multiplex omkasting ramen krom: oplossing?

Lid geworden
24 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Onze prachtige ramen werden eerst op een multiplex kader gemonteerd en dan als één geheel geplaatst. Op dat moment was er nog geen sprake van een dak. Bij elke bui of bij dooi kwam steeds water naar binnen op de houten kaders.

Het gevolg hiervan is dat de kaders in multiplex ipv mooi recht gekromd en gebogen staan, dit vooral aan de hoeken! Er zijn ook al schimmels te bespeuren...

Nu is het moment aangebroken om deze met gyproc uit te werken zodat de plakker erop kan aansluiten. Hoe krijgen we die multiplex terug effen? Kan er eventueel een soort vulmiddel op om alles uit te vlakken? Tips over een bepaald product, geschikt voor hout en dat geen problemen geeft om er een gyproc tegen te zetten?

De facturen zijn uiteraard al een tijdje geleden betaald!

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
'een tijdje geleden al betaald'. Ik dacht dat er zoiets als 10jarige aansprakelijkheid bestond. Maar in de voorwaarden van je offerte stond waarshijnlijk dat je de omkasting waterdicht moest afschermen tot wanneer de rest vd bouw afgewerkt was. Lijkt me ook logisch ,niet?

Maar bon, de kromme recht maken is in dit geval niet evident. Ik vermoed dat die omkadering ter winddichtting ed werd gemaakt? Nu dat alles krom staat: is dit nog wel het geval? anders eerst dat probleem verhelpen.

Nadien loodrrecht uitlatten.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Buitenschrijnwerk plaats je normaal nadat het dak afgewerkt is of op zijn minst het onderdak.

'k Denk niet dat je er veel kan aan doen, de schrijnwerker kon daar ook niets aan verhelpen. Hij zou beter niet begonnen zijn aan de plaatsing tot het dak erop lag.

Misschien eens informeren bij de schrijnwerk hoe de ramen verankerd zitten en daar waar het geen kwaad kan de multiplex een deel wegfrezen/zagen. Zolang de aansluiting met het kader maar intact blijft.

Lid geworden
24 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
De plaatser van de ramen en van het onderdak is dezelfde firma, dakpannen niet. Door de vorst en het winterweer eind vorig jaar kon het dak niet volledig dichtgemaakt worden. We hebben er zelf n zeil over gelegd, maar na t bouwverlof is dat eraf gehaald.

Uithalen en nieuwe kaders zou te beste zijn, maar is vrees k niet haalbaar, glas staat er al een tijdje in. Dus argument aannemer zou kunnen zijn dat we dit hadden moeten zeggen voor plaatsing glas...

T gaat over een aantal mm, geen cm! K zal eens een foto nemen

Als er iemand een idee heeft voor mogelijke hulpmiddelen, laat t weten, binnenkort wordt de woning geplakt.

Een proces starten is ook mogelijk maar k heb liever oplossingen die resultaat geven!

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
is dat afwerking die multiplex?

Lid geworden
16 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wat is dan het probleem?

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik zie ook niet echt een probleem. Bij ons stond de multiplex ook wat krom en er was ook sprake van schimmel. Schimmel los je op met javel en een borsteltje. Nadien een product kopen dat het hout beschermt tegen rot en zwammen. Te verkrijgen bij de meeste houthandelaars.

Daarna gyplat bevestigen op de multiplex. Dan heeft de plakker een ondergrond om op te bezetten. De plakker zal zijn hoeken zetten en alles recht uitplakken (als hij zijn werk goed doet). Je zult niets meer merken van je kromme multiplex.

Lid geworden
24 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is niet de bedoeling dat er met gyplat gewerkt wordt, alleen een gewone gyproc en van die speciale dunne hoekprofielen waarvan de naam me even ontsnapt.

Vraag me nu wel af of het n goed idee is dit direct mee te laten uitplakken, want het risico op scheuren door verdere zetting van die multiplex is denk ik wel aanwezig!

Op de verdieping in houtskelet is het sowieso enkel gyproc want droge opbouw, zullen denk ik met een soort vulmiddel of lijm eerst het hout recht moeten trekken, dan gyproc ertegen...

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
als het maar om paar mm gaat -> afschuren (mechanisch)

Bovenaan