Hoi iedereen!
Wij hebben een huis gebouwd in 2020. We wonen er nu bijna 2 jaar. We hebben gebouwd met een aannemer die sleutel op de deur woningen zet. We hebben met een eigen plan kunnen werken en 100% ons goesting kunnen doen maar we hingen aan hen vast omwille van de bouwgrond die we niet los konden kopen.
Nu ben ik aan het kijken om een volledig elektrische wagen aan te schaffen. Ik ben een volledige noob op vlak van elektriciteit en ook totaal onbekend in de wereld van de EV's. Na wat opzoekwerk ivm laadpaal las ik dat je beter beschikt over een 3 fase aansluiting thuis. Natuurlijk bij het opzoeken van de keuring van onze installatie staat daar monofase. Beetje jammer bij een nieuwe woning dat ze ons dat niet gevraagd hebben. Ik ken er niets van en heb er toen ook niet bij stilgestaan.
Kortom ik zit nu met een vrij splinternieuwe installatie die eigenlijk al verouderd is met die monofase. We hebben bij ons thuis dus blijkbaar monofase 230 V met max 40A. (zie detail in bijlage) Ik weet allemaal niet wat het wil zeggen, ik zie enkel monofase.
Mijn vraag is nu als ik nu moet kijken voor zo'n laadpaal, moet ik dan kijken voor een 3 fase aansluiting upgrade? Ik las dat je dat kan aanvragen bij fluvius.
Mijn vraag nu ook is, de tuinaanleg is volledig al gedaan incl oprit. Moet men de oprit openbreken voor 3 fase? En wat moet de elektricien concreet binnen doen? Moeten er daarvoor grote werken gebeuren? In de zin van boren, uitbreken? Er zijn ook al maatkasten gemaakt rond de teller en aansluitend op de andere muur ter waarde van 12.000 EUR. Heeft dat ook een impact op mijn kasten die op de mm passen rond die teller? Op die manier ben ik hier nu dus wel een beetje aan het panikeren dat alle werken al gedaan zijn en ik nu met 3 fase moet afkomen. Ik had daar totaal geen weet van omdat ik tot 4 jaar terug bij het maken van de plannen totaal niet bezig was met elektrische wagens en daar ook niet bij stil stond helaas... Kortom wat is de impact van het omzetten van monofase naar driefase qua werken in en rond de woning? Dat kan ik namelijk nergens vinden op internet.
Er is wel een wachtbuis voor de laadpaal voorzien buiten op de locatie waar de paal zou moeten komen...
PS: Belangrijke extra info nog, ik werk in de week permanent van thuis. (mijn vrouw ook op één dag na) Ik heb 12 zonnepanelen en kan dus altijd overdag laden. Ik leg quasi enkel grotere afstanden af met de wagen in het weekend. Dan spreek ik over 150 km per dag max in totaal. Verder rijden wij quasi niet. In de week moet ik enkel ons kind naar de creche rijden. EN als ik al in de week een werkverplaatsing zou moeten doen dan is dat max 70 km op een dag. We hebben nog een 2de kleine wagen op diesel die nog jaren zou moeten dienen. Nu zou ik een dieselwagen met 310.000 km op de teller willen vervangen naar een 100% EV.
Alvast bedankt voor de hulp!

Wij hebben een huis gebouwd in 2020. We wonen er nu bijna 2 jaar. We hebben gebouwd met een aannemer die sleutel op de deur woningen zet. We hebben met een eigen plan kunnen werken en 100% ons goesting kunnen doen maar we hingen aan hen vast omwille van de bouwgrond die we niet los konden kopen.
Nu ben ik aan het kijken om een volledig elektrische wagen aan te schaffen. Ik ben een volledige noob op vlak van elektriciteit en ook totaal onbekend in de wereld van de EV's. Na wat opzoekwerk ivm laadpaal las ik dat je beter beschikt over een 3 fase aansluiting thuis. Natuurlijk bij het opzoeken van de keuring van onze installatie staat daar monofase. Beetje jammer bij een nieuwe woning dat ze ons dat niet gevraagd hebben. Ik ken er niets van en heb er toen ook niet bij stilgestaan.
Kortom ik zit nu met een vrij splinternieuwe installatie die eigenlijk al verouderd is met die monofase. We hebben bij ons thuis dus blijkbaar monofase 230 V met max 40A. (zie detail in bijlage) Ik weet allemaal niet wat het wil zeggen, ik zie enkel monofase.
Mijn vraag is nu als ik nu moet kijken voor zo'n laadpaal, moet ik dan kijken voor een 3 fase aansluiting upgrade? Ik las dat je dat kan aanvragen bij fluvius.
Mijn vraag nu ook is, de tuinaanleg is volledig al gedaan incl oprit. Moet men de oprit openbreken voor 3 fase? En wat moet de elektricien concreet binnen doen? Moeten er daarvoor grote werken gebeuren? In de zin van boren, uitbreken? Er zijn ook al maatkasten gemaakt rond de teller en aansluitend op de andere muur ter waarde van 12.000 EUR. Heeft dat ook een impact op mijn kasten die op de mm passen rond die teller? Op die manier ben ik hier nu dus wel een beetje aan het panikeren dat alle werken al gedaan zijn en ik nu met 3 fase moet afkomen. Ik had daar totaal geen weet van omdat ik tot 4 jaar terug bij het maken van de plannen totaal niet bezig was met elektrische wagens en daar ook niet bij stil stond helaas... Kortom wat is de impact van het omzetten van monofase naar driefase qua werken in en rond de woning? Dat kan ik namelijk nergens vinden op internet.
Er is wel een wachtbuis voor de laadpaal voorzien buiten op de locatie waar de paal zou moeten komen...
PS: Belangrijke extra info nog, ik werk in de week permanent van thuis. (mijn vrouw ook op één dag na) Ik heb 12 zonnepanelen en kan dus altijd overdag laden. Ik leg quasi enkel grotere afstanden af met de wagen in het weekend. Dan spreek ik over 150 km per dag max in totaal. Verder rijden wij quasi niet. In de week moet ik enkel ons kind naar de creche rijden. EN als ik al in de week een werkverplaatsing zou moeten doen dan is dat max 70 km op een dag. We hebben nog een 2de kleine wagen op diesel die nog jaren zou moeten dienen. Nu zou ik een dieselwagen met 310.000 km op de teller willen vervangen naar een 100% EV.
Alvast bedankt voor de hulp!
