Modulerende thermostaat i.p.v. aan/uit op Vaillant ecoTEC Plus VCW 346

Moonwood

Nieuw Lid
Lid geworden
14 jan 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
De installatie is een 4-tal jaar geleden geplaatst in onze nieuwbouwwoning.
Beneden en in de badkamer boven is er vloerverwarming gekoppeld op een Nest aan/uit thermostaat.
Nadat de thermostaat zijn temperatuur heeft bereikt is de vloer lekker warm om dan vervolgens terug volledig af te koelen, tot de temperatuur opnieuw zakt..
Boven zijn er radiatoren geplaatst in de badkamer (Vasco handdoekradiator) en 2 slaapkamers (Superia Super 6), gekoppeld met een draadloze Honeywell aan/uit.
Beide thermostaten sturen elk een Drayton ZA5 actuator via 230V aan. Als deze klep open is dan sluit er een spanningsvrij contact om de ketel te activeren.
Net voorbij de actuator van de vloerverwarming zit er een thermostatische kraan die is ingesteld op 40 graden.

Er is een Grundfos Alpha1 pomp voorzien, welke momenteel nog in de laagste stand staat.
Als we de verwarming aanschakelen ga ik de pomp in een hogere stand zetten.
De watertemperatuur van de verwarming was ingesteld op 55 graden.
Aangezien we de radiatoren quasi nooit gebruiken heb ik de temperatuur intussen verlaagd naar 45 graden.
Ik hoop dat jullie hiermee in combinatie met de foto's een zicht krijgen op de situatie.

Aangezien ik zoals iedereen momenteel het gasverbruik wil beperken, overweeg ik om de Nest vervangen door een Vaillant Sensocomfort met buitenvoeler.
Na wat opzoekingswerk blijkt dit nog niet zo simpel te zijn als ik dacht..
Ik ben elektrisch relatief sterk maar heb van verwarming totaal geen verstand.
Probleem 1: vanaf wanneer ik de bus op de Vaillant gebruik kan ik de draadloze Honeywell voor de radiatoren boven niet meer gebruiken.
Probleem 2: de actuatoren kan ik niet meer aansturen. Er zit een hulprelais op de vaillant, wat ik misschien hiervoor kan gebruiken?
Ik vermoed dat bij een modulerend systeem het water continu door de ketel moet lopen om de temperatuur te checken, wat met gesloten actuatoren niet mogelijk is?

Is het volgens jullie een optie om de radiatoren en vloerverwarming in deze opstelling te combineren op 1 kring, gecombineerd met de Sensocomfort?
Bijgevolg dien ik de actuatoren te verwijderen (of voorlopig continu sturen met 230V) en vervalt de draadloze Honeywell.
Ik begrijp dat de watertemperatuur te laag zal zijn voor de radiatoren om de ruimtes op temperatuur te brengen.
Zullen de radiatoren op deze temperaturen nog in staat zijn om de koude te breken of zullen deze geen enkel nut meer hebben op deze manier?

Wat raden jullie mij aan om te doen? Andere/betere ideeën?
Alvast bedankt voor jullie advies!

Bijlagen

• IMG_20221008_174317.jpg
    IMG_20221008_174317.jpg
    235,2 KB · Weergaven: 26
  • IMG_20221008_175921.jpg
    IMG_20221008_175921.jpg
    146,4 KB · Weergaven: 25
  • IMG_20221009_171404k.jpg
    IMG_20221009_171404k.jpg
    122,6 KB · Weergaven: 25
Je thermostaat moduleert niet dat doet de ketel.

Normaal wordt de temperatuur van vloerverwarming constant gehouden door een menggroep te plaatsen zodat de temperatuur continue kan geregeld worden. De ketel zal dan op behoefte worden ingeschakeld om bij te verwarmen. Ik lees dat jij een aan-uit systeem hebt. Als dat klopt is dat zeer vreemd en best wel spijtig voor een installatie van 4 jaar oud. Ik kan het niet direct afleiden aan de foto's (van kabouter knutsel) die je hebt gepost.

Wat zoek je eigenlijk in een nieuwe thermostaat? Zonder je system hydraulisch te wijzigen gaat er niets veranderen met een andere thermostaat al is het er eentje die kan vliegen of het weer voorspellen in 2024.

Het enige wat direct effect heeft op je gasfactuur is je wens temperatuur beperken, je vertrek-watertemperatuur beperken tot bv 40 (wat meestal de maximale ontwerp temperatuur is van je vloerverwarming), hierdoor gaan je radiatoren bijne niet meer opwarmen en dus nog maar een weinig werken.

Om volgende 2 redenen dacht ik een modulerende thermostaat met buitenvoeler te voorzien:

* Minder gasverbruik. Nu draait de ketel in het stookseizoen dagelijks een 3-tal uur "vollen bak" om daarna terug uit te schakelen.
Met een modulerende thermostaat gebeurd de verwarming geleidelijk en zal het water minder opwarmen als de temperatuur bijna is bereikt.
Nu met de Nest blijft de ketel vol gas geven tot wanneer het aan/uit contact van Nest terug open gaat.

* Meer comfort door een constantere temperatuur van de vloer.
Nu is de vloer soms lekker warm nadat de ketel heeft gestookt om dan een halve dag later koud aan te voelen.
Uiteindelijk zakt de temperatuur op de Nest door de koude vloer waarna de ketel terug vol begint te stoken.

Als ik het goed begrijp is bovenstaande allebei fout geredeneerd van mij?
Als ik geen grote kosten wil doen is de beste optie om de installatie aan/uit te laten en enkel de watertemperatuur tot 40 graden te verlagen?

De radiatoren gebruiken we quasi nooit. Is het een oplossing als we deze kring totaal niet meer gebruiken?

Normaal wordt de temperatuur van vloerverwarming constant gehouden door een menggroep te plaatsen zodat de temperatuur continue kan geregeld worden. De ketel zal dan op behoefte worden ingeschakeld om bij te verwarmen. Ik lees dat jij een aan-uit systeem hebt. Als dat klopt is dat zeer vreemd en best wel spijtig voor een installatie van 4 jaar oud. Ik kan het niet direct afleiden aan de foto's (van kabouter knutsel) die je hebt gepost.

Wat zoek je eigenlijk in een nieuwe thermostaat? Zonder je system hydraulisch te wijzigen gaat er niets veranderen met een andere thermostaat al is het er eentje die kan vliegen of het weer voorspellen in 2024.

Het enige wat direct effect heeft op je gasfactuur is je wens temperatuur beperken, je vertrek-watertemperatuur beperken tot bv 40 (wat meestal de maximale ontwerp temperatuur is van je vloerverwarming), hierdoor gaan je radiatoren bijne niet meer opwarmen en dus nog maar een weinig werken.
Tuurlijk kan een thermostaat ook moduleren! Even inlezen

Leg is uit of geef de bron. Ik leer altijd graag bij.

Update:
Laat maar ik weet wat je bedoelt. Nu ik noem dit geen modulatie (is weer wat marketing gezwets), wederom dat doet enkel de ketel. Het verschil zit hem enkel in het feit dat je een continue meting geeft naar de ketel en deze zijn warmte levering gaat afstemmen op de vraag. Dus de ketel moduleert.

Voor TS zijn systeem voldoet dit nog steeds niet aangezien hij met twee verschillende afgiftesystemen zit die op een verschillend regime werken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Om volgende 2 redenen dacht ik een modulerende thermostaat met buitenvoeler te voorzien:

* Minder gasverbruik. Nu draait de ketel in het stookseizoen dagelijks een 3-tal uur "vollen bak" om daarna terug uit te schakelen.
Met een modulerende thermostaat gebeurd de verwarming geleidelijk en zal het water minder opwarmen als de temperatuur bijna is bereikt.
Nu met de Nest blijft de ketel vol gas geven tot wanneer het aan/uit contact van Nest terug open gaat.

Nu is de vloer soms lekker warm nadat de ketel heeft gestookt om dan een halve dag later koud aan te voelen.
Uiteindelijk zakt de temperatuur op de Nest door de koude vloer waarna de ketel terug vol begint te stoken.

Als ik geen grote kosten wil doen is de beste optie om de installatie aan/uit te laten en enkel de watertemperatuur tot 40 graden te verlagen?

De radiatoren gebruiken we quasi nooit. Is het een oplossing als we deze kring totaal niet meer gebruiken?
Pomp in hogere stand zetten is dartelen alle logica om energie te sparen

lage temp
lage pompsnelheid
maar wel veel uren de ketel laten draaien
is basisvorm zuinig te stoken

Leg is uit of geef de bron. Ik leer altijd graag bij.

Update:
Laat maar ik weet wat je bedoelt. Nu ik noem dit geen modulatie (is weer wat marketing gezwets), wederom dat doet enkel de ketel. Het verschil zit hem enkel in het feit dat je een continue meting geeft naar de ketel en deze zijn warmte levering gaat afstemmen op de vraag. Dus de ketel moduleert.

Voor TS zijn systeem voldoet dit nog steeds niet aangezien hij met twee verschillende afgiftesystemen zit die op een verschillend regime werken.
Niet alleen de ketel moduleert hoor … een modulerende thermostaat zal Be ook de startprocedure vd ketel beïnvloeden … elke gasketel start aan ong 50% van zijn max vermogen . Bij aan/uit zal hij meteen naar vol vermogen gaan stoken tot de Max ingestelde keteltemp . Hierna gaat de ketel pas moduleren op retourtemp. Bij modulerende thermostaat zal hij meteen na de start op het gewenste vermogen gaan moduleren op het gevraagde keteltemp . Verder zal de modulerende thermostaat ook vlugger reageren en communiceren met de ketel wanneer de gevraagde temp bijna bereikt wordt .
Als je werkzaam bent in de HVAC-sector dan moet je jezelf maar eens inschrijven voor een opleiding EMS bij Buderus. Wordt daar haarfijn uitgelegd

Niet alleen de ketel moduleert hoor … een modulerende thermostaat zal Be ook de startprocedure vd ketel beïnvloeden
Zoals ik zei: de temperatuur wordt continue gemeten en doorgegeven, de thermostaat doet uiteindelijk niets. Je zegt zelf:
Bij modulerende thermostaat zal hij meteen na de start op het gewenste vermogen gaan moduleren op het gevraagde keteltemp
Dus niet de thermostaat het is de ketel met input van hetgeen hij van de thermostaat krijgt.

Ik vind dus een modulerende thermostaat een verwarrende marketing term. De thermostaten waar jij op doelt zijn iets intelligenter (er zit een microcontroller in die een temp waarde via een bus naar de ketel stuurt) dan een ouderwets ding met bimetaal of met een micro die een relay schakelt.

Ik zou graag cijfers willen zien, en dan geen verbloemde cijfers of rekenkundige trucjes (zoals de 108 procent rendement van een gasketel ?) wat de werkelijke impact gaat zijn op de energiebesparing. Er zijn zoveel parameters die bepalen of je al dan niet goedbezig bent.

Ik wil niet zeggen dat het een verkeerd systeem is in tegendeel de parameters waarmee de ketel reken kan houden worden continue en zelfstandig door de ketel vergaard daar waar je vroeger zaken in discrete stappen kon instellen. Maar modulatie is in deze een verwarrende term.

Uiteindelijk verandert deze discussie niets voor TS zijn probleem omdat hij met twee verschillende afgiftesystemen op twee verschillende regimes zit.

Niet alleen de ketel moduleert hoor … een modulerende thermostaat zal Be ook de startprocedure vd ketel beïnvloeden
Zoals ik zei: de temperatuur wordt continue gemeten en doorgegeven, de thermostaat doet uiteindelijk niets. Je zegt zelf:
Alleen aan/uit thermostaten doen bijna niks behalve op basis van temperatuur de CV op 100% verwarmen of uit zetten. Een modulerende thermostaat doet veel meer en communiceert via een protocol als OpenTherm met een CV ketel. Als je kennis van zo'n protocol hebt weet je ook dat de thermostaat het modulatieniveau dicteert op basis van de kennis in de thermostaat. Die kennis betreft snelheid van opwarmen van de woning waarmee de parameters van een PID regelaar ingesteld worden waardoor de temperatuur in de woning vlak blijft zonder over- en undershoots.

M.a.w., de regeling in de thermostaat is veel meer dan slechts een temperatuur meten.

Bij modulerende thermostaat zal hij meteen na de start op het gewenste vermogen gaan moduleren op het gevraagde keteltemp
Dus niet de thermostaat het is de ketel met input van hetgeen hij van de thermostaat krijgt.

Ik vind dus een modulerende thermostaat een verwarrende marketing term. De thermostaten waar jij op doelt zijn iets intelligenter (er zit een microcontroller in die een temp waarde via een bus naar de ketel stuurt) dan een ouderwets ding met bimetaal of met een micro die een relay schakelt.

Ik zou graag cijfers willen zien, en dan geen verbloemde cijfers of rekenkundige trucjes (zoals de 108 procent rendement van een gasketel ?) wat de werkelijke impact gaat zijn op de energiebesparing. Er zijn zoveel parameters die bepalen of je al dan niet goedbezig bent.

Ik wil niet zeggen dat het een verkeerd systeem is in tegendeel de parameters waarmee de ketel reken kan houden worden continue en zelfstandig door de ketel vergaard daar waar je vroeger zaken in discrete stappen kon instellen. Maar modulatie is in deze een verwarrende term.

Uiteindelijk verandert deze discussie niets voor TS zijn probleem omdat hij met twee verschillende afgiftesystemen op twee verschillende regimes zit.
Schrijf je in als HVAC’er op een cursus EMS bij Buderus en je zal de uitleg met cijfers krijgen …

Alleen aan/uit thermostaten doen bijna niks behalve op basis van temperatuur de CV op 100% verwarmen of uit zetten. Een modulerende thermostaat doet veel meer en communiceert via een protocol als OpenTherm met een CV ketel. Als je kennis van zo'n protocol hebt weet je ook dat de thermostaat het modulatieniveau dicteert op basis van de kennis in de thermostaat. Die kennis betreft snelheid van opwarmen van de woning waarmee de parameters van een PID regelaar ingesteld worden waardoor de temperatuur in de woning vlak blijft zonder over- en undershoots.

M.a.w., de regeling in de thermostaat is veel meer dan slechts een temperatuur meten.
Dat ontken ik ook allemaal niet. Ik vind het alleen een verwarrende term omdat de feitelijke modulatie gebeurt in de ketel. Deze zet immers de juiste hoeveelheid gas om in de juist hoeveelheid gevraagde warmte, die dan weliswaar van de thermostaat komt. Zoals je aangeeft: het is uiteindelijke gewoon een (zelflerende) PID regelaar.

Maar als heel de wereld het een modulerende thermostaat wilt noemen dan zal ik me daar bij moeten neerleggen he :). Ik vergelijk de zaken nogal is met auto's, in autoland zeggen ze tegen zo een langs-achter-samen-gedrukt-SUV-hok ook een coupe, dat vind ik ook heiligschennis...

De eerlijkheid gebied me dat bij de vraagstelling of de winsten goed zijn ik vvw in gedachte had. Van zodra het gaat over radiatoren dan ben ik overtuigd dat een continue regeling aanzienlijke besparing kan geven.

En heel deze discussie doet nog steeds niets terzake voor TS zijn probleem.

In combinatie met een gemengde pompgroep zal een modulerende thermostaat altijd een meerwaarde zijn omdat hij ook invloed gaat hebben op het schakelgedrag vd mengkraan …

Hierbij nog 2 foto's van de installatie om de situatie eventueel iets duidelijker te maken.
Wat raden jullie mij aan om te doen zonder grote kosten te maken?
Aan/uit thermostaat behouden en ketel op 35 of 40 graden zetten?

Ik dacht om beide actuatoren te verwijderen en zo alles samen op 1 kring te zetten, gecombineerd met een modulerende thermostaat.
Maar dit lijkt dus totaal geen optie? De radiatoren gebruiken we quasi niet dus dat deze niet meer zeer warm worden is geen probleem.

Bijlagen

• Deel 2.jpg
    Deel 2.jpg
    340,6 KB · Weergaven: 10
  • Deel 2 - 2.jpg
    Deel 2 - 2.jpg
    325 KB · Weergaven: 10
Investeer in correcte hydraulische en regeltechnische oplossing met 2 gemengde pompgroepen en evenwichtsfles. Het zal zich op termijn terug betalen, de rest is beunhazerij

Investeer in correcte hydraulische en regeltechnische oplossing met 2 gemengde pompgroepen en evenwichtsfles. Het zal zich op termijn terug betalen, de rest is beunhazerij
Daar ben ik mee akkoord.

Eventueel kan je de groep van de radiatoren enkel als pomp groep en geen menggroep nemen. De glijdende regeling van je ketel kan er dan voor zorgen dat deze efficiënter werkt.

Daar ben ik mee akkoord.

Eventueel kan je de groep van de radiatoren enkel als pomp groep en geen menggroep nemen. De glijdende regeling van je ketel kan er dan voor zorgen dat deze efficiënter werkt.
Best altijd voor gemengde pompgroepen gaan voor zowel radiatoren als voor vloer … daar haal je het meeste rendement uit gewoon

Daar ben ik mee akkoord.

Best altijd voor gemengde pompgroepen gaan voor zowel radiatoren als voor vloer … daar haal je het meeste rendement uit gewoon
Akkoord maar TS vraagt de meest goedkoopste oplossing. Ik heb gedacht maar heb het er niet expliciet bijgezet dat dit de investering goedkoper maakt.

Ik heb ook altijd graag het beste van beste maar dat kost ook altijd het meeste...

Ok, bedankt voor jullie reacties! Ik weet wat mij te doen staat.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan