• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

mogelijkheden kelder / kruipkelder / fundering na verslag

JP's

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Waarderingsscore
26
Punten
28
We kregen deze week het sonderingsverslag + al korte bevinding van architect:

Wij stellen ons volgende vragen, vermits we er dus niets van kennen en we graag ook onafhankelijk wat info sprokkelen. We zouden niet willen dat we geïnformeerd worden door mensen rondom ons die voor de gemakkelijkste manier gaan om zo voldoende bouwbudget over te houden voor de rest.

Het gaat hier over een open bebouwing van 13m breed op 9m diep. Initieel hadden we het idee om een kelder van 6x6 te doen + rest kruipkelder. Uiteraard zijn we bereid om bij te sturen.

1) fundering op zolen enkel als die op meer dan 2m diepte zouden komen wordt ons gemeld:
1a) als daar voor gekozen wordt, dan kan kelder+kruipkelder wel?
1b) of dan kan volledige onderkeldering wel?

2) er wordt aangeraden om met een algemene funderingsplaat te werken door ingenieur van de sonderingsfirma:
2a) kan een volledige kruipkelder wel nog? Ik stel me dat visueel voor als een "funderingsplaat", op 1m diepte daarboven een kruipkelder en daarboven ook een plaat waarop men bouwt.

3) het deels onderkelderen ,dat idee gaan we loslaten indien we kiezen voor algemene funderingsplaat. Dat werd ons aangeraden.

4) er wordt gesproken van zettingsverschillen van meer dan 5cm, die zijn enkel van toepassing bij deels onderkelderen?

5) is funderen op palen, waarvan ik weet dat het daar in de buurt ook werd toegepast bij een nieuwbouw 2jr geleden, is dat een optie om zo toch kelder te kunnen toevoegen?
5a) zo ja, over welke meerprijs spreken we dan, want we vermoeden dat paalfundering het kostelijker maakt?
5b) van een initiële kelder van 6x6m ongeveer naar een volledige onderkeldering, wat kost dat meer? ik las hier ergens op het forum 1000 eur per m², maar dat was een artikel van 2009.

6) zijn er extra bedenkingen/aandachtspunten te maken richting fundering bij het feit dat de waterstand op minder dan 1m staat op het hele perceel? En dat is niet enkel omdat het de laatste tijd vochtig is, dat is daar altijd zo.

alvast dank voor jullie feedback!
gr

Lijken mij allemaal vragen voor de architect, die heeft alle gegevens.
Voor ons is het allemaal gokken, zeker met vraag 4, hoe moeten wij weten wat er mee bedoeld wordt?

5.b) meerprijs gaat al bij al beperkt zijn, en zeker geen 1000/m2.
Wij gaan van een stukje funderingsplaat van ongeveer 25 m2 naar een kelder van 25 m2. Meerprijs tov de plaat was 12 400 (zonder trap e.d.)

5.a) lijkt me dat het OF paalfunderingen OF kelder is. Tenzij je echt een rotte grond hebt misschien.

6) waarom is de grondwaterstand daar hoog? Zit je op een kleilaag? Of stond daar vroeger een kudde koeien,...?

Hier ook geëvolueerd van deels kelder en plaat nr volledige onderkeldering door onzekerheid impact grond. Het kost meer maar het verschil was ook niet zo groot, 8k verschil, totaal nu is 60k vr een volledig ingepakte kelder van 155m^2 en welfsles.

En hoe je de functie van je die kelder invult, is zeer persoonlijk. Dus is het die eventuele meerprijs waard ? Kan je het misschien op andere manier oplossen ...
Dingen om te bespreken met je architect.

Mij lijken dat vooral elementen die aanleiding geven tot ofwel een volledige onderkeldering, ofwel niks van kelder (funderingsplaat) misschien wel met lichtgewicht bouwtechniek (bvb houtskelet).

de plaat 1m diep leggen om toch maar een kruipkelder te hebben lijkt me een beetje zot, ga dan voor de volle kelder, veel gaat dat niet meer schelen in prijs.

zaken die je met de architect moet bespreken.

5.b) meerprijs gaat al bij al beperkt zijn, en zeker geen 1000/m2.
Wij gaan van een stukje funderingsplaat van ongeveer 25 m2 naar een kelder van 25 m2. Meerprijs tov de plaat was 12 400 (zonder trap e.d.)

5.a) lijkt me dat het OF paalfunderingen OF kelder is. Tenzij je echt een rotte grond hebt misschien.

6) waarom is de grondwaterstand daar hoog? Zit je op een kleilaag? Of stond daar vroeger een kudde koeien,...?
5a) ah ok, dus die palen gaan ineens door tot aan de muren? ik dacht dat die palen tot aan een soort plaat gingen ofzo en vandaar alsnog een kelder kon.

6) 50m eraf ligt effectief overstromingsgevoelig gebied, dus het is gewoon de regio

Mij lijken dat vooral elementen die aanleiding geven tot ofwel een volledige onderkeldering, ofwel niks van kelder (funderingsplaat) misschien wel met lichtgewicht bouwtechniek (bvb houtskelet).

de plaat 1m diep leggen om toch maar een kruipkelder te hebben lijkt me een beetje zot, ga dan voor de volle kelder, veel gaat dat niet meer schelen in prijs.

zaken die je met de architect moet bespreken.
Volledig kelder
of palen zonder kelder
dat is voor mij de samenvatting

• Leuk
Waarderingen: JP's
In 2018 hier een kelder van 10x13 laten gieten: 30K
Binnenmuren, trap zelf gedaan: materiaal 5k

Alles zelf geisoleerd: 5k isolatie xps

Meerprijs voor welfsels reken ik niet, die had je ook nodig bij kruipkelder.

Deels onderkelderen heb ik ook onderzocht. Maar je zit met de grond die weggehaald is voor de kelder. Dat moet je opnieuw aanvullen tot draagkrachtige grond voor je kruipkelder.
Ook het afwerken van de toegang tot kruipkelder was iets minder makkelijk, zeker bij een geisoleerde kelder binnen het beschermd volume.

1a) Kelder met kruipkelder is mogelijk, zolang alle mogelijke funderingsmassieven op minstens 2m diepte zitten
1b) Zelfde antwoord als 1a, funderingsplaat kelder moet op minstens 2m zitten

2a) Ook met een algemene funderingsplaat kan er gewerkt worden met een kruipkelder. Dit wordt echter zelden gedaan omwille van de kost. Het verschil in prijs tussen een gewone kelder en kruipkelder op funderingsplaat is de 1à2m extra uitgraving + extra hoogte van de wanden.

3) Niet echt een vraag dus daar kan ik niet op antwoorden :p

4) Spreken ze van differentiële zetting of te verwachten zetting? Hoe dan ook 5cm is gigantisch veel, normaal moet de fundering van een gebouw zodanig berekend worden dat de zetting binnen de 2cm blijft. Bij welk funderingssysteem deze zetting hoort zal je aan je architect en/of ingenieur moeten vragen.

5) onmogelijk om te zeggen zonder diepsondering, maar normaal gezien zouden palen niet nodig moeten zijn bij een volledige onderkeldering. Palen onder kelders worden zelden toegepast in woningbouw, bij appartementen kan dat wel vaker voorvallen.
5a) Voor een paalfundering voor een normale woning moet je rekenen op een meerkost van €10.000 euro. Een "voordeel" is dat het dan wel interessanter wordt voor geothermische boringen aangezien alle vaste kosten zoals transport van de machine dan toch al gemaakt zijn.
5b) Wat kost die kelder van 6x6? deel die prijs door 36 en vermenigvuldig met het nieuwe oppervlak en je zal weten wat de meerkost is.

6) Hoog grondwater heeft vooral invloed als je een kelder gaat plaatsen, want dan wordt het nodig om te bemalen waardoor het weer duurder wordt. Bij palen en/of funderingsplaat heeft dit geen gevolgen.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan