Mondelinge prijsofferte = problemen

Mongo

Lid
Lid geworden
20 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hoi,

een aannemer is bij ons komen kijken om een prijs te maken en heeft zijn prijs doorgebeld. Hij zou geen computer hebben...

Is zo een mondelinge prijs om problemen vragen? In geval van onenigheid achteraf heeft er immers niemand een bewijs van de afspraken. Wie krijgt in zo een geval gelijk?

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
176
Punten
63
Als hij geen computer heeft kan hij het toch opsturen?

Ben er geen voortander van voor grote werken. Voor kleine werken heb ik het al wel gedaan en geen problemen gehad. Wel pas betalen na de werken (of enkel de materialen op voorhand)

Hoor eens rond bij enkele andere klanten wat hun ervaring was.

Risco voor de twee partijen he

Jorr

Nieuw Lid
Lid geworden
5 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bij de bouw lopen er al veel dingen mis die je niet verwacht had dus ik zou alle extra kopzorgen proberen te vermijden.

Ik had hetzelfde aan de hand. Heb zelf een document opgemaakt, hij heeft wat extra dingen aangevuld en dan beide ondertekend. Simpel.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
14
Punten
38
Doe ik enkel met aannemers waar ik al mee gewerkt heb, bv. loodgieter die hier al jaren over de vloer komt. Voor kleinere werken (bv. <1500 euro) zou ik het nog riskeren, maar voor grotere werken & bedragen wil ik toch goeie afspraken op papier zetten.

Goeie afspraken maken goeie vrienden. Heeft niks met vertrouwen of wantrouwen te maken, enkel dat je goeie vrienden wil blijven met de aannemer, tot en met de betaling :). Zoals gezegd, als de aannemer het niet op papier kan zetten, staat het u ook vrij om het zelf te doen en het dan nog beiden te ondertekenen... Indien de aannemer dat weigert, zou ik toch vragen waarom... en eens goed nadenken... en hem ook eens vragen hoe vaak hij dan al gekl**t geweest is ;).

Mongo

Lid
Lid geworden
20 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Zelf iets op papier zetten lijkt me inderdaad een goed advies. Ik denk niet dat hij daar een probleem mee zal hebben.

Thx!

vozzie

Lid
Lid geworden
19 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Een aannemer die beweert geen computer te hebben. Eerlijk gezegd gaan er bij mij dan al alarmbelletjes rinkelen. Hij kan geen offerte op papier zetten, hoe maakt hij dan zijn facturen?

Mongo

Lid
Lid geworden
20 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
vozzie;1925786 wrote:
Een aannemer die beweert geen computer te hebben. Eerlijk gezegd gaan er bij mij dan al alarmbelletjes rinkelen. Hij kan geen offerte op papier zetten, hoe maakt hij dan zijn facturen?

De archi had er al positieve ervaringen mee en ik vraag sowieso zelf ook altijd referenties op. Hij zal de info voor facturatie aan een boekhouder doorgeven zeker?

G

Guest

Guest
Zorg voor een prijsofferte op papier en kijk ze maar goed na.En zorg dat alles(eenheidsprijzen) op de offerte staan. Ik heb de fout gemaakt om de installateur van mijn nieuwe cv ketel te vertrouwen en ben nu gejost. En vraag voor de werken ook maar een detail factuur.Gelijk dat ze zeggen, goede afspraken maken goede vrienden.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
vozzie;1925786 wrote:

Och sommige kennen en gebruiken nog een ouderwets typmachine.

Zoéén waar het lint ( en niet dat van W8.1 !) verstrengeld geraakt tussen de aanslagbalken en waar het potje tippex naast het toestel stond.

luk

( en na voel ik me echt ouder geworden)

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0
Mak een geschreven bestelling , met vermelding van zijn mondelinge prijsafspraak en omschrijving van de werken.

Verstuur deze aangetekend naar de aannemer en electronisch naar je architect ...

k.b.

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
161
Punten
63
Mongo;1925688 wrote:
Hoi,

een aannemer is bij ons komen kijken om een prijs te maken en heeft zijn prijs doorgebeld. Hij zou geen computer hebben...

En ook geen papier, balpen en een postzegel? :roll:

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik ken zo nog een paar eenmanszaken die zo werken.

Bij éne mag je 100% zeker zijn dat hij een man van zijn woord is, bij een andere ben je gegarandeerd gerold achteraf.

Van mij moet een offerte niet op een computer gemaakt zijn, zelfs geen typmachine.

Maar niks op papier is geen opdracht. Of het moest om een klein duidelijk werk gaan. En dan nog.

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mij is er ene voor een paar 1000 den euro een werk komen doen, na een mondelinge "raming"

Als ik dat eerst op papier moet zetten, moet alles wat gij gezegd hebt er ook op komen, en zijn we minstens nen dag verder. Dat kost u dan 1000 euro extra, en voor zo'n werkskes is dat toch nooit juist, dat zie ik zo al, dus moet ik er al minstens 1000 euro extra bijtellen om zeker te zijn.

Ge moogt gerust zijn, ik werk in deze regio voor iedereen aan dezelfde prijs. Dat had ik van anderen al gehoord, is ook zo.

Werk is uitgevoerd, en betaald, alles in orde. volgende keer weer.

Lid geworden
28 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij alle gesprekken waar het over prijzen en afspraken gaat zo'n ding in uw borstzak duwen: penrecorderpro.com . Mp3 op uw pc zetten in dezelfde folder als offertes etc en verder gewoon behandelen als offerte. Kan ook nog achteraf - als ge hem ziet zegt ge 'ik ben zo slecht in dingen onthouden, hoeveel was het ook alweer voor dat en dat werk te doen'. Dan zegt hij 'x euro' en voila.

Het probleem zal hem meer zitten in de duidelijke omschrijving van de werkzaamheden en de juiste prijs als er geen precies getal genoemd wordt.

Dat gezegd zijnde, iemand die zich niet schriftelijk wil committeren aan een prijs - tja. Zelfs de meest old school mensen waar ik ooit mee gewerkt heb schreven wel op een bladje uit een a5 schriftje 'datum, offerte voor joske, betreft werk xyz, voor een totaalprijs van x euro excl btw'.

Wat betreft bewijs is het uitgangspunt 'wie stelt moet bewijzen' dus ik snap niet goed dat een aannemer zo'n risico wil nemen voor het geval een klant niet betaalt...

julien

Gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
161
Punten
63
Misschien eerst eens vermelden over welk type werk het gaat en over welk bedrag ongeveer.

Dit weekend is er ook een aannemer gepasseerd die al eens een werkske heeft uitgevoerd en nu terug prijs maakte. Hij is een pintje komen drinken en heeft gezegd dat het ongeveer €1.100 zal zijn. Bij hem heb ik daar genoeg aan. Hij heeft de vorige keer goed werk geleverd en correct aangerekend, ik ga ervan uit dat dit nu terug zo zal zijn.

Ik begrijp heel goed dat hij geen vaste prijs wil geven, 't is een moeilijk in te schatten werk. Als ik een vaste prijs zou eisen weet ik zeker dat ik te veel zal betalen.

Bovenaan