• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

mozaiek in inloopdouche, tegelaar ziet het niet zitten

Lid geworden
15 okt 2009
Berichten
573
Waarderingsscore
1
Punten
0
de man die onze inloopdouche zou gaan maken is vandaag even langs geweest om de zaak eens te bekijken. Bij het aanschouwen van onze mozaiekjes begon hij echter te twijfelen.

(op voorhand wel afgesproken dat het over mozaiekjes ging, en ook dat wij de mozaiekjes leverden, was geen probleem)



volgens hem zijn er 2 problemen.



- de kerdimatten moeten overlappen bij de verschillende wanden, en bij de afvoergoot. Door de geringe dikte van de mozaiekjes die we gekozen hadden (3mm), ga je deze overgangen zien in de mozaiekjes vreest hij.



- naar waterdichtheid toe, geeft hij de voorkeur aan grote tegels, omdat je dan zo weinig mogelijk voegen hebt. Bij mozaiekjes is dit natuurlijk net omgekeerd.





Ik heb reeds werk gezien van deze man en dit was uitstekend uitgevoerd.(waren wel geen mozaiekjes)



zit er in deze punten een vorm van waarheid of zou het gewoon zijn dat hij de mozaiekjes niet ziet zitten?
 
Lid geworden
25 okt 2006
Berichten
1.144
Waarderingsscore
0
Punten
0
wees maar gerust dat hij de mozaiek niet ziet zitten.... zit met hetzelfde verhaal. 4 aannemers over de vloer gehad, allemaal prijs gemaakt en agenda's afgestemd maar allemaal hebben ze ons, nadat ze een paar weken met ons voeten hebben liggen spelen, laten stikken. Ben er nu zelf aan begonnen uit pure frustratie.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Grotere tegels = minder voegen = minder lekken en waterinfiltratie door de voegen. Keramische tegels zijn in de regel immers potdicht. Ik zou in elk geval ook nooit mozaiektegels in een douche nemen!
 
Lid geworden
19 apr 2010
Berichten
71
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is zeker zo dat overlappingen met kerdi zichtbaar zijn bij mozaïek. Kerdi heeft wel een voegband die kan worden gebruikt i.p.v. overlappingen waardoor de overgang minder zichtbaar wordt.



Wat betreft de waterdichtheid zou ik zeker voor het vloergedeelte van de inloopdouche epoxyvoeg gebruiken om goede waterdichting te verkrijgen.



W.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
De lijmlaag (zowel cementgebonden als pasta) onder mozaïek is idd zeer miniem en kan daardoor geen glooiingen overbruggen. De overlappingen van de waterdichte mat open laten - de dag nadien waterdicht opspuiten : dan kan je veel kracht op de overlapping zetten zodat de glooiing zo goed als verwaarloosbaar wordt.

Alternatief : de waterdichting onder druk laten spuiten. Dat is naadloos zonder overlappingen.

Veel voegen zijn op zich geen probleem - er bestaat waterdichte lijm en het beter voegsel is ook watervast. Epoxy voegsel is handig om de voegen proper te houden. Steentjes met een profiel opvoegen met epoxy : dat vraagt de juiste timing en het nodige geduld om haarscheurtjes te vermijden.

jp
 
Lid geworden
15 jul 2009
Berichten
1.350
Waarderingsscore
0
Punten
0
polyesterdichting gebruiken ipv kerdimat



dit is naadloos en zeker waterdicht.
 
Lid geworden
25 okt 2006
Berichten
1.144
Waarderingsscore
0
Punten
0
schuurkot wrote:
polyesterdichting gebruiken ipv kerdimat



dit is naadloos en zeker waterdicht.

en hoe gaat dat in zijn werk ? is dat te plakken, verven, spuiten ?
 
Lid geworden
15 okt 2009
Berichten
573
Waarderingsscore
1
Punten
0
vloerder jp wrote:
De lijmlaag (zowel cementgebonden als pasta) onder mozaïek is idd zeer miniem en kan daardoor geen glooiingen overbruggen. De overlappingen van de waterdichte mat open laten - de dag nadien waterdicht opspuiten met wat moet dit dan opgespoten worden? aquafix, of een soort silicone of hoe bedoel je? : dan kan je veel kracht op de overlapping zetten zodat de glooiing zo goed als verwaarloosbaar wordt. heb je dan niet meer kans dat die steentjes waar geen lijm achter zit gaan loskomen?

Alternatief : de waterdichting onder druk laten spuiten. Dat is naadloos zonder overlappingen. is dit iets voor specifieke firma's of kan dit door de tegelaar gebeuren?

Veel voegen zijn op zich geen probleem - er bestaat waterdichte lijm en het beter voegsel is ook watervast. Epoxy voegsel is handig om de voegen proper te houden. Steentjes met een profiel opvoegen met epoxy : dat vraagt de juiste timing en het nodige geduld om haarscheurtjes te vermijden.

jp



thanks jp
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Overlappingen van waterdichte matten worden met een waterdichte ms (= modified silicone) polymeer op mekaar verlijmd. Als je wacht tot de tegellijm achter de mat voldoende is verhard kan je die verlijming met een grote druk aanbrengen; zo bekom je het kleinste dikteverschil bij overlappingen.

Alle steentjes worden vol in de lijm geplaatst - en idd, zonder lijm kleven ze natuurlijk niet. Kleine steentjes vragen daarom voor een perfekt vlakke ondergrond, ongeacht of ze op netten of papier staan of per stuk worden ingelijmd.

De vloerder kan naadloze waterdichting onder druk spuiten. Het is duurder dan waterdichte matten en soms is een combinatie van matten en spuiten nodig of gewenst voor een waterdicht resultaat.

jp
 
Lid geworden
15 jul 2009
Berichten
1.350
Waarderingsscore
0
Punten
0
EXMO wrote:
schuurkot wrote:
polyesterdichting gebruiken ipv kerdimat



dit is naadloos en zeker waterdicht.

en hoe gaat dat in zijn werk ? is dat te plakken, verven, spuiten ?





hechtingsprimer



glasvezel met polyesterhars worden naadloos in elkaar geharst.

enige onneffenheden worden weggeschuurd



er word dan een topcoat aangebracht met zand in

zodanig dat tegellijmen hechten op de topcoat.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.387
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad, het is hier al gezegd.

Hoe minder voegen hoe beter in een doucheruimte.



Ik heb in badkamer en toiletten gebruik gemaakt van tegels die ingeslepen zijn zodat het na opvoegen precies mozaïek is. Velen die het reeds gezien hebben, denken dat het echte mozaïek is :D en dit is natuurlijk veel makkelijker te plaatsen dan echte mozaïek, trouwens pak goedkoper ook!
 
Lid geworden
15 okt 2009
Berichten
573
Waarderingsscore
1
Punten
0
Raf Van Laere wrote:
Inderdaad, het is hier al gezegd.

Hoe minder voegen hoe beter in een doucheruimte.



Ik heb in badkamer en toiletten gebruik gemaakt van tegels die ingeslepen zijn zodat het na opvoegen precies mozaïek is. Velen die het reeds gezien hebben, denken dat het echte mozaïek is :D en dit is natuurlijk veel makkelijker te plaatsen dan echte mozaïek, trouwens pak goedkoper ook!



Wel dat leek me ook een goede oplossing, ik heb hiernaar gezocht in de bekendere tegelhandels, doch niet gevonden.

Waar heb je dit aangekocht?
 
Lid geworden
25 okt 2006
Berichten
1.144
Waarderingsscore
0
Punten
0
vloerder jp wrote:
Overlappingen van waterdichte matten worden met een waterdichte ms (= modified silicone) polymeer op mekaar verlijmd. Als je wacht tot de tegellijm achter de mat voldoende is verhard kan je die verlijming met een grote druk aanbrengen; zo bekom je het kleinste dikteverschil bij overlappingen.

Alle steentjes worden vol in de lijm geplaatst - en idd, zonder lijm kleven ze natuurlijk niet. Kleine steentjes vragen daarom voor een perfekt vlakke ondergrond, ongeacht of ze op netten of papier staan of per stuk worden ingelijmd.

De vloerder kan naadloze waterdichting onder druk spuiten. Het is duurder dan waterdichte matten en soms is een combinatie van matten en spuiten nodig of gewenst voor een waterdicht resultaat.

jp

misschien een domme vraag maar kun je niet evengoed eerst de kerdimatten aanbrengen en dan pas cementeren ? Op die manier heb je geen probleem met de verdikking van de overlapping; het cement kan toch niet rotten indien er toch water door de voegen van de tegels zou raken.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
EXMO wrote:
.. kun je niet evengoed eerst de kerdimatten aanbrengen en dan pas cementeren ? Op die manier heb je geen probleem met de verdikking van de overlapping; het cement kan toch niet rotten indien er toch water door de voegen van de tegels zou raken.

Die techniek ken ik niet.
 
Lid geworden
15 okt 2009
Berichten
573
Waarderingsscore
1
Punten
0
gisteren telefoontje gehad van de tegelaar. Hij had het erover gehad bij zijn leverancier van producten. Daar werd voorgesteld van ipv matten een waterdichte laag aan te brengen. Ik vermoed dat dit die naadloze waterdichting / polyesterdichting is? Sommige stielmannen gebruiken nooit meer matten, en steeds dit systeem had men hem verteld.

Met deze nieuwe info wou hij er wel aan beginnen.





Hij is geen cowboy, en schuwt elk risico met inloopdouches (vandaar dat hij het eerst ook niet wou doen), maar ik volg het zelf ook graag op van nabij:

Zijn er punten waar ik dien op te letten bij het aanbrengen van die waterdichte laag, want ik ben dan denk ik de eerste persoon waar hij dit systeem zou gaan gebruiken.
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
ik heb een soort 'verf' gebruikt voor waterdichting. Was roze van kleur. Is van Belgische makelij, kwam van bij de Blauwe Hond in Antwerpen. Ben de naam ervan vergeten, maar zou volledig waterdicht moeten zijn. Een paar lagen aanbrengen met de rol, en klaar is kees!
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Naadloze waterdichting kan op 3 manieren :

- pasta,

- onder druk gespoten spray,

- polyesterhars.

@doddel bedoelt wss de pasta Membraan Waterdicht van PTB - info staat op de site van de fabrikant : www.compaktuna.be

Waarop letten ? de doorvoeren van leidingen, de hoeken, de aansluiting met klokputje of vloergoot, de vloerhelling aan de glazen wand ..

@Raf Van Laere bedoelt wss tegels waarin groeven zijn uitgefreesd; die bedrijven kunnen ook mozaïek uit tegels zagen en op netten plaatsen; ze zagen ook de plinten uit de tegels. De tegelwinkel kent die bedrijven wel.

jp
 
Lid geworden
15 okt 2009
Berichten
573
Waarderingsscore
1
Punten
0
ondertussen heeft hij het benodigde materiaal uitgeteld en z`n werkuren geschat. (aanneming gebeurt in regie)

z`n schatting bedraagt 1500€, zonder de mozaiekjes, want die hebben wij al gekocht, maar wel met al de rest inbegrepen. (afvoergoot,uitchappen,waterdicht produkt,werkuren,...)



Douche = 3 wanden = 8.4m²

vloeroppervlakte douche + vloeroppervlakte badkamertje= 4.7m²

Uit te chappen vloeroppervlakte douche = 1.53m²



Is er iemand die meer zicht heeft op de gemiddelde prijzen voor zo`n werk?
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
was idd PTB membraan
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan