• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Minimum afstand tussen stopcontact en lavabo

Lid geworden
28 aug 2006
Berichten
245
Waarderingsscore
0
Punten
0
Begrijp ik het goed en mag je in de badkamer en keuken geen stopcontacten zetten dichter dan 60 cm van de lavabo? En zo ja, hoe wordt dit dan gemeten? Van kraan tot stopcontact of van buitenkant lavabo tot stopcontact?

THX!
 

Mr. Bouwinfo

Administrator
Lid geworden
7 dec 2016
Berichten
208
Waarderingsscore
2
Punten
0
Water en elektriciteit, da’s geen goede match. Een stopcontact of elektrisch toestel mag niet in aanraking komen met water (of een nat lichaam), want dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Binnen een straal van 60 centimeter rond je douche en bad plaats je dan ook geen stopcontacten. Plaats ze liever aan de wastafel, bijvoorbeeld twee aan elke kant. Hoever ze precies van de wastafel moeten staan is niet bepaald. Tip: ga voor stopcontacten met een aangepaste beschermingsgraad (vb. IPX4). Safety first!

Voor badkamermeubels & lavabo's zijn er geen extra zaken waar je rekening mee moet houden.

Waar in de badkamer mag je stopcontacten of schakelaars plaatsen? Dat wordt in het AREI aangegeven met zones:

  • Zone 0: in de douchebak of badkuip zelf. In deze zone kun je vanzelfsprekend geen elektrische installatie of een elektrisch apparaat plaatsen.
  • Zone 1: de aangrenzende muren. In deze zone mag je geen schakelaars of stopcontacten plaatsen. Je mag er wel 12 V (klasse III) verlichting installeren die maximaal spatwaterdicht is (herkenbaar aan beschermingswaarde IP-45).
  • Zone 2: een cirkel met een straal van 60 cm, rondom zone 1. Ook hier zijn stopcontacten en schakelaars niet toegestaan. Wil je hier verlichting plaatsen? Dan moet die een IP-waarde hebben van IP-44 of hoger.
  • Zone 3: het gebied vanaf zone 2, tot 3 meter van de douche of het bad. In deze zone mag je schakelaars en stopcontacten plaatsen. Let op: ze moeten geaard zijn en achter een aardlekschakelaar zitten. Verder kun je in deze zone lampen plaatsen met een lagere beschermingswaarde (IP-44).
volumes-badkamer.jpg
Goed om te weten: bij het plaatsen van een stopcontact in de badkamer ben je verplicht om de stroomgroep te beveiligen met een differentieelschakelaar van 30mA.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
ik dacht dat ook... en anders heb ik een klein probleempje
 
Lid geworden
1 jun 2006
Berichten
2.082
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is enkel van bad en douche dat je moet wegblijven.... Op lavabo staat geen specifieke reglementering.
 
Lid geworden
28 aug 2006
Berichten
245
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de antwoorden jongens! :)
 
Lid geworden
19 mrt 2008
Berichten
72
Waarderingsscore
0
Punten
0
kwestie van niet in je blootje te electrocuteren :mrgreen: .



Inderdaad enkel vanaf bad- en douche-rand meten, wel moet alles op 30mA differentiaal staan in de badkamer, als ik me niet vergis allezins alles binnen een straal van 2.4 meter rond bad/douche, verder weet ik niet precies.

Als de informatie die ik opzocht voor onze toekomstige badkamer ook nog klopt mag je binnen 60 cm van bad- en douche-rand ook nog een stopcontact of lichtpunt hebben, op voorwaarde dat voor die contacten een differentiaal van 10 mA is geinstalleerd, al lijkt het me sowieso geen goed idee om zo dicht bij het bad/douche te zitten met electriciteit.
 
Lid geworden
20 feb 2007
Berichten
952
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dappe wrote:
Is enkel van bad en douche dat je moet wegblijven.... Op lavabo staat geen specifieke reglementering.



Zeker? Onze electricien heeft stopcontacten boven de lavabo geplaatst. Volgens de man die de badkamermeubels zal plaatsen gaat dat afgekeurd worden. Volgens jullie geen probleem?
 
Lid geworden
28 aug 2006
Berichten
245
Waarderingsscore
0
Punten
0
gaat niet afgekeurd worden. Bij ons staan er ook stopcontacten boven lavabo en is geen probleem. Is idd enkel van toepassing voor bad en douche
 
Lid geworden
20 okt 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik vind het een lacune in het AREI dat er geen minimale afstanden zijn voor stopcontacten in de buurt van een lavabo zoals er regels zijn in een badkamer of doucheruimte en dat het volgens het AREI niet nodig is om een diff van 30mA te voorzien voor die stopcontacten in buurt van lavabo



inderdaad: de keurder heeft daar niets op te zeggen als er stopcontacten rond een lavabo staan, je mag er een ganse kerstboom van stopcontacten rond maken als je wil.
 
Lid geworden
24 mei 2016
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit bericht is al enkele jaren oud, dus graag een update van iemand (ik heb niet de recentste versie van het AREI). Geldt dat nog steeds dat er nabij een wastafel in de badkamer gewoon stopcontacten mogen worden geplaatst?

Ik ga sowieso wel waterspatdichte exemplaren pakken.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.864
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Dat geldt nogsteeds, en spatwaterdicht in de badkamer??
 
Lid geworden
29 apr 2016
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klopt niet je mag geen stopcontacten  binnen de 60cm van lavobo zetten of het moet in een kast staan !

Ben vorige week in badkamermeubel winkel  geweest en daar zeiden ze  dat keurders het afkeuren? 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Over lavabo's staat er niets in het AREI, enkel over bad en douche. Tenminste, dat is wat ik hier al meermaals heb gelezen. Het AREI zelf heb ik niet helemaal uitgespit.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.864
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ben vorige week in badkamermeubel winkel  geweest en daar zeiden ze  dat keurders het afkeuren?

 

 

Dat is wel een heel betrouwbare bron ;-)
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
AREI spreekt over bad en douche, niet over Lavabo's. Er zijn echter meerdere afbeeldingen te zien waar de 60cm rond de lavabo ook zone 2 zou zijn. Waar die hun informatie halen is maar de vraag, maar uit het AREI in elk geval niet. In bad en douche sta je met je voeten in water. Aan de lavabo niet.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
En als je twijfelt en wilt niet opboksen tegen het geneut van een ,-****** dan steekt ge uw badkamer achter een 10mA diff.
 
Lid geworden
17 nov 2016
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
in Juli 2016 heb ik 4 appartementen met laten keuren met steeds 1 stopcontact op ± 15 cm van de lavabo rand.
Was geen enkel probleem, zelf geen opmerking gehad.
Wel probleem met stopcontact op ± 1 m van bad omdat die voor de aansluiting van de wasmachine was.
De wasmachine kwam naast het bad.
De keurder gaf 2 opties.
1. scheidingswand plaatsen tussen wasmachine en bad.
2. stopcontact achter differentieel van 10mA plaatsen.
Differentiëlen van 10mA zijn zeer duur maar nog steeds goedkoper dan een wand plaatsen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan