• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

mogelijkheden wand met veel bedieningen?

TomVH

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Berichten
80
Waarderingsscore
16
Punten
8
In de woonruimte hebben we een wandje waar we veel bedieningen moeten kunnen integreren. Hoe wordt dit standaard gedaan? Gewoon 2 keer 3 voudige afdekplaat naast elkaar? met ernaast nog thermostaat en ventilatiebediening?
  1. 1 stopcontact + 2 keer 2 drukknoppen voor verlichtnig
  2. 2 keer 6voudige drukknop voor sturing raffstores en dubbele drukknop voor alles toe / open
  3. Zehnder C67 bediening
  4. JRT200 thermostaat voor briza
Misschien zijn er handige tips.
 
Laatst bewerkt:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Zie dat je voldoende ruimte ertussen laat om plakkertjes met de uitleg erop te kunnen hangen :Fietser op zijn bek:
En nu serieus: ?
- Ventilatie: weglaten: steek dat in een keukenkast of een berging of achter een gordijn. Dat is een knop die je echt niet dagelijks gebruikt en eigenlijk uit het zicht wil.
- Stopcontact zo dichtbij je schakelaars? Laat dat weg, zet dat beneden aan de vloer?
- Drukknoppen: zie dat de kat haar jongen nog vindt, 16? drukknoppen bij elkaar is een merde. Niemand gaat weten wat waarvoor dient.
Vereenvoudig: alle raffstores samen open en dicht? Met een afzonderlijke reeks knoppen elders uit het zicht als je toch iets afzonderlijk wil sturen?
- Thermostaat hangt 40-50cm hoger dan schakelaars, lijn die uit dat center of linkerkant gelijk staan.
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
599
Waarderingsscore
234
Punten
43
2 keer 6voudige drukknop voor sturing raffstores en dubbele drukknop voor alles toe / open

Vermijd dit als je kan! Ik mijn vorige woning had ik dit ook en ondanks dat ik de elektriciteit zelf gelegd heb én geprogrammeerd (Niko Home Control) miste ik soms nog van drukknop. Bij mijn vriendin was het bijna gokken en hopen dat ze de juiste drukknop had.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Misschien dit van NHC overwegen om zo hele hoop uit te sparen, zal goedkoper zijn ook dan de individuele druktoetsen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Stopcontact zit toch niet op zelfde hoogte van de schakelaars en van bediening ventilatie?
 

TomVH

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Berichten
80
Waarderingsscore
16
Punten
8
stopcontact kan ik idd weglaten. Op hoogte is wel gemakkelijk voor stofzuiger ... Hebben we nu ook en super gemakkelijk. Maar op die locatie kunnen we wel zonder.
thermostaat hangt idd hoger
en voor de raffstores kunnen we inderdaad wel werken met "groepen" en daar op die plaats enkel ophoog/omlaag voor de volledige benedenverdieping (of nog te kiezen ...). Als ik mij later nog zou bedenken kan ik de dubbel drukknoppen nog vervangen door 6-voudige.

Bedankt voor de tips!
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Val niet in de verleiding door alles individueel bedienbaar te maken "omdat het kan". Anders heb je overal een handleiding voor nodig. En je betaalt je blauw aan schakelaars.

Voor meer complexe interacties kan je ofwel vereenvoudigen, schakelaars specifieker maken op aangewezen plaatsen, of gebruik maken van een aanraakscherm (digital black of groter touch screen).

De bediening van uw ventilatie is eigenlijk nergens voor nodig, de units zijn vandaag zeer goed in autonoom te werken. Het enige wat soms handig kan zijn, is om de boost functie te kunnen bedienen als iemand een stortbad neemt bvb. Maar daar heb je de C67 niet voor nodig.

De thermostaat moet vooral op een verantwoorde plaats opgesteld worden: geen tocht, geen rechtstreeks zonlicht, en goed zicht op de ruimte. Plaats hem op ooghoogte.

Hogere stopcontacten voor de stofzuiger, daar zie ik persoonlijk het nut niet van in, want je moet toch bukken om de stekker af te rollen van je stofzuiger. En ze worden op termijn lelijk van het veelvuldig gebruiken.

In plaats van schakelaars zou je ook kunnen denken in sferen. Dan is een toestel als een Digital Black mogelijks een betere optie. In de 24V versie (busbekabeling) zit trouwens ook een temperatuursensor in die je kan gebruiken om de ruimtetemperatuur in te stellen (althans voor compatibele systemen, of systemen die kunnen worden gekoppeld met een koel- en verwarmingsmodule).
 

TomVH

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Berichten
80
Waarderingsscore
16
Punten
8
PS: geen NHC hier. Ik had alles voorzien met shalk UMS5 24V.
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Hier wel een stopkontakt voor de stofzuiger, maar dan in de hoek van de kamer. En als ze lelijk worden moet je meer je handen wassen en koop je gewoon een nieuw plaatje.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Daarom stel ik dus meestal NHC of Qbus voor... 6 toetsen bij elkaar, dan weet je binnen 10 jaar nog niet wat die doen. Tenzij je ze van labels/lasering voorziet...
 

TomVH

Nieuw Lid
Lid geworden
26 mei 2012
Berichten
80
Waarderingsscore
16
Punten
8
't is nu veel eenvoudiger geworden dankzij jullie tips. Geen 6 toetsen meer. Per gevel een groep en per verdiep een groep voor de raffstores. En ik kan later nog aanpassen ifv behoeften.
En ja, NHC, Qbus, Loxone, velbus, openhab, ... tja, een bewuste keuze om toch voor schalk te kiezen. Past meer bij ons. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan