• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Mogelijkheid om huidige installatie om te bouwen naar hybride systeem

Lid geworden
25 nov 2022
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allen,

Situatie is als volgt:
- Vloerverwarming op gelijksvloers (Keuken, living, burau, etc...)
- Radiatoren op 1e verdieping (slaapkamers + badkamers)

Installatie:
- Combiketel Vaillant (VCW 296)
- pompgroep gemengd voor vvw (vaillant)
- pompgroep ongemengd voor radiatoren (vaillant)
- collector + evenwichtsfles Vaillant WH35 voor de twee pompgroepen
- Thermostaat op gelijksvloers ( Vaillant VCR700)
- Thermostaat in een badkamer op 1e verdieping (vaillant VR91)
- Module voor aansturen van de pompgroepen (vaillant VR70)


De huidige CV installatie is nog niet aan vervanging toe. Maar mogelijks wordt het in een verdere toekomst interessant om een lucht-water warmtepomp bij te plaatsen die zou kunnen samenwerken met mijn huidige installatie.

--> Zou dit op een economisch interessante manier mogelijk zijn, zodat ik de huidige pompgroepen, thermostaten, combi-ketel, etc... verder kan blijven gebruiken en dus niet de hele installatie moet gaan aanpassen?

Zodat:
- warmtepomp temperatuur voorziet op lage temperatuur (35 graden) voor de vloerverwarming. Combiketel springt bij wanneer de warmtepomp er niet raakt of wanneer het economisch interessanter is (bv wegens lagere gasprijzen t.o.v. elektriciteitsprijs, of wanneer de buitentemperatuur te laag is en de warmtepomp een slechte efficiëntie heeft).
- Combiketel regelt sanitair warm water en voedt de radiatoren boven op temperatuur.

Alvast bedankt voor jullie reactie en advies.
 

pieterve

Nieuw Lid
Lid geworden
24 mrt 2019
Berichten
79
Waarderingsscore
6
Punten
8
Dit kan maar is prijzig. Reken op 15k voor de warmtepomp met boiler en buffervat.
Een goede sturing is belangrijk!
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
En waarom niet integraal vervangen door WP?
… binnen x jaar
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
En waarom niet integraal vervangen door WP?
… binnen x jaar
Omdat de meeste mensen opzoek zijn naar de meeste speciale oplossing omdat ze waarschijnlijk niet overtuigd zijn van nieuwe technieken (een WP is helemaal niet nieuw maar kom) en graag een backup hebben. Zelfde verhaal van indertijd de opkomst van de auto, laat ons nog een paard en span houden voor het geval dat rare ding niet werkt :cool:.

Maar he ik kan me vergissen :LOL:
 
Lid geworden
25 nov 2022
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
En waarom niet integraal vervangen door WP?
… binnen x jaar

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid wanneer de combiketel aan vervanging toe is. Maar, als er warmte wordt gevraagd zowel benden (vvw) als de badkamers boven via de radiatoren, betekent dit dan niet dat de warmtepomp de hoogst gevraagde aanvoertemperatuur moet aanleveren (zoals de combi-ketel nu doet) ? Wat betekent dat er eigenlijk wordt verwarmd aan een slechter rendement dan nodig is, zeker aangezien deze temperatuur voor de vloerverwarming niet nodig is en daar het meeste vermogen naar toe zal gaan. Of zie ik de werking van zo'n systeem verkeerd?

Alvast bedankt voor de feedback
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
En waarom niet integraal vervangen door WP?
… binnen x jaar

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid wanneer de combiketel aan vervanging toe is. Maar, als er warmte wordt gevraagd zowel benden (vvw) als de badkamers boven via de radiatoren, betekent dit dan niet dat de warmtepomp de hoogst gevraagde aanvoertemperatuur moet aanleveren (zoals de combi-ketel nu doet) ? Wat betekent dat er eigenlijk wordt verwarmd aan een slechter rendement dan nodig is, zeker aangezien deze temperatuur voor de vloerverwarming niet nodig is en daar het meeste vermogen naar toe zal gaan. Of zie ik de werking van zo'n systeem verkeerd?

Alvast bedankt voor de feedback
Dus je gaat met een wp voor je vloerverwarming en met gedateerde techniek je radiatoren verwarmen.

Ga voor 1 WP en vervang je radiatoren door ventilo's dan heb je altijd laag temperatuur. Tevens gaat dit goedkoper uitkomen.
 
Lid geworden
25 nov 2022
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dus je gaat met een wp voor je vloerverwarming en met gedateerde techniek je radiatoren verwarmen.

Ga voor 1 WP en vervang je radiatoren door ventilo's dan heb je altijd laag temperatuur. Tevens gaat dit goedkoper uitkomen.

Momenteel bleef ik inderdaad wat vasthangen aan de huidige afgiftesystemen op de bovenverdieping. Dus als die ventilo's geïnstalleerd worden ipv de radiatoren dan kan er efficiënt met de WP worden verwarmd over het hele huis.

Hoe wordt sanitair warmwater dan geregeld? De warmtepomp verwarmt de boiler via een ingebouwde warmtewisselaar. Dan geraakt het water in de wisselaar tot een 35-tal graden neem ik aan ? Wordt het boilervat dan elektrisch bijverwarmd zoals met een eletkrische boiler tot 55/60 graden? Of is het in principe een hoge-temperatuur warmtepomp die bv 55/60 graden kan geven tot de boiler op temperatuur is, en dan 35 graden wanneer er gewone CV warmtevraag is?

Optie twee lijkt me efficiënter. Als de aanvoer tijdelijk 55/60 graden is, dan moet dit worden bijgemengd voor de VVW en de ventilo's (alhoewel voor de ventilo's een hogere aanvoertemperatuur mogelijks geen probleem is (?)). Dus dan kan ik in principe de bestaande pompgroepen gebruiken. Waarbij de gemengde pompgroep dan meer mengt wanneer de aanvoer 55/60 graden is, en niet mengt wanneer de aanvoer 35 graden is. Nu, mogelijks komt dit geval van hoge aanvoer voor CV nooit voor als er tegelijkertijd geen CV verwarming en SWW verwarming (boiler) kan plaatsvinden.

Klopt het dat zo een ventilo al snel een kleine duizend euro per stuk kost ?
 

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Berichten
119
Waarderingsscore
51
Punten
28
Wij hebben een jaar geleden gekozen voor een l/w warmtepomp icm zonneboiler en een groot multi energie vat (950l). Bendeden is er vloerverwarming, boven op de badkamer een radiator. Deze wordt voldoende warm, op de slaapkamers zijn we gegaan voor airco’s omdat daar koeling belangrijker was dan verwarming..

We zijn nog steeds heel content van deze keuze
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan