Moeilijke hoek gipsplaat - feedback over mijn aanpak?

  • Tags binnenafwerking binnenschrijnwerk deuren gipsplaat pleisterwerken
  • Lid geworden
    19 dec 2023
    Berichten
    28
    Waarderingsscore
    8
    Punten
    3
    Binnenmuur dient met gipsplaat verder afgewerkt na plaatsing voordeur. Ik ben niet aan m'n proefstuk toe maar vraag mij af hoe de hoek te maken met de deur, aangezien die deur flush met de muur werd geïnstalleerd. Het stukje gipsplaat 'in de diepte' zal maar een breedte hebben van een kleine 20mm (dikte lijm of latwerk). Er is amper plaats naast de scharnieren om af te werken.

    Mijn idee? Met een houten lat werken naast de deur , rechts én bovenaan, zodat daarop, in de diepte een gipsplaat van 20mm breed op kan worden bevestigd (af te werken met flexibele voegband met alu hoekbescherming en fill & finish product). Moeilijk te zien maar links is er een houten deurkader (ingebouwde deur) -- ik kan daarop hetzelfde principe toepassen.

    1746261490676.jpeg1746261497609.jpeg
     
    En volgens mij werk ik best met een gipsplaat voor plafond van 9mm want dat lijkt de breedte te zijn van dit grijze profiel -- wellicht komt hier de gipsplaat in?

    1000030054.jpg
     
    Ja, da's een lastige om uit te plakken met gyproc.
    Hoe ver wil/kan je naar voren met je gyproc?

    Een houten lat kan, maar met 20mm gyproc en dan nog in die aanslaglat van de deur zetten?
    Je kan eventueel 30 of 40mm nemen, zo werk je comfortabeler (en ja, dan kom je ook iets meer vooruit)
    Als je met een houten lat werkt: schroef eerst je strip gyproc op die houten lat en begin dan pas te monteren. Is veel handiger.

    Je zou ook kunnen kiezen om dat op te lossen met L-gips / kleefgips. Zo zou ik het doen.
    Laser zetten (als je die hebt of kan gebruiken van iemand) voor de exacte plaatsing van de gyproc op de muur. Tijdens de plaatsing laat je dat een beetje oversteken over de aanslaglat van de deur. Kleven en laten hard worden.
    Dan pas gyproc op exacte maat snijden rond de deur.
    En dan die strippen gyproc monteren (ook met kleefgips) waarbij de strip aan de ene kant in die aanslaglat van de deur valt en aan de andere kant op (de achterkant van) de gyproc van de muur kleeft. Is een heel sterke verbinding en zo vermijd je van op de schuim te moeten werken. Eventueel wel de schuim een beetje bijsnijden. Op die linkse kant op die houten lat kan je dan eventueel kleven met een TEC7.

    Flexibele voegband met versteviging (flexcorner) is heel goed om dit uit te werken, maar ik denk dan 2 cm net te kort gaat zijn om dat proper te doen. Je moet immers met je plamuurmes ook achter die deurscharnieren langs. Daarom dat 3 of 4 cm hiervoor ook handiger zal zijn.

    Als je plaats genoeg hebt: waarom niet met een metalstud voorzetwandje? Of de muur uitlatten met houten latten en daarop monteren en dan je dagkanten ineens op die houten latten mee zetten. Dan wel eerst een stripje gyproc op de zijkant van de eerste lat zodat het veel makkelijker te monteren valt. En vooraf nazien dat de muur en de deur exact in hetzelfde vlak liggen zodat je dagkanten links en rechts even breed zijn. ofwel latwerk uitspieën.

    Als je zou willen werken met kleefgips: eerst alle restanten van de oude bruine kalkmortelbepleistering weghalen. En ook een grondeermiddel zetten zodat je kleefgips goed kan aanpakken op de muur zonder te "verbranden". Verbranden is dat het oude droge metselwerk zodanig snel heel veel vocht uit de gips gaat zuigen zodat hij niet goed kan aanhechten.
     
    Dank je voor jouw omstandige reactie. Links steekt een inbouwdeur waarvan het kader slechts 45mm is. Ik kan dus pakweg 30mm diepte toevoegen op de bakstenen muur, en het nog ooglijk houden/de deur nog openkrijgen. Omdat de muur schots en scheef is leek het mij beter om een dun houten regelwerk met slagpluggen te bevestigen (ipv min 20mm lijm om verbranden te voorkomen) -- bonus: kan ik nog een dampscherm ertussen plaatsen want is een buitenmuur. Latwerk dus, soms eerder planken dan latten om voorbij de PUR/sleuven te geraken (80 tot 160mm breed), om eerst alles pas te zetten: 15mm diepte lat + 12.5mm dikte gipsplaat is een kleine 30mm, net goed. In de diepte, op de kopse kant van die gipsplaten, zou ik werken met strips van 9.5mm gipsplaat, in dat grijze greppeltje -- aan ene kant met uitzettende PUR en aan rechtse kant vastgeschroefd. Afwerken met flexibele voegband, desnoods wat afgeknipt (als niet diep genoeg) en dan maar klooien met finisher en hopen dat ik in een artistieke bui ben!
     
    Kortom: het helemaal eens met jou maar kleefgips komt niet goed -- zal niet netjes op elkaar aansluiten; te veel vlakken. Dan liever tien keer de houten latjes uitmeten en daarna eenvoudigweg opschroeven en deels verlijmen. Merci!
     
    te veel vlakken
    Hoe te veel vlakken? Links naast de deur, boven de deur en stripje rechts naast de deur. Dat zijn 3 stukken plaat?
    Laser zetten - eerst rechts breed stuk tot op deurhoogte - dan links strip tot op deurhoogte - dan bovenkant daar opzetten. Veel makkelijker wordt het niet.
    Komt helemaal goed. En dan de dagkantjes plakken. Klaar.

    Afwerken met flexibele voegband, desnoods wat afgeknipt (als niet diep genoeg)
    Opletten met daar in de lengte een stukje af te halen. Je hebt dat papier nodig voor voldoende aanhechting. Aanhechting van die inliggende metalen strip in filler is niet zo goed. Dat het zich later niet gaat lostrekken. Zeker rond een buitendeur waar je doorheen de seizoenen en de jaren te maken hebt met warm/koud en droog/vochtig.
    Omdat de muur schots en scheef is leek het mij beter om een dun houten regelwerk met slagpluggen te bevestigen
    Goed uitspieën dan. Later kan je hierop niks meer corrigeren. En zien dat je dun houten regelwerk niet bol of krom getrokken wordt wanneer je je slagpluggen vastklopt.
    Bij schots en scheef gebruik ik liever kleefgips, dan kan je de oneffenheid makkelijk wegwerken in de dikte van de gips. Maar hout gaat inderdaad ook als jij dat prefereert. Zou ik wel eerder voor een paar dikkere latten (bvb 25mm) kiezen. Kan je ook kops in schroeven boven de deur, of een pen/gat verbinding freezen. En is makkelijker om vast te zetten, misschien zelfs met afstandsschroeven in plaats van slagpluggen.

    Verbranden kan je voorkomen door een grondeermiddel. kan je zelf ook maken met compaktuna (als je dat nog hebt staan of bij iemand hun bus vragen. Je hebt echt niet veel nodig) en kraanwater. 1 deel compaktuna op 4 delen water. Goed mengen en aanbrengen met kwast of rol. Opletten hiermee > als je daar mee morst, direct afwassen met veel water. Zeker op je nieuwe deur. En uit je kleren gaan die vlekken ook nooit meer uit.
     

    Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

    Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan