Moestuin vervuild door asbest?

• Tags bijgebouw tuin vervuiling
  • Lid geworden
    18 mei 2025
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    3
    We hebben pas een huis met prachtige tuin gekocht. Nu maak ik mij zorgen rond asbest in de moestuin.

Er staat namelijk in het midden van de tuin een bijgebouw dat een dak heeft van asbesthoudende golfplaten. De afloopzijde komt uit op een grote moestuin en er is geen dakgoot voorzien.
    Het heeft dus al 50 jaar regen en andere weersomstandigheden meegemaakt dat vermoedelijk gruis van asbest heeft verspreid over de grond.

Heeft iemand een idee hoe ik dit best aanpak of mogelijk kan zuiveren?
    Aangezien ik me kan inbeelden dat op droge dagen, bij bv. het bewerken van de tuin, de stofdeeltjes in het rond vliegen met o.a. asbesthoudende deeltjes.
    En of het nog maar veilig is om hier groenten in te laten groeien en aan kleine kinderen te geven.

Laat ik het best nog eens extra testen op bodemverontreiniging? Aangezien er wel zo'n test is gebeurd voor verkoop, maar uiteraard weet ik niet waar ze een staal hebben genomen.
    Een mogelijke oplossing zou zijn om het vol te planten met struiken en bloemen, maar het gaat over een redelijk groot stuk grond en kinderen spelen graag tussen het struikgewas.
    Een laag grond laten weg schrapen? Maar het zit mogelijk door jaren te bewerken in een dikke laag grond.

Blijkbaar hebben de informatiecampagnes toch een overdreven inslag gehad op bepaalde mensen/generatie.

Er is geen enkel probleem.
    Informeer bij de gemeente hoe je zelf die asbestplaten kan inleveren en dan neem je die er van af en barvang je deze door nieuwe platen.

Staalname.... Wie heeft dat gedaan voor de aankoop van je woning ?

Sowieso al het asbestverslag bestuderen .
    Als dat bijgebouw inderdaad asbesthoudende golfplaten heeft moeten deze vermeld staan in het verslag. maar moet er ook bijstaan of deze problematisch zijn en moeten verwijderd worden. Of mogen blijven maar opgevolgd. Ook waar een staalname is genomen moet vermeld staan, zie plannen die zijn bijgevoegd.

Als die platen nog heel zijn, niet beschadigd of gebroken dan ga je ook geen afvloei hebben van asbestdeeltjes in de bodem
    Zijn de platen beschadigd dan kan dit wel.

Planten nemen geen asbest op in hun plantendelen
    Groenten uit je tuin spoel je af.

Twijfel of krijg je het spaans benauwd dan laat je de bodem testen op asbest.

Voor verontreinigde grond met asbest heb ik geen ervaring in afschrapen en afvoeren. Wel voor verontreiniging met brandstof.
    De grond werd uitgegraven cc 2 meter straal rondom de verontreining . ( lek in een buis ) en dit tot een diepte van 50 cm .
    Er werd een 10 tal kuub grond gelicht en gereinigd . Voor die 10 m³ kwam de rekening op verwerking op een 5000€.

Sowieso al het asbestverslag bestuderen .
    Als dat bijgebouw inderdaad asbesthoudende golfplaten heeft moeten deze vermeld staan in het verslag. maar moet er ook bijstaan of deze problematisch zijn en moeten verwijderd worden. Of mogen blijven maar opgevolgd. Ook waar een staalname is genomen moet vermeld staan, zie plannen die zijn bijgevoegd.

Als die platen nog heel zijn, niet beschadigd of gebroken dan ga je ook geen afvloei hebben van asbestdeeltjes in de bodem
    Zijn de platen beschadigd dan kan dit wel.

Planten nemen geen asbest op in hun plantendelen
    Groenten uit je tuin spoel je af.
    Goed om te weten dat planten geen asbest opnemen.
    Er zijn 2 bijgebouwen, 1 met beschadiging aan de platen en 1 zonder. We moeten sowieso al een erkende verwijderaar laten komen, dus we laten ze alles doen i.p.v. het zelf te doen.
    Het is ons zeker de prijs waard, maar we gaan eerst de ondergrond nog extra laten analyseren om zeker te zijn.

Blijkbaar hebben de informatiecampagnes toch een overdreven inslag gehad op bepaalde mensen/generatie.

Zijn hier dan informatiecampagnes rond?
    Maar we zijn inderdaad niet van de generatie die zich van niets iets aan trekt.

Ik vind de veiligheid van mijn gezin belangrijk en het is mijn verantwoordelijkheid om mijn kinderen hun leefomgeving zo veilig mogelijk te maken.
    Daarnaast had de eigenaar laten vallen, dat zijn vader die er woonden, was overleden aan kanker.
    Mijn vrouw heeft enkele jaren terug stage gelopen op palliatieve zorg, waar ze vooral in aanraking is gekomen met mensen die longkanker hadden, door o.a. asbest.
    Dus overdreven angstig of niet, dat laat ik in het midden, maar wij willen alvast geen onnodige risico's nemen.

Zijn hier dan informatiecampagnes rond?
    Maar we zijn inderdaad niet van de generatie die zich van niets iets aan trekt.

Ik vind de veiligheid van mijn gezin belangrijk en het is mijn verantwoordelijkheid om mijn kinderen hun leefomgeving zo veilig mogelijk te maken.
    Daarnaast had de eigenaar laten vallen, dat zijn vader die er woonden, was overleden aan kanker.
    Mijn vrouw heeft enkele jaren terug stage gelopen op palliatieve zorg, waar ze vooral in aanraking is gekomen met mensen die longkanker hadden, door o.a. asbest.
    Dus overdreven angstig of niet, dat laat ik in het midden, maar wij willen alvast geen onnodige risico's nemen.
    Je hebt absoluut gelijk dat je een zo veilig mogelijke omgeving wil creëren. Ik heb ook alle asbest aan en rond mijn woning verwijdert. Maar de angstcultuur die rondom sommige thema's is gecreëerd is overdreven.
    Je kan tal van voorbeelden aanhalen en op pallatieve zorg... je daar kom je net veel voorbeelden tegen. Maar vergeet niet dat er ook velen zijn die geen asbestaandoening hebben. Maar toch hebben al die oudere mensen hun hele jeugd en verder volop in een wereld geleefd vol met asbest, DDT, dioxine, PFAS...
    En zoals reeds aangehaald, fijn stof is de grootste "killer".
    Een ander issue : mentaal welzijn !! Dat is een ingewikkeld probleem. Combinatie van factoren die ervoor zorgt dat dit is ontstaan, en bij verontrustend veel jongeren.

Er moet inderdaad een beetje een balans zijn betreffende hoe je hier tegen aan kijkt... Anders mag je een plastiekzak over je huis trekken en niet meer buitenkomen...

Asbest platen gewoon op een verstandige manier verwijderen zou meer dan voldoende moeten zijn. En als je dan toch testen laat doen, misschien beter ook op PFAS testen?

Iedereen ademt dagelijks asbest in, het is overal, zie: https://www.rivm.nl/asbest#:~:text=...n kleine,materiaal te verwijderen of bewerken.

Daarom is het zoals roken, hoe meer blootstelling, hoe meer kans op gevolgen.
    Ik zou me toch eerst wat meer inlezen vooraleer je tot handelen overgaat. Aangezien je al denkt dat het er een probleem is met een moestuin, wat niet het geval is, denk ik dat er nog andere aspecten zijn die je beter eerst kan weten vooralleer een firma opdracht te geven tot afgraven.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan