• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Moeilijke keuze: renoveren of slopen?

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Wij hebben vorige zomer een vrijstaande bungalow (125m²) gekocht op een mooi gelegen stuk grond van zo'n 1100m². De bedoeling was om de woning volledig te strippen en te renoveren + volwaardige verdieping te plaatsen. Alles werd voor de aankoop gecheckt met de gemeente naar mogelijkheden, dus daar al geen probleem.

Nu beginnen we alleen heel hard te twijfelen om toch voor sloop en heropbouw te gaan. We hebben vooral schrik van vochtproblemen in de toekomst aangezien de pleister op sommige plaatsen al vochtig is rond de waterkering en hier en daar schimmel vertoont. Ook de fundering zal drastisch moeten aangepakt worden omdat deze niet breed genoeg zal zijn voor de nieuwe gevel, rekening houdend met voldoende dikke isolatie én de extra verdieping. Isoleren zouden we sowieso volgens de norm willen doen, want isoleren doe je normaal gezien maar één keer. De verdieping in HSB is niet onze voorkeur, dus naar belasting niet onze beste keuze. Nieuwbouw heeft natuurlijk het voordeel dat we over de volledige indeling vrij kunnen kiezen, maar renovatie heeft het voordeel dat de ruwbouw er eigenlijk al voor de helft staat.

De nieuwe 6%-regel voor sloop en heropbouw is voor ons helaas niet van toepassing omwille van de voorwaarde 200m² bewoonbare oppervlakte en het niet de enige eigen woning betreft. Dit speelt dus in het voordeel van renovatie. Langs de andere kant kunnen we wel de slooppremie van €10k opstrijken als we voor nieuwbouw gaan.

De fundering en ruwbouw zouden we volledig zelf zetten, enkel gevel, dak en buitenschrijnwerk laten we plaatsen door aannemer, maar we zouden wel dienen.

Naar afwerking toe gaan we hier ook heel veel zelf doen, aangezien ik voordien al een woning volledig gestript en gerenoveerd heb. Elektriciteit (teleruptoren), sanitair (incl. WC's, lavabo's, douchebak etc), verwarming, ventilatie doen we zelf; pleister, vloerisolatie, chape en vloeren laten we doen. Via het werk krijgen we een mooie korting op een warmtepomp.

Zoals altijd is het hier vooral een financiële kwestie. Wat is jullie visie: mogen we ons op het einde van de rit aan een gelijkaardig kostenplaatje verwachten als we renovatie en nieuwbouw vergelijken? Is een totaalrenovatie nog de moeite of gaan we beter voor zekerheid en dus nieuwbouw? Ik heb vooral het gevoel dat er van de woning sowieso niet veel meer zal overblijven dan wat buitenmuren op een oude fundering en dat voor sommige werken de prijs hoger zal uitvallen (bv. fundering aanpassen en muren onderkappen) in vergelijking met het starten vanaf een schone lei. Toch zegt m'n buikgevoel dat renoveren financieel interessanter kan zijn omdat we zo toch nog her en der van 6% btw kunnen genieten (isolatie, chape, pleister, vloer, keuken) en ook nog wat premies kunnen bekomen bij de netbeheerder.

Onze architect kan hier helaas geen helderheid in scheppen en spreekt gewoon over ongeveer €1500/m² btw in voor nieuwbouw, maar zou wat lager zijn bij zelfbouw. Hij adviseert om te renoveren omdat de woning stevig gezet is (vertoont geen barsten), maar ik vind dat persoonlijk geen voldoende reden.

Het is een open discussie die misschien mezelf en de architect tot andere inzichten kan brengen.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Als de bestaande woning qua uiterlijk geen speciale kenmerken heeft die de moeite zijn om te bewaren, dan breek je best alles af om opnieuw te beginnen...

Verbouwen komt qua kostprijs altijd uit op prijzen vergelijkbaar met nieuwbouw.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Altijd wat kort door de bocht om hierop te antwoorden. Maar zoals ik het lees, ga je heel wat zelf doen, daar betaal je dus sowieso 21% btw op, ook bij renovatie. Denk het belangrijkste is om in te schatten hoeveel je van de oude woning effectief gaat overhouden, welke nieuwbouwkost daar tegenover staat, en welke meerprijs je zou moeten betalen om met 'dat oude stuk' te blijven werken.
Mijn gevoel bij wat je zegt : nieuwe fundering gieten, onderkappen, nieuwe betonvloer en betonverdiep, dan neigt het al snel naar nieuwbouw. Nog meer als je het zelf gaat doen.
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Bedankt voor de snelle reacties!

De woning zelf heeft geen speciale kenmerken die we persé willen houden. Het is een gezellige bungalow, maar wel één van de zovele. De enige reden waarom we nog zouden overwegen om te renoveren is dat de woning dan op dezelfde plaats kan blijven. Bij nieuwbouw moeten we opschuiven van de perceelgrens en de voorbouwlijn iets naar achter plaatsen.

Het verschil zal 'm dan vooral in de 15% extra btw zijn voor o.a. de keuken en het werk via aannemers.

Op het forum lees ik heel wat verschillende richtprijzen voor nieuwbouw gaande van €1000/m² tot €2000/m². Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de afwerking, maar wat zou een realistische richtprijs zijn anno 2021 voor zelfbouw ruwbouw w&w rekening houdend dat dit nu BEN moet zijn?
 

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.591
Waarderingsscore
246
Punten
63
denk dat dat een moeilijke vraag is. Als je veel gaat zelf doen zal de grootste kost in de materialen zitten dus zal je zelf mee bepalen en kan ook het meeste verschil op zitten (tegel, gevelsteen, badkamer, keuken kan factor 2 en meer verschil opzitten). Voor de zaken die je volledig laat doen kan je wel eens prijs vragen in de buurt(dakwerken, chappe) op basis van de specifieke gegevens van je gewenste woning.
Hoe ik het zou doen: Grote excell maken met alle stappen. Er bij zetten of je het zelf doet of laat doen. Per post een inschatting maken. Sommige kan je makkelijk zelf vinden of opvragen bij bouwhandelaar (ruwbouwmateriaal, tegels,..). Voor sommige zal je prijsindicatie moeten vragen voor je specifieke situatie (bvb dakwerker, keuken). Voor specifieke zaken kan je op het forum advies en ervaring vragen. Dan op einde reserve van 10% incalculeren en dan denk ik dat je veel dichter zal zitten dan een prijs per m2. Is weekendje werk maar is het waard denk ik.
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Dan was ik al goed bezig :)

Gelukkig heb ik van mijn vorige renovatie nog heel wat offertes liggen (chape, pleister, PUR, elektriciteit...). Hierop dan mss wat marge nemen als gevolg van indexering. Alleen een prijs kleven op de funderingswerken zal moeilijk worden aangezien we helemaal nog geen plan/verslag hebben.

We weten wat te doen de komende dagen!
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Nieuwbouw werkt gewoon zoveel sneller. Je moet met niets rekening houden (bestaande kabels in muur, of leidingen in vloer die je riskeert over te slijpen, plafond stutten waar je muur wil uitkappen, ramen uitbreken om te vervangen, ...
En het eindresultaat gaat ook altijd beter zijn bij nieuwbouw, plus je kan volledig je zin doen met de ruimtes.

Als je veel zelf gaat doen, en je krijgt hier en daar materialen, zou ik resoluut voor nieuwbouw gaan.
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Hoe gaat het dan in z'n werk met de nutsvoorzieningen als er wordt gesloopt? In de garage komt er nu ondergronds elektriciteit en gas binnen. Het water komt binnen onder de trap in de woning.

Is het gewoon een kwestie van de maatschappijen te verwittigen zodat alles afgesloten wordt?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
afsluiten ongeveer 500 euro per nutsvoorziening. opnieuw aansluiten algauw 1000 of 2000 euro per nutsvoorziening. Als je ze wil verplaatsen zal je ze moeilijk kunnen behouden, maar wie weet is er wel de mogelijkheid om bepaalde dingen op dezelfde plaats te steken? Let op, als je bij renovatie een verplaatsing wil van het een of het ander, betaal je al snel hetzelfde.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik ga ook het meeste zelf doen (ook ruwbouw). Door 6% ipv 21% bespaar je toch een mooi bedrag: hier is dat rond 30 000 EUR. Maar uiteraard niet te vergelijk indien je alles laat doet ...
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik ga ook het meeste zelf doen (ook ruwbouw). Door 6% ipv 21% bespaar je toch een mooi bedrag: hier is dat rond 30 000 EUR. Maar uiteraard niet te vergelijk indien je alles laat doet ...
Door zelf te doen zit je toch sowieso met 21%? En ga je voor renovatie of sloop en nieuwbouw?
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik ga ook het meeste zelf doen (ook ruwbouw). Door 6% ipv 21% bespaar je toch een mooi bedrag: hier is dat rond 30 000 EUR. Maar uiteraard niet te vergelijk indien je alles laat doet ...
Door zelf te doen zit je toch sowieso met 21%? En ga je voor renovatie of sloop en nieuwbouw?
Sloop en nieuwbouw. Maar dat lag vast, reeds lang, voor die verlaging naar 6%.
Inderdaad 21% op die materialen die je zelf aankoopt. Maar er zijn wel een aantal dingen die ik zal laten doen: kelder bouwen, chappen, pleisterwerk, .... en als ik die optel bespraar ik daar rond 30 000 EUR mee.
Maar er zijn ook veel dingen waar je eigenlijk zo goed als 6% op betaald: Fluvius, vloerplaat, keuken, deuren, ramen, warmtepomp, ...
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Dat is iets waar ik mij nu het meest aan stoor dat wij in ons geval enkel 6% kunnen hebben bij renovatie. Zoals je zelf zegt zullen we inderdaad snel €30.000 meer aan vadertje staat moeten geven als we voor nieuwbouw kiezen. Anders was de keuze veel sneller gemaakt denk ik.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Als ik alles optel wat je vertelt, denk ik ook dat je voor nieuwbouw moet gaan.
Het bestaande heeft geen "emotionele waarde" (charme, voorgeschiedenis ..) voor jou.
Met nieuwbouw moet je betere eindkwaliteit kunnen bereiken dan met verbouwing.
Je hangt nergens vast aan bestaande beperkingen in je ontwerp.
Met een goede architect is de kans beperkt dat je tijdens uitvoering op onverwachte en kostelijke hinderpalen stuit (bij een verbouwing kan de beste architect dat niet garanderen).
Je hebt later geen last van opduikende verborgen kwaaltjes (enkel van de nieuwe die je gaat bouwen :devilish:.)
Het zou sneller moeten gaan.
Het enige tegenargument is de meerprijs omwille van het BTW tarief. Maar die impact is al bij al beperkt als je zoveel zelf gaat doen. En ik verwacht dat je huis op zich ook meer waard gaat zijn achteraf ("bouwjaar 2021" ipv "Bouwjaar jaren stillekes vernieuwd in 2021").
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Alle verbouwingen waar ik door de jaren in gewerkt heb, vertonen blijvende gebreken. Niet dat dat bij nieuwbouw niet kan, maar echt structurele problemen (natte kelder, opstijgend vocht, problemen met isolatie) vermijd je toch.

Renovatie is m.i. enkel goed als je bereid bent te leven met een beperkte verbetering qua isolatie en comfort en je de beperkingen van de oude woningen wil meenemen. Dat is dan vooral een kwestie van beperkt budget, met andere woorden: structuur behouden, indeling grotendeels behouden, nieuwe nutsleidingen in de mate van het mogelijke.

Als je denkt aan grondig isoleren, vloerverwarming, andere indeling,... - ga dan maar voor afbraak & heropbouw.
Wat je zelf doet is aan 21% BTW, maar misschien kan je bij leveranciers kortingen bedingen.
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Hartelijk dank voor jullie reacties. Dat helpt ons zeker in het beslissingsproces, al is het maar om ons geweten te sussen dat we alle opties overwogen hebben :D

Tijd om wat offertes voor afbraak te vragen.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Hartelijk dank voor jullie reacties. Dat helpt ons zeker in het beslissingsproces, al is het maar om ons geweten te sussen dat we alle opties overwogen hebben :D

Tijd om wat offertes voor afbraak te vragen.
Als je de ruwbouw zelf uitvoert... de moeite om ook alles maximaal reeds af te breken. Verschil in prijs tussen all-in afbraak en enkel steenpuin met kraan afbreken is uiteraard enorm. Bovendien kan je afval gesorteerd wegvoeren naar containerpark ofzo.

Ik ben momenteel namelijk aan het afbreken om enkel steen over te houden.
 

mortelkuip

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2016
Berichten
307
Waarderingsscore
46
Punten
28
Ik was al bezig met volledig te strippen. Moest toch gebeuren in beide gevallen. Deuren en ramen gaan naar het containerpark, metaal wordt gerecupereerd voor wat zakgeld :p

Vraag me alleen af als het ook de moeite is om de leidingen en afvoerbuizen onder de vloer uit te halen?
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Nee, leidingen haal je er zo als de kraan er eens in schept. Enkel afdekplaatjes doe ik al weg op voorhand.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Als er dikke kabels zitten of loden/koperen pijpenij, kan je beter dat metaal laten zitten en die kabels en pijperij uitbreken:p
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan