• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Moderne HOB (11 x 17m)

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag allemaal,



Sinds kort is ons eerste voorontwerp er. We zijn er al zeer tevreden mee.



De tuin is georiënteerd op het Westen. Achteraan zitten we met een zicht op weiland, we hebben dan ook gekozen voor het zicht en niet voor de optimale oriëntatie op het Zuiden... Het zuiden heeft ook zijn nadelen. :wink:



De trap staat in de hal, maar is via een glaswand geïntegreerd in de woonkamer.



We zouden graag jullie mening en/of verbeteringen kennen voor dit eerste voorontwerp.



op vraag van ts verwijderd









Alvast bedankt.



Groeten,

A-G
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat klopt inderdaad. Dit hebben we zo gedaan bij de andere kinderkamer, deze met het raam in de zijgevel.

Maar om wat spanning te brengen in de voorgevel hebben we voor een verticaal bandraam gekozen in die kinderkamer dat tot in de dakrand komt. Zo wordt die lange lijn een beetje gebroken. :)



Misschien iemand een ander idee voor de gevels?
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Steek een Solatube in die douche. Genoeg licht, en isoleert beter dan een koepel!



Touwens, door je plat dak kan je er nog toevoegen in ruimtes waar je te weinig licht hebt, en toch geen inkijk wil.
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is inderdaad om het dak te voorzien van koepels moest het nodig zijn.



We hebben een woning ontworpen met een plat dak. We hebben dat we een afwijking krijgen bij stedenbouw. Een hellen dak is voorgeschreven en de naaste buur heeft dit ook...



Zou het optimaal plaatsen van zonnepanelen (lees: gericht naar het zuiden) een argument kunnen zijn?



Zo'n hellend dak is de schrik van mijn leven... :mrgreen:
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
A-G wrote:
Het is inderdaad om het dak te voorzien van koepels moest het nodig zijn.



We hebben een woning ontworpen met een plat dak. We hebben dat we een afwijking krijgen bij stedenbouw. Een hellen dak is voorgeschreven en de naaste buur heeft dit ook...



Zou het optimaal plaatsen van zonnepanelen (lees: gericht naar het zuiden) een argument kunnen zijn?



Zo'n hellend dak is de schrik van mijn leven... :mrgreen:



Plat dak is beter voor zonnepanelen:

-je ze perfect naar het zuiden orienteren.

In de meeste gevallen is je bouwgrond namelijk niet perfect gealigneerd met de windrichtingen.

-sommige mensen vinden zonnepanelen niet mooi. Op een plat dak zie je ze (bijna) niet staan.

-makkelijker voor onderhoud. Je kan ze best 1 keer per jaar eens afwassen om stof/pollen/bladeren te verwijderen. Dat is toch niet iets veiliger op een plat dak.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Mijn bevindingen:



- het ontwerp doet eerder denken aan een OB, voor beoordeling van de gevels zou je op z'n minst het volume van de aanliggende woning moeten aangeven

- nogal van de straat afgekeerd en introverte indeling, geen verblijfsruimte die uitkijkt op de straatzijde

- voordeur verstopt in zijgevel

- mooie ruime hal met vide (nog mooier met lichtstraat)

- vide wordt nauwelijks benut (geen ramen vanuit MB op vide, aan bureau zitten met de rug naar de vide gekeerd, dus ruilen met douche!!)

- vestiaire is te ver weg van voordeur

- kinderkamers zijn wat smal in verhouding tot de omvang van de woning, van die 3,00m¹ valt best 3,60m¹ te maken

- de gebruiksruimten zijn erg dominant, ten koste van verblijfsruimten
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Archiklusser,



archiklusser wrote:
Mijn bevindingen:



- het ontwerp doet eerder denken aan een OB, voor beoordeling van de gevels zou je op z'n minst het volume van de aanliggende woning moeten aangeven



De aanpalende woning heeft een breedte van 6m, de volgende huizen naast zijn van het zelfde genre.

Telkens weer met de rood/bruine baksteen.



- nogal van de straat afgekeerd en introverte indeling, geen verblijfsruimte die uitkijkt op de straatzijde



Voor de woning is een druk bezochte winkel. Vandaar dat we geen verblijfsruimte hebben aan de voorzijde die telkens op al die wagens moet zitten te kijken.



- voordeur verstopt in zijgevel



Dit is natuurlijk waar, bij het aanleggen van de tuin en het klinkeren zal er aandacht worden geschonken aan een padje dat je recht naar de voordeur leidt.



- mooie ruime hal met vide (nog mooier met lichtstraat)



Zeker waar!



- vide wordt nauwelijks benut (geen ramen vanuit MB op vide, aan bureau zitten met de rug naar de vide gekeerd, dus ruilen met douche!!)



Het wisselen met de douchecel zou eventueel nog bekeken kunnen worden. Bedenk wel dat de muur waar de douchecel tegen staat een steunmuur is.



- vestiaire is te ver weg van voordeur



- kinderkamers zijn wat smal in verhouding tot de omvang van de woning, van die 3,00m¹ valt best 3,60m¹ te maken



Enige suggestie hoe dit mogelijk zou zijn?



- de gebruiksruimten zijn erg dominant, ten koste van verblijfsruimten



Hier ook enige suggestie om meer leefruimte te verkrijgen?



Alvast bedankt voor de goede reactie! Er zal zeker rekening mee gehouden worden.
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben de plannen eens herzien.



Deuren en ramen moeten nog getekend/aangepast worden.



Gelieve kritisch commentaar te geven afgaande de indeling van de ruimtes.



EDIT:



Heb voorlopig de update van de plannen er af gehaald. Er zaten iets te veel foutjes en onduidelijkheden in na het snel aanpassen.



Morgen komt de update. :wink:
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heeft iemand in afwachting nog ideetjes voor de gevels?



In bijzonder voor de voorgevel.
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Update



We hebben de plannen en gevels wat aangepast aan de opmerkingen.



-Bureau en douchecel zijn van plaats gewisseld;

-Berging en vestiaire zijn gewisseld;

-Strijkkamer/wasplaats/berging is naar de gelijkvloers gebracht waardoor de kinderkamers 45 cm breder zijn geworden. De lengte van de kamers is ook met 25 cm toegenomen;

-Grotere ramen in de kinderkamers;



Wat vinden jullie van de aanpassingen?

op vraag van ts verwijderd



De voorgevel zou er dan zo uit zien:





Uploaded with ImageShack.us
 
Lid geworden
8 jun 2011
Berichten
104
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind de aanpassingen qua indeling heel geslaagd! Heel erg leuk ontwerp trouwens!



De voorgevel vind ik niet zo super met die ramen zo bijeen, daar zou ik wel nog wat aan sleutelen, wel leuk dat de ramen nu een stuk groter zijn in de kinderkamers!
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Symmetrie in voorgevel... niet echt fijn. En die voordeur kan best aan de voorgevel.



 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
:shock: En ineens hebben we een... huis :mrgreen: i.p.v. een... loods? :? :wink:



Om maar te zeggen... indeling is prima (behalve... bureauhoekje in slaapkamer!? hoe kom je erbij? :()

... voorgevel is bah! :x
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Archiklusser,



Volgens mij heb je met de voordeur in de voorgevel enkel veel plaats verlies. Of heb je een idee om het verlies van de bergruimte/vestiaire/WC te compenseren? Dan spreek me u wijziging wel erg aan...



Antja,



Bureauhoekje was maar ter aanvulling... Zal eerder een kleine bibliotheek/boekenrek worden. Kamer is dan ook zo'n beetje een relax ruimte.



Antje wrote:
... voorgevel is bah!
Geef gerust een voorstel.... :wink:
 

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
9.313
Waarderingsscore
40
Punten
48
A-G wrote:
Kamer is dan ook zo'n beetje een relax ruimte.

Klinkt al beter... :p



A-G wrote:
Antje wrote:
... voorgevel is bah!
Geef gerust een voorstel.... :wink:

Ik ben daar zo sterk niet in als Archi. Ik zie wel wat pakt en wat niet, maar om nu zelf 't warm water uit te vinden... Vermijd in elk geval symmetrie, en ik zou persoonlijk de lange poort niet nog gaan verlengen... tenzij eventueel naar rechts en stukje de hoek om?
 
Lid geworden
27 dec 2006
Berichten
217
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vond eigenlijk de voorgevel in het eerste ontwerp nog wel best OK. Dat van Archiklusser ook wel maar het 2e ontwerp is echt niet mooi.



Het nieuwe plan voor het gelijkvloers is super. Al zou ik wel een deur voorzien tussen garage en keukenberging. Het wordt anders een lange weg als je van de winkel komt.



Jullie zijn precies wel fan van een open bureau. Ik zou eerder gaan om het gehele stuk vooraan op te delen in 3 gelijke delen. Zo heb je 2 kinderslaapkamers en een bureau (of 3 slaapkamers).

De badkamer met zicht op de velden is wel super. Vind het wel zonde om hier alle ruimte te nemen en dan de douchekamer zonder raam.
 
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
822
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik vind het gelijkvloers ook heel goed maar voorzie idd een deur van de berging naar de garage , dan kan je ook via je garage binnenkomen en direct naar de keuken met je boodschappen. wij hebben dat ook gedaan en dat is echt onmisbaar.
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een deur om de berging met de garage te verbinden zijn we ook aan het overwegen. We zouden dan opteren voor een schuifdeur.



Zelf zijn we ook eerder voor de voorgevel uit het eerste voorontwerp, maar om beide kinderen dezelfde kamer te gunnen moet het wel op deze manier.



De gevels vinden we best moeilijk. Alle hulp, voorbeelden, suggesties, ... zijn meer dan welkom!



Hier nog enkele alternatieven:

 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Het blijft een 'gezichtje', al dan niet met een een scheef mondje. Vermijdt symmetrie!
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb het nog eens bekeken om de voordeur tot op straat te krijgen, maar zo ideaal lijkt me dit niet.

Je krijgt dan al gauw een inkom hal van 9m diep. Ruimte die je anders best kan gebruiken.



Hebben jullie een idee om de voorgevel wat spannender te maken? Uitgaande van de ramen van de kinderkamers en de garagepoort.



EDIT: iets zoals het volgende misschien?



 
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik wou nog eens naar jullie plannen kijken maar kan ze nergens terug vinden... Ligt het aan mij of zijn ze van het forum gehaald???
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan