• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Mogelijk stroom op aarding

Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
4
Punten
3
Ik wou bij mijn ouders mijn server rack aansluiten, en merkte dat als ik de stekker binnen mijn serverrack insteek er spanning komt te staan op de server rack (als ik mijn rack aanraak krijg ik een schokje). Nu is mijn rack en al het metaal erin rechtstreeks verbonden met de aarding, dit doormiddel van een verbinding die binnen in de stekkerdoos gemaakt wordt met het metaal, deze dan weer vastgevezen is op de metale rails binnen mijn rack. (Als ik mijn UPS rechtstreks verbind heb ik hetzelfde probleem, dus ook hier wordt ergens een verbinding gemaakt met de aarding).

Dus ik heb het vermoeden dat er ergens anders op de kring stroom gezet wordt op de aarding. (één van de toestellen die insteekt op de kring of ergens in een stopcontact misschien)
Nu bij het uitmeten van één van de stopcontacten in de kring, meet ik 160v tussen de blauwe draad en de aarding. Tussen de bruine draad en de aarding meet ik verwaarloosbare waardes. Ik weet niet in hoe verre dat dit iets wil zeggen, maar los daarvan springt nog de zekering nog de differentieel af.

Nu ken ik wel iets van electriciteit, maar hier weet ik niet goed hoe dit verder aan te pakken? Dus iemand een tip over wat de volgende stappen kunnen zijn om dit verder uit te zoeken?

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.344
Punten
113
Begin eens met te zoeken naar de aardingsonderbreker / aardpin.
Het lijkt er op dat die er niet is of dat de verbinding onderbroken is.

Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
4
Punten
3
Begin eens met te zoeken naar de aardingsonderbreker / aardpin.
Het lijkt er op dat die er niet is of dat de verbinding onderbroken is.
De aardingsonderbreker is aanwezig, wel nog iets oudere stijl mits dit 30j geleden gebouwd is.
Nu stel ik daar wel iets raars vast, de 2 kabels van de aardingslus zitten achter de klem met het omhulsel er nog omheen?
Dit lijk mij toch niet zo te horen?

PXL_20240413_114837537.jpg

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.344
Punten
113
Meet de weerstand eens zou ik zeggen. (ik zie geen twee aders of omhulsel?)

Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
4
Punten
3
Meet de weerstand eens zou ik zeggen. (ik zie geen twee aders of omhulsel?)
Ok ik meet een weerstand van 0 - 0.2 omh afhankelijk van waar ik meet op de aardingsonderbreker dus dit lijkt me dan toch inorde.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.193
Punten
113
De weerstand van de aarding tov aarde, met een aardingsmeter. Niet de weerstand van de kabels.

Naar mijn gevoel heb je geen aarding.

Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
4
Punten
3
De weerstand van de aarding tov aarde, met een aardingsmeter. Niet de weerstand van de kabels.

Naar mijn gevoel heb je geen aarding.
Ah k maar dan moet ik zo een meettoestel proberen te bemachtigen, want dat kan ik niet met mijn multimeter meten?

Koenraad123

Actief Lid
Lid geworden
18 feb 2020
Waarderingsscore
97
Punten
28
Mijn woning stond onder spanning. geen aarding aanwezig, maar had dit ook op het deel dat al vernieuwd was met aarding. Soms zo erg dat ik geen kraan durfde aan te raken met de blote handen.
Bij de afbraakwerken voor de nieuwbouw achterbouw, bleek dat er een nagel dwars door de stalen buis zat, die net niet een elec.draad had doorboord, maar er wel netjes tegen zat. Gezien de woning op één kring zat, was dit voor mij onmogelijk op te sporen. Eens dat verholpen had ik dit probleem niet meer. Intussen is alles netjes opgebouwd in verschillende kringen met aarding zoals het hoort.
Misschien is het bij jou zo erg niet, maar het is duidelijk dat er iets verkeerd zit.

Laatst bewerkt:

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.407
Punten
113
Normaal kan je met een multimeter ook ohms doormeten tussen nul en PE op een stroombaan.
Dat is niet exact genoeg voor de spredingsweerstand, maar wel een check of er uberhaupt continuïteit is.

Is er een algemene differentieelbeveiliging en werkt deze ook (testknop proberen)?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.844
Punten
113
Dat omhulsel is lood, dat mag zo tussen de onderbreker.

Je kan eens met een verlengsnoer meten van aan een stopcontact waarvan je zeker weet dat er aarding is (bvb vlak bij de zekeringkast?) tot aan je patchkast. Of je patchkast eens met een verlengsnoer in een ander stopcontact steken en zien of het maar 1 stopcontact is dat raar doet.

Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
4
Punten
3
Dat omhulsel is lood, dat mag zo tussen de onderbreker.

Je kan eens met een verlengsnoer meten van aan een stopcontact waarvan je zeker weet dat er aarding is (bvb vlak bij de zekeringkast?) tot aan je patchkast. Of je patchkast eens met een verlengsnoer in een ander stopcontact steken en zien of het maar 1 stopcontact is dat raar doet.
Ja ik had inderdaad ondertussen ook ondekt dat dit een metaal soort was.
Ik heb ondertussen al eens op de zolder de zelfde meeting gedaan en daar meet ik minder dan 1V tussen nul en aarde, dus dat is toch een groot verschil.

Ik ga straks inderdaad eens met een verlengkabel proberen vanaf het gelijkvloers.
En als dat werkt zal de volgende stap zijn om een keer alles uit te trekken in de kelder en te kijken of dat het probleem daarmee oplost. (mss gewoon een electrisch toestel dat dit veroorzaakt).
Of een keer doormeten vanaf een aarde in het stopcontact met een lange kabel tot de aardonderbreker, om te kijken dat deze zeker samenhangt. (In de electriciteitskast waren er in ieder geval geen losse aardingen).

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.344
Punten
113
En als dat werkt zal de volgende stap zijn om een keer alles uit te trekken in de kelder en te kijken of dat het probleem daarmee oplost. (mss gewoon een electrisch toestel dat dit veroorzaakt).
Bij een slecht toestel zou de diff. uit moeten springen, mits de aarding in orde is. concentreer je dus op de aarding.

Lid geworden
3 aug 2022
Waarderingsscore
4
Punten
3
Ik heb ondertussen het probleem gevonden, blijkbaar had mijn vader bij het aansluiten van de stopcontacten onderweg de aarding niet aan elkaar gemaakt in een verdeeldoosje. Dus heb dit even gedaan en nu is de voltage minder dan 1V dus perfect inorde.
Maar in ieder geval al merci voor alle tips, heeft mij goed verder geholpen.

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.121
Punten
113
Ik heb ondertussen het probleem gevonden, blijkbaar had mijn vader bij het aansluiten van de stopcontacten onderweg de aarding niet aan elkaar gemaakt in een verdeeldoosje. Dus heb dit even gedaan en nu is de voltage minder dan 1V dus perfect inorde.
Maar in ieder geval al merci voor alle tips, heeft mij goed verder geholpen.
top dat het in orde is nu

dat is het enige ?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan