Muizen op zolder buitenhouden

• Tags kruipkelder muizen muurisolatie ventilatie zolder
  • Lid geworden
    14 apr 2025
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Allen,

De muizen hebben het in het najaar naar hun zin op mijn zolder, en het gekras begon behoorlijk op mijn zenuwen te werken, om van potentiële knaagschade nog maar te zwijgen. Dus ik zou een poging willen doen om ze dit jaar buiten te houden. Probleem is dat ze momenteel niet echt veel moeite moeten doen om binnen te raken. Het voegwerk in de muur met het aanpalende pand zit vol gaten, dus ik vermoed dat ze makkelijk via de spouw vanuit de kruipruimte beneden naar boven geraken (ik woon op een duplex appartement, eerste en tweede verdieping). Mijn idee was om met cementkit alle kieren en gaten zoveel mogelijk af te dichten, inclusief die aan de draagbalken. Er zitten een aantal bakstenen dwars ingemetseld, maar ze hebben bij de bouw niet echt veel moeite gedaan om die vrij te houden lijkt mij. Laat/maak ik die best open? Ik kan er eventueel wel een metalen rooster voor plaatsen.

Verder is er rechtsboven in de muur een opening gemaakt voor een verluchtingspijp, maar daar weet ik niet goed wat met aan te vangen. Muizengaas proberen rond bevestigen en vastvijzen in de muur?

Alvast bedankt,

Stijn

Bijlagen

• IMG20250611144443.jpg
      IMG20250611144443.jpg
      197,5 KB · Weergaven: 29
    • IMG20250611144545.jpg
      IMG20250611144545.jpg
      158,4 KB · Weergaven: 29
    • IMG20250611144609.jpg
      IMG20250611144609.jpg
      221,4 KB · Weergaven: 27
    • IMG20250611144633.jpg
      IMG20250611144633.jpg
      142,9 KB · Weergaven: 29
    Een namiddag eens wat mortel maken, of met een bus pur, daar kom je al een eind mee

Liefst zelfs RVS staalwol. Beter geen rotswol.
    Ook PUR en zelfs XPS wordt soms weggegeten/weggeknaagd..
    Wat ik zou doen is een combinatie van RVS staalwol en mortel en/of plakkerij.

Vergeet PUR, dat knagen ze door.

Er bestaat speciale kit die geschikt is om kieren en gaten op te vullen en knaagdieren tegen houdt.
    Rentokill gebruikt dat.

ok, bedankt voor de feedback allemaal!

Muizen moet je inderdaad niet hebben in de woning. Heb er zelf last van gehad tijdens de verbouwing toen er meerdere kieren waren. Echt vies en bang was ik er niet van maar als er plots iets door de kamer vliegt tegen 200km/h. is dat altijd schrikken. Gelukkig ben ik daar nu van af, maar 'k blijf voorzichtig. In de garage staan vallen open voor de zekerheid.
    Muizen komen binnen om te eten, dat zou je eerst moeten kunnen achterhalen waar ze hun eten vinden om vandaar uit alles te dichten. Dan gaan ze wel vanzelf weg.

Eigenlijk zou je het probleem best aan de bron aanpakken en zorgen dat ze niet in de spouw geraken.
    Meestal komen ze binnen via verluchtingsgaatjes in buitenmuur en om deze dicht te maken en toch genoeg te verluchten kun je metalen roostertjes "bijenbekjes"kopen .

Zo heb ik het gedaan bij mijn woning maar dit betreft echter appartement dus geen idee hoe dat in zijn werk gaat en wie daar dan hoeft voor te zorgen.

Je kan ook alle gaten opvullen met staalwol:
    1749888917216.png

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan