• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Mogelijkheden "dubbele dimmer" of geen dimmer?

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Berichten
621
Waarderingsscore
7
Punten
18
De woonkamer met keuken staan in "ruwbouwstaat" (renovatie). Ik ga een vals plafond steken, nieuwe lichtpunten voorzien en schakelaars. Ideaal heb ik op 2 plaatsen 2xdubbele wisselschakelaar (dus 4 lichtpunten), maar hoe kan ik dit dimbaar krijgen zonder 4 volwaardige schakelaars boven elkaar te plaatsen? Ik heb al gezocht naar externe dimmer systemen (gebruik overal niko), maar niets gevonden.

 

Of is dimmen met LED uit de mode? Had ik ook ergens gelezen en ik heb inderdaad 2 lichtpunten in het salon en 2 aan de eet tafel, telkens 1 hoofd en 1 sfeer.

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
zoiets doe je toch gewoon met een druktoetsdimmer?

Je steekt de 4 dimmers in de kast en de 8 druktoetsen koppel je aan de dimmers.

Zo'n dimmermodule kan bvb van het merk Eltako zijn (al koop je dan beter onmiddelijk 1 reserve bij) en de knoppen kunnen dan nog altijd Niko zijn, bvb de viervoudige potentiaalvrije drukknoppen. Of meer klassiek de halve toetsen zoals je ze al voor ogen had (maar dan met twee drukknoppen er in ipv 2 wisselschakelaars).

Afhankelijk van het soort ledlampen dat je zal plaatsen zal je dimmen op de primair (230V) of op de secundair via PWM (dan heb je een dimbare driver nodig die een PWM-ingang heeft of een 0-10V ingang, of zelfs dali of ...)
 

poing

Lid
Lid geworden
5 feb 2010
Berichten
621
Waarderingsscore
7
Punten
18
D I Y zei:
zoiets doe je toch gewoon met een druktoetsdimmer?

Je steekt de 4 dimmers in de kast en de 8 druktoetsen koppel je aan de dimmers.

Zo'n dimmermodule kan bvb van het merk Eltako zijn (al koop je dan beter onmiddelijk 1 reserve bij) en de knoppen kunnen dan nog altijd Niko zijn, bvb de viervoudige potentiaalvrije drukknoppen. Of meer klassiek de halve toetsen zoals je ze al voor ogen had (maar dan met twee drukknoppen er in ipv 2 wisselschakelaars).

Afhankelijk van het soort ledlampen dat je zal plaatsen zal je dimmen op de primair (230V) of op de secundair via PWM (dan heb je een dimbare driver nodig die een PWM-ingang heeft of een 0-10V ingang, of zelfs dali of ...)

Dat kende ik niet, lijkt perfect!

Ik zocht wat informatie en als ik het goed begrijp heb ik ongeacht het type LED of dimmermodule, steeds 2 kabels tussen drukknop en dimmer? Welke kleur en diameter kabel gebruik ik hiervoor?

Zo kan ik de juiste dimmermodule bij de spots mee bestellen (op advies van de winkel).

 

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Je doet dat best gewoon met 3G1,5 of 5G1,5 voor meerdere (max3) knoppen (er bestaat ook 7G1,5 - max 5), dan kan je later nog alle kanten uit.

Ga je voor de 4-voudige potentiaalvrije drukknoppen van Niko, EN gebeurt de sturing van de dimmer op minder dan 48V ipv op 230V dan kan je ook voor SVV signalisatiekabel kiezen. Die is meestal qua isolatie niet geschikt voor 400V dus mag enkele op veiligheidsspanning gebruikt worden. Strikt genomen mag hij zelfs de zekeringkast niet in daardoor, maar daar let niemand op.

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan