• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

monofase naar driefase aansluiting ivm aanschaf EV

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Berichten
339
Waarderingsscore
85
Punten
28
Hoi iedereen!

Wij hebben een huis gebouwd in 2020. We wonen er nu bijna 2 jaar. We hebben gebouwd met een aannemer die sleutel op de deur woningen zet. We hebben met een eigen plan kunnen werken en 100% ons goesting kunnen doen maar we hingen aan hen vast omwille van de bouwgrond die we niet los konden kopen.

Nu ben ik aan het kijken om een volledig elektrische wagen aan te schaffen. Ik ben een volledige noob op vlak van elektriciteit en ook totaal onbekend in de wereld van de EV's. Na wat opzoekwerk ivm laadpaal las ik dat je beter beschikt over een 3 fase aansluiting thuis. Natuurlijk bij het opzoeken van de keuring van onze installatie staat daar monofase. Beetje jammer bij een nieuwe woning dat ze ons dat niet gevraagd hebben. Ik ken er niets van en heb er toen ook niet bij stilgestaan.

Kortom ik zit nu met een vrij splinternieuwe installatie die eigenlijk al verouderd is met die monofase. We hebben bij ons thuis dus blijkbaar monofase 230 V met max 40A. (zie detail in bijlage) Ik weet allemaal niet wat het wil zeggen, ik zie enkel monofase.
Mijn vraag is nu als ik nu moet kijken voor zo'n laadpaal, moet ik dan kijken voor een 3 fase aansluiting upgrade? Ik las dat je dat kan aanvragen bij fluvius.

Mijn vraag nu ook is, de tuinaanleg is volledig al gedaan incl oprit. Moet men de oprit openbreken voor 3 fase? En wat moet de elektricien concreet binnen doen? Moeten er daarvoor grote werken gebeuren? In de zin van boren, uitbreken? Er zijn ook al maatkasten gemaakt rond de teller en aansluitend op de andere muur ter waarde van 12.000 EUR. Heeft dat ook een impact op mijn kasten die op de mm passen rond die teller? Op die manier ben ik hier nu dus wel een beetje aan het panikeren dat alle werken al gedaan zijn en ik nu met 3 fase moet afkomen. Ik had daar totaal geen weet van omdat ik tot 4 jaar terug bij het maken van de plannen totaal niet bezig was met elektrische wagens en daar ook niet bij stil stond helaas... Kortom wat is de impact van het omzetten van monofase naar driefase qua werken in en rond de woning? Dat kan ik namelijk nergens vinden op internet.

Er is wel een wachtbuis voor de laadpaal voorzien buiten op de locatie waar de paal zou moeten komen...

PS: Belangrijke extra info nog, ik werk in de week permanent van thuis. (mijn vrouw ook op één dag na) Ik heb 12 zonnepanelen en kan dus altijd overdag laden. Ik leg quasi enkel grotere afstanden af met de wagen in het weekend. Dan spreek ik over 150 km per dag max in totaal. Verder rijden wij quasi niet. In de week moet ik enkel ons kind naar de creche rijden. EN als ik al in de week een werkverplaatsing zou moeten doen dan is dat max 70 km op een dag. We hebben nog een 2de kleine wagen op diesel die nog jaren zou moeten dienen. Nu zou ik een dieselwagen met 310.000 km op de teller willen vervangen naar een 100% EV.

Alvast bedankt voor de hulp!



IMG_0645.PNG
 
Je bent al aan het panikeren terwijl je niet eens weet wat er nodig is, voor die paar km die jullie rijden kun je prima op mono fase laden hoor, dat is zelfs beter, omdat je batterij dan rustig laad en je niet teveel naar het capaciteitstarief hoeft te kijken.
 
Ja dat wordt alles openbreken :)

Geen paniek. Er ligt driefase tot in je meterkast, daar heeft Fluvius jou een fase toebedeelt. Het omzetten naar een driefase net is dus voor Fluvius enkel de beveiliging vervangen.

Wat wel een dingetje is, is dat je bord volledig bedraad is op monofase er is dus nergens een verdeling gedaan over de fases. Als je nu deze wijziging gaat doorvoeren zal je differentieel moeten worden gewijzigd en eigenlijk best de bedrading van je bord.

Het voordeel van 3-fase is dat je wagen sneller wordt geladen omdat er meer vermogen beschikbaar is. Het wordt een afweging die enkel jij kunt maken of je dit belangrijk vindt of niet.
 
Het is niet omdat je momenteel een monofasige aansluiting hebt, dat deze verouderd is.
In het overgrote deel van alle residentiële woningen is een monofasige aansluiting meer dan voldoende.

De kans is groot dat er al een driefasig net (3x400+N) binnenkomt in jouw teller, maar dat deze in de teller is afgezekerd naar monofasig.
Ik gok dat de kabel die van straat komt (omdat het over nieuwbouw gaat) een EXVB 4x10 (4 aders met doorsnede 10mm) en dus geschikt om een driefasig net mee aan te sluiten.
Dan moet er helemaal niets open gebroken worden.

In het bord zelf zullen de differentieels moeten vervangen worden naar een 4 polig model, en zal de interne bekabeling voor de verdeling naar alle automaten moeten aangepast worden.
Dit zijn geen ingrijpende werken, eerder kleine aanpassingen.
 
Een monofase 40A is de standaard aansluiting voor een huis, ook op vandaag nog.
Een EV (de meeste toch) kan laden op mono 7kW (dat is 32A) en daarvoor heb jij dus voldoende met jouw huidige aansluiting.
7kW komt bij zowat alle merken neer op 3u laden voor 100km.
Op 3F wordt dat 11kW (2u voor 100km). Ben je een zuinige chauffeur dan wordt het voor allebei evenredig minder lang uiteraard.
Er komen ook auto’s die 22kW zullen kunnen laden. Dat zal initieel enkel op de topmodellen zijn

Als je wil laten omschakelen naar 3F dan krijg je meteen digitale meter (mocht dat nog niet zo zijn). In combinatie met PV wil je dat misschien nog even uitstellen.

Heb je een digitale teller, dan betaal je voor piekverbruik. Hoe hoger het piekverbruik, hoe meer je betaalt (reken op 50€ per jaar per kW). Normaal piekverbruik ligt rond 4 a 5kW. Als je jouw EV oplaadt aan 7kW, dan betaal je voor een piek van 7kW. Doe je dat aan 11kW dan betaal je voor 11kW. Kan je daar een deel van uit de PV halen, dan bespaar je daar natuurlijk op.
Wel opletten: als de omvormer van de PV bvb 3500W is, dan kan die maar 3500W leveren. De andere 3500W (of zelfs 6500W bij 11kW laden) moet dus uit het net komen en wordt hoedanook bij de piek gerekend die de rest van het huis al gebruikt (bvb voor koken of droogkast,…).

En nog een laatste bedenking: het is niet gezegd dat er 3x400V+N in de straat ligt. Kan evengoed 3x230V zijn. Op 3x230V kan je toch maar mono 7kW laden. Dat heeft dus geen nut voor een EV (behalve enkele Tesla modellen).

Het kan dus in jouw geval evengoed nuttig zijn om de laadpaal te beperken tot wat uit de PV komt.
In mono kan je dat heel sterk beperken, in 3F is dat heel wat minder.
Ik dacht dat het minimum laden 4A per fase is. Bij mono is dat dus veel minder W dan bij 3F. En als de omvormer niet genoeg levert om 3x 4A te compenseren, dan haal je van het net. 1x 4A is een heel stuk haalbaarder voor de PV gedurende een heel groot deel van het jaar.
Via een energiemeter aan de ingang van het elektriciteitsbord kan de laadpaal intelligent harder of zachter laden, maar nooit minder dan het minimum wat de wagen toelaat.
4A bij 230V is maar 1000W. Dan duurt het 20u voor 1000km. Maar dat is voor jou geen probleem want je hebt een week tijd.
Uiteraard kan je ook kiezen om meer dan 4A te laden hé.
 
Het is niet omdat je momenteel een monofasige aansluiting hebt, dat deze verouderd is.
In het overgrote deel van alle residentiële woningen is een monofasige aansluiting meer dan voldoende.

De kans is groot dat er al een driefasig net (3x400+N) binnenkomt in jouw teller, maar dat deze in de teller is afgezekerd naar monofasig.
Ik gok dat de kabel die van straat komt (omdat het over nieuwbouw gaat) een EXVB 4x10 (4 aders met doorsnede 10mm) en dus geschikt om een driefasig net mee aan te sluiten.
Dan moet er helemaal niets open gebroken worden.

In het bord zelf zullen de differentieels moeten vervangen worden naar een 4 polig model, en zal de interne bekabeling voor de verdeling naar alle automaten moeten aangepast worden.
Dit zijn geen ingrijpende werken, eerder kleine aanpassingen.
Dus dan moeten ze enkel op het bord wat kabels en zekeringen ofzo vervangen ? Ik heb momenteel al een digitale teller.
 
De differentieels (dat ziet er bijna hetzelfde uit als een automaat, maar er staat ook nog een test knop op) moeten vervangen worden door een 4 polig model, alle andere automaten moeten niet vervangen worden.
De bedrading die zorgt voor de verdeling naar je automaten moet veranderd worden (dus niet de vertrekkende draden van je automaat).
Ik kan het niet zien op je foto, maar er zal hoogstwaarschijnlijk wel een verdeelkam gebruikt zijn.
En het kan zijn dat de bedrading tussen de teller en je bord ook zal moeten aangepast worden, maar dit is iets voor Fluvius want daarvoor moet de teller open gedaan worden, en jij mag dat niet. De kabel zelf zal je wel moeten voorzien.

Dit zijn allemaal zaken waar een elektricien wel weg mee weet.
 
De differentieels (dat ziet er bijna hetzelfde uit als een automaat, maar er staat ook nog een test knop op) moeten vervangen worden door een 4 polig model, alle andere automaten moeten niet vervangen worden.
De bedrading die zorgt voor de verdeling naar je automaten moet veranderd worden (dus niet de vertrekkende draden van je automaat).
Ik kan het niet zien op je foto, maar er zal hoogstwaarschijnlijk wel een verdeelkam gebruikt zijn.
En het kan zijn dat de bedrading tussen de teller en je bord ook zal moeten aangepast worden, maar dit is iets voor Fluvius want daarvoor moet de teller open gedaan worden, en jij mag dat niet. De kabel zelf zal je wel moeten voorzien.

Dit zijn allemaal zaken waar een elektricien wel weg mee weet.
Oké bedankt voor de info, niets onoverkomelijk dus. Zal me nu eens informeren of die 3 fase werkelijk nodig is. Want op de site van fluvius zelf staat dat bij een 100 km per dag je zelfs volgens hen niet moet upgraden. Wij komen met moeite aan 50 km per 3 dagen. Dus zal miss gewoon via de mono weg geen probleem zijn.
 
Wij komen met moeite aan 50 km per 3 dagen. Dus zal miss gewoon via de mono weg geen probleem zijn.
Dat schrijven wij toch ook allemaal.
 
Er moet ook plaats zijn in de verdeelkast voor een extra diff en automaat voor de laadpaal natuurlijk.
Bij mono is dat 4 modules (2x2) bij 3F is dat 8 modules+ 2 extra voor een grotere hoofddiff. Als er geen plaats is dan zet men een extra kastje tegen de hoofdverdeelkast.
Als de maatkasten daar erg strak rond gemaakt zijn kan dat wel eens een probleem worden.
 
Er moet ook plaats zijn in de verdeelkast voor een extra diff en automaat voor de laadpaal natuurlijk.
Bij mono is dat 4 modules (2x2) bij 3F is dat 8 modules+ 2 extra voor een grotere hoofddiff. Als er geen plaats is dan zet men een extra kastje tegen de hoofdverdeelkast.
Als de maatkasten daar erg strak rond gemaakt zijn kan dat wel eens een probleem worden.
CE1A17BC-2BD9-488C-8DB9-E78051CF0490.jpeg
de kast zit voor die ruimte van vlak aan het hout links tot aan de muur rechts. Maar ik veronderstel dat ze dit dan nog op die plank kunnen plaatsen zeker? Dit is dus een foto van voor de kasten.
 
Er moet ook plaats zijn in de verdeelkast voor een extra diff en automaat voor de laadpaal natuurlijk.
Bij mono is dat 4 modules (2x2) bij 3F is dat 8 modules+ 2 extra voor een grotere hoofddiff. Als er geen plaats is dan zet men een extra kastje tegen de hoofdverdeelkast.
Als de maatkasten daar erg strak rond gemaakt zijn kan dat wel eens een probleem worden.
Bekijk bijlage 89067
de kast zit voor die ruimte van vlak aan het hout links tot aan de muur rechts. Maar ik veronderstel dat ze dit dan nog op die plank kunnen plaatsen zeker? Dit is dus een foto van voor de kasten.
maak eens een foto met kast


offtopic

gasaansluiting gemaakt door onderaannemer vermoed ik
ze waren weer allergisch aan beugeltjes ??
 
Er moet ook plaats zijn in de verdeelkast voor een extra diff en automaat voor de laadpaal natuurlijk.
Bij mono is dat 4 modules (2x2) bij 3F is dat 8 modules+ 2 extra voor een grotere hoofddiff. Als er geen plaats is dan zet men een extra kastje tegen de hoofdverdeelkast.
Als de maatkasten daar erg strak rond gemaakt zijn kan dat wel eens een probleem worden.
Laadpaal is meestal niet nodig, ik gebruik een gewoon buitenstopcontact onder de carport en werkt perfect
 
Als ik goed kijk zie ik nog redelijk wat afdekstrips in het bord zitten, plaats genoeg dus.
 
Even off-topic: ik lees op BF dikwijls 3x220V, eigenlijk veel te dikwijls als ik verwacht. Zijn er dan nog zoveel achtergestelde regio's in Vlaanderen :LOL::LOL::LOL::LOL:.

On topic: ik probeer dieje mens dat wat simpel uit te leggen en dan beginnen we dieje met technische termen rond de oren te gooien :cool:
 
achtergestelde regio's
Alle oude kernen van steden en gemeenten.
Vooral verkavelingen en meer landelijke regio’s hebben 3N400.

Maar daar wordt aan gewerkt. Hier bij ons zijn ze samen met Proximus glasvezel en nieuw net aan het leggen. Wij hebben nu beide in de straat.
 
achtergestelde regio's
Alle oude kernen van steden en gemeenten.
Vooral verkavelingen en meer landelijke regio’s hebben 3N400.

Maar daar wordt aan gewerkt. Hier bij ons zijn ze samen met Proximus glasvezel en nieuw net aan het leggen. Wij hebben nu beide in de straat.
Dan zeggen ze iets van "de Limburg" ik woon aan een kleine gemeenteweg in het noorden van Limburg die al sinds jaar en dag (op geopunt kan je in de tijd terug gaan) bestaat en wij hebben hier altijd al 230/400V gehad. Ik wist in oude arbeiderswijken in het Antwerpse dat daar wel 3x220V voorkwam, dat werd ons als jeugdige tiener tijdens de lessen theorie elektriciteit verteld, en dat is ook al weer even geleden :cool:
 
Met 20km per dag heb je geen laadpaal nodig. Gewoon stopcontact. Duurt wat langer, maar je hebt tijd. Is beter voor de batterij ook. Voel maar eens aan een gsm die "turbo charged" tov dat die aan een trage lader hangt. Tempverschil is groot
 
Met 20km per dag heb je geen laadpaal nodig. Gewoon stopcontact. Duurt wat langer, maar je hebt tijd. Is beter voor de batterij ook. Voel maar eens aan een gsm die "turbo charged" tov dat die aan een trage lader hangt. Tempverschil is groot
Inderdaad, temperatuur is een heel belangrijke factor bij de levensduur van een batterij.

Bij een Android-gsm kan je het "Snel opladen" uitzetten.
Apart voor mét of zonder draad.

Wanneer je bijna altijd draadloos oplaadt kan je het "Snel draadloos opladen" uitzetten.
En eventueel het laden met draad toch op snelladen en dat gebruiken als het eens rap moet gaan :)
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan