Multiroom audiosysteem

G

Guest

Guest
Jung Facility Pilot is een soort PC die gans het EIB domoticasysteem kan visualiseren en sturen, maar is niet noodzakelijk voor een EIB domoticasysteem.

Domotica van Jung = EIB en EIB is gewoon een Europees domoticasysteem dat ondersteund wordt door een 100 tal fabrikanten waaronder Jung.

Lid geworden
6 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
SONOS is "draadloos" met uitzondering van één unit. Maar is het mogelijk om bij nieuwbouw alles toch "bedraad" uit te voeren ?

G

Guest

Guest
Frasan wrote:
SONOS is "draadloos" met uitzondering van één unit. Maar is het mogelijk om bij nieuwbouw alles toch "bedraad" uit te voeren ?

dat gaat zeker.

alle sonos units hebben ook een UTP aansluiting, dus alles kan bedraad aangesloten worden.

Lid geworden
14 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb ik het goed voor als ik beweer dat de Sonos oplossing een analoge ingang heeft dat kan "gedeeld" worden over de verschillende zones? De Squeezebox Duet kan enkel mp3/internet radios streamen?

Bv. als ik het geluid van de tv wil delen over verschillende zones (ik veronderstel dat dit via de analoge line-in moet?), geeft dit dan geen vertraging tss geluid en tv beelden?

Lid geworden
6 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
De locale ingang op een SONOS kan enkel maar locaal weergegeven worden. Deze ingang kan dus niet gedeeld worden met andere zones.

Indien meer vragen over SONOS geef mij maar een seintje. Ik verkoop het namelijk.

W.

Lid geworden
21 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
wdsmet wrote:
De locale ingang op een SONOS kan enkel maar locaal weergegeven worden. Deze ingang kan dus niet gedeeld worden met andere zones.

Indien meer vragen over SONOS geef mij maar een seintje. Ik verkoop het namelijk.

W.

Aha, ne verkoper ;-)

Effe voor alle duidelijkheid een paar vraagskes:

- je kan eigenlijk enkel mp3 ofzo spelen met die sonos, geen radio. Met radio bedoel ik echte radio, geen internet-radio.

- kan het systeem volledig met draad geïnstalleerd worden? Ik doe het liever niet draadloos, vandaar.

- hoeveel verschillende bronnen kan ik afspelen in één kamer?

Lid geworden
20 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
wdsmet wrote:

W.

Als ik dit las, moest ik even mijn wenkbrauwen fronsen.

Ik ben al een tijdje bezig het systeem te bekijken en volgens mij,(maar ik ben geen verkoper van dit produkt), kan je wel een CD speler of Ipod of whatever aansluiten op een lokale zoneplayer en de muziek hiervan met je controller laten afspelen in eender welke andere zone.

Heb het voor de zekerheid nog even opgezocht op de website van Sonos zelf en dat lijkt me toch zo te zijn.

Dit was trouwens 1 van de opties bij de Sonos die ik zo interessant vond.

http://www.sonos.com/get_music/your_col ... naldevices

Wat ik wel vermoed is dat je zo de muziek van je external device kan laten afspelen in andere zones maar ik betwijfel of de sturing van dat extern apparaat kan gebeuren met de sonos controller.

Wat bedoel ik hiermee.

Je sluit bvb je Ipod in de keuken aan je zoneplayer, dan kan je op je controller allicht wel kiezen dat je de line in source van de zoneplayer uit de keuken wil afspelen in een andere zone(bvb de living) maar de sturing van die Ipod, kan me niet inbeelden dat de Sonos controller deze kan overnemen. Dus een ander liedje kiezen op je Ipod zal allicht moeten gebeuren vanop de Ipod zelf, tenzij de Sonos controller softwarematig zou ingesteld zijn om de controle van bvb een Ipod over te kunnen nemen. Ga dit eens uitpluizen.

Als iemand dit al getest heeft, laat maar weten

Lid geworden
6 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ga dit straks een proberen of je een bron op 1 zone in meerdere zones kan beluisteren.

Met de software van vorig jaar (Juli 2007 lukte dit dus niet want ik heb het toen een zo opgezet en het lukte mij niet).

Ik laat jullie iets weten of men een locale bron kan afspelen in alle zones met de laatste sofware versie).

Goede opmerking trouwens ....

Lid geworden
6 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wanneer het sonos systeem volledig bedraad zou worden geïnstalleerd betekent dit dan dat elke zoneplayer apart verbonden wordt met de router en dat bij de draadloze oplossing slechts één enkel zoneplayer met de router verbonden is en de andere zoneplayers een draadloze connectie maken met die ene "bedrade" zoneplayer.

En wat als je alle zoneplayer samenpropt in een "technische ruimte" vlakbij de router ? Bij de "draadloze" installatie moeten alle zoneplayers verspreid worden over het huis om de reikwijdte van signaal te verzekeren. Wanneer je alle zoneplayers apart rechtstreeks verbindt met de router maakt het dan niet meer uit waar je ze plaatst in huis en kan je ze dan gerust samenzetten in de kelder waar de router komt zonder "ontvangst"- problemen te riskeren ?

Lid geworden
21 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus ... :)

Ik kan al de zoneplayers in de kelder zetten met op elk een aparte externe bron. Luidsprekerkabel naar de kamers waar ik overal muziek wil en ik kan via de remote in elke kamer elke bron kiezen? Klopt dat?

G

Guest

Guest
volgens mij wel, enige beperking is bij wijze van spreken hoe lang u kabels naar u boxen in de ruimtes gaan. 10 meter audio kabel zal op zich al wa verlies geven qua kwaliteit, maar denk nu ook niet dat at zo dramatisch is dat ge enkel ruis ofzo gaat horen in u boxen.

Lid geworden
21 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iemand hier info over? Max. lengte kabels van luidsprekers? Misschien afhankelijk van dikte of andere factoren ...

Lid geworden
21 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
wdsmet wrote:
Ik ga dit straks een proberen of je een bron op 1 zone in meerdere zones kan beluisteren.

Met de software van vorig jaar (Juli 2007 lukte dit dus niet want ik heb het toen een zo opgezet en het lukte mij niet).

Ik laat jullie iets weten of men een locale bron kan afspelen in alle zones met de laatste sofware versie).

Goede opmerking trouwens ....

Uit de handleiding:

Note: You can listen to music from the external device in any zone, and use the Sonos Digital Music System to control the volume settings. However you must control the playback (forward, pause, etc.) from the line-in source. If you have Compressed encoding selected, you will notice a delay before the music starts to play.

Lid geworden
6 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb het eventjes geprobeerd en het lukt dus. je kan effectief een locale bron delen over alle zoneplayers.

Hij ziet elke externe bron op je line in ingangen automatisch.

Op Music knop duwen en dan de line-in sources selecteren.

In deze menu zie ja dan alle beschikbare line-in sources (je ziet dus de naam van de zoneplayer en het feit of er een line-in toestel op aangesloten is. Je kan geen naam geven aan deze bron noch een IR code naar deze bron sturen voor het bvb veranderen van prefix). Je kan dit op andere manier oplossen.

Voor afstanden groter dan 15m zou ik toch een grotere sectie van luidsprekerkabel nemen. Minumim 2*1.5mm².

groeten

Nick,

- Als je dus een FM tuner op een locale ingang aansluit kan je dus wel naar een Radio luisteren.

- Het systeem kan zonder probleem volledig met draad geinstalleerd worden. Je kan het draadloze niet afzette omdat je het moet houden voor je controller. Die werkt op wifi.

- je kan naarje muziek op je pc luisteren, internet radio en dan alle bronnen die je op een zoneplayer aansluit. Je hebt 1 line in ingang per zoneplayer. Dus hoe meer zoneplayers hoe meer line-in en hoe meer mogelijke bronnen.

De vraag om alle players centraal te zetten en zo het eventuele connectie probleem op te lossen nu.

Wel je kan dit dus perfect. Je moet er echter wel voor uitkijken dat je dus in iedere ruimte waar je muziek afspeelt toch nog altijd een ontvangst hebt want je controller werkt via WIFI. indien hij geen ontvangst heeft, is er geen bediening mogelijk. Ik zou het niet doen en de locale versterker lokaal plaatsen en zodoende de luidsprekerkabel kort houden.

Zo ben je ook zeker dat je ontvangst hebt voor de controller.

Indien je er niet zeker van bent dat het signaal draadloos in alle ruimtes van je huis zal komen, dan kan je altijd een cat5 leggen en de zoneplayer zo met de router verbinden.

De zoneplayers zoeken zelf ook altijd de weg met de hoogste kwaliteit. Ik heb in een huis nog nooit een draadloos probleem gehad maar ik zeg ook nooit nooit. Dus vraag ik altijd om op iedere verdieping minstens 1 controller vie een netwerkkabel op de router aan te sluiten. Dan kom je zeker toe.

groeten

kamei10

Lid
Lid geworden
3 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik zou voor nieuwbouw toch nooit opteren om met sonos te werken aangezien ze een van de weinige systemen zijn die geen sterbekabeling gebruiken en als je dan toch een multi-room oplossing wil zijn er mooiere systemen vind ik. Als er iets defect gaat in de toekomst dat je wil veranderen moet je naar een specifiek systeem gaan dat dezelfde bekabeling gebruikt

Lid geworden
4 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben zelf ook al een tijdje een aantal opties aan het overlopen en ik zie het Sonos systeem wel zitten.

Het gebruikt dus WEL een sterbekabeling, aangezien je alle players kan (niet moet) verbinden via UTP, en UTP is per definifie altijd een ster (elk device gaat naar een centrale switch/router/hub) en bovendien is dit een erg universele bekabeling.

Andere systemen moet je ook bedienen, dus als je overal een paar luidsprekers en een bediening moet inbouwen (zoals bij Nuvo of Russound) dan moet je twee soorten bekabeling trekken (luidspreker en sturing, toch meestal UTP of iets gelijkaardigs) en deze bekabeling is dan een pak langer dan deze bij Sonos (vooral de luidsprekerbekabeling dan).

Het leuke aan een Sonos is dat je deze perfect in een ruimte kan zetten (is erg compact en niet echt lelijk) en je ook nog een andere bron kan aansluiten. Bovendien zit de versterker ingebouwd, althans in sommige modellen, waardoor je een zeer compacte opstelling krijgt.

Het enige waar ik nog naar op zoek ben, is een even kleine tuner die ik op de Sonos kan zetten, iets met dezelfde styling en afmetingen. Jammer dat Sonos dit zelf nog niet bouwt. Iemand een idee of dit bestaat en zo ja, waar dan.

Trouwens, nog één laatste bedenking, hetgeen mij het meeste stoort is dat dezelfde SONOS bundel in de Verenigde Staten 999$ kost en in België 999 euro, aan de huidige koers is dit een verschil van meer dan 40%, zelfs als je rekening houdt met BTW en wat transport is dit een belachelijk verschil!

Lid geworden
6 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is het trouwens zo dat de sonos bij alle dealers aan dezelfde prijs wordt aangeboden of verschilt de prijs zoals voor andere audio-componenten nogal eens van dealer tot dealer ?

Lid geworden
4 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor zover ik kan zien is dit redelijk standaard, hier en daar vind je een website die iets extra doet, zoals een gratis cradle om de controller op te laden (is iets van een 40 euro normaal gezien) of een bundel met een storagesysteem van een ander merk, maar verder weinig speciaals.

Soms wel op ebay te vinden voor ongeveer de helft van de prijs, maar of dat nu betrouwbaar is ... ?

Lid geworden
21 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jakke9 wrote:
Voor zover ik kan zien is dit redelijk standaard, hier en daar vind je een website die iets extra doet, zoals een gratis cradle om de controller op te laden (is iets van een 40 euro normaal gezien) of een bundel met een storagesysteem van een ander merk, maar verder weinig speciaals.

Soms wel op ebay te vinden voor ongeveer de helft van de prijs, maar of dat nu betrouwbaar is ... ?

Die gratis cradle was een aktie enige tijd geleden. Toen ik in juni 2007 mijn Sonos Bundle 130 kocht bij Sonos zelf, heb ik die cradle ook gratis gekregen. Wellicht hebben enkele verkopers toen hun slag geslaan!

Bovenaan