeten opgetild worden met een grote kraan.
Ik vind echter niets gelijkaardigs terug op internet en vraag mij zelf ook af of zoiets überhaupt wel mogelijk is.
M.a.w.: gaat het optrekken van je gevels sowieso gepaard met een volledig nieuw dak. Het bestaande dak deels recupereren, daar geloof ik niet in, daar kruipt volgens mij meer tijd en geld in, dan hetgeen je ermee bespaart (m.a.w. ofwel alles ofwel niets).
Of is dit een gek idee dat misschien zelfs meer gaat kosten dan een volledig nieuw dak?

Ik had graag jullie mening gehoord!

Attachments

• IMG_20231025_161248.jpg
    IMG_20231025_161248.jpg
    141,8 KB · Views: 20
Alles is mogelijk, maar zoiets wordt nooit gedaan omdat de kostprijs om een goed resultaat te krijgen nog groter is dan alles afbreken en opnieuw opbouwen. Die paar balken bewaren weegt niet op tegen de werkuren om dat "op te krikken" en te verankeren aan dan nog een nieuw te bouwen constructie. Die nieuw te bouwen gevels, isolatie, gevelafwerkingen,... gaan veel meer kosten samen met dat "opkrikken" dan je denkt. Dan ben je veel beter af met een dak onder 45°.

je zegt het zelf : Het bestaande dak deels recupereren, daar geloof ik niet in, daar kruipt volgens mij meer tijd en geld in, dan hetgeen je ermee bespaart

Volg dat eigen advies maar want dat opkrik idee is dromen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief