• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Multiplex plaat vastzetten in porotherm snelbouw. Hoe kan het beter?

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
418
Waarderingsscore
70
Punten
28
Dag a,llen

Mijn werkwijze is als volgt:

  1. Ik teken op de multiplexplaat van dikte 18mm met een potlood een omtreklijn. Dan zet ik om de x cm een kruisje (afstand verdelen)
  2. Plaat met 2 tegen de muur houden (en waterpas houden) en met een zo klein mogelijke diameter boor door de plaat boren (gewoon om markeringen op de muur te krijgen). Ik teken ook de plaat af tegen de muur om ze later terug op dezelfde plek te kunnen houden.
  3. Gaten voor pluggen van 8mm (of 10mm) boren in de buur waar de markeringen zijn
  4. Pluggen in de muur steken die geschikt zijn voor snelbouw
  5. Plaat terug tegen de muur houden en wat foefelen om de gaatjes in de plaat te alligneren met de geboorde gaten. Dit is een vervelende stap
  6. Vastvijzen met vijzen die uiteraard lang genoeg zijn om de plaatdikte van 18mm te overwinnen en nog genoeg in de muur zitten.
En nu vraag ik mij af of er geen schroeven met pluggen zijn die je rechtstreeks kan boren door de plaat of hoe anderen dit doen.Photo.jpg
 
of
plaats eerst enkele draagbalkjes van 20x40x breedte plaat.
Zet deze vast met slagpluggen.
Neem , je plaat en vijs rechtstreeks in die balk.
 
Slagpluggen kan hier zeker dienen, maar die komen in een snelbouw niet altijd goed vast te zitten. Ik durf die nogal eens extra aan te draaien.
Je hebt stiften die inkt 'spuwen' voor de bouwsector. Die kan je in een voorgeboord gat zetten en zo aftekenen (zelf geen ervaring mee)

Je hebt best veel schroeven, dan is plug van 8 of 10 zeker niet nodig. 8 stuks van 6 is ruim voldoende...

Zorg zeker voor je luchtdichting achter deze plaat, dus rondom helemaal afsmeren met luchtdichting ;)
 
Ik heb eerst kleine gaatjes in de plaat geboord met een houtboor, dan tegen de muur houden en door die gaatjes geboord met een kleine steenboor van dezelfde diameter. Dan die kleine gaatjes in de steen vergroten met steenboor en pluggen steken. Stap 5 vond ik niet echt vervelend voor alignatie, was eigenlijk altijd goed.
 
hier is dat met slagpluggen gebeurd en dat is ronduit slecht... plaat kwam gewoon los.

Dus gewoon door de plaats geboord met dezelfde diameter als in de muur maar met een rondel gewerkt om te zorgen dat de schroef niet door de plaat schoot. hangt veel steviger vast dan voordien.
 
@getmixedup dat was mijn volgende vraag. Ik denk dat ik een latje net onder de plaat ga zetten. Dan kan ik mijn geboorde gaten heel gemakkelijk terugvinden door gewoon de plaat terug op de lat te zetten. Ik ben niet gerust in die slagpluggen om iets zwaar vast te hangen.

@Tomvdw de plakkerij komt er toch tegen. Ik heb liquid membrane van Soudal. Ik zou daar 2 laagjes kunnen rondverven. Is het tegen vocht achter de plaat? Ik zou denken dat er dan beter wél lucht achter geraakt?
 
@Tomvdw de plakkerij komt er toch tegen. Ik heb liquid membrane van Soudal. Ik zou daar 2 laagjes kunnen rondverven. Is het tegen vocht achter de plaat? Ik zou denken dat er dan beter wél lucht achter geraakt?
Ik bedoel de luchtdichting van je huis, als dit geen buitenmuur is zal het wat minder kritisch zijn.
Maar die luchtdichting moet je dus doen voor je blowerdoortest.
Vocht zou er nooit mogen zijn op die plaats, toch?
 
@Tomvdw de plakkerij komt er toch tegen. Ik heb liquid membrane van Soudal. Ik zou daar 2 laagjes kunnen rondverven. Is het tegen vocht achter de plaat? Ik zou denken dat er dan beter wél lucht achter geraakt?
Ik bedoel de luchtdichting van je huis, als dit geen buitenmuur is zal het wat minder kritisch zijn.
Maar die luchtdichting moet je dus doen voor je blowerdoortest.
Vocht zou er nooit mogen zijn op die plaats, toch?
Ah nee nee, ze hangt tegen een binnenmuur. Gho je leest dat er vocht achter de plaat kan komen. De droogkast en de wasmachine zal er nu wel staan. Maar ook afzuiging van de ventilatie. In principe zal er wel geen schimmel achter geraken.
 
ik heb dat met betonplex platen gedaan
1. boor gaten in de plaat met houtboor
2. zet de plaat tegen de muur en teken effe af met een stift met dunne punt.
3. zet plaat weg, boor al uw gaten
4. spuit purlijm op de plaat,
5. plaat tegen de muur, slagpluggen erin

muurvast zitten die hier.

1674054595819.png
 
Hier het volgende gedaan: Op de 4 Hoeken gaten geboord, gaten op de muur afgetekend met stift, gaten boren, en dan met chemisch anker ties van M10 er in. Misschien beetje overdreven maar komt zeker nooit los. :D Alles wat iets of wat zwaar is heb ik met chemisch anker vast gezet in snelbouw.
 
Hier ook eerst blowerproof in de technische ruimte overal waar de plakker niet gaat komen (buitenmuren). Dus ook achter de plaat. Daarna de plaat vast met pur en enkele slagpluggen. Die krijg je niet meer los :D
 
Hoe ik het heb gedaan na alle tips, en ik ben er heel content van:). In detail:

- Een omtreklijn 10 cm van de rand op de plaat met potlood.
- Gaatjes geboord met een kleine boor: 4 vijzen onderaan en 4 bovenaan. En dan nog 4 extra aan de lange kanten (maar 3 is zeker al genoeg!). Zorg allezins dat de diameter van de houtboor kleiner (hoe kleiner hoe beter) is dan de diameter van de steenboor die je gaat gebruiken voor het boorgat in de muur! Anders trek je je vijs door de plaat en moet je rondellen gebruiken.
- Een lat waterpas tegen de muur gevezen (je kan ook blokken o.i.d. zetten maar die plek had ik niet door de leidingspaghetti)
- Plaat op de lat/blokken zetten en zien dat ze waterpas staat (in mijn geval was de lat waterpas gezet dus had ik geen extra werk)
- Afgetekend op de muur (of nog eens met de kleine houtboor er door)
- Plaat terug van de muur halen en aan de kant zetten
- Gaten voor pluggen geboord en de pluggen er in
- Plaat terug op de lat en nog eens nakijken dat ze waterpas staat
- Vastvijzen met TORX schroeven. Gewone kruisschroeven zijn rommel vind ik. Ik heb ervoor gezorgd dat de schroefkop nét een paar mm in het hout zit. Dan kan ik de gaatjes nog toeverven als ik wil. . Zorg dat je schroeven lang genoeg zijn. Ik heb er van 6 cm gebruikt. 7 cm was eigenlijk nog beter geweest (plaat is 18mm dik trouwens). In principe moet je vijs door de plug in het geval van Fisher Duopower pluggen in snelbouw. Dus de lengte van de schroef moet een cm (ongeveer hé) langer zijn dan dikte van de plaat + lengte van de plug bij elkaar geteld.

Klein minpunt: 1 schroef trekt niet. Wellicht draait de plug rond in het boorgat. Maar als je met genoeg vijzen vastzet, is dat geen probleem.
En ja er zitten er nog 2 in het midden. Bij nader inzien niet nodig maar kwaad kan het niet

IMG_20230123_101653.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wij gebruiken van Borgh kozijnpluggen zoals ze het noemen. Boren met 8 plug van 8x80 inslaan en vastschroeven met bijgeleverde schroef van 8x80en torx van 30. 1675182784273.jpeg
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan