• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

monofase naar driefase aansluiting ivm aanschaf EV

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
85
Punten
28
Hoi iedereen!

Wij hebben een huis gebouwd in 2020. We wonen er nu bijna 2 jaar. We hebben gebouwd met een aannemer die sleutel op de deur woningen zet. We hebben met een eigen plan kunnen werken en 100% ons goesting kunnen doen maar we hingen aan hen vast omwille van de bouwgrond die we niet los konden kopen.

Nu ben ik aan het kijken om een volledig elektrische wagen aan te schaffen. Ik ben een volledige noob op vlak van elektriciteit en ook totaal onbekend in de wereld van de EV's. Na wat opzoekwerk ivm laadpaal las ik dat je beter beschikt over een 3 fase aansluiting thuis. Natuurlijk bij het opzoeken van de keuring van onze installatie staat daar monofase. Beetje jammer bij een nieuwe woning dat ze ons dat niet gevraagd hebben. Ik ken er niets van en heb er toen ook niet bij stilgestaan.

Kortom ik zit nu met een vrij splinternieuwe installatie die eigenlijk al verouderd is met die monofase. We hebben bij ons thuis dus blijkbaar monofase 230 V met max 40A. (zie detail in bijlage) Ik weet allemaal niet wat het wil zeggen, ik zie enkel monofase.
Mijn vraag is nu als ik nu moet kijken voor zo'n laadpaal, moet ik dan kijken voor een 3 fase aansluiting upgrade? Ik las dat je dat kan aanvragen bij fluvius.

Mijn vraag nu ook is, de tuinaanleg is volledig al gedaan incl oprit. Moet men de oprit openbreken voor 3 fase? En wat moet de elektricien concreet binnen doen? Moeten er daarvoor grote werken gebeuren? In de zin van boren, uitbreken? Er zijn ook al maatkasten gemaakt rond de teller en aansluitend op de andere muur ter waarde van 12.000 EUR. Heeft dat ook een impact op mijn kasten die op de mm passen rond die teller? Op die manier ben ik hier nu dus wel een beetje aan het panikeren dat alle werken al gedaan zijn en ik nu met 3 fase moet afkomen. Ik had daar totaal geen weet van omdat ik tot 4 jaar terug bij het maken van de plannen totaal niet bezig was met elektrische wagens en daar ook niet bij stil stond helaas... Kortom wat is de impact van het omzetten van monofase naar driefase qua werken in en rond de woning? Dat kan ik namelijk nergens vinden op internet.

Er is wel een wachtbuis voor de laadpaal voorzien buiten op de locatie waar de paal zou moeten komen...

PS: Belangrijke extra info nog, ik werk in de week permanent van thuis. (mijn vrouw ook op één dag na) Ik heb 12 zonnepanelen en kan dus altijd overdag laden. Ik leg quasi enkel grotere afstanden af met de wagen in het weekend. Dan spreek ik over 150 km per dag max in totaal. Verder rijden wij quasi niet. In de week moet ik enkel ons kind naar de creche rijden. EN als ik al in de week een werkverplaatsing zou moeten doen dan is dat max 70 km op een dag. We hebben nog een 2de kleine wagen op diesel die nog jaren zou moeten dienen. Nu zou ik een dieselwagen met 310.000 km op de teller willen vervangen naar een 100% EV.

Alvast bedankt voor de hulp!

IMG_0645.PNG

Rolluiken
Bedankt voor alle info iedereen! Ik blijf het toch hier een gemiste kans vinden dat wij in een huis gebouwd in 2019-2020 geen 3 fase hebben. Ze moesten ons daar op attent gemaakt hebben maarja het is nu zo :) Er komen nu veel dingen uit waarvan we denken, ze hebben dit niet gevraagd aan ons om gemakkelijk te zijn en om het te kunnen doen zoals ze altijd al deden. Een warmtepomp was eind 2018 bij de plannen ook zo een “raar paardengedacht” en het ging zo duur zijn en we gingen het nooit terugwinnen in 30 jaar en bla bla. Ze wilden gewoon hun traditionele gasketel zetten omdat ze dat gewoon zijn.
En voila we weten allemaal hoe voordelig gas nu is he. En zo is dat met die monofase ook zo geweest. Die elektricien die plaatste wat hij altijd doet en niet verder willen denken. We moesten alles zelf weten en overdenken. Frustratie puntje hier :)
Ik ga wat direct zijn he, maar al de dingen die je opnoemt zijn toch al wel een kleine 10 jaar bekend voor de mainstream mensen (als je verder in detail gaat kijken meer dan 20 jaar ). Zelf wat studie doen geeft soms meer inzichten. Warmtepompen waren inderdaad duur maar ook toen al de ideale keuze enkel de significante meerkost zagen de meeste mensen niet graag (een gasketeltje kost €1500 a €2000). Zoals ik aangaf, zelf wat studiewerk loont zich altijd!

Wat je 3 fase betreft, die heb je wel tot binnen maar nog niet vanuit de meterkast naar de zekeringkast en verder.
Ja dat is waar. Maar als jong koppel ga je ervan uit dat de bouwfirma het beter weet dan wij die allebei een bureaujobje doen. Wij worden niet geacht een bouwfirma die al 85 jaar bestaat te corrigeren of te controleren toch. Je gelooft in hun expertise, kunde en ervaring. En ze hebben alles goed gedaan, daar niet van. Maar helaas waren ze nog heel ouderwets en niet toekomst gericht. We hebben in het traject al enorm veel zelf aangebracht en veel zaken gelukkig laten aanpassen. Maar in die technieken en elektriciteit, daar hebben we niet in mee gedacht of doorgeduwd. Waar we niet in mee gedacht hebben, daar hebben we allerlei kleine stomme ergernissen in.
Er waren veel dingen die de sod uit ons hoofd wilde praten.

- rolluiken, niemand stak dat nog als je de sod moest geloven. Gelukkig doorgeduwd

- kelder, niemand stak dat nog en we waren gekken die dat wilden om bakken bier koud te houden. “Het gaan dure pintjes zijn.” Gelukkig doorgeduwd.

- douche op verdiep, wij wilden een gevloerde douchevloer. De firma stond op een douchebak ingewerkt in de vloer. Was veel beter. Welja al veel miserie gehad met die klote witte pvc douchebak. Daar hebben we ook geluisterd naar hen… want ze hadden met betegelde douchevloeren al veel miserie gehad en ze wilden dat niet doen bij ons.

En zo kan ik nog enkele zaken opsommen waar we wel goed ons huiswerk gemaakt hebben. Maar die technieken dat was voor ons vaak zo technisch dat wij daar wel hen lieten doen. Tot 4 weken geleden had ik nog nooit van mijn leven van 3 fase elektriciteit gehoord…. Daarom laat je het ook doen en laat je als jong koppel je begeleiden. Om mensen met verstand van zaken het goed te laten doen.

Zoals een trouwkoppel ook zijn eigen trouwfoto’s niet nabewerkt en niet zichzelf gaat gaan scholen om master te worden in Photoshop. Dat laat je ook doen in vertrouwen.
rolluiken, hopelijk ook een beetje aandacht voor luchtdichtheid?

kelder, hun mening klopt wel, heel duur, dus daarom vaak niet gekozen

Als ik opnieuw bouw komen er beiden toch in zenne... Volledige kelder en luchtdichte rolluiken. Nu is daar jammer genoeg iets minder aandacht aan besteed :(.

Maar ik begrijp @REF10554 ook wel. Hier op het forum wordt altijd hééél hard geroepen dat SOD's slecht zijn, dat je een eigen architect moet nemen, dat je beter met individuele aannemers werkt, enz. enz. enz.
MAAR heeft er hier al eens iemand rekening gehouden met het verkoopspraatje dat gebeurt? Heeft er al eens iemand rekening gehouden met de verhaaltjes die die mannen ophangen? Heeft er al eens iemand nagedacht dat niet iedereen even assertief is, zelfs niet als het om de investering van je leven op privévlak gaat?
Ik neem hier als voorbeeld even die gebruiker die zonnepanelen heeft laten installeren... 8kwpiek op een rijwoning, omdat ze verwarmen op elektriciteit. Die man heeft dat verhaal geloofd en is verder gegaan met de persoon die het meeste vertrouwen uitstraalde op hem. Jammer dat hij in de winter zijn elektriciteit zal moeten betalen en in de zomer goedkoper zal moeten verkopen.

Velen gaan met SOD in zee omdat ze 0,0 kennis hebben van alles, en het vertrouwen door SOD firma's wordt in het begin zo gekweekt dat er veel in geloven.
In dit geval: Een 3F aansluiting is toch geen verplichting? Met de monofasige aansluiting die er ligt is dat in principe meer dan voldoende. Desnoods laat hij de installatie opschalen van 40A naar 63A en kan de wagen monofasig opgeladen worden. So no prob @ all.

@10554
Goed om horen dat je toch zoveel hebt doorgeduwd.

Ja dat is waar. Maar als jong koppel ga je ervan uit dat de bouwfirma het beter weet dan wij die allebei een bureaujobje doen. Wij worden niet geacht een bouwfirma die al 85 jaar bestaat te corrigeren of te controleren toch. Je gelooft in hun expertise, kunde en ervaring. En ze hebben alles goed gedaan, daar niet van. Maar helaas waren ze nog heel ouderwets en niet toekomst gericht. We hebben in het traject al enorm veel zelf aangebracht en veel zaken gelukkig laten aanpassen. Maar in die technieken en elektriciteit, daar hebben we niet in mee gedacht of doorgeduwd. Waar we niet in mee gedacht hebben, daar hebben we allerlei kleine stomme ergernissen in.
Daar ben je dan een beetje in de mist gegaan. Nooit meegaan en altijd iedereen in vraag stellen. Waarom is iemand met 85 jaar ervaring beter in zijn vak dan iemand met 1 jaar? Ervaring is sowieso de dooddoener van innovatie, ervaring is routine en routine maakt dikwijls fouten. Het is nooit verkeerd om hierover iets te zeggen tegen een firma, hebben ze daar moeite mee, dan is er waarschijnlijk geen match.

Neem het niet persoonlijk en ik begrijp je ook wel, het is niet gemakkelijk om je hoofd boven het maaiveld te steken er staat altijd een bende klaar om je hoofd er af te hakken :) .

Het is nu zo, er is niemand dood. 99% zeker dat je 3 fase tot in de meterkast hebt en het verdere traject kan je eenvoudig laten aanpassen naar 3 fase en het probleem is opgelost. Problemen zijn er immers nooit, uitdagingen wel!

Ja dat klopt heel zeker. We hadden alles al enorm uitgezocht naar ons gevoel en bijna alle bouwbeurzen bezocht die er waren het jaar voor onze bouw. Maar je zit dan aan tafel en je laat je dan ook letterlijk en figuurlijk bijna onder tafel praten. Je zit dan voor een man die 20 jaar ouder is en je gelooft die mensen.

Het voorbeeld van die warmtepomp bv. Ik had me enorm geïnformeerd en ingelezen. We hebben op beurzen lang met warmtepomp installateurs gebabbeld. Je stelt dat dan voor aan de sod en die maakt je bang met meerprijzen en geeft praktische argumenten diende dan doen twijfelen. En zo geloof je hen dan natuurlijk. De warmtepomp installatie ging heel onze berging aan plaats innemen, we gingen Max 10 min per persoon kunnen douchen, het ging 25k kosten enz enz en dan volg je hen maar.

Rolluiken
Bedankt voor alle info iedereen! Ik blijf het toch hier een gemiste kans vinden dat wij in een huis gebouwd in 2019-2020 geen 3 fase hebben. Ze moesten ons daar op attent gemaakt hebben maarja het is nu zo :) Er komen nu veel dingen uit waarvan we denken, ze hebben dit niet gevraagd aan ons om gemakkelijk te zijn en om het te kunnen doen zoals ze altijd al deden. Een warmtepomp was eind 2018 bij de plannen ook zo een “raar paardengedacht” en het ging zo duur zijn en we gingen het nooit terugwinnen in 30 jaar en bla bla. Ze wilden gewoon hun traditionele gasketel zetten omdat ze dat gewoon zijn.
En voila we weten allemaal hoe voordelig gas nu is he. En zo is dat met die monofase ook zo geweest. Die elektricien die plaatste wat hij altijd doet en niet verder willen denken. We moesten alles zelf weten en overdenken. Frustratie puntje hier :)
Ik ga wat direct zijn he, maar al de dingen die je opnoemt zijn toch al wel een kleine 10 jaar bekend voor de mainstream mensen (als je verder in detail gaat kijken meer dan 20 jaar ). Zelf wat studie doen geeft soms meer inzichten. Warmtepompen waren inderdaad duur maar ook toen al de ideale keuze enkel de significante meerkost zagen de meeste mensen niet graag (een gasketeltje kost €1500 a €2000). Zoals ik aangaf, zelf wat studiewerk loont zich altijd!

Wat je 3 fase betreft, die heb je wel tot binnen maar nog niet vanuit de meterkast naar de zekeringkast en verder.

- rolluiken, niemand stak dat nog als je de sod moest geloven. Gelukkig doorgeduwd

- kelder, niemand stak dat nog en we waren gekken die dat wilden om bakken bier koud te houden. “Het gaan dure pintjes zijn.” Gelukkig doorgeduwd.

- douche op verdiep, wij wilden een gevloerde douchevloer. De firma stond op een douchebak ingewerkt in de vloer. Was veel beter. Welja al veel miserie gehad met die klote witte pvc douchebak. Daar hebben we ook geluisterd naar hen… want ze hadden met betegelde douchevloeren al veel miserie gehad en ze wilden dat niet doen bij ons.

En zo kan ik nog enkele zaken opsommen waar we wel goed ons huiswerk gemaakt hebben. Maar die technieken dat was voor ons vaak zo technisch dat wij daar wel hen lieten doen. Tot 4 weken geleden had ik nog nooit van mijn leven van 3 fase elektriciteit gehoord…. Daarom laat je het ook doen en laat je als jong koppel je begeleiden. Om mensen met verstand van zaken het goed te laten doen.

Zoals een trouwkoppel ook zijn eigen trouwfoto’s niet nabewerkt en niet zichzelf gaat gaan scholen om master te worden in Photoshop. Dat laat je ook doen in vertrouwen.

Ja hoor is een Ben woning met e peil 20

Een bouwfirma bouwt een huis. Jij moet nog steeds bepalen welk huis je wil.
Alsook de electrische aansluiting.
En ik begrijp dat je een leek kan zijn, maar je bouwt wel een huis he.
Er zijn er die meer specificaties etc gaan opzoeken als ze een gsm aankopen
inderdaad

je hebt een werkende aansluiting gekregen voor het gene je nodig had

je kan niet in de toekomst gaan kijken en alles nu al voorzien

mss wil je binnen 5 jaar een zwembad zetten verwarmd op gas
en heb je daar een zwaardere gasaansluiting voor nodig
die kun je moeilijk gaan voorzien al
of
qua elek 3 f voorzien
welk vermogen moet er dan voorzien worden om toekomstproof te zijn 3f 20A of 32 A of ineens 80A
want mss heb je binnen 4 jaar 3 tesla s staan
Ja dat is ook waar je kan niet op alles voorzien zijn. En niemand zag Oekraïne vs Rusland aankomen in 2019.

Een bouwfirma bouwt een huis. Jij moet nog steeds bepalen welk huis je wil.
Alsook de electrische aansluiting.
En ik begrijp dat je een leek kan zijn, maar je bouwt wel een huis he.
Er zijn er die meer specificaties etc gaan opzoeken als ze een gsm aankopen
Als je jezelf al niet wil laten bijstaan door een deskundige architect bij de grootste investering van je leven ??
Die architect heeft ons bijgestaan. De opvolging was voor de Sod. Dat maakte een prijs van 7k ipv 25k…

Nog zo iets misleidends of toch hoe men het definieert. Men zou veel beter naar het S-peil kijken. Op deze manier kan je bv. 100000 kwh per jaar verbruiken, zoveel PV laten leggen dat je 100000 kwh per jaar produceert en zo je verbruik compenseert en zo heb je toch een BEN-woning.

Nog zo iets misleidends of toch hoe men het definieert. Men zou veel beter naar het S-peil kijken. Op deze manier kan je bv. 100000 kwh per jaar verbruiken, zoveel PV laten leggen dat je 100000 kwh per jaar produceert en zo je verbruik compenseert en zo heb je toch een BEN-woning.
Er was een tijd dat er nog geen S-peil was... Toen kon je naar E = 0 gaan met amper isolatie in de muur.

De groene commercie...

Inderdaad en dat stelde ook niet zoveel voor. Je kunt en dat kan je nog, isoleren tot een halve meter en nog amper voldoen...
Hoe je daar dan in slaagt, geen idee want dat was echt wel weinig ambitieus. o_O
Een halve meter isolatie weinig ambitieus?
Neenee, hoe je zelfs daarmee soms amper voldeed aan het K-peil.
Kwam zo uit de EPB software. Niet met een halve meter. Hetgeen ik wil zeggen is dat er steeds teveel aandacht is geschonken aan technieken (vooral zichtbaar na de stop op subsidies van zonnepanelen). Ipv in te zetten op een doordacht ontwerp waar er aandacht wordt gegeven aan het beperken van energieverbruik wordt er meestal enkel aandacht geschonken aan de groene opwekking van energie en niet naar de beperking.

De groene commercie… een goeie naam.

Kwam zo uit de EPB software. Niet met een halve meter. Hetgeen ik wil zeggen is dat er steeds teveel aandacht is geschonken aan technieken (vooral zichtbaar na de stop op subsidies van zonnepanelen). Ipv in te zetten op een doordacht ontwerp waar er aandacht wordt gegeven aan het beperken van energieverbruik wordt er meestal enkel aandacht geschonken aan de groene opwekking van energie en niet naar de beperking.
Inderdaad. Men spreekt altijd van energieneutraal en men maakt daar direct van energiezuinig, maar mijn voorbeeld met die absurd hoge verbruikscijfers moet net aantonen dat men dan nog energieNEUTRAAL is, maar je kan toch moeilijk gaan beweren dat je daarmee ook energieZUINIG bent.

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Men spreekt altijd van energieneutraal en men maakt daar direct van energiezuinig, maar mijn voorbeeld met die absurd hoge verbruikscijfers moet net aantonen dat men dan nog energieNEUTRAAL is, maar je kan toch moeilijk gaan beweren dat je daarmee ook energieZUINIG bent.
Ik heb niet alleen mijn bedenkingen met zuinig maar ook met neutraal.

Het arrest van de terugdraaiende teller is hiervan het mooieste voorbeeld. Je bent niet neutraal als je zonnepanelen je verbruik dekken. Je bent neutraal als je aansluiting naar het grid kan worden verwijderd!

Slechts dan kan je het totaal geïnstalleerd vermogen van onze centrales gaan verlagen.

We zijn echter volledig aan het ontsporen van het onderwerp.

Ik heb niet alleen mijn bedenkingen met zuinig maar ook met neutraal.

Het arrest van de terugdraaiende teller is hiervan het mooieste voorbeeld. Je bent niet neutraal als je zonnepanelen je verbruik dekken. Je bent neutraal als je aansluiting naar het grid kan worden verwijderd!

Slechts dan kan je het totaal geïnstalleerd vermogen van onze centrales gaan verlagen.

We zijn echter volledig aan het ontsporen van het onderwerp.
Off grind, vergeet dan alle huizen met WP maar

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan