• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

modulerende rhermostaat

Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
een modulerende thermostaat doet uw ketel zolaag mogentlijk moduleren

wil dit nu zeggen dat een ketel tot die tot 3.6kw kan moduleren ,daar onder kan door die thermostaat

zou het veel intresanter maken natuurlijk
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
De ondergrens van de modulatie wordt bepaald door de ketel.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Een thermostaat geeft alleen een signaal naar een kachel , maar kan verder niets.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een thermostaat geeft alleen een signaal naar een kachel , maar kan verder niets.



sory maar ik lees daar toch heel andere zaken over,ga eens terug opzoeken en zet het hier
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Onder signaal valt ook het communiceren met de kachel.

Dus harder/zachter , uit/aan en status weergeven.



De kachel ontvangt dat signaal en zal het uitvoeren.



Maar dat uiteraard wel binnen de hardware matige begrenzingen van de kachel.



maw je kan de kachel niet vertellen dat hij maar op 10% van zijn vermogen kan gaan branden als 40% zijn ondergrens is.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
had dit in mijn faforieten staan





http://forum.fok.nl/topic/2009444/1/999



lees daar alle topics eens,volgens men daar schrijft gaat de modulatie lager dan de ketel aangeeft



weet soms iemand wat het verschil in rendement is tussen een ketel die 17/100 kan moduleren

en een ketel die maar 30/100 muduleerd
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
lees daar alle topics eens,volgens men daar schrijft gaat de modulatie lager dan de ketel aangeeft



Dat zie ik daar nergens staan hoor??
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
had dit gelezen

Een modulerende thermostaat stelt de gevraagde CV aanvoer tempertuur in. Die kan veel lager zijn dan wat de ketel als max heeft ingesteld. Ergo: Het rendement stijgt nog flink doordat je met een modulerende thermostaat veel dieper het condensatie gebied in duikt dan zonder.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ik lees daar toch niet dat de ketel meer moduleert dan de normale waarden.



Er staat alleen dat de watertemp lager komt dan bij een aan/uit thermostaat (lees niet modulerende ketel) en de ketel direct naar de maximaal ingestelde "watertemp" gaat.
 

Estivie

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2011
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
6
marcelvm;1868744 wrote:
had dit gelezen

Een modulerende thermostaat stelt de gevraagde CV aanvoer tempertuur in. Die kan veel lager zijn dan wat de ketel als max heeft ingesteld. Ergo: Het rendement stijgt nog flink doordat je met een modulerende thermostaat veel dieper het condensatie gebied in duikt dan zonder.



Marcel, jij hebt het over de "maximum" temperatuur", Janus Wago heeft het over de "minimum" temperatuur.



Als jouw ketel fysiek niet minder dan 20° kan verwarmen dan gaat je thermostaat daar niets aan veranderen, zelfs al vraagt die maar 15°.



Door het gebruik van een modulerende thermostaat (in combinatie met een buitenvoeler) ga je wel een betere aansturing hebben van je ketel & dus meer comfort & een hoger rendement.



Bottom line: als jouw ketel kan moduleren dan zou ik er zeker een weersafhankelijke sturing aan hangen (wat jij volgens mij bedoeld met 'modulerende thermostaat')
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
ok begrepen weer wat wijzer



toch nog een vraag een voeler van een boiler vaillant ketel met vaillant boiler



de voeler van de boiler geeft singnaal aan de ketel die op boiler overschakelt

dit werkt stroomloos denk ik

als ik nu een lus maak in de ketel op de plaats van stekker boiler de ketel dan gaat de ketel ook zijn werk doen voor de boiler denk ik juist of niet



ps voeler is gewoon het buisje met twee draadjes met stekker voor aan te sluiten in de ketel
 

Estivie

Nieuw Lid
Lid geworden
3 okt 2011
Berichten
84
Waarderingsscore
0
Punten
6
marcelvm;1868757 wrote:
ok begrepen weer wat wijzer



toch nog een vraag een voeler van een boiler vaillant ketel met vaillant boiler



de voeler van de boiler geeft singnaal aan de ketel die op boiler overschakelt

dit werkt stroomloos denk ik

als ik nu een lus maak in de ketel op de plaats van stekker boiler de ketel dan gaat de ketel ook zijn werk doen voor de boiler denk ik juist of niet



ps voeler is gewoon het buisje met twee draadjes met stekker voor aan te sluiten in de ketel



Ik begrijp je uitleg niet helemaal goed of wat je juist wil bereiken, maar de temperatuur wordt bepaald door een weerstandsmeting (VR10 sensor dacht ik)
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
ja ik ben niet zo goed in het schrijven

maar wil u eens kijken in google en :voeler voor vaillantboiler,: invullen en bij afbeeldingen kijken

word het mischien duidelijker
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Een voeler voelt iets (b.v. temperatuur) en is geen schakelaar, dus denkt niet dat het zal werken wat je van plan bent.

Maar zonder duidelijke omschrijving kunnen we niets met zekerheid zeggen.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
zo een voeler werkt toch als een schakelaar denk ik

hij maakt toch een concact met de ketel om op te starten,doet dus dienst als schakelaar in zekere zin
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
marcelvm;1868804 wrote:
zo een voeler werkt toch als een schakelaar denk ik

hij maakt toch een concact met de ketel om op te starten,doet dus dienst als schakelaar in zekere zin



Van mij mag je er een brug opzetten hoor :D
 
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
1.560
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voelers zijn NTC's of PTC's en die schakelen niet maar geven een bepaalde weerstand door .De electronica in de ketel verwerkt deze waarden en aan de hand van de weerstand start of stopt de ketel ...
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
dus een brug maken zou niet werken
 
Lid geworden
15 jul 2013
Berichten
357
Waarderingsscore
1
Punten
0
marcelvm;1869764 wrote:
dus een brug maken zou niet werken



Ik vermoed dat die sensor in de boiler een PT100 of PT1000 gaat zijn, die de boiler temperatuur omzet in een weerstandswaarde, die de ketel dan op zijn beurt terug omzet in temperatuur zodat de ketel exact weet hoeveel warmte vereist is om de boiler op te warmen,



als je een PT100 of PT1000 overbrugt loop je de kans dat je de boel kortsluit, of dat de ketel in veiligheid gaat omdat die weet dat een weerstand van 0 Ohm wijst op een defecte sensor, of bij dommere ketels: de ketel gaat helemaal niet, of volle bak draaien.



aan jou om uit te maken of je het risico wil lopen, voor welke reden je het ook zou willen avonturen :)



groeten,
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan