• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

(moeilijk) vraagje ivm erfrecht

Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
254
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,



situatie : ben samenwonend (niet officieel) met mijn vriendin.

hebben 2 kinderen en net huis gebouwd, 50/50 eigendom



Vraag : stel dat mijn vriendin en 2 kinderen plots komen te overlijden, welk recht hebben mijn schoonouders dan ivm eisen van hun deel erfenis ?





Ik stel me deze vraag omdat schoonouders massa schulden hebben



Dank voor de moeite

J.
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
254
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok, maar wat als ik als enige overblijf dan ?
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
:shock: bizarre vraag hoor kerel :shock:

in dat geval geldt het tijdstip van overlijden, en dan de regels toepassen voor de kinderen als "erfgenaam zonder kinderen".
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Het gaat al afhangen van de volgorde van doodgaan.



Sterft eerst je vrouw, dan gaat alles naar de kinderen, dan van de kinderen op jou.



Sterven eerst je kinderen dan gaat deel naar jou en deel naar vrouw.

Daarna gaat vruchtgebruik van haar deel over op jou, maar naakte eigendom naar haar ouders. (zie site van knessel, 1. De overledene is gehuwd en heeft gen kinderen ... )

Met een testament kan dat dan weer wel opgevangen worden.



Maar om al rekening te gaan houden met doodgaan van uw vrouw en kinderen omdat uw schoonouders nogal veel schulden hebben lijkt me nogal ver gaan ...

Ik zou dan eerder een vraag verwachten in den trend van: "kunnen we ons beschermen tegen de schulden van de schoonouders bij het overlijden" of "kunnen we hun huis krijgen en de schulden niet"

(antwoord: erfenis niet aanvaarden ... en nee, alles aanvaarden of niks)
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
254
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bizarre vraag ? Tja msschn wel....

Kijk, relatie met schoonouders is zeer slecht en zij hebben schulden.

Dus had ik graag geweten wat zij kunnen doen mbt onze eigendom wanneer (STEL !) mijn vriendin en kinderen bvb in auto ongeluksamen omkomen.

is trouwen hiervoor de oplossing.

Ik wil niet dat mijn schoonouders ook maar iets te zeggen hebben over onze eigendom en bezittingen, ook al kom ik plots alleen te staan.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
jann wrote:
Bizarre vraag ? Tja msschn wel....

Kijk, relatie met schoonouders is zeer slecht en zij hebben schulden.

Dus had ik graag geweten wat zij kunnen doen mbt onze eigendom wanneer (STEL !) mijn vriendin en kinderen bvb in auto ongeluksamen omkomen.

is trouwen hiervoor de oplossing.

Ik wil niet dat mijn schoonouders ook maar iets te zeggen hebben over onze eigendom en bezittingen, ook al kom ik plots alleen te staan.



Een handgeschreventestament maken van U naar uw partner en van uw partner naar U ...



Over dat tijdstip van overlijden is veel te zeggen ... Indien ze een ongeluk hebben en alle drie op slag dood zijn ... dan hangt het bevoorbeeld af van het land waarin dit gebeurt... Sommige landen veronderstellen dat de oudste eerst sterft ... (uw kinderen erven van of vrouw) en de jongere daarna ( uw schoonouders delen in de "prijzen") andere veronderstellen dat iedereen gelijktijdig is overleden.



Daarom , maak een handgeschreven testament (kan uiteraard ook zonder notaris) waarin u mekaar begunstigd ... geen opsommingen geven maar ALLES vermelden , eventueel "ALLES behalve mijn GOUD(vis) en deze goudvis dient ... "



k.b.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Als je niet getrouwd zijt zit je wel met een probleem dan (als kinderen voor je vrouw omkomen).

Want in dat geval is de helft van haar erfenis (dus 1/4e huis) voor de schoonouders - dat is met testament dat jou alles schenkt ... anders is haar volledige deel voor de schoonouders.



Bij trouwen hou je altijd het vruchtgebruik, maar de eigendom gaat niet over => daarvoor heb je extra testament nodig.



Maar maak eens een afspraak met een notaris ... dat is hun materie.
 
Lid geworden
21 jan 2008
Berichten
254
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dank voor de reactie.

Ga idd eens langs bij notaris
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Doet me denken aan die treinramp, stond in de krant eens een vrouw die het heel vervelend vond toen ze de vraag kreeg: wie is er eerst gestorven, uw man of uw kind?

=> zij kon daar natuurlijk niet op antwoorden + ze vond dat vreselijk confronterend, maar naar erfenisrechten kan het zware gevolgen hebben.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
chime wrote:
Doet me denken aan die treinramp, stond in de krant eens een vrouw die het heel vervelend vond toen ze de vraag kreeg: wie is er eerst gestorven, uw man of uw kind?

=> zij kon daar natuurlijk niet op antwoorden + ze vond dat vreselijk confronterend, maar naar erfenisrechten kan het zware gevolgen hebben.



Bij mijn weten kan je in deze gevallen het tijdstip van overlijden niet zelf bepalen ... hangt eerder af van de vaststellingen die gebeuren op dat moment ...

Erger is het nog als een dergelijke zaak gebeurt in "internationale wateren" of "internationaal luchtruim"



Een notaris met kennis van zaken is hier een oplossing ... maar mijn ervaring leert mij dat deze mensen enkel "meegaand zijn" naar het type van "geregistreerd testament" terwijl het (afhankelijk van de situatie) handig kan zijn een niet geregistreerd testament te hebben ...



Een andere zaak is ... dat gewoon bij mekaar intrekken zonder enige vorm van huwelijk , samenlevingscontract , ... in bepaalde gevallen kan leiden tot vererving "onder vreemden" met hoge kosten tot gevolg ... Samenwonenden worden gelijkgesteld ... maar zijn niet vanaf dag 1 gelijk volgens mij ...



k.b.
 
Lid geworden
9 jun 2010
Berichten
160
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn vriedin en ik hebben samen een dochter, wij hebben vorig jaar een huis gekocht samen 50/50. Wij zijn niet getrouwd.

Wij hebben een clausule laten invoegen dat als één van ons beiden komt te overlijden de andere volledige eigenaar van het huis is, mits betaling van erfenisrechten (denk 10%) maar in dat geval kan diegene die overblijft met het huis doen wat die wenst zonder rekening te moeten met de dochter. Zij zelf kan zelfs geen aanspraak maken op het deel van de overledene.

Zij krijgt de eigendom pas als beide ouders overlijden.
 

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Berichten
2.719
Waarderingsscore
0
Punten
36
bjohan wrote:
Mijn vriedin en ik hebben samen een dochter, wij hebben vorig jaar een huis gekocht samen 50/50. Wij zijn niet getrouwd.

Wij hebben een clausule laten invoegen dat als één van ons beiden komt te overlijden de andere volledige eigenaar van het huis is, mits betaling van erfenisrechten (denk 10%) maar in dat geval kan diegene die overblijft met het huis doen wat die wenst zonder rekening te moeten met de dochter. Zij zelf kan zelfs geen aanspraak maken op het deel van de overledene.

Zij krijgt de eigendom pas als beide ouders overlijden.

Da's een "beding van aanwas". Dat heeft voordelen (andere krijgt deel van overleden partner) maar ook nadelen (registratierechten).

Als ge 'n beding van aanwas laat opnemen in akte, en ge zijt van plan om ooit te trouwen, zoals bij ons't geval is (ooit ...) dan kan je dat beding van aanwas in de akte laten opnemen, op een manier dat het vervalt zodra jullie trouwen.

Want door te trouwen is't al beter geregeld, en betaal je een pak minder kosten (in dit geval dan successierechten).



het is heel complexe materie, waarover je best eens met een notaris gaat praten ...
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Milo72 wrote:
bjohan wrote:
Mijn vriedin en ik hebben samen een dochter, wij hebben vorig jaar een huis gekocht samen 50/50. Wij zijn niet getrouwd.

Wij hebben een clausule laten invoegen dat als één van ons beiden komt te overlijden de andere volledige eigenaar van het huis is, mits betaling van erfenisrechten (denk 10%) maar in dat geval kan diegene die overblijft met het huis doen wat die wenst zonder rekening te moeten met de dochter. Zij zelf kan zelfs geen aanspraak maken op het deel van de overledene.

Zij krijgt de eigendom pas als beide ouders overlijden.

Da's een "beding van aanwas". Dat heeft voordelen (andere krijgt deel van overleden partner) maar ook nadelen (registratierechten).

Als ge 'n beding van aanwas laat opnemen in akte, en ge zijt van plan om ooit te trouwen, zoals bij ons't geval is (ooit ...) dan kan je dat beding van aanwas in de akte laten opnemen, op een manier dat het vervalt zodra jullie trouwen.

Want door te trouwen is't al beter geregeld, en betaal je een pak minder kosten (in dit geval dan successierechten).



het is heel complexe materie, waarover je best eens met een notaris gaat praten ...





Ik zou zelfs zeggen meer dan 1 notaris ... want soms geven deze ook meer een interpretatie van hoe zij het zien , interpreteren ...



En dat is soms niet volledig correct ; ... de kans dat je problemen krijgt als de vererving via de notaris verloopt die je info heeft gegeven is heel klein ... maar je deze notaris heeft ook geen 7 levens ...



En geloof me vrij , .. ik heb al straffe verhalen gehoord. Mijn vrouw heeft twee jaar geleden nog wat zin gehad om te studeren en notariaat bijgedaan en haar not. stage achter de rug ...



Straffe verhalen ...



k.b.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan