• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Multiplex werkblad behandelen

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
Hey,

Wij gaan onze keukenkasten bestellen bij die zweedse supermarkt, je weet wel die met die gehaktballen en grote parking.

De meeste frontjes en panelen komen in antraciet, maar een aantal wil ik namaken in 18mm multiplex (berken). De MPX deurtjes "breken" het donkere van de antraciet en kan ik redelijk makkelijk zelf verwerken. De wasmachine en droogkast komen namelijk ook in/aan de keuken te staan en wil ik wegwerken in een zelf te bouwen kast, met schuifdeurtjes (open als droogkast draait).
Het werkblad wil ik ook in berken-multiplex maken (dikker of dubbel)

We willen het multiplex zichtbaar houden, dus geen laminaat of verf er op.
Het mooiste vind ik van die bijna onzichtbare ultra matte vernis, voor de deurtjes zal dit zeker wel volstaan maar voor het aanrecht twijfel ik.
Maar mij lijken zulke vernissen nogal "dun", zou een watergedragen PU-parket vernis niet beter zijn? Heb op een oude planken vloer en de trap zoiets staan en dat is echt sterk spul, na 8 jaar zijn enkel de trapneuzen wat doorgesleten.
Volgens de sommigen (Skylt) is hun product geschikt voor keukens, maar hoe gezond zou zo'n parketlak zijn in combinatie met eten?

Wat zouden jullie aanraden?
Olie gaan we niet doen, we houden niet van het "natuurlijke" gelige effect en nog minder van het vele herhalen.... (was mijn klusje bij mijn ouders)
Ook een vernis heeft wel eens onderhoud of een nieuw laagje nodig, maar dat vind ik toch iets anders dan dat gewrijf met vettige vodden.

deurtjes namaken doe ik zo: gewoon bestellen bij onze zweed, maten en gaten overtekenen, frontje terugsturen, scharnieren e.d. houden
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Je mag gerust IKEA vernoemen hoor...
Ik zou voor het werkblad dan eerder eens bekijken om er eentje in laminaat te bestellen met de look van MPX
Mijn trap heb ik gedaan met TRAE LYX naturel mat. Dit geeft een onbehandelde look is een 2 componenten vernis
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Olie op het werkblad? Je ziet dit ook gebruikt worden op massief hout
moet volledig verzadigd worden, regelmatig herhaald worden ...
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Nadeel van ultramatte PU acrylaat vernis is dat er geen water mag blijven op staan ... idem met matte watergedragende lakken.
Als er water op komt dan snel wegvegen ... geen probleem.
Maar waar is het nut van een keukenwerkblad als het niet nat mag worden. Rond u gootsteen, kookvuur enz. niet aan te raden dus. Voor uw deurtjes geen probleem en zal lang goed blijven.
Voor keukenwerkbladen raad ik nog altijd boot-vernis aan door zijn hardheid en heb er al de eettafels van een bistro mee gedaan en dat bleef toch jaren goed (geen idee of het nog bestaat) ... maar nadeel is dat het satijnglans heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
idd, en de keuken wordt ook gebruikt door de kinderen dus... water blijft er gegarandeerd op staan (ben zelf ook niet echt het type dat na elk gebruik met een een doekje rondgaat :) )
Yacht-lak had ik ook al aan gedacht maar dat blinkt altijd zo (of op z'n minst satijn).
Nu zag ik dat Skylt een 2-component matte vernis heeft, heb mailtje gestuurd, misschien dat dat iets is
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
En is een harde wax geen optie? Ik zou er eerst een drogende olie opzetten en daarna een harde wax-laag van natuurlijke oorsprong.
 
Lid geworden
28 aug 2012
Berichten
122
Waarderingsscore
23
Punten
18
Hoe gezond parketlak is met voedingsmiddelen contact hangt af of de fabrikant het geld wil uitgeven voor een voeding te bekomen op zijn product.
je kan perfect met een 3 lagen watergedragen parket lak te werk gaan in 1of 2K . Zelfs met een olie.
bedenk even dit ... In de jare 80 tot bijna 90 werd heel veel hout (als niet al het hout ) in de keuken en meubel industrie afgelak met cellulose .
dar was en is 100x ongezonder .
zelf ben ik voorstander van een degelijke hardwaxolie of een 1k water gedragen vernis.

‘waarom geen 2k ...?
1)Huishoudelijk gebruik
2) niet gebonden aan potlife
3) maak het u zelf niet moeilijk en onderhoud u werkblad volgens de regels die de fabrikant van het produc mee geeft .

zowel een 1k als 2 vernis krijg je in mum van tijd kapot als je elke dag let dethol en co werkt om te te reinigen.
idem voor olie ...

3 lagen vernis (ja 3 geen enkel fabrikant geeft 2 aan voor op een vloer lees de technische Fisches van de producten die je gebruikt of denkt te kennen)
of
2 lagen hardwaxolie (1 in boenen met pad of vod & 1 mager rollen en laten staan (ciranova hardwaxoil titan ))
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Klinkt als onze keuken, alleen heb ik met de volledige verbouwing geen zin om ook nog deurtjes of dergelijke te ga namaken als ik weet wat het kost bij den Ikea zelf. Werkblad is dezelfde kleur / print als dat van de tussenkastjes aan de andere kant van de keuken:
IMG_20201112_091551.jpg
IMG_20201112_091606.jpg
 

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
Hey, ja Sander dat gaat er inderdaad op lijken :)
Heb daar ook aan gedacht, gewoon de lichte essen frontjes en werkblad bestellen en klaar. Maar t probleem is dat er zo veel hoekjes en kantjes aan het blad zitten, muren die niet haaks staan (zelfs niet ongeveer) én een aantal losse toestellen die ook achter een (schuif)deurtje moeten verdwijnen. Daarom heb ik voor wat meer zelfbouw gekozen.
Ondertussen redelijk positieve dingen gehoord van iemand die de watergedragen sigma vernis op en keukenblad heeft staan. Je moet er geen plassen op laten staan, maar elk spatje opvegen en doormaken is ook niet nodig (gewoon eens met de vod over is voldoende). Hij had er wel eerst een soort impregneer middel omgesmeed.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Wat me stoort is de terugzendcultuur die jij hanteert.
Namelijk :...deurtjes namaken doe ik zo: gewoon bestellen bij onze zweed, maten en gaten overtekenen, frontje terugsturen, scharnieren e.d. houden

en dan verschieten we dat alles duurder wordt.
Waarom gebruik je de afmetingen niet die in elke cataloog, fiche, handleiding van Ikea staat ?
Of doe je wat extra moeite om zelf uit je pijp te komen.
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Hey, ja Sander dat gaat er inderdaad op lijken :)
Heb daar ook aan gedacht, gewoon de lichte essen frontjes en werkblad bestellen en klaar. Maar t probleem is dat er zo veel hoekjes en kantjes aan het blad zitten, muren die niet haaks staan (zelfs niet ongeveer) én een aantal losse toestellen die ook achter een (schuif)deurtje moeten verdwijnen. Daarom heb ik voor wat meer zelfbouw gekozen.
Ondertussen redelijk positieve dingen gehoord van iemand die de watergedragen sigma vernis op en keukenblad heeft staan. Je moet er geen plassen op laten staan, maar elk spatje opvegen en doormaken is ook niet nodig (gewoon eens met de vod over is voldoende). Hij had er wel eerst een soort impregneer middel omgesmeed.
Dat is wat ik al zei ... geen enkel matte vernis houdt water tegen die blijft staan.
Plas of druppels ... eender. Definieer "spatje" eens want een spetter van de afwas bv. is OK maar eens het de diameter van een 2euro munt overschrijd, ga je miserie hebben.
Impregneermiddel = houtsealer en dient om je hout af te sluiten.
Daarna schuren met een P240, afstoffen (grondig) en vernissen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Wat me stoort is de terugzendcultuur die jij hanteert.
Namelijk :...deurtjes namaken doe ik zo: gewoon bestellen bij onze zweed, maten en gaten overtekenen, frontje terugsturen, scharnieren e.d. houden

en dan verschieten we dat alles duurder wordt.
Waarom gebruik je de afmetingen niet die in elke cataloog, fiche, handleiding van Ikea staat ?
Of doe je wat extra moeite om zelf uit je pijp te komen.
Ik ben het eens met Luk.
Ikea heeft gewoon blum scharnieren, dus je kan de standaard gaten nemen. De scharnieren kan je los mee bestellen zonder deurtje.
Hij gebruikt ook gewoon grotendeels de ikea deuren dus daar zou hij mee verder moeten kunnen.
 
Lid geworden
28 aug 2012
Berichten
122
Waarderingsscore
23
Punten
18
Hey, ja Sander dat gaat er inderdaad op lijken :)
Heb daar ook aan gedacht, gewoon de lichte essen frontjes en werkblad bestellen en klaar. Maar t probleem is dat er zo veel hoekjes en kantjes aan het blad zitten, muren die niet haaks staan (zelfs niet ongeveer) én een aantal losse toestellen die ook achter een (schuif)deurtje moeten verdwijnen. Daarom heb ik voor wat meer zelfbouw gekozen.
Ondertussen redelijk positieve dingen gehoord van iemand die de watergedragen sigma vernis op en keukenblad heeft staan. Je moet er geen plassen op laten staan, maar elk spatje opvegen en doormaken is ook niet nodig (gewoon eens met de vod over is voldoende). Hij had er wel eerst een soort impregneer middel omgesmeed.
Dat is wat ik al zei......geen enkel matte vernis houdt water tegen die blijft staan. Plas of druppels.....eender. Definieer "spatje" eens want een spetter van de afwas bvb is ok maar eens het de diameter van een 2€ munt overschrijd, ga je miserie hebben.
Impregneermiddel = houtsealer en dient om je hout af te sluiten. Daarna schuren met een P240, afstoffen (grondig) en vernissen.
Hangt allemaal af van hoe je het afwerkt :)
de een doet het beter als de ander met alle gevolgen ... niet echt een dealer nodig
 

woens

Lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
112
Waarderingsscore
8
Punten
18
o jee....
Lukanar: geen stress, de meeste deurtjes die ik ga "namaken" heb ik ook in ikea versie nodig dus die bestel ik sowieso niet dubbel. Er zijn echter 2 stukken die ik enkel in multiplex nodig heb, deze hebben geen standaard scharnier en ik ben niet goed/handig genoeg om zelf alle gaten en afmetingen uit te docteren. DUS JA die ga ik gewoon terugsturen. Ik ben ook geen fan van heel het gratis terugstuur gedoe (en bij ikea is't niet gratis dacht ik) maar 't is niet dat ik 10 paar keukens bestel om dan te zien welke goed bij het behang past hé!?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
ikke stress ?
denk dat als je begint met je keuken dat je meer stress gaat hebben
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
maar in iedregeval, maak er iets mooi van.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan