• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Moeilijk toegankelijk Schell kraantje vervangen

Lid geworden
27 mrt 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Iemand enig idee hoe ik dit moeilijk toegankelijk Schell kraantje kan losdraaien en vervolgens een nieuwe kraantje kan installeren?
Ik heb reeds verschillende Schell kraantjes in huis vervangen maar in dit geval weet ik niet goed hoe ik er met mijn sleutel bijkan.
Normaal gebruik ik een grijptang met doek of steeksleutel om de kraantjes los te krijgen. Daarbij zit ik echter in het verlengde van de uitloop omdat ik deze als hefboom gebruik.
In dit geval kan ik echter niet in het verlengde werken want het kraantje staat zo dicht bij de zijkant van de kast dat ik met mijn sleutels onmogelijk kan ronddraaien.
Hoe gaat men in zo'n geval te werk zonder de kraantjes te beschadigen? Ik veronderstel dat men met één of andere tang van voren grip moet krijgen op de kraan? Of bestaat hier een specifiek gereedschap voor?
Alvast bedankt,

Em. 
 

Bijlagen

  • shell_kraantje.jpg
    shell_kraantje.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 3

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
telkens terug 'herpakken'.....

waarom zou je het vervangen ? 
 
Lid geworden
27 mrt 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik snap wat je zegt maar er is ringrond erg weinig plaats. Ik moet mijn sleutel initieel wel geplaatst krijgen.

Het kraantje zit vast. De vorige eigenaars hebben het huis quasi niet onderhouden...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
zet er dan bv een bolkraantje vlak achter dat shellkraantje. Dan kan je afsluiten wanneer nodig en het is uit het zicht.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
watertang gebruiken? (bek kan je meer open zetten als een normale knijptang)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Gewoon dat onderbouwboilerke afpakken en na het vervangen van het kraantje terughangen...
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Platte sleutel 17 (of 19 bij oudere schell kraantjes). Je kan dit achteraan de aansluiting op het vlakke stuk plaatsen of over de aansluitdraad.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
m1chaelm zei:
Platte sleutel 17 (of 19 bij oudere schell kraantjes). Je kan dit achteraan de aansluiting op het vlakke stuk plaatsen of over de aansluitdraad.

 

En als die te lang is slijp je er een stukje af :)
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik kan er zo direct geen afbeelding van vinden maar er bestaan speciale sleutels voor hoekstopkraantjes.

Te vergelijken met een inbussleutel maar ipv een zeskant met bepaalde afmeting heb je hier zowel aan het korte als aan het lange stuk een rond uiteinde van 10 mm dat dus perfect in het hoekstopkraantje past daar waar normaal het buisje of flexibeltje van 10 mm in aangesloten wordt.

Bij het verwijderen van een oud kraantje kan je hier ook de best passende inbussleutel voor gebruiken. Kleine vervormingen door die zeskant kunnen geen kwaad, het kraantje wordt toch afgedankt.
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
charel zei:
Ik kan er zo direct geen afbeelding van vinden maar er bestaan speciale sleutels voor hoekstopkraantjes.

Te vergelijken met een inbussleutel maar ipv een zeskant met bepaalde afmeting heb je hier zowel aan het korte als aan het lange stuk een rond uiteinde van 10 mm dat dus perfect in het hoekstopkraantje past daar waar normaal het buisje of flexibeltje van 10 mm in aangesloten wordt.

Bij het verwijderen van een oud kraantje kan je hier ook de best passende inbussleutel voor gebruiken. Kleine vervormingen door die zeskant kunnen geen kwaad, het kraantje wordt toch afgedankt.

https://www.schell.eu/belgie-nl/producten/hoekregelkranen/toebehoren/details/artikel/782036899.html

teeth_smile.png
 

chesini

Lid
Lid geworden
13 jul 2008
Berichten
176
Waarderingsscore
3
Punten
18
Je kan de as van de Schell proberen los te maken. Draaikop er afhalen. Er zijn modellen waar de kop er gewoon opgeklikt zit - een soort plastic op koper koppeling. Dan Bahco engelse sleutel met de platte kant op de koperen askop zetten. Dan voorzichtig links en rechts bewegen. Zodra er weer beweging in de as zit de draaikop terugplaatsen en verder openen met afwisselend links en rechts te draaien. 

Mogelijks lukt het niet altijd, ik heb recent zo 2 vastzittende Schell losgekregen.

De kans dat zo een kraantje wat vast komt te zitten is reeel tenzij je ze verschillende keren per jaar open/dicht draait. Als ze vast zit en er zit een plastic kop op, dan gaat de kop doordraaien als je er ietwat kracht zet en is de kop dwz de plastic koppeling ook om zeep. Dus het is zeker beter eerst de kop er af te halen en met de engelse sleutel de as terug losmaken. 
 
Lid geworden
27 mrt 2019
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dank iedereen. Ik heb het er uiteindelijk afgekregen met een gewone inbussleutel in dezelfde vorm als de speciale sleutel van Shell. De binnenkant van de kraan is voldoende hard om de kracht van de inbussleutel te weerstaan.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan