• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

MultiMedia in de keuken ?

Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
54
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

ik had graag (binnen de grenzen van het betaalbare) volgend projectje in mekaar gebokst, -voor gebruik in de keuken : raadplegen recepten, muziekje opzetten-, waarbij ik zo weinig mogelijk hardware lokaal (in de keuken) wil gebruiken :

minimum :
- een LCD scherm waar tekst (html, word, whatever...) kan op bekeken worden


Liefst :
- een LCD scherm waar tekst (html, word, whatever) kan op bekeken worden
- internettoegang
- muziek (eigen CDs die op computer kunnen gezet worden, mp3,...)
- bediening ZONDER toetsenbord (zou waarschijnlijk niet lang leven in de keuken op het aanrecht)

Als het echt te gek wordt :
- TV
- beelden van deurcamera of andere binnen/buitencameras

Ik heb ENKEL een (1) ethernet connectie beschikbaar, en een stopcontact natuurlijk.

Muziek kan via boxen elders in de keuken, maar waarvan de kabels ook op node0 toekomen (zoals ethernet kabel), of via kleine boxen te plaatsen bij het scherm.

Mocht mijn UTP connectie die ik heb, niet volstaan, is wireless ook een oplossing.

Ik beschik nu over een desktop die ik kan gebruiken (zeer oud beestje) en een wireless netwerk (dat ik nu gebruik voor internet via laptop).







De ideale oplossing die ik mij kan voorstellen is een LCD scherm dat via een touchscreen (niet te betalen denk ik) of een lichtpen (beter waarschijnlijk) over ethernet communiceert met een PC die als een soort server dient, en vanwaar internet en tekstdata naar het scherm gestuurd wordt. Muziek kan via het scherm geselecteerd worden, en wordt vanuit node0 naar de boxen gestuurd. In dat geval heb ik enkel een scherm op het aanrecht staan.





In het minder ideale geval moet ik een (klein ?) apparaat naast het scherm zetten dat de communicatie vezorgt met de server-PC, via ethernet (liefst) of wireless.





Nog minder wordt het als ik de boxen lokaal moet plaatsen naast dit apparaat (ik wil hier bewust geen naam aan geven, ik heb geen idee wat hiervoor zou kunnen dienen).





Slechtste (maar meest betaalbare ?) geval : een PC in de keuken neerpoten met een ethernet connectie voor internet, en al de rest lokaal. Dit is echter niet mijn favoriete oplossing wegens veel te veel plaats dat zo een ding inneemt.











Voila zie, een hele boterham. Kan iemand mij vertellen waar ik mijn zoektocht moet beginnen ? Wat is mogelijk, wat niet ? Welke apparaten zoek ik, van welke merken, tegen welke prijs ?

Voor zover ik het zie, zoek ik een gestripte versie van een mediacenter (tekst, internet is voldoende, muziek kan meerwaarde geven, TV is zeker geen vereiste).

Ook voor de bediening tast ik in het duister. Waar vind ik info ?





Ik kijk met spanning uit naar jullie mening.





Bedankt,

Koen.
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
Een touch screen is inderdaad niet het goedkoopste maar zeker niet onbetaalbaar.. Reken op 500 euro voor een 15" lcd.



Echter voor hetgeen wat je wil zou ik eerder aanraden een complete pc te installeren.. dat zal je een pak goedkoper uitkomen. Kijk bvb eens naar apple pc's hiervoor.. zeer mooi vormgegeven en enkel stopcontact en ethernet connectie nodig.



Je kan ook makkelijk een laptop ergens verbergen met een vga & usb kabel naar die touchscreen.. met een tvkaart via pcmcia of usb erop te plaatsen heb je ook meteen een tv.



En onderschat ook de mogelijkheden van een simpele pda niet.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Ik heb een simpele laptop (oude AST pentium 133) met rutten ahtenehentih

derop in een hoekje staan, netwerk via ip-over-electricity adapter.



Kan recepten raadplegen, chatten en mp3 lijst samenstellen op andere pc die muziekinstallatie bedient.



kostprijs: 50 euro voor oude ast met windhoos deroep, 80 euro voor netwerk adapter. Totaal 130 euro.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
54
Waarderingsscore
0
Punten
0
Marburg wrote:
Kan recepten raadplegen, chatten en mp3 lijst samenstellen op andere pc die muziekinstallatie bedient.





Hoe precies flik je dat met die muziek ? Wlke software gebruik je daarvoor ?



ik kan wel met computers werken, maar om nu te zeggen dat ik er veel van afweet...



Groeten,

Koen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Koen Matthijs wrote:
Marburg wrote:
Kan recepten raadplegen, chatten en mp3 lijst samenstellen op andere pc die muziekinstallatie bedient.





Hoe precies flik je dat met die muziek ? Wlke software gebruik je daarvoor ?



ik kan wel met computers werken, maar om nu te zeggen dat ik er veel van afweet...



Groeten,

Koen.



hoeveelheid MP3's centraal op server plaatsen en op iedere pc een winamp zetten en lokaal een "playlist" maken
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
29
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik geloof dat LG in 2002 een internet ijskast ontwikkelt had, met lcd touchscreen. In het huis van de toekomst staat er zo een, met barcodelezer aan zodat je winkelwaar kan inscannen en je ijskast recepten kan laten genereren i.f.v wat er op moet (vervaldatum) en hetgeen je in huis hebt. Zo kan je ook specifieke boodschappenlijstjes maken.

MP3 en Word etc, is eenvoudig lijkt me: grote harddisk en paar programma's will do.

Ben tevergeefs aan 't zoeken geweest naar de verdere ontwikkeling van deze ijskast. Maar mijn conclusie is dat ze erop achteruit zijn gegaan. Nu enkel ijskast beschikbaar met een ingebouwd LCD touchscreen. Van de aanwezige software vind ik niks terug. Neem aan dat dit dus voor tv te kijken is. Heb dus maar een Bosch side by side besteld, dan heb ik tenminste ijsblokskes ;)
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Koen Matthijs wrote:
Marburg wrote:
Kan recepten raadplegen, chatten en mp3 lijst samenstellen op andere pc die muziekinstallatie bedient.





Hoe precies flik je dat met die muziek ? Wlke software gebruik je daarvoor ?



ik kan wel met computers werken, maar om nu te zeggen dat ik er veel van afweet...



Groeten,

Koen.



In mijn specifiek geval: shoutcast serverke op linux bak A, winamp in luister mode op windhoos bak B (connected naar stereo) en winamp in broadcast mode naar shoudcast serverke op portable in keuken.



Maar er zijn ook simpelere oplossingen. Er bestaan diverse programmaatjes waarmee je een remote playlist dmv een lokale winamp kan besturen.
 

andy&caro

Lid
Lid geworden
19 jun 2006
Berichten
668
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij koken/eten alleen maar in onze keuken, chatten e.d. doen we elders momenteel.



Ben wel benieuwd naar de opbouw van een dergelijk systeem. Iemand een paar foto's ter illustratie?
 
Lid geworden
17 mrt 2006
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
stefan wrote:
Hoe precies flik je dat met die muziek ? Wlke software gebruik je daarvoor ?

ik kan wel met computers werken, maar om nu te zeggen dat ik er veel van afweet...



hoeveelheid MP3's centraal op server plaatsen en op iedere pc een winamp zetten en lokaal een "playlist" maken

Foobar (http://www.foobar2000.com/) is iets eenvoudiger en sneller als player dan Winamp en draait ook beter op oude(re) computers.



Is een pc in een keuken niet wat riskant qua vuile vettige vingers en hete pannen en zo?
 
Lid geworden
10 jun 2006
Berichten
816
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tiele wrote:
En onderschat ook de mogelijkheden van een simpele pda niet.



Kan je dit eens toelichten? Hoe kan je op een PDA internet krijgen? Ik heb het toestelletje wel, maar weet niet juist hoe dit gefixt kan worden :( .
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Koen Matthijs wrote:
Marburg wrote:
Kan recepten raadplegen, chatten en mp3 lijst samenstellen op andere pc die muziekinstallatie bedient.





Hoe precies flik je dat met die muziek ? Wlke software gebruik je daarvoor ?



ik kan wel met computers werken, maar om nu te zeggen dat ik er veel van afweet...



Groeten,

Koen.



Vandaag een handig tooltje gevonden: WAWI (winamp web interface)

http://www.flippet.org/wawi/files/Wawi_7-5-13.exe



Downloaden en installeren. De installatie duurt maar zeer kort en er verschijnt een text in notepad na de installatie. Het programma zelf zal je niet vinden in de startbar, want het is een plugin in winamp.

Nadat je de installatie hebt uitgevoerd open je winamp.

In winamp druk je (CTRL+K), dit opent de plugins dialoog. Selecteer 'general purpose' en je zal de optie 'Winamp Web Interface Plugin' zien.

Deze aanklikken en' configure klikken'.



Je moet daar een paar dingetjes naar eigen keuze selecteren, zoals de poort op dewelke je de webpagina wil laten luisteren, via dewelke je de playlist kan wijzigen in de browser. Ook kan je de directory naar je mp3 bestanden instellen, waarmee je de mogelijkheid hebt van via de browser songs toe te voegen aan de playlist. In de tab users vink je aan welke rechten je wil geven aan de gebruikers die via de browser werken (add songs, remove songs, download songs, ...).

Eenmaal alles naar believen geconfigureerd is klik je OK.

Daarna niet vergeten winamp af te sluiten en opnieuw op te starten.



Vanaf nu kan je via een andere pc op je LAN netwerk dmv een web browser surfen naar de server waarop winamp staat, op de poort van je keuze.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
2.209
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lucky wrote:
Misschien komt dit wel in aanmerking:



http://www.beyondeurope.com/products/icebox/index.asp



Is volgens mij wel niet de goedkoopste oplossing, maar ziet er knap uit.



Alles in 1 toestel.



Fiew, god weet wat dat kost. Ik ga gewoon een MCE extender gebruiken. Een touch screen kost ook weer niet zoveel geld. Voor 500 euro heb je een mooi touchscreen systeem met media center. Voor mij zal het de eerste jaren een simpel tft schermpje zijn met ingebouwde tvtuner.
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
jacky wrote:
Tiele wrote:
En onderschat ook de mogelijkheden van een simpele pda niet.



Kan je dit eens toelichten? Hoe kan je op een PDA internet krijgen? Ik heb het toestelletje wel, maar weet niet juist hoe dit gefixt kan worden :( .



beter laat dan nooit.. ;-)



't is moeilijk om het 'effe uit te leggen' want je hebt erg veel verschillende modellen/versies. Als ie al enkele jaartjes is heb je wellicht een HP met een cradle (zo'n bakje waar je die inplaatst om op te laden). Die dingen kan je eigenlijk enkel online krijgen door die te verbinden via usb met je pc en de verbinding met internet is hier vrij omslachtig jammer genoeg. En niet erg nuttig want een usb kabel van 15m is al teveel eigenlijk..



De nieuwere modellen hebben veelal wifi, bij deze is het kwestie van een wifi router te plaatsen en de eventuele beveiliging in te stellen.



Een nieuwe pda met wifi en gps ontvanger heb je al voor zo'n 350 euro denk ik.. hiermee kan je op internet, kan je muziek en internetradio afspelen en ga je op reis neem je die mee als navigator. Als die in de keuken staat kan je die meteen als boodschappenlijstje gebruiken en meenemen naar de winkel ;-)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan