• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Mollen

Svh86

Nieuw Lid
Lid geworden
21 jun 2020
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
6
In onze tuin zitten we met één of meerdere mollen. Desondanks ik niet iets heb tegen een mol an sich zijn 7 molshopen op één nacht toch wel wat teveel vh goede. Nu heb ik gezocht naar verjagers maar blijf ik zeer tegenstrijdige informatie vinden online.
een klem willen we dan weer vermijden daar we dit barbaars vinden en de molshopen in de natuur vh beestje zit, toch lijkt een leven met de mol ook geen optie?

nu heb ik ook gezien dat er verjagers zijn die een trilling produceren, wat zijn de ervaringen hiermee? De pieptoon trillers willen we dan weer vermijden owv de aanwezigheid van de hond des huizes.
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Als je die vangt komt er veel kans een andere.

Vroeger werden er wel eens stokjes met een plastic fles overgezet. Al zijn oude methoden vaak goed, denk niet dat deze daar bij hoort. Immens respect voor die beestjes als je ziet wat die kunnen.

Mee leren leven, even vloeken als je de hopen ziet en goed uitspreiden om weg te werken. Gaat waarschijnlijk het minst frustraties opleveren.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Wij gebruiken zo’n triller die je in de rond steekt. Dat lijkt wel redelijk te werken. Maar duurt wel even voor de mol echt wat afstand heeft genomen.
men je moet goed de instructies volgen.
 

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Hier hebben we 2 katten.
Die hebben het voorbije half jaar, 2 mollen gevangen.
Moest van mij niet maar ben er ook niet rouwig om. Grond is 3-4 jaar geleden gediepspit dus nog gangvrij.
 

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
een eewenoud probleem dat je moet leren mee leven. zie het als een complement dat er veel bodemleven in je tuin is.
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
je hebt van die korrels waar je ze ook wel wat mee kan verjagen, of eerder gezegd : naar een bepaalde richting toe jagen als je die wat strategisch in hun hoopjes doet , maar na verloop van tijd komen ze toch terug, dus dat moet je dan periodiek herhalen ...

Eigenlijk is een molshoopje of enkele molshoopjes niet zo erg. verdeel de grond wat heen en weer en je ziet er later niet veel meer van.

Een paar jaar geleden heb ik helaas ook wel even moeten ingrijpen, vermoedelijk een nest ofzo.
Maar na een paar maanden 'hun te laten doen', had ik gewoon geen gras meer, hier en daar wat sprietjes, de rest waren allemaal aardeplekken.
In een zomer , waar er dan ook een zwembad buitenstaat, men ook wel wat op de blote voeten loopt, was dat wel minder aangenaam.....

Als je je natuurlijk stoort aan :
- Jamaar mijn gras ziet er niet meer mooi gelijk en strak uit
- Jamaar dat zorgt voor ondergrondse gangen en dat doet mijn grond inzakken die ik perfect genivelleerd wil hebben
- Het zwart hoopje aarde is not done in het mooie strakke grasplein

Heb ik eigenlijk alleen maar als aanbeveling :
accepteer de natuur zoals deze is , of doe zoals sommigen : leg heel uit tuin vol stablisé en rol er kunstgrastapijten op uit (dat laatste is eigenlijk sarcastisch....?)
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Als je geen molhopen wil is imo een goede mollenklem de enige doeltreffende oplossing.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.017
Waarderingsscore
1.934
Punten
113
Als je geen molhopen wil is imo een goede mollenklem de enige doeltreffende oplossing.
Of zoas hierboven reeds aangegeven : EEN KAT
PS ; Waar woon je ergens ? Misschien wil die van ons wel effe een weekje op vakantie komen :love: al kan ik niet garanderen dat ze tijdens de verlofperiode ook wil werken.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik laat die gangen en hoopjes maken, leven en laten leven. Dat stoort me niet echt.
Af en toe stap ik dat opnieuw plat en zaai ik wat nieuw gras.

Maar dat sporadisch uitzicht van een pattattenveld, dat moet ik wel dikwijls aanhoren tijdens familiefeestjes.
Dan lijkt héél m'n familie wel een bende zotten die met een spade persé een mol willen onthoofden. :unsure:
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Wegjagen is geen oplossing
al je buren doen dit binnenkort dan ook
 

Svh86

Nieuw Lid
Lid geworden
21 jun 2020
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij gebruiken zo’n triller die je in de rond steekt. Dat lijkt wel redelijk te werken. Maar duurt wel even voor de mol echt wat afstand heeft genomen.
men je moet goed de instructies volgen.
Welke triller gebruik je juist, als ik vragen mag?
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Van BSI , met 4 van die dikke batterijen er in.
 

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Berichten
205
Waarderingsscore
129
Punten
43
Niet fijn, wel goedkoop. Zo’n 20 jaar geleden lukte het 1 klant ze af te schrikken door de hopen regelmatig te vullen met zwaar vervuilde kattenbakvulling. De overlast werd aanvaardbaar.
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik heb de mol hier weg gekregen met zo trildingskes.
Nadeel, ik heb er een (of meerdere) woelmuizen voor in de plaats gekregen die imuun is (zijn) voor die dingen. :mad:
Dan liever ne mol...
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ik heb de mol hier weg gekregen met zo trildingskes.
Nadeel, ik heb er een (of meerdere) woelmuizen voor in de plaats gekregen die imuun is (zijn) voor die dingen. :mad:
Dan liever ne mol...
De mol die ik nu heb lijkt er gewoon mee te lachen. Die gaat juist precies bij die triller tunnels maken ?
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Ik maak zijn hoop vrij en steek er een stok in. Elke dag is gaan zien want hij duwt dat weer toe... gewoon weer openmaken. Soms eens emmer water in gieten. Helpt voor mij...

Of er is snachts een kat gepasseerd. Er zitten er hier wel veel.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan