• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Monofase aansluiting inductie kookplaat

Borre

Lid
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
110
Waarderingsscore
1
Punten
18
Voor het aansluiten van onze inductiekookplaat wil ik nog graag één ding dubbelchecken.



We hebben een monofase aansluiting (40A).

Naar de kookplaat is een 3G6 aansluiting voorzien afgezekerd met een 32A automaat. Deze 3G6 komt uit in een 'neus'.



De aansluitkabel bij de kookplaat is echter een 5G2.5



Wat is de beste oplossing?

- De bijgeleverde aansluitkabel gebruiken en de 3 stroomvoerende draden in de neus op de fase aansluiten. Het probleem dat ik hier zie is dat de N + aarding dan slechts sectie 2,5 hebben (hoewel dit tot de neus 6mm² is)

- Zelf een 3G6 aansluitkabel voorzien. Alle aders zijn dan 6mm² tot in de aansluitklem van het toestel.





De aansluitschemas kan je de handleiding terugvinden:

http://www.miele.be/be/nl/huishoud/diensten/manuals.aspx?product_type=KM%206118
 

Rosse

Nieuw Lid
Lid geworden
18 nov 2007
Berichten
88
Waarderingsscore
0
Punten
6
Uiteraard 3G6 voorzien. Da's toch maar een meterke ofzo, dat kost geen geld tov de kookplaat zelf, en ge zijt gerust.
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
@Borre:



Bij groot verbruikers heb ik een voorkeur om dit op 3F+N+PE te zetten dus 5G2.5 . De reden hiervoor is dat je uw elektriciteit netwerk minder gaat belasten en dus minder spanning schommelingen gaat veroorzaken wat bij sommige apparaten zoals computers met domme voedingen wel eens kunnen laten crashen :)



en het 2de punt is dat je minder dikke kabels nodig hebt natuurlijk.



Maar in sommige gevallen kan men niet anders dan monofase manier aan te sluiten.



Hiervoor moet je dus een 3G6 kabel gaan kopen als je die niet hebt.

Normaal gezien heb je zo een kasje in de muur met onderaan een gat, het deksel kan je er meestal afvijzen met een schroef aan elke kant.



Als het monofasig net is sluit je de kabels aan bij de juiste kleuren (Neuter = Blauw & Fase = rood/bruin/zwart & aarding = geelgroen).



Aan je kookfornuis achteraan zit meestal een plaatje dat je kan losvijzen (toch bij men siemens :) ). Als je dat open doet zou je normaal brugjes moeten zien steken.



Deze zet je zo zodat 1/2/3 aanmekaar aangesloten zijn (zie pagina 69 in je handleiding de onderste afbeelding)



en tussen 4/5 moet ook een brugje komen.



Als dit goed is aangesloten moet je enkel bij 4/5 de blauw aansluiten en bij 1/2/3 de rode of één van de andere kleuren(bruin/zwart). De aarding sluit je normaal op het 6 punt aan met een aarding symbool of PE op gemarkeerd.



stroom aan en het zou moeten werken :)



Succes alvast ;)
 

Borre

Lid
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
110
Waarderingsscore
1
Punten
18
Iemand een idee waar een soepele 3G6 te vinden is? (stuk van 1m is meer dan voldoende)
 

Borre

Lid
Lid geworden
7 dec 2007
Berichten
110
Waarderingsscore
1
Punten
18
Kabel gevonden.

Wat ik niet kan vinden is eindaderhulzen om op de flexibel te zetten.

Is dit trouwens mogelijk zonder de speciaal daarvoor voorziene krimptank?
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Borre wrote:
Kabel gevonden.

Wat ik niet kan vinden is eindaderhulzen om op de flexibel te zetten.

Is dit trouwens mogelijk zonder de speciaal daarvoor voorziene krimptank?

Zie eens op : http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=72763



Ik ga nog het stuk 3G6 soepele kabel halen. De aansluitingen zijn demonteerbaar op mijn kookplaat, dus de huidige 5G2.5 kan ik los schroeven.

Zetten ze die eindhulzen er bij de electrowinkel niet op als je het (eventueel op voorhand) vraagt ?
 
Lid geworden
21 sep 2009
Berichten
2.749
Waarderingsscore
7
Punten
0
Ik zie dat ik op bovenstaande link heb gezegd dat een 32A aansluitneus met een 40A automaat mag afgezekerd worden...

Gisteren zelf vernomen dat die logica niet klopt (viewtopic.php?f=35&t=76698) :?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan