• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Moderne HOB (11 x 17m)

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag allemaal,



Sinds kort is ons eerste voorontwerp er. We zijn er al zeer tevreden mee.



De tuin is georiënteerd op het Westen. Achteraan zitten we met een zicht op weiland, we hebben dan ook gekozen voor het zicht en niet voor de optimale oriëntatie op het Zuiden... Het zuiden heeft ook zijn nadelen. :wink:



De trap staat in de hal, maar is via een glaswand geïntegreerd in de woonkamer.



We zouden graag jullie mening en/of verbeteringen kennen voor dit eerste voorontwerp.



op vraag van ts verwijderd









Alvast bedankt.



Groeten,

A-G
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Leuk ontwerp, toch zeker de leefruimte.



Enige opmerking die ik heb: berging is nogal ver van de keuken.

(Eventueel zien of je die kan switchen met de vestiaire)



Garage is ook vrij groot: dat is eigenlijk zonde omdat je daar anders makkelijk nog een extra kamer (bureau ofzo) kwijt kunt.

Het ijzeren paard kan makkelijk buiten blijven staan hoor, is vaak zelfs beter.



Hou ook zeker rekening met zonnewering: oriëntatie op het westen zorgt ervoor dat er veel warmte gaat binnenkomen - zon staat dan nog wel lager, maar geeft in de zomer nog altijd heel veel warmte af.
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt, de leefruimte vinden we ook zeer in orde.

Is de zithoek wel goed qua afmetingen, daar vrezen we een beetje voor?



We hebben bewust gekozen voor de garage. De oprit voor het huis is te kort voor een wagen te kunnen parkeren. Moesten we dieper mogen bouwen zouden we zeker de auto buiten laten staan.

Op deze manier zouden we voor een carport moeten kiezen die "in de woning" verwerkt is en we vrezen dat hierdoor de strakheid/concept van het ontwerp verloren zal zijn.



De garage zal ook dienst doen als fietsenstalling, we zullen deze vaak gebruiken. Het tuinhuisje zal ver in de tuin gelegen. Het zou een hele reis zijn om de fiets te gaan halen...



Nu de opmerking op de berging;

We zouden kiezen voor een open trap, dan vinden we het knap dat je er ook ruimte rond hebt en niet direct op een muur kijkt. Moest daar de berging komen dan zou de trap al bijna tegen de muur van de bering komen. We zullen er zeker over nadenken!
 
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
822
Waarderingsscore
0
Punten
0
is het de bedoeling dat wasmachine boven komt? dat zou ik nu toch niet doen, qua lawaai kan dit tellen, studerende kinderen, slapende kinderen... en strijken doe je toch ook liever voor je tv en niet in een klein kamertje. ik zou van die kamer iets anders maken. vind het in de nieuwste huizen altijd spijtig dat ouders zo een mega kamer met on suite badkamer moeten hebben , jullie faciliteiten beslagen eigenlijk de helft van het verdiep. die slaapkamer is trouwens heel breed om dan nog eens apart een dressing aan te breien. en de kinderen moeten het dan stellen met een doucheke.
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is inderdaad de bedoeling dat alles wat met was te maken heeft boven zal gedaan worden.

Zo hoeft er niet met de was doorheen het hele huis worden gelopen en kan alles rustig blijven staan.



De geluidshinder is een kwestie van gewoonte volgens mij. Eventueel kunnen de muren in de kinderkamers worden uitgevoerd in silicaat steen of een ander akoestisch isolerend materiaal.



Het ouderlijk gedeelte is inderdaad groot. In de slaapkamer zal ook een werktafel komen.

Er zal dus niet alleen geslapen worden... :)



Wij hebben ook niet het gevoeld dat de kinderen tekort worden gedaan. De douchecel is ruim 1m80 x 1m30 vrije ruimte.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zeer mooi ontwerp. Zowel langs buiten als binnen.

inkom, badkamer en living zijn zeer mooi.



om toch te muggenziften:

-Is die 4,23m niet te smal voor de keuken ?

-het is geen probleem om de berging ver van de keuken te hebben, als je alles van voeding in de keuken zelf kan stockeren. Maar zijn hiervoor voldoende kasten voorzien ? Lijkt mij krap.

-Ik zie dat de garage bij in het geisoleerde volume zit. Dat is niet zo goed. Ik zie dat je met crepie werkt. Dan kan je redelijk eenvoudig de garage ook langs binnen hier mee afwerken en een buitendeur plaatsen tussen garage en de rest van de woning.

-geen deur tussen slaapkamer en badkamer ? Mogen de kinderen niet in bad ?

-er is relatief veel glas boven (badkamer). Dit gaat niet veel functioneel opleveren maar wel meer kosten zowel in aankoop als in energieverbruik.
 
Lid geworden
22 apr 2011
Berichten
109
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zeer mooi ontwerp, ik ben zelfs verliefd!



Persoonlijk zou ik ook wel vestiaire met berging ruilen.
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de goede reacties allemaal!



Tussen de badkamer en de dressing zou nog een schuifdeur komen. Zo kunnen de kids ook gebruik maken van het bad. Het is de bedoeling om zo op latere leeftijd hun privacy te gunnen, vandaar de douchecel.

In eerste instantie zal de douchecel niet afgewerkt worden en kan dienen voor opbergruimte voor speelgoed of iets dergelijks...



Zou de keuken echt te klein zijn qua opbergruimte? Er is een spoeleiland van 3m40 op 1m10, hier komen lades en het afwasmachine in. Dan hebben we nog de kastenwand van 4m60 lang, weliswaar met de kookplaat. Daarnaast nog eens een dressoir in de eethoek.



De berging is precies daar geplaatst omdat je makkelijk naar buiten met eventueel vuile schoenen...
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Ik zou keuken & eethoek omwisselen denk ik.

Onze keuken is 4m, en ik ervaar dat toch niet als te smal.
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
F-B, dat hadden we ook al gedacht.

Maar in het concept loopt de buitenmuur, in natuursteen, door tot binnen. Moesten we de keuken daar zetten, dan zou de kastenwand het concept te niet doen.
 
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
822
Waarderingsscore
0
Punten
0
onze keuken is 4 meter 30 en ons eiland is 3 meter breed en dat is plaats genoeg. hebben wel maatwerk hangkasten helemaal tot boven (even diep als de gewone kasten)
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mystique wrote:
onze keuken is 4 meter 30 en ons eiland is 3 meter breed en dat is plaats genoeg. hebben wel maatwerk hangkasten helemaal tot boven (even diep als de gewone kasten)



Dan zou het in ons geval ook moeten lukken. :)



Heb je toevallig een tekening/plan van jullie keuken, zodat ik een idee heb voor onze indeling?
 
Lid geworden
11 feb 2011
Berichten
347
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou er precies wel voor zorgen dat de badkamer kan afgesloten worden. Als je een bad neemt, wil je meestal toch dat de badkamer wat warmer is... Terwijl de slaapkamer juist helemaal niet zo warm hoeft te zijn!
 

Smettuh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2009
Berichten
2.171
Waarderingsscore
1
Punten
38
Het eet gedeelte in de keuken is niet te smal vind ik. De eetruimte met eettafel is toch standaard rond de 4m?

En de keuken zelf is open dus plaats zat.



Prachtig ontwerp!



Had alleen een grotere woning verwacht na het lezen van de afmetingen.

De grote garage + berging halveert het ontwerp en dat geeft me wel een dubbel gevoel.

Nuja, het blijft een ruime leefruimte en ik kan maar moeilijk zeggen om je dubbele garage achterwege te laten voor een ruimte die je helemaal niet nodig hebt want je hebt alles al.



Wel kleine toevoeging aan je post, westen is eigenlijk slechter dan het zuiden naar overhitting toe. Voorzie zeker zonnewering als je kan. Screens zijn heel duur, vergeet dat niet.



Genoeg gezaagd, succes met het avontuur. Goed begin alleszins!
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Smettuh wrote:
Wel kleine toevoeging aan je post, westen is eigenlijk slechter dan het zuiden naar overhitting toe. Voorzie zeker zonnewering als je kan. Screens zijn heel duur, vergeet dat niet.



Plant wat loofbomen voor de ramen. Beter dan screens:

goedkoper, mooi zicht, veel licht in de winter, schaduw in de zomer.
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allemaal zeer fijn om te horen! We zijn namelijk onze eigen architect. Deze plannen zijn het resultaat van vele uren wakker te liggen en vaak op nieuw te beginnen...



We zijn beide bouwkundige maar zijn zeer geïnteresseerd in architectuur en design.



De afmetingen van de zitruimte zijn ook goed dan? Het tv-meubel omvat ook een gashaard.



We zullen al zeker de garage buiten het geïsoleerd volume halen.



Iemand nog leuke, architecturale ideetjes voor de gevels?
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Ik zou de garage wel isoleren zoals je huis, maar extra isolatie steken tussen binnenruimtes en garage. (dus de binnenmuur en op de verdiepingsvloer)



Reden:

- je ketel staat daar (zeker bij een boiler wordt het al wat belangrijker)

- mocht je omwille van 1 of andere reden de ruimte toch in gebruik willen nemen, dan is die ineens deftig geïsoleerd (alleen aan de garagepoort is het dan nog wat prullen)
 
Lid geworden
3 sep 2010
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind het een zeer mooi ontwerp. Goede indeling en mooie gevels. Maar ik zou toch 2 kleine dingen veranderen:

* De douchecel van de kinderen groter maken. Het lijkt nu een redelijk donker en klein kamertje (zonder daglicht).

* De ramen in de kinderkamers groter maken. Tegenwoordig worden de ramen in moderne woningen altijd zo klein en smal gemaakt. Terwijl in een kinderkamer niets leuker is dan veel licht. Ze brengen er tenslotte heel wat tijd door...

Maar voor de rest zeer mooi. Proficiat dat je dit zelf hebt getekend!
 

A-G

Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Pickles, bedankt.



Denk je echt dat de douchecel de klein is? Ze meet 1m30 op 1m80... Is dit echt zo nauw bemeten?

Er zal waarschijnlijk een koepel komen in de doucheruimte van de kids.



Qua ramen. In mijn ouderlijke woning heb ik een raam van 1m30 op 1m40 (B x H). Deze kamer is van dezelfde afmetingen als die van het ontwerp. We ervaren de kamer toch niet als te donker. Maar ja, we zijn niets anders gewoon... :)
 
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
822
Waarderingsscore
0
Punten
0
het handigste vind ik een brede niet te hoge raam waar je kind nog een bureau kan onderzetten en naar buiten kijken, die van ons zijn 2 meter breef op 1m10 hoog. de kamer is +-3,5 meter breed
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan