• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

monofase naar driefase aansluiting ivm aanschaf EV

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
84
Punten
28
Hoi iedereen!

Wij hebben een huis gebouwd in 2020. We wonen er nu bijna 2 jaar. We hebben gebouwd met een aannemer die sleutel op de deur woningen zet. We hebben met een eigen plan kunnen werken en 100% ons goesting kunnen doen maar we hingen aan hen vast omwille van de bouwgrond die we niet los konden kopen.

Nu ben ik aan het kijken om een volledig elektrische wagen aan te schaffen. Ik ben een volledige noob op vlak van elektriciteit en ook totaal onbekend in de wereld van de EV's. Na wat opzoekwerk ivm laadpaal las ik dat je beter beschikt over een 3 fase aansluiting thuis. Natuurlijk bij het opzoeken van de keuring van onze installatie staat daar monofase. Beetje jammer bij een nieuwe woning dat ze ons dat niet gevraagd hebben. Ik ken er niets van en heb er toen ook niet bij stilgestaan.

Kortom ik zit nu met een vrij splinternieuwe installatie die eigenlijk al verouderd is met die monofase. We hebben bij ons thuis dus blijkbaar monofase 230 V met max 40A. (zie detail in bijlage) Ik weet allemaal niet wat het wil zeggen, ik zie enkel monofase.
Mijn vraag is nu als ik nu moet kijken voor zo'n laadpaal, moet ik dan kijken voor een 3 fase aansluiting upgrade? Ik las dat je dat kan aanvragen bij fluvius.

Mijn vraag nu ook is, de tuinaanleg is volledig al gedaan incl oprit. Moet men de oprit openbreken voor 3 fase? En wat moet de elektricien concreet binnen doen? Moeten er daarvoor grote werken gebeuren? In de zin van boren, uitbreken? Er zijn ook al maatkasten gemaakt rond de teller en aansluitend op de andere muur ter waarde van 12.000 EUR. Heeft dat ook een impact op mijn kasten die op de mm passen rond die teller? Op die manier ben ik hier nu dus wel een beetje aan het panikeren dat alle werken al gedaan zijn en ik nu met 3 fase moet afkomen. Ik had daar totaal geen weet van omdat ik tot 4 jaar terug bij het maken van de plannen totaal niet bezig was met elektrische wagens en daar ook niet bij stil stond helaas... Kortom wat is de impact van het omzetten van monofase naar driefase qua werken in en rond de woning? Dat kan ik namelijk nergens vinden op internet.

Er is wel een wachtbuis voor de laadpaal voorzien buiten op de locatie waar de paal zou moeten komen...

PS: Belangrijke extra info nog, ik werk in de week permanent van thuis. (mijn vrouw ook op één dag na) Ik heb 12 zonnepanelen en kan dus altijd overdag laden. Ik leg quasi enkel grotere afstanden af met de wagen in het weekend. Dan spreek ik over 150 km per dag max in totaal. Verder rijden wij quasi niet. In de week moet ik enkel ons kind naar de creche rijden. EN als ik al in de week een werkverplaatsing zou moeten doen dan is dat max 70 km op een dag. We hebben nog een 2de kleine wagen op diesel die nog jaren zou moeten dienen. Nu zou ik een dieselwagen met 310.000 km op de teller willen vervangen naar een 100% EV.

Alvast bedankt voor de hulp!

IMG_0645.PNG

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Waarderingsscore
207
Punten
43
rolluiken, hopelijk ook een beetje aandacht voor luchtdichtheid?

kelder, hun mening klopt wel, heel duur, dus daarom vaak niet gekozen
Als ik opnieuw bouw komen er beiden toch in zenne... Volledige kelder en luchtdichte rolluiken. Nu is daar jammer genoeg iets minder aandacht aan besteed :(.

Maar ik begrijp @REF10554 ook wel. Hier op het forum wordt altijd hééél hard geroepen dat SOD's slecht zijn, dat je een eigen architect moet nemen, dat je beter met individuele aannemers werkt, enz. enz. enz.
MAAR heeft er hier al eens iemand rekening gehouden met het verkoopspraatje dat gebeurt? Heeft er al eens iemand rekening gehouden met de verhaaltjes die die mannen ophangen? Heeft er al eens iemand nagedacht dat niet iedereen even assertief is, zelfs niet als het om de investering van je leven op privévlak gaat?
Ik neem hier als voorbeeld even die gebruiker die zonnepanelen heeft laten installeren... 8kwpiek op een rijwoning, omdat ze verwarmen op elektriciteit. Die man heeft dat verhaal geloofd en is verder gegaan met de persoon die het meeste vertrouwen uitstraalde op hem. Jammer dat hij in de winter zijn elektriciteit zal moeten betalen en in de zomer goedkoper zal moeten verkopen.

Velen gaan met SOD in zee omdat ze 0,0 kennis hebben van alles, en het vertrouwen door SOD firma's wordt in het begin zo gekweekt dat er veel in geloven.
In dit geval: Een 3F aansluiting is toch geen verplichting? Met de monofasige aansluiting die er ligt is dat in principe meer dan voldoende. Desnoods laat hij de installatie opschalen van 40A naar 63A en kan de wagen monofasig opgeladen worden. So no prob @ all.
SODs worden hier altijd maar afgeschilderd als een bende incompetente klootzakken, maar er is geen enkele garantie dat de zaken met een eigen architect beter lopen. Er passeren hier genoeg verhalen van architecten die steevast boven budget gaan, die niets weten van luchtdichting of waterdichting, of waar er gezegd wordt dat de archi maar beter wat opleidingen gaat volgen.

Het is eigenlijk wel jammer om te zien dat het altijd dezelfde mensen zijn die iedereen maar lopen te verwijten (“te laat”, “waarom zoek je dat niet zelf op”, “wist je nu niet beter”, of “pak maar een archi, dan komt alles goed”). De realiteit is dat je nu niet eenmaal alles zelf kan uitzoeken, en dat je moet vertrouwen op vakmensen. Hier lopen helaas een bende knoeiers rond, en als leek is er nauwelijks een manier om die er uit te halen. Zelfs als niet-leek is het niet altijd evident om dat in te schatten. Trouwens, ik wil wel eens zien wat iedereen die hier loopt te verkondigen dat je alles in de bouw maar zelf moet uitzoeken doet als het gaat over computerzaken, of financiële zaken, of het kopen en bereiden van een goed stuk vlees …

Zoals @c00kie al aanhaalt: er is niks mis met monofase. Er is eerder al aangehaald dat je hier perfect mee kan laden, al is het niet aan supersnelheden. Omzetten naar 3-fase is vervelend, maar ook niet het einde van de wereld (als is het niet nodig, en wordt het bvb ook ingewikkelder met je zonnepanelen als de omvormer niet op 3 fases kan). Ook de gasketel is geen drama, zeker niet als je woning voldoende geïsoleerd is. Kortom, je lijkt een degelijke maar traditionele woning te hebben, die je sowieso naar de toekomst wel kan “upgraden” wanneer nodig.

V

Verwijderd lid 219242

Guest
Kwam zo uit de EPB software. Niet met een halve meter. Hetgeen ik wil zeggen is dat er steeds teveel aandacht is geschonken aan technieken (vooral zichtbaar na de stop op subsidies van zonnepanelen). Ipv in te zetten op een doordacht ontwerp waar er aandacht wordt gegeven aan het beperken van energieverbruik wordt er meestal enkel aandacht geschonken aan de groene opwekking van energie en niet naar de beperking.
Inderdaad. Men spreekt altijd van energieneutraal en men maakt daar direct van energiezuinig, maar mijn voorbeeld met die absurd hoge verbruikscijfers moet net aantonen dat men dan nog energieNEUTRAAL is, maar je kan toch moeilijk gaan beweren dat je daarmee ook energieZUINIG bent.
Ik heb niet alleen mijn bedenkingen met zuinig maar ook met neutraal.

Het arrest van de terugdraaiende teller is hiervan het mooieste voorbeeld. Je bent niet neutraal als je zonnepanelen je verbruik dekken. Je bent neutraal als je aansluiting naar het grid kan worden verwijderd!

Slechts dan kan je het totaal geïnstalleerd vermogen van onze centrales gaan verlagen.

We zijn echter volledig aan het ontsporen van het onderwerp.
Off grind, vergeet dan alle huizen met WP maar
Dat weet ik, maar wanneer heb je het grid nodig en wanneer heb je (veel) zonne-energie...

Zuinig vs neutraal...

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.534
Punten
113

Als ik opnieuw bouw komen er beiden toch in zenne... Volledige kelder en luchtdichte rolluiken. Nu is daar jammer genoeg iets minder aandacht aan besteed :(.

Maar ik begrijp @REF10554 ook wel. Hier op het forum wordt altijd hééél hard geroepen dat SOD's slecht zijn, dat je een eigen architect moet nemen, dat je beter met individuele aannemers werkt, enz. enz. enz.
MAAR heeft er hier al eens iemand rekening gehouden met het verkoopspraatje dat gebeurt? Heeft er al eens iemand rekening gehouden met de verhaaltjes die die mannen ophangen? Heeft er al eens iemand nagedacht dat niet iedereen even assertief is, zelfs niet als het om de investering van je leven op privévlak gaat?
Ik neem hier als voorbeeld even die gebruiker die zonnepanelen heeft laten installeren... 8kwpiek op een rijwoning, omdat ze verwarmen op elektriciteit. Die man heeft dat verhaal geloofd en is verder gegaan met de persoon die het meeste vertrouwen uitstraalde op hem. Jammer dat hij in de winter zijn elektriciteit zal moeten betalen en in de zomer goedkoper zal moeten verkopen.

Velen gaan met SOD in zee omdat ze 0,0 kennis hebben van alles, en het vertrouwen door SOD firma's wordt in het begin zo gekweekt dat er veel in geloven.
In dit geval: Een 3F aansluiting is toch geen verplichting? Met de monofasige aansluiting die er ligt is dat in principe meer dan voldoende. Desnoods laat hij de installatie opschalen van 40A naar 63A en kan de wagen monofasig opgeladen worden. So no prob @ all.
SODs worden hier altijd maar afgeschilderd als een bende incompetente klootzakken, maar er is geen enkele garantie dat de zaken met een eigen architect beter lopen. Er passeren hier genoeg verhalen van architecten die steevast boven budget gaan, die niets weten van luchtdichting of waterdichting, of waar er gezegd wordt dat de archi maar beter wat opleidingen gaat volgen.

Het is eigenlijk wel jammer om te zien dat het altijd dezelfde mensen zijn die iedereen maar lopen te verwijten (“te laat”, “waarom zoek je dat niet zelf op”, “wist je nu niet beter”, of “pak maar een archi, dan komt alles goed”). De realiteit is dat je nu niet eenmaal alles zelf kan uitzoeken, en dat je moet vertrouwen op vakmensen. Hier lopen helaas een bende knoeiers rond, en als leek is er nauwelijks een manier om die er uit te halen. Zelfs als niet-leek is het niet altijd evident om dat in te schatten. Trouwens, ik wil wel eens zien wat iedereen die hier loopt te verkondigen dat je alles in de bouw maar zelf moet uitzoeken doet als het gaat over computerzaken, of financiële zaken, of het kopen en bereiden van een goed stuk vlees …

Zoals @c00kie al aanhaalt: er is niks mis met monofase. Er is eerder al aangehaald dat je hier perfect mee kan laden, al is het niet aan supersnelheden. Omzetten naar 3-fase is vervelend, maar ook niet het einde van de wereld (als is het niet nodig, en wordt het bvb ook ingewikkelder met je zonnepanelen als de omvormer niet op 3 fases kan). Ook de gasketel is geen drama, zeker niet als je woning voldoende geïsoleerd is. Kortom, je lijkt een degelijke maar traditionele woning te hebben, die je sowieso naar de toekomst wel kan “upgraden” wanneer nodig.
Iedere monofasige omvormer PV werkt perfect samen met 3-fasige aansluiting 400V +N

V

Verwijderd lid 219242

Guest
De realiteit is dat je nu niet eenmaal alles zelf kan uitzoeken, en dat je moet vertrouwen op vakmensen. Hier lopen helaas een bende knoeiers rond, en als leek is er nauwelijks een manier om die er uit te halen. Zelfs als niet-leek is het niet altijd evident om dat in te schatten. Trouwens, ik wil wel eens zien wat iedereen die hier loopt te verkondigen dat je alles in de bouw maar zelf moet uitzoeken doet als het gaat over computerzaken, of financiële zaken, of het kopen en bereiden van een goed stuk vlees
Ik neem de uitdaging aan! Zo arrogant ben ik intussen wel :cool:

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.114
Punten
113

Zoals @c00kie al aanhaalt: er is niks mis met monofase. Er is eerder al aangehaald dat je hier perfect mee kan laden, al is het niet aan supersnelheden. Omzetten naar 3-fase is vervelend
beetje herbekabelen en 4 polige diff
plannen aanpassen en laten keuren
, maar ook niet het einde van de wereld (als is het niet nodig, en wordt het bvb ook ingewikkelder met je zonnepanelen als de omvormer niet op 3 fases kan).
1 van de 3 fase kiezen is toch niet zo moeilijk ??

liefst degene waar op een zomerse middag de laagste spanning op zit
Ook de gasketel is geen drama, zeker niet als je woning voldoende geïsoleerd is. Kortom, je lijkt een degelijke maar traditionele woning te hebben, die je sowieso naar de toekomst wel kan “upgraden” wanneer nodig.

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Waarderingsscore
207
Punten
43
Nee, maar voor zover ik het begrijp zit kan je dan toch ook maar verbruiken via die ene fase, dus zal je eigen verbruik een pak lager liggen. Of zie ik dat fout?

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.114
Punten
113
Nee, maar voor zover ik het begrijp zit kan je dan toch ook maar verbruiken via die ene fase, dus zal je eigen verbruik een pak lager liggen. Of zie ik dat fout?
de meter maakt geen verschil tussen de fase onderling
bv
op fase 1 10A verbruik
op fase 2 0 A
op fase 3 10A injectie

meter meet 0

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan